رواية جعلني حطام امرأة الفصل السادس والاخير بقلم بسملة محمد
رواية جعلني حطام امرأة الفصل السادس والاخير
اخبر أيهم داليا بأن كارمن تريد الذاهب لعائلتها لتوافق هيا ويصتحبها الي هناك.
كارمن بإضطراب: تعرف ان بقالي سنه مش شوفتهم.!!؟
أيهم: اهدي يا كارمن اكيد وحشتيهم زي ما هما وحشوكي.!!
كارمن بتنهيدة آلم: لو كنت افرق معاهم مكنوش سابوني بالطريقه دي، كانو حتي سألو عليا، انا واثقه ان انا مش في تفكيرهم اصلاا..!!!
أيهم بحنان: هوا انا مش مكفيكِ زي ما انتِ مكفياني وا اي...؟!
كارمن: مش فاهمه.!!؟
أيهم: يعني وجودي مش مالي عليكِ حياتك ولا اي!!؟
كارمن بتلقائيه محبب له: انت اجمل حاجه في حياتي...!؟
أيهم ببسمه: انتِ اللِ كل حياتي والله.!!؟
لتلتفت لناحيه الاخري وابتسمت بخجل.
بعد ان وصلا طرق باب المنزل ليفتح لها اخيها الصغير إياد ذو ال16 عام.
إياد بلهفه: كارمن... واحشتيني اوووي.!!؟
كارمن بحب اخويا ودموعها تجمعت بحدقتيها وتردف.
_انت كمان يا إيدو وحشتني كتير.!!؟
إياد وهوا يمسح دموعه بكف يداه ليردف برجاء: خليكِ معايا متسيبنيش يا كارمن انا مليش غيرك.....انا عايزك انتِ مش هما انا من غيرك مش عارف اعيش..!!؟
لتبكي هيا وتاخذه لاحضانه مره اخري وتردد من بين شهقاتها: مش هسيبك يا حبيبي انت عارف اني مش اقدر اعيش من غيرك، وبعدي عنك الفتره اللِ فاتت كان غصب عني، وانا ماجتش انهارده الا عشانك.!!
_اي يا اياد مين اللِ علي الباب...'اردفتها كوثر والدته وهيا تقترب منه' لتتجمد مكانها عندما رأت كارمن امامها..!!
كوثر بدموع: كارمن.!!؟
كارمن ببرود بعد ان مسحت دموعها واردفت بنبره ساخره: اي مستغربه اني طلعت من تحت ايده عايشه!!؟
كوثر: وحشتيني يا بنتي.!!؟
كارمن: انا مش بنتك، انا لو بنتك مكنتش هتخليه يرميني في النار بإيده، انتِ مش ام، واهو عمره مكان اب، دايما اسمع ان الاب سند وضهر لعياله وخاصه البنت، بس انتم عمركم مكنتو سند ليا، بالعكس دا انتم ضحيتو بيا لواحد قد ابويا عشان الباشا ميتحبسش، رماني في النار عشان يطلع نفسه منها..!؟
آيهاب بسخريه: دا بدل ما تشكريني اني عيشتك في العز دا؟!!، دا انتِ حتي مفكرتيش تسألي علينا من يوم ما اتجوزتي.!!؟
كارمن:عز قولتلي،ومسألتش عليكم،طب كنت سألت انت،
لترفع صوتها:مجوزني لواحد مدمن وعايزني اشكرك،مجوزني لواحد بيخليني اعمل كل حاجه غصب عني،من يوم ما اتجوزته وكل حاجه بيخدها مني غصب عني،تعرف اي انت عني،عز اي اللِ بتتكلم عنه..دانا كل يوم ضرب وإهانه ومد ايد،كل يوم كنت بستني يجي عشان يضربني يمكن المره دي اموت في ايده،كان بيفضل يضرب فيا لحد ما يغمي عليا ومكنش بيكتفي بكده بس لا؛دا كان بيكمل ضرب عادي، مكنش بيفكر في تعبي ابداً،مكنش بيلحقني من تحت إيدو غير مراته هيا اللِ كانت بتنقذني منه،تعرف انت اي عني، وبعد كل دا فمره كنت حامل ومكنتش اعرف فضل يضرب فيا لحد ما اللِ في بطني مات،بقالي اكتر من 6 شهور راقده في المستشفي بتعالج لسه خارجه انهارده من المستشفي،فقد النطق بسببه وتقولي عز،عمري ما هسامحك...عمري ما هسامحكم أبدأ..!!.
