رواية بنت القبطان البارت السابع 7 بقلم دعاء احمد
رواية بنت القبطان الفصل السابع 7
باسل وصل القاهره رجع الفيلا إلى كان مجهزها عشان يعيشوا فيها بعد الجواز بيبص لقى رسيل نامت بيتفرج عليها ويرجع بالزمن لورا يوم كتب كتابهم
رسيل كانت لابسه فستان ابيض جميل وواقفه مبتسمه عيونها بتلمع بفرحه وسعاده لأول مره تحس بحد بيحبها بجد
باسل ومراد حاطين أيديهم في ايد بعض والماذون بيكتب الكتاب
وأول ما قال بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
جرى على رسيل وشالها بسعاده وهي بتضحك
باسل. بمو"ت فيكي
رسيل بسعاده. وانا مبسوطه اني معاك
باسل برفعه حاجب. يعني مبتحبنيش
رسيل بهز كتف. معرفش بس لما بتبقى موجود بحس بالأمان وبيقي فرحانه
باسل. وانا اوعدك هتفضلي تحسي بالأمان في حضني وعمري ما هزعلك يا قلبي
رسيل. باسل الكل واقفين
باسل بابتسامه ساحره. انتي بقيتي مراتي محدش له عندنا حاجه
رسيل. هتفضل تحبني
باسل. لآخر العمر
رسيل. وانا اوعدك هفضل معاك انتي اماني شكرا يا باسل لأنك في حياتي
مرت الايام رسيل وباسل مشغولين في تجهيز الفيلا ورسيل في قمه سعادتها معه وهو كمان
باسل. هكلمك بالليل ياله وصلنا
رسيل وهي نازله من العربيه. على فكره انا بحبك
باسل بسرعه. استنى انتي قالتي ايه
رسيل. بكرا الفرح بعد الفرح هقولك كل حاجه في قلبي ياله سلام
باسل حاطط ايده على قلبه مش مستوعب. هي قالتها اخير قالتها
رسيل دخلت الفيلا بسعاده مبسوطه من حنيته عليها و حبه
ساره بغ"ضب. كنتي فين يا هانم
رسيل بهدوء. كنت مع جوزي
ساره بغ"ضب وكر"ه. جوزك على جث"تي أن الفرح تم
رسيل بدموع. انتي ليه بتكر"هيني كدا يا ساره ليه دا انا اختك
ساره. انتي مش اختي افهمي انتي بنت الخدامه
رسيل بقوه. ومالها الخدامه مش بني آدم وباسل بقى جوزي وبكرا فرحنا ياريت تفهمي دا وتفهمي أن باسل محبكيش وأنه بيحبني بيحبني انا يا ساره و انا بحبه وبقيت مراته وبكرا فرحنا
ساره. يبقى ناويتي على مو"تك يا رسيل
وضر"بتها بقوه على دماغها بالفازه رسيل وقعت على الأرض والد"م مغرق المكان
ساره استوعبت اللي عملته ودموعها نزلت. رسيل رسيل فوقي ارجوكي انا اسفه بس انا بحبه اوي فوقي انا اسفه
شمس بصدمه. انتي عملتي ايه قت"لتيها
ساره بدموع. لا لا ياماما هي كويسه قومي يا رسيل قومي
شمس. دي ما"تت دا باسل هيق"تلنا لو عرف يانهار اسود دا بكرا الفرح
ساره. باسل لا والنبي يا ماما بلاش يعرف
خالد ابن الجنايني. رسيل رسيل فوقي انتم قت"لتوها انا هبلغ البوليس رسيل فوقي
شمس كتمت نفسه وهو بير"فس ويحاول يشيل ايد شمس لكن صعدت روحه إلى خالقها
ساره. ماما انتي عملتي ايه
شمس. بسرعه ساعديني نخفي ج"ثتهم
ساره بدموع. هنعمل ايه باسل لو عرف
شمس بغ"ضب . باسل نفسه هيكر"ها لما يعرف انها هربت مع ابن الجنايني
ساره. انتي بتقولي ايه
شمس. ايه عايز اني اسيبك تدخلي الس"جن مش هيحصل هنقول أن رسيل هربت مع خالد
ساره. هنعمل ايه في جث"ثهم
شمس. انا هاخد جث"ه الواد دا ادفنه عنده المدان بتاع العيله القديمه ام رسيل انتي اللي هتدفنيها بنفسك
ساره بدموع. هندفن اختي بيدي
شمس. وهي مكنتش اختك لما قت"لتيها انجزي ياله
ساره اخدت رسيل وحطيتها في شنطه العربيه وطلعت من الفيلا على مكان بعيد فضلت تسوق عربيتها بدموع وقفت العربيه على الطريق السريع ونزلت رسيل وأول ما شفتها خافت وسابت جث"تها على الطريق
ولحسن حظها كانت لسه عايشه وفي ناس انقذوها محدش قدر يعرف هي مين ولا ايه حكايتها
باك
باسل. رسيل وصلنا اصحي
رسيل. احنا فين
باسل. بيتنا أو البيت اللي كنا هنتجوز فيه
رسيل. هو احنا مش متجوزين
باسل بحده. اتكتب كتابنا انزلي
رسيل نزلت وهي خايفه دخلوا سوا وكل ركن كان في صوره لرسيل ولضحكتها وصوره تانيه وباسل حضنها وصور يوم كتب الكتاب وصور ام رسيل وابوها
باسل واقف في المطبخ سمع صوت صر"اخ اتخض عليها وقلبه اتقبض بالرغم انه كا"ره هروبها يوم الفرح
رسيل واقفه ماسكه دماغها وبتصر"خ من الوجع وهي شايفه صورهم في كل مكان وبتبكي
باسل بخضه. في ايه مالك
رسيل بتبكي وبتصر"خ......
