رواية احفاد المنشاوي البارت الخامس 5 "اميرة الرعد الجزء الثالث" بقلم الكاتبة ندى الشرقاوي
رواية احفاد المنشاوي الفصل الخامس 5
رعد /يعني لو هتطلعي هكتب كتابك علي اوس دلوقتي حالا تتجوزي
الجميع بصدمه /اييييه
جنه واوس /..............
رعد /هاااا ياجنه موافقه تطلعي المهمه
جنه /مبرجعش في كلمتي
اوس بصدمه /يعني موافقه تتجوزيني
جنه ببرود وثقه /طول ما اي حاجه فيها شغلي هعملها حته لو علي حساب مصلحتي بس وربي يابن المحمدي وقدام العيله كلها لو فكرت تقرب مني هتشوف جه*نم سااامع
جنه ببرود لرعد وسخريه /الماذون ياولدي اصلي مستعجله ولا تحب اجيبه انا دقيقه وحده
وكله مستغرب كلام جنه
جنه /ايوه يابني هاتي مأذون بالدفتر بتاعه علي القصر في نص ساعه تكون هنا
الحرس تبع جنه /تمام يافندم وقفل
اميره /جنه انتي بتعملي اي
جنه /محدش يلوي دراعي هتجوز اي دا حته الجواز ستره للبنت مش بيقولوا كده في الصعيد اكرومتي صح
أكرم بحاله ذهول /اه اه
تاج /انتي ازاي كدة
جنه /انا معنديش استعداد اخسر شغلي لو انتي بتشتغلي وشايفه مستقبلك هتعملي اي حاجه علشان متخسريش شغلك وحياتك مع الوقت هتعرفي
اوس /اتغيرتي اوي
جنه بسخريه /محدش بيفضل علي حاله
رعد عارف انها زعلت منه بس هو عاوز يكسر البرود اللي عندها /اطلعي غيري علشان الماذون
جنه بلا مبالاه /ليه ماله لبسي هكتب الكتاب كده
ياسمين بصدمه /بالبنطلون وتيشرت
جنه /اه
مرام /بالمس*دس اللي في جنبك دا
جنه /اه
رعد بعصبيه /ياجنه اغزي الشيطان واطلعي غيري يابنت الحلال
جنه /اطلع البس زيهم يعني لبسي كله كده
اميره بهدوء /خدي من فردوس ياجنه
جنه بعصبيه /وانا هفضل كدة ومش هغير
أكرم بعصبيه /خلاص بقا سبوها في حالها ماله لبسها
مالك /خلاص ياجنتي بلاش تغيري انتي قمر في كل حلاتك
واوس بيتابع من بعيد
قعدة جنه علي الكرسي بتاعها
جنه /بقولك اي ياميرو ياعسل خلي حد يعملي قهوه
اوس /القهوه غلط عليكي
جنه /ياربي انت مالك ياعم انا مستهتره في صحتي قهوه ياجدعان
أكرم بضحك /ابوس ايدك هدي نفسك انتي هتولعي في القصر وانا بنفسي هقوم اخليهم يعملوا قهوه
جنه /خد قلبي يااكرومتي
خديجه برقه وهدوء /عمو أكرم
أكرم /اي صوت العصفوره دي اجمدي كدة ياديجه
خديجه بكسوف /حاضر
احد الخدم /جنه هانم حرس حضرتك بره
جنه /مليش نصيب في القهوه ياله رعد باشا ياله والشهود علشان نخلص
اوس /هو بيعه وشروه ولا اي
جنه /مش عجبك متجوزش عادي
اوس مسرع /لا عاجبني ياله يارب صبرني
رعد /مش واجب والدك يكون موجود
اوس باحترام /حضرتك عارف والدي والدتي مسافرين وانا عرفتهم كل حاجة
وجت الماذون
الماذون /فين العروسة
جنه /انا اهو
الماذون بستغراب من لبسها /متأكده
جنه للماذون /جايين نهزر اكتب ياعم الشيخ
الماذون /وكيل العروسه
رعد /انا
الماذون /والشهود
يوسف وأكرم في صوت واحد /احنا
اوس حط ايده في ايد رعد الماذون /قول ورايا زوجتك ابنتي جنه رعد المنشاوي البكر الرشيد...................