كوثر بآلم:اسمعيني بس يا بنتي.!؟
كارمن بحده:انا مش بنت حد،انا كنت جايه انهارده عشان إياد،وانشاء الله اما اجيب شقه هاخده مش هسيبه!!؟
لتلتفت لاخيها الصغير وتحتضنه وتخبره:هجيلك اول ما الاقي مكان نقعد فيه...!
إياد بلهفه:مستنيكِ.!؟؟
كارمن بحب:وعد هجيلك بأسرع وقت سلام دلوقتي....؟!
أياد:سلام!!
........
بعد ان خرج من المنزل،اردف أيهم:كنتي قاسيه شويه معاهم.!؟
كارمن ببرود:بيتهيقالك،كل اللِ انا فيه بسببهم،اني اغفر دي اصعب شئ..!!!
أيهم:ربنا يريح بالك..!؟
كارمن:هتوديني فين كدا.!!؟
أيهم:هنرجع المستشفي..!!
كارمن بهدوء:طيب...!
................
تم طلاق جابر وكارمن وقام بوضع مؤاخرها ومهرها بحساب البنك،وظل أيهم مع كارمن فتم تأجيل زواجهم الا ان تعافي بشكل كامل ومر شهر كامل علي هذا الامر،والان هوا ذهب ليجلس معاه ويتفق علي موعد زفافهم في استجأرة شقه تعيش بها هيا واخيها الصغير.
كارمن:منور يا أيهم.!!؟
أيهم بحب:بنورك يا قلبي..!!
إياد بضيق:احم..احم..!!
أيهم بحنق:معلش يا اياد قوم العب بعيد عشان عايز اختك في كلمتين.!!!؟
إياد ببرود:والكلمتين دول حالفين ما يطلعو قدامي ولا اي.!؟.
أيهم بضيق:لا ابداا..!!
اياد:طب ادخل في الموضوع.!!؟
أيهم بعيظ:انا جتي يا كارمن عشان احدد معاكي معاد الفرح.!؟
إياد:وانت طلبتها من مين عشان تحدد الميعاد انشاء الله..؟
أيهم:يعني اي طلبتها من مين،انا وهيا متفقين علي الجواز من فتره.!!؟
اياد:مش لازم موافقة راجل ولا انت رأيك اي.!؟
أيهم:طبعا يا إياد يا حبيبي،واكيد الراجل دا انت..!!
اياد:بس انا مش موافق.!!؟
أيهم بغضب:لا انا بقولك اي والله اخدها شقتيمن غير جواز اصلا،اتلم كدا ومش عيل زيك يعمل راجل علياا.!!؟
إياد:طب وريني.!!؟
كارمن بضحك:خلاص بقا الااه.!!
_وبعدين يا إيدو المفروض تحترم الاكبر منك وانا موافقه واهدي كدا هاا اهدي،وطبعاا انت راجل البيت..!!
إياد:عشان خاطرك بس يا كرمله...!!؟
أيهم ببسمه سمجه:مش عارف اودي جمايل حضرتك اللِ مغرقاني..!!!
أياد بغرور:عد الجمايل بس.!!
أيهم بتجاهل:عايزه الفرح يبقا امتي.!!؟
كارمن بخجل:اللِ انت شايفه انا معنديش مشكله..!؟
اياد:سنه حلو.!!
