Ads by Google X

رواية عشق احفاد الصياد الفصل السابع 7 بقلم اسراء هاشم

الصفحة الرئيسية

  رواية عشق احفاد الصياد الفصل السابع بقلم اسراء هاشم


رواية عشق احفاد الصياد الفصل السابع 

جرس الباب بيرن بتقوم تفتح همسة الباب بتتصدم من اللي عالباب انت بتعمل اي هنا اي اللي جابك بعد اللي عملتو 
مراد:  بهدوء انا عايز اقابل مامتك واسراء بترد همسة بعصبية يبجحت. ك لا بعد اللي عملتو ده وجاي عايز تشوفها 
بتسمع صوتها اسراء وريناد بيقوم يشوفو اي اللي بيحصل 
بيلاقو مراد واقف وهمسة بتكلم معاه بعصبية 
بتتصدم اسراء 😳😳 وبتكلم بتقولو اي اللي جابك يمراد عايز اي تاني مني لسه مخلصتش انتقام وجاي تكمل ولا اي  
بيحاول مراد يرد بهدوء انا جاي اتكلم معاكي فموضوع مهم انتي ومامتك بترد حنان من وراهم موضوع اي اللي عايزني فيه يا ابن الصياد  بيتصدم مراد انها عرفتو معني كدا عارفه ان هي عمته بيتكلم مراد ممكن ندخل نقعد طيب عشان افهمكو  بتدخلو مامتها وبيقعدو اسراء وهمسة وحنان وريناد بتستاذن منهم وبتمشي 
مراد لسه هيبداء يتكلم بتقطعه حنان متتكلمش انا اللي هتكلم في حاجه انا كنت مخبيها عليكو جاه الوقت انكو تعرفوها بس لازم تعرفو ان عملت كدا خوف عليكم انتو 
بتستغرب اسراء وهمسة وبتتكلم اسراء حاجه اي يماما في اي انا مش فهما حاجه اي اللي مخبيها علينا 
بتتكلم حنان بتقولهم انا اسمي حنان عز احمد الصياد 
بتبصلها اسراء بتكمل حنان ومراد اسمو مراد احمد عز احمد الصياد يعني مراد يبقا ابن اخويا وانا ابقا بنت عز الصياد 
بينزل الكلام زي الصعقه علي اسراء وهمسة وبيكونو مصدومين ازاي مامتهم تبقا من عيلة الصياد المعروفه اشهر عيلة فالبلد وازاي هما ميعرفوش وليه خبت عليهم كل ده 
بتتكلم حنان طبعا انتو مصدومين ان انا خبيت عليكو ولي انا مش عرفتكو عيلتي بس ابوكو هو السبب في ده 
بتتكلم اسراء سبب اي يماما انا مبقتش فهما حاجه ممكن حضرتك تحكلنا كل حاجة وتفهمينا ليه خبيتي علينا 
flash back 
من 23 سنه  كنت فالجامعه وساعتها قبلت محمود ابوكو كان هو اخر سنه فالجامعه وانا كنت لسه فسنه تالته ابتداء محمود يتقرب مني بعد ما عرف ان انا حنان الصياد بنت العيلة الغنية اللي هيقدر يضحك عليها فضل يحاول يباينلي ان هو مش فارق معاه الفلوس ولا انا بنت مين كان هو من عيلة فقيرة مكنش ليه حد غير اخ واحد بس  فعلا قد يقنعني بحنيته المزيفه ويوهمني انو بيحبني وان هيخلص الجامعه وهيتقدملي فعلا خلص جامعه كان طول الفترة دي معيشني فوهم كبير وعرف يمثل عليا لدرجه ان صدقتو وكدبت اهلي 
جاه فيوم قالي انو هيجي يتقدملي ساعتها انا كنت طايرة من الفرحه ان اخيرا الانسان اللي بحبو هيتقدملي وهبقا معاه قدام الناس روحت وفتحت بابا فالموضوع وقولتلو ان فيه واحد جاي يتقدملي ساعتها بابا فرح سالني مين ده حكتلو كل حاجه رد عليا بابا وقالي مش موافق ازاي بنت عز الصياد تتجوز واحد زاي ده ساعتها اتصدمت من رد فعل بابا قولتلو ارجوك يبابا انا بحبو وهو بيحبني وانا موافقه وعايزة مش فارق معايا ظروفو ساعتها اتعصب بابا وقالي اسمو اي ده وقولتلو اسمو محمود الهاشمي ارجوك يبابا وافق هو هياجي النهاردة الساعه 8 طلعت اوضتي وكنت خايفه بابا يرفض 
