رواية جعلني حطام امرأة الفصل الخامس بقلم بسملة محمد
رواية جعلني حطام امرأة الفصل الخامس
داليا:انها ترجع زي الاول هياخد شهوور وممكن سنه وممكن اقل وممكن اكتر.!!؟
أيهم بصدمه: كل دا!؟.
داليا بحزن: للاسف ايوه دي كان معاها توحد ومن كتر التعذيب اللِ حصل معاه سبب لها إكتئاب، لان مرضَ التوحد أكتر ناس معرضه للإصابه بالإكتئاب.!!؟
أيهم بحبور: طب والعلاج اي..!؟
داليا: هنحتاجك معانا لان انت الجزء العاطفي فيها انت حب حياتها، فهيا اكتر حاجه هتتمسك بيها انت، بس عايزه منك صبر وتعاملك معاها علي اساس طفله 4 سنين فاهمني، واول حاجه لازم نعمل اننا نحسن من نفسيتها لان دا احتمال كبير يخليها ترجع تتكلم، وبعدك هنبد نعلاج الاكتئاب دا بس في علاجه محتجين الاسره عشان هتبقا عامل اساسي في تحسنها، بس اللِ انا شايفه ان علاقته هتبقا متوتره بعد اللِ حصل بس لوقتها تكون رجعتلها القدره علي الكلام ونشوف هنعمل اي..!؟
أيهم: إن شاءلله..!!
........................
مرة ستة اشهر ومازالت كارمن علي حالتها واسواء مما جعل أيهم يفقد الامل بها، ومازالت داليا معهم ولم تتركها ابدا، وتحسنت حالة جابر ودلف للمصحي لعلاجه من الادمان واليوم هو موعد خروجهمن المصحي بعد ان تعلاج من الادمان بشكل كامل.
...........................
نجلاء ببسمه:حمدالله علي سلامتك.!!؟
جابر بشرود:الله يسلمك يا نجلاء؛
ليكمل بتساؤل:متعرفيش كارمن عامله اي.!؟
نجلاء بحزن:تعبانه جداا،ولسه لحد انهارده في المستشفي،وحالتها كل يوم بتسوء ومش قابله العلاج نهائي..!
جابر بتنهيده:ولسه فاقده النطق..!؟
نجلاء بتأكيد:ايوه..!!
زوجته الاخره مديحه:اللِ متعرفهوش يا اخويا انها رافعه قضية خلع عليك.!؟
جابر بصدمه:ايي.!!؟
صفاء وهيا تلوي فمها:اه يا اخويا واحنا كنا مأجلين كل حاجه لحد ما تخرج من بالسلامه.!!
جابر بغضب:انا مستحيل اطلقها..!؟
نجلاء بهدوء:لي!!؟.
جابر بستغراب وتعجب من هدوءها:اي اللِ لي..!؟
نجلاء بحده يكسوها الحنق: اتقي الله يا جابر اللِ شافته معاك مش قليل ومازالت بتعاني بسببك،دي حتي مندور عيالك،سيبها لحال سبيلها ارحمها بقا انا وانت عارفين انت كنت متجوزها لي وعلي ما اظن خدت اللِ انت عايزه وبذياده،سيبها تعيش اللِ باقي من عمرها تلم اللِ راح منها،كفايه انها مقاطعه اهلها وملهاش حد،سيبها لحال سبيلها يا جابر وربنا يهديك.!!
جابر بشرود بكلامها:مش هسيبها.!!
نجلاء ببرود:يبقا مش هقعدلك فيها يا جابر وهروح بيت اهلي ومش عايزه اشوف وشك في الشركه.!!
جابر بحنق من تصرفها:دي غيره بقا!!؟.
نجلاء:احسبها زي ما انت عايز بس انا مش هستني البت تموت في ايدك،وهطلقها وتديها حقوقها كامل خليها تعيش وتكمل تعليم،بدل الاقرف اللِ شافته معاك،انا قاعده لبليل عرفني رأيك قبل ما امشي عشان لو مشيت مش بس هخليها تطلق منك لا هديها حقوقها كامله وهشهد عليك وهطلقنا احنا اللِ اتنين..!؟
وتركت له الغرف وغادرت..!!