باسل حضنها و معه من عينيه نزلت وهي بتصر"خ وتعيط. اهدي اهدي لو سمحتي
وفجأه سكتت تمام وفقدت الوعي وبقيت تنز"ف من دماغها
باسل برعب شالها وخرج من الفيلا ركب عربيتها وطلع على المستشفي
عند شهد
أسر وصل لبيتها و خبط عليها
شهد بخضه. في ايه مالك وجاي دلوقتي ليه
أسر حضنها بقوه وبقي يعيط
شهد. مالك يا أسر
أسر بدموع. بعد الحب دا كله طلعت بتخو"ني
شهد. هي مين
أسر. صافي بتخو"ني مع منافس لشركتي وهي اللي كانت بتديله معلومات عن الشركه عشان كدا خسرت صفقتين
شهد. يبقى ربنا بيحبك انك اكتشفت خيا"نتها قبل ما تتجوزوا
أسر. انا اسف على طريقتي معاكي
شهد. حصل خير ممكن بقى تبعد عني وبعدين السكان بتوع العمار هيقولوا عليا ايه
أسر. واحد جاي يزور مراته المستقبليه
شهد. مراتك بالوصيه
أسر. انا دلوقتي بس فهمت ليه بابا اختارك تكوني مراتي
شهد. تمام بس ابعد لو سمحت في ناس بيتفرجوا علينا
أسر بعد عنها. ياله اجهزي هنتعشي سوا برا ونختار الفستان
شهد. بس ورايا مذاكره
أسر. تتأجل ياله بقي
شهد. تاب ثواني
ودخلت تغير هدومها وأسر دخل بقى يتفرج على صور شهد مع ابوها وامها واد ايه ضحكتها جميله
شهد. ياله
أسر. ياله
خرجوا واتعشوا وضحكوا وشهد اختارت فستان ابيض جميل جدا
عند رونق
فهد. انا اسف
رونق بعتاب. على ايه على اغت"صابك ليا ولا انك جرحتني ولا انك اخدتني بذنب واحد انا عمري ما شفته
فهد بوجع. اولا انتي مراتي ثانيا لو انتي انجرحت مره فأنا عشت حياتي كلها جروح ابويا وامي واختي ما"توا بسبب ابوكي انا عيشت حياتي كلها منتظر رجوعه عشان اد"مره زي مد"مر عيلتي
رونق بدموع. وانا ذنبي ايه انت ليه فاكر انك الوحيد اللي عشت في وجع انا يمكن مشفتوش لكنه اذا"ني زيك بالظبط ويمكن اكتر انا عشت عمري كله في ملجأ أيتام و اعرف اني بنت حر"ام وابويا رما"ني في ملجأ والشاب اللي اتجوزته بعني وجيت انت كملت على الباقي من قلبي عشان كدا يا فهد طلقني لو سمحت
فهد. انتي الوحيده اللي قلبي مال ليها لايمكن اطلقك
رونق بدموع. انا اسفه بس انا مش هقدر اكمل معاك
فهد. وانا مش هسيبك يا رونق انتي مراتي
رونق. مراتك امتى علمتني على اني مراتك يا فهد امتى لو سمحت سيبني امشي
فهد بعصبيه. قالت مفيش طلاق واللي عندك اعمليه يا رونق
رونق بدموع وغ"ضب. ليه
فهد. عشان انتي بتاعتي ومحدش هياخدك مني
رونق. لو سمحت سبني امشي انا تعبت
فهد شدها لحضنه وهي بقيت تعيط بوجع وهو لأول مره يحس انه ضعيف أدام واحده
فهد. متمشيش يا رونق
رونق. ليه يا فهد
فهد. عشان مش هقدر اكمل من غيرك بقيتي جزء من حياتي بالرغم اننا مبقالناش كتير سوا لكن حاسسك معاكي اني لقيت عيلتي
رونق. ياريت يا فهد فهمت اني ماليش ذنب والا صدقني وجودي هيبقى أكبر غلطه ممكن اعملها
فهد. صدقيني عمرك ما هتندمي وعد مني
رونق بهمس. على فكره انا معجبه بيك بس مفيش حب لحد دلوقتي
فهد بابتسامه ساحره. وانا معرفش إذا حبيتك ولا لا بس عايز اكمل حياتي معاكي
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بنت القبطان" اضغط على أسم الرواية