وجات الساعه 8 وجاه محمود لقيت بابا قعد معاه هو واحمد 
معرفش اتكلمو مع بعض في اي بس ساعتها بابا رفضو ومشي محمود وانا نزلت لبابا ولي احمد لي كدة يبابا ودموعي ابتدت تنزل انا بحبو ساعتها رد عليا احمد قالي ده واحد نصا.. ب 
طمعان ففلوسكك وبس ومستحيل تتجوزي الشخص ده لو علي موتي ده بيضحك عليكي يحبيبتي احنا يهمنا مصلحتك 
ساعتها مصدقتش احمد وطلعت جريت علي اوضتي وقعدت اعيط  لقيت محمود بيتصل بيا رديت عليه وانا منهارة 
مثل عليا انو زعلان ومتمسك بيا ومش هيسبني مهما يحصل 
انا فضلت حابسه نفسي فاوضتي ومبكلمش حد ومبخرجش 
عد اسبوع وانا حابسه نفسي كان محمود بيكلمني طول الاسبوع ده لكن انا مكنتش بكلم بابا ولا اخواتي لحد ما جاه يوم بليل كنت بكلم محمود بابا خبط عليا قفلت مع محمود وفتحت لبابا دخل وقالي هتفضلي كدا كتير يحنان حابسه نفسك لي يبنتي بتعملي كده وانتي عارفه انا مبحبش اشوفك زعلانه رديت عليه قولتلو يبابا  انا مش هقدر اعيش من غيرة وافق يبابا رد عليا بابا وقالي يبنتي افهمي ده واحد كداب انا خليت اخوكي يسال عنو ويرقبو طلع واحد نصا.... ب وبيضحك عليكي كل هدفو فلوسكك وبس يبنتي قالي اعقلي يحنان وبلاش تفكري بقلبك يبنتي انا خايف عليكي وسابني وخرج 
وبعدها لقيت موبيلي بيرن وكان محمود رديت عليه وقولتلو هو انت بتضحك عليا يمحمود هو انت مش بتحبني وعايز فلوس وبس رد عليا اي اللي بتقوليه ده يحنان لا طبعا هما بيقوللك كدا عشان تكرهيني بس يحبيبتي لكن انا بحبك ومبحبش حد زايك قدر يقنعي  بكلامو انهم بيعملو كدا بس عشان يفرقونا ساعات محمود قالي احنا نتجوز ونحطهم قدام الامر الواقع انا ساعتها خوفت واترددت ورفضت  هو ساعتها قالي انتي مش بتحبيني يحنان عاوزة تسبيني وانا هموت من غيرك وفضل يقولي كلام ويقنع فيا لحد ما وافقت اتفقنا تاني يوم هيستناني وهرحلو ونكتب الكتاب وفعلا جاه تاني يوم ونزلت من غير ما حد يشوفني وقبلتو ورحنا عند الماذون هو كان متفق مع اتنين شهود وكتبنا الكتاب وخرجنا من عند الماذون وقالي مش مصدق انك بقيتي مراتي  ومسك ايدي وقالي دلوقتي هنروح القصر ونواجه بابكي كنت ساعتها مرعوبه من 
سجوايا وقولتلو بلاش قالي لازم يعرفو يحبيبتي هما مش هيوافقو غير كدا فعلا وقفنا تاكسي ورحنا القصر كان ساعتها موجود بابا واحمد وسالم ونهي ومريم  
دخلت انا ومحمود مع بعض وهو ماسكك ايدي ساعتها احمد لما شافو كدا وهو ماسكك ايدي اتعصب وقام مسكك محمود ضرب.. و بالبوكس وقالو  انت اي اللي جابك هنا يحي.. وان
وازاي داخلين وماسكين ايد بعض كدا رد عليه محمود مراتي واعمل اللي عاوز طبعا كلهم اتصدمو واحمد اتجنن وفضل يض.. رب فمحمود ويقولو مرات مين يا ابن  الك.... لب 
وانا وقفت قصاد احمد ابعد عنو متمدش ايدك علي جوزي 
