رواية حبيت فيروز وأنا كمان الفصل السادس بقلم فيروزة
رواية حبيت فيروز وأنا كمان الفصل السادس
الجد ...وانتو مالكم ...هو حر ...وبعدين فيروز هتكون مرات اسد ...
سيف ب"غ"ضب ...ازاي هتكون مرات اسد وهي مراتي انا ...فيروز حقي انا ....
يوسف ...مستحيل فيروز تكون لحد تاني ....مستحيل فيروز تتجوز تاني مهما حصل ...
اسد ...وانا موفق يا جدي اتجوز فيروز ...
فيروز بدموع...وانا مش موفقه اكون حمل علي حد انا بعد مااطلق من سيف هعيش معك يا جدي من غير جواز ....
اسد حسيت ان قلبي وجعني ....وانا مش هقدر اكسر كلمت جدي ...وبعدين من قالك انك حمل عليها ده انا اشيلك في عيني طول العمر ...
سيف ب"غ"ضب ...بعينك تتجوز فيروز ...بعينك يا اسد ...
الجد بصوت عالي ...اكتم مش عايز اسمع صوت واحد فيكم بعد أكده ....انا اللي هقولوا هيتفذ ...مهما حصل كلامي سيف علي رقبي الكل ...فاهمين ...
الكل .....فاهمين ....
الجد ...حلو اكده ...الاول قبل مااقول اي حاجه سيف هيطلق فيروز ..وبعدين نتكلم ...
سيف بدموع... ابوس ايدك يا جدي اديني فرصه تانيه وانت هتشوف انا هعمل ايه علشان فيروز ...وانت يا فيروز سامحيني...انا هتغير علشانك ...فيروز ردي عليه ...
الجد ...اكتم يا والد ...يلا ارمي اليمين يلا ارمي اليمين علي فيروز ...
سيف برجاء......لا مستحيل اسيب فيروز غير بمو"تي ...ارجوكي يا فيروز سامحيني وانا فعلا اتغيرت وكل ده علشانك ...
الجد ...يبقي تمو"ت ....خالص عليه يا اسد ...
الكل كان في حاله زهول من كلام الجد ...
بس اسد لازم ينفذ كلام جدو حتي لو طلب انو يمو"ت نفسو ..
اسد طلع المسد"س ....
سيف بخوف ....انت هتعمل ايه يا جدي ...هتمو"ت حفيدك ...ارجوكي سامحني ...
الجد بقوه ...عايز تحفظ علي عمرك ..طلق فيروز ...ارمي اليمين ...
سيف بحزن ...انتي طلق يا فيروز ...
فيروز بدموع ....وبتقول اتغيرت ...اديك خفت علي عمرك ...وربنا يخليكي ليا يا جدي انك خلصتيني من انسان اناني زي ده ...
الجد ....نزل سلا"حك يا اسد ...وفك البها"يم دول ....ويلا علي البيت علشان نكمل كلامنا ...
اسد طلب من الرجاله يفكو عيال عمو ...ويدخلهم علي جوه ...
بعد ساعه الكل كان قاعد ...قدام الجد ...
الجد ... دلوقتي...هنبدا من جديد ...وبنسبه لفيروز وأسد هتيجوزو بعد شهور العده ...أما سيف ويوسف ...فدول انا هربيهم من اول جديد ....
ام سيف ...انا عيالي متربين...
الجد ...اسكتي انتي ...انتي السبب أنهم بقو أكده ...ومن دلوقتي لحد سنه محديش هيسفر ولا هيروح حته ...وبعد السنه لما تكونوا رجاله تقدرو تمشوا من أهنا...
سيف بحزن ...ازاي يا جدي عايزني اقعد في المكان اللي فيروز فيه وهي هتجوز وانا لسه بحبها ...
اسد ب"غ"ضب ...بقولك ايه من الدقيقه اللي طلقت فيها فيروز معدش لسانك ينطق اسمها فاهم ولا لأ ...
الجد....اهدا يا اسد ....وانت يا سيف ملكش دعوه بمرات والد عمك ...
سيف بحزن ...حاضر يا جدي ...
الجد ...جدع ....اقولكم علي شروطي علي اسمحكم ...وترجعوا اسكندريه وانتو واقفين علي رجليكم ...
اول شرط ...تشتغلوا في الأرض ...انت واخوك وأسد معكم ..
ايوه يا اسد انت ايدك في ايد ولاد عمك انا عايزهم رجاله اقدر أسند عليهم ...تاني شرط ...سيف هيتجوز بنت عمو صالح ...ويوسف هيتجوز اختها ..
سيف ...مستحيل اتجوز انت زودتها اوي ...
يوسف ....وانا مش ممكن اتجوز من هنا ...
الجد ...اكتم انت وهو ...ورد لسيف ....واسراء ليوسف ...وده اخر كلام عندي علشان تكونوا احرار ...ومحديش هيمشي من هنا غير لما اشوف عيالكم ...وانت كمان يا اسد مش هتسفر غير لما اشوف عيالك....ده شرطي ...تقعدوا هنا لمده سنه من دلوقتي...
اسد .. انا موفق يا جدي ...
سيف بكسره ...وانا موفق يا جدي ...
يوسف بحزن...وانا موفق ....
الجد ... دلوقتي تقدرو تشوفوا العرايس ...ادخلوا يا بنات ...
دخلوا البنات من الباب ...
الجد ...اسراء اقعدي جمب عريسك ...وانتي يا ورد اقعدي جمب عريسك ...
اسراء قعدت جمب يوسف ....و ورد قعدت جمب سيف ...