وتم كتب الكتاب وقال الماذون جملته الشهيره (بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
الماذون /الف مبروك ربنا يرزوكم بالذريه الصالحه
اوس /يارب
جنه /بتحلم
اكرم/مبروك ياسنيوريتا
جنه /تسلم يااكرومتي عقبال تاج
تاج /لا شكرا
امير اكرم/اي العيله اللي مش عاوزه تتجوز دي
رعد قبل جنه/مبروك ياجنتي
جنه /شكرا يابابي
جنه /ياله عن اذنكوا
اوس /على فين
جنه /اي مش كتبتوا الكتاب ماشيه ومحدش يجي عند مهران اللي هيجي هزعله سامع ياتميم
تميم تصنع عدم الفهم /انا ياجنه
جنه /اه انت ياحنين لو قربت هقول علي اللي انت بتعمله ولا اي
فردوس /بيعمل اي
جنه /بلاش انتي كمان
جنه /سلام وغادرت المكان
اوس /هو مهران لسه موجود
اميره /اه لسه موجود مع جنة
رعد /هنروح البلد الخميس الجاي جنه عاوزه تروح قبل ما تسافر وانا قولت لابويا حد هيجي
يوسف /انا هاجي ان شاء الله مروحتش من زمان
أكرم /وانا اكيد جاي
اوس /طيب استأذن انا بقا يارعد باشا
رعد بابتسامه /ماشي يااوس وانت كمان هتيجي معانا
اوس /ما بلاش
رعد/لا تعال
وعدا اليوم علي الجميع وكل واحد روح مع عائلته
اميره بقلق /جنه لسه مرجعتش
مالك /ايوه مشيت من عند مهران ومن غير عربيه ولا تلفون ولا اي حاجه Credit card ادتها للحرس
اميره بقلق اكتر /يعني هتكون راحت فين
فردوس /ممكن تكون راحت المقطم
رعد دخل /مش هناك انا لسه جاي
اميره بعصبيه /انت السبب انت السبب
رعد بزهول /انا ياأميره
اميره /ايوه انت انت مش واثق فيها علشان تسافر لوحدها رايح تجوزها وتجوزها مين واحد حرجها قبل كدة انت السبب يارعد ضيعت فرحتي بكتب كتاب بنتي وضيعت فرحه بنتي
رعد /انا ياأميره انا عملت كل دا
اميره بعصبيه /ايوه انت انت ومش هسامحك لو بنتي حصلها
حاجة
رعد بعصبيه وصوت عالي /لا بقا دي مش بنتك دي بنتي انا دي مش بنتك دي بنت مي المنشاوي
اميره بغضب /انت بتقول اي لا بنتي انا اه مش اللي ولدتها بس انا اللي ربتها 22سنه اول وحده قالتلها مامي كانت انا مش مي انا اللي عملتها كل حاجه انا اللي كنت معاها خطوه بخطوه يارعد سااااامع جنه بنت اميره وبس
انس /بابا ماما اهدوا كفايه كفايه
جنه دخلت بهدوء /في اي اي الصوت العالي دا
اميره جريت عليها وحضنتها /كنتي فين ياجنه كده ياجنه تسبيني وتمشي
جنه بهدوء /انا كويسه يامامي كنت عاوزه اتمشى شويه بس
اميره /وجعتي قلبي عليكي
جنه /متقلقيش انا كويسه عن اذنك هطلع اغير وانام لاني مصدعه
وطلعت
فردوس /وانا كمان لاني عندي كليه الصبح وكل واحد طلع علي غرفته
اميره طلعت الجناح ودخلت اخده شاور وطلعت كان رعد قاعد منتظرها ودخلت غرفه الملابس لبست تيشرت وشورت بيتي كا امراءة في العشرينات ليست سيده في بداية سنوات الأربعين
لكنها أصبحت اكثر جمالا وانوثه
مشيت اميره بلا مبالاه لرعد
وبدأت تحط مرطبات علي وجهها فهي تهتم بنفسها جيدا
قامت اميره وفكت رابطة الشعر وأطلقت صراح شعرها وحريته
اغمض رعد عينه من شده جمال معشوقته
راحت اميره نحيه السرير لكن مسك رعد اديها وقفها
رعد /اميره
اميره /سيب ايدي لو سمحت عاوزه انام
رعد كا الطفل /انا اسف
اميره بجمود /تمام انا عاوزه انام ممكن
رعد /ممكن وسابها ودخل الحمام
بعد ربع ساعه راح رعد علي السرير ونام وشد اميره لحضنه
اميره بعدته بهدوء
رعد /اميره
اميره بهدوء كملت نوم /نعم
رعد /عاوزه تنامي بعيده عني بعد 23سنه جواز
اميره /...... لارد
رعد /تمام
وشدها لحضنه جامد وهيا مش عارفه تعبد لكن استسلمت في النهايه ونامت بس برده زعلانه
رعد باسف وحزن /اسف ياأميرتي غصب عني لما لقيتك بتعتبيني الكلام طلع فاجاه حقك عليا وقب*لها ق بله يبث فيها عن شوقه وعشقه وحنونه بها مهما طال العمر
💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
في صباح يوم جديد
صحيت اميره ودخلت اتوضت وصلت ولبست
وكتبت ورقه لرعد ونزلت
اميره /ياداده انا هروح المستشفي الاولاد لما يصحوا خليهم يفطروا ولما رعد يصحي اعمل يله عصير برتقال لو سمحت وتميم صحيه علشان عنده درس
الداده /تمام يابنتي
اميره /تمام ومشيت
بعدها بساعه صحي رعد بس استغرب ملقاش اميره قام بس لقا البدله بتاعه مظبوطة وكل حاجه هو محتاجها والورقة مكتوب فيها(رعد كل حاجه جاهزه ومتنساش تاخد الدوا والداده هتعملك عصير برتقال وانا روحت المستشفى
في رعايه الله)
ابتسم رعد من كلامها ودخل لبس ونزل وكان فردوس وانس و
مالك.
