رواية لقاء مصلحة بقلم نوران جمال
رواية لقاء مصلحة الفصل السادس 6
ليان بحدة منه فكم تكرهه :بتعمل ايه هنا يا سليم..
سليم بسخرية: اهدي بس كده واقعدي نتكلم ..
ليان بغضب نتكلم في ايه اخرج بره..
سليم بحدة:احترمي نفسك ..
ليان بحدة: احترم نفسي ليه يابن عمي المحترم كتر خيرك جاي هنا ليه ..
سليم بهدوء: ليان انتي خطيبتي وانا..
ليان بغضب وهي تفقد اعصابها : اخرج بره مش عايزه اشوف وشك خطيب ايه وزفت ايه ده احنا دفنينه سوا ده انا شايفاك بعيني وانت بتخني وجاي تقولي خطيبتي ..
سليم بحدة : ليان حتي لو كدة ديه وصية ابوكي قبل ما يموت ولا نسيتي وصيته..
ليان بحدة:وصيته انك تحميني انا واختي وصيته انك تتقي ربنا فينا مش تشغلونا خدامين عندكم ..
سليم بغضب :اومال الشركة ديه بفلوس مين يا روح امك اوعي تكوني ناسية ان احنا سايبينك غصب عنا لا فوقي انا لو عايز اجيبك تحت رجلي هعرف ولا نسيتي يا ليان انتي واختك..
ليان بسخرية وحدة : لا سايبني غصب عنكم عشان عارفين ان انا في لحظة واحدة هنسفكم وادفنكم مكانكم بس انا واقفة بسبب صلة الرحم والدم لكن والله لو مااحترمتوا نفسكم وبعدتوا اني انا واختي لتشوفوا وش عمركم ما شوفتوه وبالنسبة للشركة فهي بمجهودي وتعبي..
سليم بغضب : لا بفلوسنا يا ليان اللي انتي سرقتيها..
ليان بحدة : لا بحق ابويا اللي انتوا كلتوه وانا اخدت حقه وحقي انا واختي ودلوقتي اخرج بره مش عايزه اشوف وشك ولا وش حد من اهلك وكفاية اوي اوي اللي انتوا عملتوه ...
سليم يحدة :ماشي يا ليان ماشي بس صدقيني لهندمك علي الكلام ده وهندمك علي يوم هروبك من فرحنا ولو انا ماشوفتش وشك التاني فصدقيني مش زيي وانتي عارفة كده كويس ..ليتركها ويذهب بينما هي وضعت يدها علي قلبها لتجلس وهي تحاول الوصول الي كوب المياه ولكن لا تستطيع فقلبها يكاد يقف ليدخل جاك بسرعة ويناولها كوب المياه لتشرب وجسدها يهتز بحدة..
جاك بقلق: ليان انتي كويسه نروح للدكتور..
ليان وهي تحاول ان تهدأ : لا انا كويسه قوم يالا نمشي ..
لتخرج ليان معه وتدخل سيارتها ليقود جاك السيارة بينما ليان تحاول ان لا تتذكر معاناتها هي واختها مع عمها وزوجته وابنه ...
بينما في الفيلا
كانت دارين تظر الي الجهة الاخري بينما ميرال تنظر الي شاشة اللاب توب
ميرال بهدوء : كويس انه معملش حاجه لليان ..
دارين بهدوء : مش هيقدر جاك معاها وبقيت الحرس بس انا عارفه سليم كويس وهو مش هيسكت ..
ميرال بإبتسامة مطمئنة : متقلقيش انا ومراد السيوفي كمان معاكم وربنا معانا فمتقلقيش يا دارين انتي واختك اقوياء جداً..
دارين بإبتسامة : كنتي دايماً معانا وانتي اللي ساعدتينا في الهروب اليوم ده ودايماً بتقوينا..
لتبتسم لها ميرال بحب ..
بينما في مكان مختلف تماماً
في فيلا ماجد صبري
كان ماجد جالس بغضب شديد من عائلة السيوفي وشادي ابنه يجلس امامه
ماجد بغضب مش ههدي غير لما اخلص منهم وكمان ليان اللي طالعالي في البخت هي واللي معاها ..
شادي بهدوء :متقلقش يا بابا نسلط عليهم مازن والرجالة يخلصوا عليهم..
ماجد بتفكير :مش بالسهولة ديه كل حاجه وليها اوان ومع دول بالذات لازم نخطط كويس جاسر مش ناوي علي خير وكفاية موضوع اخر صفقة ..