الجد ...من دلوقتي انتو مخطوبين لحد شهور العده بتعت فيروز ما تخلص وبعدين تتجوزا كلكم في يوم واحد ...يلا كل واحد ياخد خطيبتو ويطلع من هنا ...
اسد قرب من فيروز وشالها.....وفيروز سكتت ...
وسيف مسك ايد ورد ...ويوسف مسك ايد اسراء ...
وخرجوا كلهم برا ...
واول لما خرجوا سيف سب ايد ورد. ..قالها ...ياريت تقولي مش عايزه فاهمه ...
ورد بحزن ...مقدرش اكسر كلمت جدي ..وقولوا انت انك مش عايزني ...لو تقدر ...
يوسف ...اهدا يا سيف ويلا نطلع نستريح شويه ...
سيف ...يلا ...
طلعوا هم الاتنين علشان يرتحوا ...
واسد طلع فيروز الجنينه تاني ...وقاعدها علي الكرسي ...وقاعد قدامه علي الارض ...وحط رسو علي رجليها ...وقالها فاكره يا فيروز ...لما كنتي عايشه هنا قبل ما اسافر وانتي تروحي اسكندريه لاخواتك ...
فيروز بدموع ....فاكره كانت اجمل ايام حياتي قبل ما تسيبني وتسافر ..
فلاش باك...
اسد بفرحه ...فيروزتي ...
فيروز بكسوف...بطل تقولي فيروزتي انا كبرت علي الكلمه دي ...
اسد قرب منها وحضنها...انتي فيروزتي لحد ما اموت ...
فيروز ابعد عني يا بني ...انا كبرت علي انك تحضني ...عيب كده ....
اسد بعد عنها ....والله طيب اللي يريحك انا كانت جاي اقولك علي ....ولا اقولك بلاش ...
فيروز برجاء ....قولي يا اسدي ...قول يلا ...
اسد ...بتقولي يا ايه ....سامعيني تاني كده ...
فيروز بكسوف ...انا مقولتش حاجه ...يلا قولي بقي ...
اسد ...طيب هعمل نفسي مسمعتش حاجه ....كنت هقولك اني جتلي منحه دراسيه لأمريكا ...وهسافر ايه رايك في الخبر ده ....
فيروز بحزن ...مبروك يا اسد ....
اسد قرب منها ...مالك يا فيروزتي زعلانه ليه ... انا فكرتك هتفرحي ليه ...
فيروز بدموع ...انا فرحانه اوي علشانك ...وطلعت تجري علي فوق ...
اسد بحزن ...طيب انا عملت ايه علشان تزعل مني ده انا فكرت أنها هتفرح اوي علشاني .. مش تزعل كده وتعيط ...وفكر شويه وبعدين طلع ...
عند فيروز كنت بتعيط ..ومره واحده سمعت خبط علي الشباك ...راحت نحيه الشباك ...
فتحت الشباك لقيت اسد ...
فيروز ...طلعت من هنا ليه ...
اسد ...مش هتوقلي ادخل يا اسد .. ولا افضل متشعلق كده علي صور البلكونه....ايه رايك ارمي نفسي من هنا ...
فيروز بخوف ...لا تعال ادخل ...وبطل تقول ارمي نفسي دي انت كبرت ...
اسد ...لا انا لسه صغير 🥺😂....وبعدين ادخل ولا
قبل اسد ما يكمل كلموا كنت فيروز مسكت ايدو ..
فيروز ...يلا ادخل يا صغير انت ....
اسد ....ايوه كده😂 ...انا هفضل الصغير بتع فيروزتي ...
فيروز بكسوف...بطل دلع بقي انت كبرت يا اسد ...وبعدين جاي من هنا ليه ...وعايز ايه ...
اسد قرب منها ...جاي اخد ده ...( وكان بيشور علي قلبها..)..
فيروز بكسوف...وعايز من ده ايه ...
اسد ...هكون من ده عايز ايه غير حقي انا ...
فيروز ...لو عايز ده افضل هنا ...لو سافرت ده هيروح منك ....
اسد بزعل ...ازاي يا فيروز ....ده مستقبلي ...
فيروز ...اختار ...انا عايزك جمبي ...ولو سافرت ...انا كمان هسافر لأخواتي ...
اسد ...انتي ازاي بتفكري كده ...فيروز خليكي هنا لحد ما ارجع ...
فيروز بدموع ...لا انا عايزك جمبي خليكي معايا هنا ...
اسد بحزن ...اول مره يا فيروز مش هعملك اللي انتي عايزه ...
فيروز بدموع..يعني ايه ...
اسد بحزن...يعني هسافر يا فيروز ...ولو ده ملكي هرجع القيكي هنا ....
فيروز بصوت عالي ...لو سافرت هترجع مش هتلاقيني ...
اسد خرج من عند فيروز وهو حزين ...
وفعلا سافر اسد وفيروز سافرت اسكندريه لإخواتها...
....
اسد بحزن ...ورجعت لقيتك اتجوزتي سيف ....
فيروز بدموع ....سامحني ...
اسد قرب منها ومسح دموعها ...خلاص يا فيروزتي انسي اللي فات احنا هنبدا من جديد...
فيروز بدموع ...مع واحده مشلوله...
اسد قرب منها وحضنها ...اوعي تقولي كده انتي ست البنات يا فيروزتي ...انا لسه
سيف جاي من بعيد ب"غ"ضب
فيروز بتصر"خ
يتبع الفصل السابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حبيت فيروز وأنا كمان" اضغط على اسم الرواية