ساعتها احمد ضرب. ني بالقلم وشدني من ايدي وراة وخدني حبسني فاوضتي ونزل لي محمود اللي واقع عالارض من كتر الضرب وطلب منو انو يطلقني ومحمود رفض احمد قالو انا هطلقها منككك وندة الحراس خدوة خرجو وعدا اسبوع تاني وانا محبوسه فالقصر منعني اخرج بابا واحمد مكنوش بيكلموني كانو مصممين اني اطلق محمود ساعتها قدر يدخل القصر ووصل لي اوضتي ولقيتو عند شباك واقف بيخبط عليه براحه فتحتلو دخل الاوضه قولتلو انت دخلت ازاي رد قالي مش مهم قالي يلا هنمشي دلوقتي انا استغربت هنمشي نروح فين  قالي هنهرب رديت قولتلو انت اتجننت يمحمود نهرب ازاي رد وقالي اخوكي هيقتلني لو مطلقتكيش يا حنان وانا مستحيل اطلق قولتلو احمد مستحيل يعمل كده هما شويه وهيهدو قالي مهو لما نهرب احنا هنمشي فترة وهنرجع تاني هما لما يلاقونا مصممين كدا ومش هيستحملو انك تسبيهم هيوافقو فعلا سمعت كلامو ومشيت معاه  
وكان ساعتها اخوة مستنينا فمكان قريب من القصر كنت اول مرة اشوفو وعرفني عليه بس ساعتها انا كنت خايفه بس ركبت معاهم واخوة خدنا فشقه صغيرة  كان اخوة بيبصلي بنظرات غريبه مكنتش فهماها  وسابنا اخوة ومشي 
فضلت انا ومحمود فشقه وهو قعد يطمني ويقرب مني لحد ما بقيت مراتو فعلا عدا علينا يومين كان محمود برا وانا كنت لوحدي فالشقه ولقيت الباب بيخبط  فتحت الباب لقيت بابا واحمد اتصدمت وخوفت دخل احمد ووراة بابا لقيت بابا بيقولي بتهربي يحنان دي اخرة دلعي ليكي رديت وقولتلو يبابا افهمني انا بحبو وهو بيحبني مكنش قدامنا حل تاني غير ده انتو السبب لو كنتو وافقتو مكنش كل ده حصل 
مسكني احمد من دراعي قالي انتي متخل.. فه ليه مش  عاوزة تفهمي ان احنا خايفين عليكي وان هو بيكدب عليا 
زقيت ايدة وقولتلو لا مبيكدبش عليا هو بيحبني انت اللي عاوز تقتلو  اتكلم بابا وقالي اخرسي يحنان ويلا قدامي عالبيت رديت عليه قولتلو مش ماشيه يبابا انا هفضل مع جوزي  يعني قصدك اي يعني قصدي حضرتك توافق علي جوازنا وانا مستحيل اوافق علي المهزلة دي وانا مش همشي يبابا انا هفضل مع جوزي ساعتها رد عليا بابا وقالي يبقا انتي اللي اخترتي يعني اي يا بابا يعني من النهاردة تنسي ان ليكي اهل وان ابوكي مات يا بابا ارجوك افهمني بيخرج بابا هو واحمد  وبعدها بشويه بيرجع محمود بيلاقيني منهارة وبيسالني مالك يحبيبتي وبحكيلو اللي حصل وبيهديني وكان لسه مكمل تمثيل عليا انو بيحبني ومرات الايام وعدا شهر وعرفت اني حامل فيكي وابتدات الفلوس تقل محمود يشتكي انو معهوش فلوس انا كان معايا فلوس كنت محوشها ودهب ادتهملو  وهو خدهم من غير ما يعترض استغربت 
بس حاولت اقنع نفسي انو عشان معهوش فلوس ومرات الشهور وخلفتك وعدا سنه والتانيه كنت بشوف اخوة مكنتش برتحلو خالص كنت حاسه ان وراه حاجه وعد سنه فالتانيه لحد معرفت اني حامل فهمسة وفيوم تعبت روحت لدكتورة 
بعد ما رجعت وفتحت الباب ودخلت سمعت صوت جاي من اوضه جوة لقيت محمود بيتكلم مع اخوة وبيزعقو اعمل اي يعني انت السبب فضلت تخطط وانا انفذ ادينا طلعنا من غير حاجه فالموضوع ابوها اتبر منها وانا ادبست فيها واتجوزتها وخلفت منها وانت قولتلي اما اتجوزها هيوافقو وحصل عكس مكنا مخططين وقفت مصدومه ودموعي نازلة بصدمه مش قادرة استوعب بقا الشخص الوحيد اللي حبيتو ووقفت قصاد اهلي عشان وخسرت ابويا واخواتي بسبب يطلع بيضحك عليا كل همو الفلوس وبيخطط هو واخوة سمعو صوتي وانا بعيط خرج محمود ووراة اخوة بصلي وقالي 