أيهم بحنق:سنه اي.!!؟
اياد:لو قريب احنا ممكن نغيره..!؟
أيهم بغيظ يكسوه غضب:خليك في حالك يا ايدو عشان هتزعل مني جامد.!؟
كارمن:اي رأيك بعد شهرين.!؟
ايهم:ليه شهرين..اسبوعين حلو اووي.!؟
كارمن بقلة حيله:اللِ تشوفه..!!
ايهم:خلاص يا حبيبتي تمام،بكره نروح نشتري الفستان ونحجز القاعه.!!؟
كارمن بتعجب: قاعه.!!؟
أيهم بتأكيد:تيوه هنعمل فرح كبير ونعزم ناس كتير جداا.!!
كارمن بخفوت:بس...!!
أيهم:ما بسش،هنعمل فرح وارمي اللِ فات ورا ضهرك وخلينا نعيش اللِ جاي سو..!!؟
كارمن بتنهيده:ماشي يا ايهم.
أيهم:طيب انا همشي وان عوزتي حاجه كلميني.!!؟
كارمن:حاضر،يلا سلام...!
بعد ذهابه.
إياد بتوجس:هوا انتِ لما تتجوزي هترجعيني عندهم!!؟
كارمن بستغراب:عند مين.!؟
اياد بإرتباك:عند ماما وبابا..!؟
كارمن بذهول:لاء طبعا لي بتقولي كدا.!!؟
إياد بدموع:اصل انتِ هتتجوزي وتسيبيني.!!؟
كارمن بلهفه:لا يا حبيبي مش هسيبك وهاخدك معايا.!!
إياد بإمل:بجد يا كارمن.!!؟
كارمن بحب:بجد يا روح كارمن.!!؟.
اياد وهوا يحتضنها:انا بحبك اووي.!؟
كارمن بحنان:وانا بحبك اكتر..
...........................
بعد ان اطمئنت ان اخيها غفي دلفت للبلكونه لتحادث أيهم.
أيهم بفتور:الو..!؟
كارمن بتساؤل:رواحت..!؟
أيهم:ايوه يا ست لسه داخل من شويه.!!؟
كارمن:حمد الله على سلامتك..
أيهم:الله يسلمك،امال فين إياد غريبه سايبك تكلميني كدا عادي..؟!
كارمن بضحك:نايم،كنت عايزاك في حاجه.!؟
أيهم:قولي ياقلبي.؟
كارمن:إياد...انا مش عايزه اسيبه لوحده..!؟
أيهم بتعجب:هتسيبه فين.!؟
كارمن بهدوء:انا مش هقدر اسيبه لوحده لما نتجوز ومش هقدر ارجعو لماما...انا عايزه يجي يعيش معايا.!؟
ايهم بتأكيد:اكيد يا قلبي من غير ما تقولي.!!!؟
كارمن بسعاده:بجد يا أيهم.!؟
أيهم:بجد يا حبيبتي..!!
كارمن بإمتنان:بجد شكرا ليك جدا.!؟
أيهم:علي اي يا هبله،يلا تصبحي علي خير يا عروستي.!!؟
كارمن:وانت من أهل الجنه..!!
ـــــــــــــــــــــــــــــ
مرا الاسبوعين سريعااً علي ابطالنا،وانشغلا فيه بتجهزات العرس وساعدهم ايضاً داليا ووالدي كارمن،وظل التعامل بينهم وبين كارمن جافه بعض الشئ،والان ايهم هاتفها واخبرها انه ينتظرها لإصتحابها لمركز التجميل لتنزل له.
أيهم بحنق:دا كله.!!؟
كارمن:معلش بقاا انت اللِ جيت بدري.!!
أيهم وهوا يضيق عيناه:انا اللِ جيت بدري برضو.!؟.
كارمن:خلاص بقا الااه!
ايهم بغيظ:طب يلاا يا اختي.!!!
غادر بها أيهم الي البيوتي سنتر واردف بعد ان وصل.