شادي بهدوء : طيب انا هروح الnight club اتسلي شوية واجي ..
ليشاور له ماجد بلا مبالاه وهو يفكر في اي طريقة يتخلص بها من ابناء السيوفي وليان ولا احد سيساعده غير مازن فلا يجب عليه الاعتماد علي شادي لأنه لا يفلح بشئ اما مازن فهو قوي وماكر ليتذكر فجأه بأنه لا يجب علي مازن معرفة ابداً بأنه يكون ابنه لانه ان علم ما فعله بوالدته وبه سينقلب السحر علي الساحر لذا عليه الحذر ..
بينما في الفيلا
وصل الجميع بعدما قاموا بفعل ما عليهم ليجتمعوا ويقول كل واحد منهم ما فعله
ادهم بهدوء : راقبت مازن وعرفت شويه عن تحركاته وخليت رجالتي يراقبوه ..
سيف بهدوء : وانا جمعلت كل اسامي اللي راحوا..
ليضع ياسين الفلاشة امامهم
ياسين بهدوء : وهنا كل المعلومات ..
جاسر بهدوء: يارا مراحتش الشركة بس عرفت مكان بيتها..
ميرال بهدوء : يبقي نروحلها ..
ليان بإستغراب: بتهزري ..
ميرال بهدوء وتفكير : ايوه حتي عشان تثق فينا ونشوف بعض خارج ايطار العمل..
دارين بتفكير : عندك حق ..
لينظر الشباب الي بعضهم
جاسر بهدوء وتساؤل : واحنا ..
ميرال بهدوء : لو عايزين تيجوا تعالوا ..
جاسر بهدوء :بيتها في ...ليقول لهم العنوان ..
ميرال بهدوء : طيب تمام ساعة بس نريح ونتحرك وانتي يا ليان لو مش عايزه تيجي وعايزة تريحي متجيش..
ليان بهدوء : هشوف ..
ليذهب كل واحداً منهم الي غرفته ليرتاحوا وبعد ساعتين كانوا جميعا في السيارات في طريقهم الي بيت يارا ليصلوا بعد مرور ساعة ونصف فيجدوا انها تسكن في حارة ضيقة بعض الشئ وشعبية للغاية ولكن يكثر بها البلطجية ..
لتنزل كل فتاة من السيارة وينزل ابطالنا ايضاً
سيف بهدوء : لو خايفين تدخلوا ..
لتمر الفتيات من جانبة داخلين قبل ان يكمل حتي كلمته..
سيف بغيظ : ايه دول مبيخافوش ..
ليضحكوا ثم يدخلوا خلف الفتيات ولكن لاحظوا ارتفاع صوت دارين ليمروا الي داخل تلك الحارة بسرعة
فيجدو دارين رافعة اكمامها وامامها فتاة اخري
بينما ميرال تكتم ضحكاتها وليان تقف بجانب دارين تحلول ابعادها عن الفتاة
لذهبوا ويقفوا بجانب ميرال
ياسين بصدمة : هو في ايه..
ميرال وهي تكتم ضحكتها : مافيش بيتناقشوا بس ..
ليذهب جاسر وسيف ليمسك سيف دارين بينما دارين تصرخ في الفتاة..
دارين بحدة : انتي ايه يا بت فاكراني هسكتلك عشان عيوني ملونه وجاية بعربية ده انا اقطعك هنا سيبوني عليها المقشفة ديه ..لتنقض عليها تشد شعرها بينما الفتاة تصرخ في يدها
ليان بحدة : دارين ابعدي بقي ..ليقوم سيف بإبعادها بينما هي ظلت تزيل شعر الفتاة من علي يدها لتنظر الي الفتاتان الاخريات
دارين بسخرية : تحبوا تجربه ..لتبتعد الفتاتان بسرعة ليدخل ابطالنا الحارة ويدخلوا بيت يارا
ادهم بهدوء : حد يفهمني ايه اللي حصل ..
ليان بهدوء : اول ما دخلنا ..
Flash back
دارين بتساؤل : هنا البيت يا ميرال..
ميرال بهدوء : ايوه يالا ننزل ...
ليجدوا ثلاثة فتيات يقفن امامهن
فتاة منهم : ايه يا قمر العربية ديه وانتي منين بقي يا قطة...
ميرال بهدوء : ملكيش دعوة ممكن توسعي ..