صفاء بغل:قولتلك بلاش نجلاء دي شايفه نفسها بس انت كدا اللِ في دماغك لازم يتنفذ.!!
مديحه بمكر:نسوان اخر زمن في واحده تتشرط علي جوازها ولا ترفع عليه قضية خلع عليه دي اكيد مجنونه فعلاا…!؟
جابر بغضب:ابعدو عني انا مش فايقلكم..؟؟!
مديحه بحنق:الحق علينا اننا جاين نهون عليك يلا يا بت يا صفاء نشوف ورانا اي،وسيبك منه ايكش يموتوه...!!؟
صفاء بلوي فمهما: هتموت عليهم كدا لي يا اخويا، اشبعبهم.!!؟
ليزفر جابر براحه بعد ذهابهم واردف: حقيقي نسوان غم ربنا يخدكم..!؟
ليشرد بكلمات نجلاء مره اخري..!
............................
في المستشفى بغرفة الكشف الخاصه بـ داليا.
داليا بضيق:حقيقي حالتها صعبه جدا،ست شهور ومفيش اي تحسن حتي 1 ٪.!!
أيهم بإرهاق:واي العمل،هتفضل كدا والا اي.!!؟
داليا بتوجس:مفيش قدامي غير حل واحد.!؟
أيهم بريبه:اي هوا!!؟
داليا:نخليها تحس انها هتخسرك انك مليت منها وهتسيبها،دا ممكن يخليها ترجع تتكلم لن مش هتتحمل الصمت فاهمني.!؟
أيهم بقلق:دا ممكن يأثر عليها.!!؟
داليا بإيماء:تأثيره بسيط بس انا محتاجها تتكلم عايزها تبطل تكتم في نفسها،عايزه تخرج اللِ جواها بأي طريقه،دي طول النهار قاعد علي السرير مبتتحركش مغير بتبص قدامها بشرود،عجزت اقرأ هيا بتفكر في اي،ومبتضحكش شويه الا معاك وبتتصنع الضحكه دي عشانك،عشان حست انك بتزعل لما تشوف ان حالتها بتدهور اكتر،دا حتي الاكل مبتكلش غير بسيط وعايشه علي المحاليل،كل يوم الاكتئاب بيزيد ونفسيتها بتتعب،ودا مخليني اقلق لان ممكن دا يقلب معانا بمضاعفات، والمضاعفات دي تتضمن امراض القلب،والداء السكري وحاجات كتير جدا،فا التأثير البسيط دا افضل من الانتحار،وبعدين احنا هنخليك تبعد فتره هنقولها انك مشغول انت تقولها مكنتش فاضي خلي في فتور في العلاقه،لا مباله فاهمني.!؟
أيهم بتنهيده تحمل بطيتها الكثير: فاهمك...!!
داليا بدعاء:ربنا يصلح الحال ويقربكم من بعض..!؟
أيهم بتمني:ياارب..!!!
ليقاطعه صوت هاتفه وما كان الا المحامي الخاص بقضية الطلاق.
أيهم بفتور:السلام عليكم.!!؟
المحامي:عليكم السلام ازاي حضرتك يا دكتور أيهم.!؟
ايهم:بخير الحمدلله وحضرتك..!؟
المحامي:في افضل حال،متصل ابلغ حضرتك بخبر حلو.!؟
أيهم بريبه:اتفضل طيب.!؟
المحامي: جابر بيه وافق علي الطلاق، لا وكمان هيدي لمدام كارمن كل حقوقها.!!؟
أيهم بفرح: بجد، يعني خلاص هيا كدا هتطلق منه.!؟؟
المحامي: ايوه يا فندم مسألة يومين بس ومدام كارمن هتبقا حره، الف مبروك لحضرتك.!!
أيهم بسعاده عارمه: بجد انا مش عارف اشكر حضرتك ازي شكراا جدا ليك علي الخبر دا.!!
المحامي: العفو يا دكتور دا واجبي، هقفل مع حضرتك وهكلم المحامي تبعهم واتفق معاه علي كل حاجه.!!؟
أيهم: تمام جداا.!!