_هجيلك بليل يا قلبي خدي بالك من نفسك..!!؟
كارن:وانت كمان.!!!
.............
الساعه السابعه مساءً،دلف أيهم الي الغرفة الموجوده بها كارمن واردف بشغف وهوا يجعلها تلتفت له.
_اي القمر دا..!؟
اياد:عايز اسلم عليها اوعي.!!!
ايهم بغيظ:يا ابني مش لما اسلم الاول!!؟
اياد بعند:لا انا الاول وسع بقا.!؟
أيهم بحنق: اتفضل يا اخويا.؟
اقتراب اياد منها وقبل جبهتها واحتضنها واردف بدموع:مبارك يا كرامله؟!!.
كارمن ودموعها لمعت بحدقتيها:الله يبارك فيك يا روح قلبي.!!؟
أيهم بمرح:مش هنخلص من فيلم العشق الممنوع دا ولا اي ورنا فرح وناس قاعده مستنيه،ابعد يالااا عن مراتي...!!
اياد بهدوء:عارف ما تزعلها هعمل فيك اي.!!؟
ايهم بصدمه:يا ابني انت بتتكلم بصفتك اي،
ليكمل وهوا ينظر لكارمن بشغف:ازعل مين،دا انا اموت نفسي قبل ما اعملها..!!
كارمن بخجل ممزوج بتوتر:ااا..طب يلا.!؟
أيهم بحب:يلا يا حبيبتي.!!
أخذهم وتوجه لقاعة الافراح وكان هناك الكثير من الناس المقربين والاصدقاء وغيرهم،وايضاً عائلة كارمن،اتو ليهنؤهم.
كوثر بدموع: مبارك يا بنتي.!؟
كارمن بهدوء: الله يبارك فيكِ....!
إيهاب بخجل: مبروك يا بنتي.!!؟
كارمن بجمود:الله يبارك فيك..!
أيهم بهمس:افردي وشك،وخفي عليهم شويه.!!
كارمن:انت متعرفش انا حاسه بـ إي وهما السبب في كل اللِ بعاني منه انهارده...!!
ليذهب والديها..
ايهم:حرام عليكِ باين عليهم الندم حقيقي..!
داليا بتأكيد:سامحي يا كارمن عشان تعرفي تعيشي وتتعايشي، سامحي يا كارمن دول مهما كانو اهلك، دا ربنا غفور رحيم انت مش هتغفري.!!؟
كارمن بتنهيدة آلم: هحاول حاضر.!!
داليا ببسمه: مبارك عليكم يا حلوين..؟!
أيهم وكارمن معاً: الله يبارك فيكِ.!
_مبارك عليكم.!! "كان هذا صوت الشاب الموجود مع داليا"
أيهم بستفسار وهوا ينظر لداليا: الله يبارك فيك..!
داليا ببسمه: جوزي عادل.؟!!
عادل ببسمه: تشرفت بيكم..!؟
أيهم بذهول: انت متجوزه.!!؟
داليا: ايوه من زمان جداا.!!!
إيهم: طب خبيتي لي.!!؟
داليا: مش خبيت مجتش فرصه ان افتح معاك الموضوع دا وانت مسألتش...!؟
أيهم: اوعي تكوني مخلفه كمان.!!؟
داليا ببسمه: للاسف اه معايا ريماس في تانيه اعدادي.!!؟
كارمن: ربنا يخليهالك.!!
داليا: ويخليكِ يا روحي، عقبال ما افرح بعيالكم.!!
ايهم بتمني: يارب..!!
................
انتهي حفل الزفاف علي خير،واخذت كارمن بنصيحة أيهم وداليا وغفرت لوالديها،والان هم بطريقهم لمنزلهم،ولم يطل كثيراً حتي وصلا.
ادخل أيهم اياد الي غرفة الاطفال الموجوده بجوار باب الشقه، ودلف هوا وكارمن لغرفة النوم..