الفتاة بسخرية : انا بتقوليلي ملكيش دعوه لا ده انا اعرفك بقي...لتشمر اكمامها حتي تضرب ميرال لتقف ليان بينهما تمنع الفتاة , وميرال وليان يحاولان الا يضربوا الفتاة لتتدخل دارين
دارين بحدة: بقولك ايه يا بت انتي ابعدي عن طريقنا ..
الفتاة : ولو مبعدتش يا زبالة ...
دارين بغضب وسخرية : زبالة ايه يا مقشفة يا معفنة يا جزمة ده انا مانعه نفسي عنك بالعافية ..
الفتاة بسخرية وصوت مرتفع : لا ياختي متمنعيش ..
ليأتي ابطالنا
Back
جاسر بإستغراب لما سمعه : لا تعليق..
سيف بضحك :انا حسيت كده بردو بقي انتي يا قطة تعملي كده..
دارين بغيظ : انتي بعدتوها عني انا كنت لسه بسخن وهبتدي ..
سيف بضحك : مصدقك ...
ليصعدوا الي شقة يارا
لتفتح يارا الباب بسرعة فهي كانت تري ما حدث في الاسفل من شرفتها..
يارا بهدوء وترحيب :اتفضلوا اتفضل يا مستر جاسر..
ليدخلوا ويجلسون جميعا بينما يارا ذهبت لتعد الشاي..
لينظر الجميع الي بعضهم
جاسر بهدوء : مين اللي هيتكلم ..لينظر الجميع له
جاسر بصدمة : نعم المفروض البنات اللي يتكلموا..
دارين بهدوء :انا مش مرتبة كلمات ده غير ان البنت اللي تحت خدت طاقتي..
ادهم بضحك : عندك حق طيب ليان..
ليان بهدوء : كنت شايفة ان حد فيكم هيكون افضل خاصة ان انا مش مرتبة الكلام واسلوبي احتمال يكون حاد عليها..
ادهم بضحك : اقنعتيني طيب ميرال..
ميرال بهدوء : البنت عمرها ما شافتني فمش هتوافق علي عرضي انا انتوا افضل انكم تعرضوا ..
ادهم بضحك : جاسورتي..
جاسر بسخرية : سيب جاسورتك يا ادهم عشان بقالي يومين مش نايم كويس ...
ادهم بسخرية : يا عيني صعبت عليا وانت يا ياسين..
ياسين بهدوء : يارا اصلا في الشركة مش بطتيقني تفتكر هتوافق لو عرضت عليها اكيد لا..
ادهم بضحك : سيوفة..
سيف بغيظ : لا سيبني في حالي وانا ببعد المتوحشة دية عورت ايدي ..
دارين بإبتسامة: احسن تستاهل عشان تقول عليا متوحشة ..
لينظر لها بغيظ
ادهم بهدوء : وانا النهاردة تعبت اوي وكنت رايح جاي في الشمس ..
جاسر بهدوء: طيب خلاص يالا نمشي ..لتخرج يارا لتقدم لهم الشاي وتجلس
يارا بهدوء :اتفضلوا..
لينظروا جميعا الي بعضهم منتظرين ان يبدأ احد
الجميع : بصي يا يارا..ليصمتوا جميعا ثم مرة اخري : احنا كنا ..ليصمتوا فكل مرة يتحدثون جميعا في وقت واحد ويصمتون في نفس الوقت
يارا بهدوء : انا ليه بدأت اقلق ..
ليان بإبتسامة هادئة: الشاي حلو يا يارا تسلم ايدك..
ميرال بهدوء :يارا فين عائلتك..
يارا بهدوء : بابا متوفي وماما بره مصر ..
ميرال بهدوء : انتي شاطرة في اللاب توب والهكر صح..
يارا بتوجس : صح..
ميرال بإبتسامة هادئة: كنا عايزينك تساعدينا في شغل ..
يارا بقلق : وايه هو ..
لتتحدث دارين : بصي يا يارا في مشكلة بينا وبين شخص معين الشخص ده مش كويس وبيئذي ناس كتير وبيحاول يئذينا وكنا عايزينك تساعدينا ..
يارا بهدوء : مين هو..
ليان بهدوء : رجل الاعمال ماجد صبري ..لتنظر لهم بصدمة
"فيا تري ماذا سيحدث
يتبع الفصل السابع 7اضغط هنا
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية "رواية لقاء مصلحة " اضغط علي اسم الرواية