ليغلق معاه وتسأله داليا بفضول.
_حصل اي!؟؟
أيهم بفرحه: جابر وافق علي الطلاق، وافق وهيديها حقوقها كمان.!!؟
داليا بفرحه هيا الاخري: بجد دا احلي خبر وهيفرح كارمن جداا.!!؟
أيهم بشغف: بجد.!!؟
داليا بتوجس: وانت هتعمل اي معاها بعد ما تطلق.!!؟
أيهم بتلقائيه: هتجوزها اكيد.!!!
داليا بشك: يعني مش هتيجي في يوم وتاعيرها انها مطلقه او...
ليقاطعها هوا بقوه ويردف.
_اعاير مين كارمن دي حياته وانا مش فارق معايا كل دا اهم حاجه هيا عندي.!!؟
داليا براحه: كنت خايف من الحته دي..!؟
أيهم بعتاب: لي انتِ مش عارفاني ولا اي،انا مش متخلف عشان افكر بالطريقه دي.!!؟
داليا بتذكر: اه صح نسيت اقولك..!!؟
أيهم: ااي!!؟
داليا: كارمن مصابه بالتوحد من صغرها.!!!
أيهم بتأكيد: ايوه عارف، ودا بسبب انها مكنتش بتخطلت بـ اي حد عشان كانه بيعيروها بسمارها زي ما قولتلك وكانت كل ما تقرب من حد تحس انها منبوذه منه؛ دا حتي انا خدت وقت علي ما اتعودن علي بعض، طول عمرها بترفض التجمعات، واهلها سبب برضو فيه عشان هما كمان عايروها بدا، وكانت بتتعلاج من فتره منه بس بطلت لما داخلت اعدادي ورفضت تروح لدكتور تاني..!؟
داليا بتفهم: ربنا يريحها ويسعدكم..!!؟
أيهم: يارب يا داليا يارب...!
ليكمل بتسأؤل: هنعل اي كدا.!؟
داليا: هروح اعرفها الخبر دا يمكن تفرح بيه، واشوف النتيجه، ومنها اقدر احكم هنعمل كدا ولا لاء.!؟
أيهم: يعني ممكن يبقا فيه تحسن من خبر زي دا.!!؟
داليا بتأكيد: اكيد طبعاا، هيا اصلا الموضوع دا في دماغها، وكل خوفها انه يطلع من المصحي ويأخدها وترجع للقرف تاني، دا كل خوفها واللِ موترها الفتره دي، واللِ مخلي حالتها في النازل بالشكل دا..!
أيهم: ربنا يقدم اللِ فيه الخير.!!
داليا: يارب، هروح انا ابغلها الخبر دا واشوف النتيجه....!
ايهم: منتظرك..!!
...............
دلفت داليا لغرفة كارمن وعلي وجهه بسمه بشوشه لتردف بمرح.
_يا حلو يا حلو، عامله اي.!؟
لتمسك كارمن القلم وتدون علي الورقه"عادي زي كل يوم الحمد الله"
داليا: تحمديه علي خير يا رب، تعرفي ان عندي خبر حلو.!!؟
لتحرك كارمن يادها بمعني"اي "
لتردف داليا ببسمه: جابر وافق يطلقك، لا وكمان هيديكِ كل حقوقك..!؟
كارمن بسعاده: بجد.!!؟
داليا ببسمه كبيره: رجعتي تتكلمي.!؟
استوعبت كارمن ما حدث لتردف بتوتر: اتكلم.!!
داليا بحماس وفرحه معاً: رجعتي تتكلمي، اخيرااااً.!
كارمن بإضطراب: يعني انا كدا خفيت... وهقدر اتكلم بشكل طبيعي تاني..!؟
داليا بحب: ايوه، بجد مبسوطه جداا....!!
لتكمل بلهفه: هبلغ أيهم عشان اكيد هيفرح..!؟
لتردف كارمن بخبث: لا انتي بس كلميه وخليه يجي ومش تعرفيه حاجه.!!؟
داليا ببسمه خبيثه: ايوووه يا عم، حاضر يا ست.!!