كارمن ببسمه خجله:شكراا يا ايهم علي كل حاجه عملتها ليا،شكراا لانك اتحملتني، اتحملت تعبي وداويت جروحي وانا كنت حطام إمرأة،تعبت معايا كتير،حقيقي لو قعدت عمري كله مش هقدر اردلك جميلك عليا طول عمري....!
أيهم بهمس:هششش،مفيش بينا شكرا،انتِ دنيتي وانا معملتش اي حاجه،كل اللِ اتعمل ما يجيش فيكِ حاجه يا روح أيهم،ويلا يا قلبي افكلك الطرحه دي عشان تعرفي تغيري هدومك..؟!
لتصغي له وتجلس علي الكرسي الموجود امام التسريحه ويبدأ هوا بفك دابابيس الطرحه وبعد نصف ساعه اردف بضيق.
_هوا احنا هنقضي طول الليل بفك الطرحه بس..!؟
كارمن بتعب:تعبت بجد...!!!
أيهم:خلاص يا ستي قربنا...
بعد ان فكها نهائي اردفت هيا:اخرج بره بقا عشان هغير.!!
أيهم بطاعه:طيب..
خرج من غرفتها بعد ان اخذ ملابس له،ودلف لغرفة اياد.
اياد بذهول:انت اي اللِ جابك هنا.!!؟
أيهم:اختك طردتني عشان تغير.!!
اياد بسخريه ومكر:اختي برضو،وبعدين في عريس ليلة فرحه يخرج كدا ويسيب عروسته لوحداها.!!؟
أيهم بتحذير:لم نفسك يا اياد هزعلك!!،وبعدين انا ومراتي متتحشرش انشالله حتي ترميني بره البيت.!
اياد بخبث:الحق عليا كنت هديك شوية نصايح.!؟
أيهم بذهول منه:اي اللِ انت بتقوله دا نصايح اي يا سافل، وبعدين انت ايش عرفك في الحاجات دي.!!؟
اياد:قوم شوف مراتك مش هتقعد جنبي طول الليل تتساير.!!
ايهم بتعجب منه:تتساير،لا انت حقيقي عايز تتربي من جديد.!؟
اياد بتمني:امتي وتيجي اللِ تربيني.!!
ليدفعه أيهم بالمخده ويغادر الغرفه وهوا متعجب من ذالك الصغير..
كارمن بتوتر:..ادخل اتوضي عشان نصلي.!!؟
أيهم:حاضر يا قلبي افرشي انتِ المصليات.!!
كارمن:حاضر.!!
خرج من الحمام بعد ان توضأ وصلي بها،قبل مقدمة رأسها واردف بحب.
_عايزين نتفق علي شوية حاجات قبل ما نبدا اي حاجه.!!؟
كارمن بإنتباه:سمعاك.!!
أيهم:مهما يحصل بينا يا كارمن ومهما نعمل في بعض،مشاكلنا متخرجش بره الاوضه دي،مشاكلنا لينا احنا لو هنقعد شهر منكلمش بعض بس مشاكلنا محدش غيرنا يعرفها،محدش من اهلنا ليه الحق يدخل في حياتنا،واوعديني انك مش هتخبي عني اي حاجه،و وعد مني مش هخبي عليكِ حاجه مهاما ان حصل..!!
كارمن بحب:وعد مش هخبي عليك حاجه...!!
لمسك يداه ويقربها من ثغره ويقبلها بعمق ويردف بصدق يملؤه الشغف:بحبك يا كارمن....لا بحبك اي انا عديت المرحله دي بكتير.!!؟
كارمن بشغف يكسوه الخجل:وانا كمان بحبك يا أيهم..!
يتبع الفصل السادس والاخير كاملا اضغط هنا ملحوظة اكتب في جوجل "رواية جعلني حطام امرأة دليل الروايات "لكي يظهر لك الفصل كاملا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية جعلني حطام امرأة" اضغط على اسم الرواية