رعد بابتسامه بشوشه وهادئه /صباح الخير
انس /فردوس/مالك /صباح الخير يا بابي/بابا
رعد وعيونه بتبحث عن جنه ودا لحظه مالك
مالك قائلا/جنه مشيت علي الشغل علشان بتجهز للسفرية
رعد /تمام
تميم وهو نازل /ايووووووه انا جيت صباح الفل والياسمين على عيونك يابوب
رعد بابتسامه /صباح الفل ياحبيبي افطر علشان تشوف دروسك
تميم /اشطا
وقعدو جو اسري جميل لكن يفتقد جنته ومعشوقته
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
ياسمين /تفكر اللي عمله رعد ضح ولا غلط
أكرم بعصبيه /غلط وغلط كبير كمان
تاج /ليه يابابي
اكرم/علشان هو فاكر انه كده بيكسل بنته ويحميها لكن هو كده هيخسرها
اميره /الصراحه زعلت من خالوا
أكرم /هو حر بقا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
عند جنه
جنه /تمام يافندم المهمه أمته والملف فين واي اللي هيحصل هناك
أمجد /مبروك عرفت انك كتبت كتابك علي اوس
جنه بلا مبالاة /الله يبارك في حضرتك ممكن الملف
أمجد بستغراب /اتفضلي الملف اهو
وادت التحيه واستاذنت وطلعت
في مكتبها
جنه بتدرس الملف كويس وبتحط خطط وبتظبط كل حاجه
دخل اوس فاجاه
اوس /اذيك
جنه وما ذات تنظر الي الورق /الحمد لله
اوس /ممكن نخرج انهارده شويه
جنه /لا ملخرجش اخرج معاك بصفه اي
اوس ببساطه /مراااتي
جنه ضحكت بصوت عالي /ضحكتني والله لا انا اتجوزتك علشان المهمة وبس وهرجع من المهمه ونطلق
اوس بصدمه /نطلق
جنه /اه ولو ملطلقتش يبقا بنا المحاكم
اوس بعصبيه /لا انتي اتجننتي رسمي
جنه بعصبيه مماثلة /لا انا اعقلت تقدر تقولي سبتني ليه بعد 15سنه اي كنت بتتسلي مثلا لا انا مش جنه القديمه دلوقتي انا هعمل اللي انا عاوزاه وبس سااامع وانت في حالك عاوز تروح تتجوز براحتك انت متلزمنيش
خبط عمر ودخل
عمر /اهلا اوس باشا
جنه /نعم ياعمر
عمر /مفيش يافندم حبيت اقولك ان محدش هنا يعمل قهوه لأنك طلبتي من العسكري
جنه بستغراب /ليه
عمر /عم محمد تعبان
جنه /اه تمام ربنا يشفيه
عمر /خير يااوس باشا حضرتك جاي هنا ليه
اوس /انا رجعت الخدمه تاني وبعدين هو ممنوع اكون في مكتب مراتي ولا اي
عمر بصدمه /مراتك
اوس ببرود/اه مراتي كتبنا الكتاب امبارح
عمر /اه اه الف مبروك وطلع
جنه /كان لازم تقول اني مراتك
قام اوس وقرب منها بحريه
جنه بتردد/انت بتقرب ليه
اوس /انا أقرب براحتي انتي مراتي سامعه ولا مش سامعه
وقرب ودفن وجهه في عنقها يستنشق رائحه الورد الجوري الأحمر
جنه /اوس ابعد
اوس لا يسمع شيئ ويمشي ورا مشاعره فقط وظل يقبلها في عنقها قبلات يبث فيها اشتياقه لها وبعد السنين عنها
جنه شبه مستسلمه لكن فاقت علي اخر لحظه
جنه بتبعده /اوس ابعد
اوس /وحشتيني اوي ويزيد من احتضانه لها
قرب اوس وجهه ليقبها بجانب شفا*تيها لكن جنه اسرع ورفعت يداها ونزلت علي وجه اوس
اوس بغضب/..........
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية احفاد المنشاوي" اضغط على أسم الرواية