هاتفت داليا ايهم وتصنعت الحزن واخبرته ان يات لها ليلبي طلبها ويجد كارمن مكانها تجلس بوضعية كل يوم.
أيهم بحزن لداليا اردف بخفوت: برضو مفيش تحسن.!!؟
داليا بحزن مصتنع: للاسف اه..!!
كارمن بفضول: بتتوشوش علي اي!!؟.
أيهم بصدمه: انتِ اتكلمتِ دلوقتي صح..!؟
كارمن بمرح: اااه يا خويا، كنت بتقولها اي بقاا.!؟
أيهم ومزال علي صدمته: دا بجد صح.!!؟
كارمن بملل: الااااه يا ايهم في اي.!!
أيهم بشوق: قولي ايهم تاني كدا.!!؟
داليا بضيق مصتنع: بدانا في شغل النحنحه..انا اروح امشي قبل ما مرارتي تتفقع..!؟
لم يعيرها ايهم اهتمام واردفت كارمن بريبه يكسوها الخوف.
_بجد يا أيهم جابر هيطلقني.!!؟
ايهم وهوا يضع يداه علي جبينها واردف بحنيه: بجد يا كارمن، اخيراً هتبقي ليا.!!؟
كارمن بدموع: انت لي تظلم نفسك معايا.!؟
أيهم بحنو: اظلم نفسي اي بس دا انا بنام واحلم انك تبقي مراتي وعلي اسمي وانا ليكِ وانتي ليا.. بطلي هبل..؟!
كارمن بخوف: يعني مش هيجي يوم وتمل مني.!!؟
أيهم: مقدرش اعيش من غيرك، انا من غيرك كنت في نار، نار الغير ونار فراقك حقيقي عشت اصعب سنه في حياتي، انتِ حياتي يا كارمن بلاش تبعدي عني في يوم عشان انا من غيرك ممكن اموت..!؟
لتضع هيا يداها علي ثغره وتردف بلهفه: بعد الشر عليك...!!
ليقبل يداها بعمق ويردف: انهارده احلي يوم بجد.!!
كارمن بتوتر: انا عايزه اروح اشوف اهلي..!؟
أيهم بإضطراب: انشاء الله.!!
كارمن بإصرار: هتوديني ولا اروح انا.!!؟
أيهم بهدوء: اهدي يا كارمن هوديكِ حاضر هسأل بس داليا انتِ ينفع تروحي دلوقتي ولا لاء..!؟
كارمن بغضب: انا مش مجنونه يا ايهم عشان اللِ بتعمله دا.!!؟
ايهم بفتور ونبره جعلها هادئه بعض الشئ: محدش قال انك مجنونه يا كارمن، وعلي فكره انا طول السنه دي كنت بتعالج معاها من حبك بس مقدرتش انساكِ.. هل دا يدل اني مجنونه، وحتي لو مجنون فـ انا مجنون بيكِ وبـ حُبك.!
كارمن بخجل: طيب.!!
أيهم بمشاكسه: طيب اي يابت دا انا بقولك مجنون بيكِ وانتِ تقوليلي طيب اعمل بها اي دي..!؟
كارمن: عايزني طب اقول اي.!!؟
إيهم بحب: ارتاحي بس، ويلا راغينا كتير نامي شويه وعلي بليل كدا هوديكِ عند اهلك..!!؟
كارمن بتنهيده: هستناك..!
أيهم: هجيلك والله...!!
خرج أيهم وتوجه لغرفة داليا وطرق الباب وأذنت له بالدلوف لتحدثه ببسمه.
_كدا يعتبر تخطينا مرحلة نص العلاج مش باقي غير حاجات بسيطه جدا، وشوية جروح انت هتساعدها انها تداويها...!!
أيهم ببسمه: حقيقي مش عارف اشكرِك ازاي..!؟
داليا ببسمه: بطل هبل انت اخويا.!!
أيهم ببسمه: انتِ احسن اخت بجد مش كلام وخلاص..!!
يتبع الفصل السادس والاخير اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية جعلني حطام امرأة" اضغط على اسم الرواية