كويس انك عرفتي انا زهقت من التمثيل ودور الزوج المثالي وسابني وخرج وفضلت انا واخوة بس  فضلت واقفه مكاني مصدومه من اللي قالو وانو ازاي يسبني ويخرج وانا واخوة لوحدنا 😳😳 لقيت اخوة  بيبصلي بشماتة بيقولي كل حاجه بقت عالمكشوف هو ميستاهلكيش انا اللي هستاهلك هو مبيحبكيش انا اللي بحبككك  رديت قولتلو انت مجنون انا مرات اخوك انت واحد حق.. ير ازاي تفكر فكدا اصلا 
لقيتو بيقرب مني وبيحاول يته.. جم عليا زقيتو ولقيت وضربتو بالقلم وزعقت قولتلو اخرج برا يحيو.. ان والا هلم عليك الناس  سابني وخرج فعلا ومن اليوم ده مشفتوش تاني وابوكي من ساعتها مرجعش تاني فضلت مستنيه بقيت مش عارفه اعمل ايه والفلوس اللي معايا خلصت نزلت وبقيت اشتغل اخدم فالبيوت لحد ما فيوم لقيت جايلي محضر عالبيت ان ابوكو طلقني غيابي كنت حاسه الدنيا اسودت فوشي ومش عارفه اعمل اي مينفعش ارجع لي اهلي تاني 
مرات الشهور وولدت همسة واشتغلت عند ست كبيرة طيبه مكنش معاها حد وهي حبتني وكانت بتعتبرني زاي بنتها وكتبتلي شقتها اللي احنا عايشين فيها حاليا وكانت سايبلي مبلغ وتوفت بعد ولدة همسة بسنه  فضلت عايشه لوحدي انا وانتو لحد ما مرت السنين وكبرتو بقيت خايفه عليكو عشان كدا مرضيتش اقولكو انا من عيلة مين ولا اعرفكو حاجه عن ابوكو غير ان هو سافر ومرجعش تاني ومسالش فينا  
اسراء وهمسة ومراد قاعدين مصدومين من اللي سمعوة 
همسه واسراء بيفكرو كل ده حصل مع ولدتهم وهما مكنوش يعرفو وكل ده بسبب ولدهم اللي هما مشفهوش اصلا 
ومراد بيفكر ان عمتو عانت كل ده بسبب الحب دمرها ودمر حياتها 
بتتكلم حنان بتعب اظن كدا عرفتو كل حاجه ومبقاش في حاجه اخبيها عليكو تاني بس اللي خايفه منو حصل 
ومعرفتش احافظ عليكو بنتي ضاعت حياتها هنا بيتكلم مراد 
عمتي انا اسف:  بترد اسراء بستهزاء اسف علي هو اي بظبط اسف علي انك دمرتلي حياتي 
حنان:  استني يا اسراء انتي دلوقتي عايزة اعرف لي عملت كدا في بنتي يا مراد  
مراد:  بيتكلم باسف اناقبل ساعتين مكنتش اعرف انك عمتي ولا كنت اعرف يا اسراء انك تقربيلي  انا معرفش ده حصل ازاي انا شربت العصير ومحستش بعدها باللي بيحصلي وابتديت احس بحاجات غربيه ومعني كدا ان فيه حد ورا اللي حصل ده واشمعنا انتي بذات ده اكيد حد عرفنا كويس وعارف انك تبقي بنت عمتي لكن انا مستحيل اعمل حاجه زاي دي يعمتو وكل اللي حصل غصب عني ومكنتش فوعي 
انا عرفت انك عمتي بعد اللي حصل ده لان جدي من كام يوم طلب مني اعرف مكانك عشان كان عاوز يشوف حضرتكك وكان عاوزك ترجعي هنا حنان بتتصدم من كلام مراد ان ولدها بيدور عليها وعايزها وبتحس فرحه من جواها بس بتخاف لان بتتاكد ان مراد كلامو صح انو مكنش فواعيو وان فعلا فيه حد ورا اللي حصل بسبب الصور اللي وصلتها واللي عمل كدا فعلا اكيد عرفهم بس يترا مين وعاوز اي متعرفش 
مراد: وانا ساعتها طلبت من واحد صحبي انو يعرفلي مكانك بعد اللي حصل ده واسراء خرجت من المكتب وانا فضلت قاعد فمكتبي ولقيت صحبي ده بيكلمني وبيبعتلي ملف فيه صوركو وعنوانكو ساعتها انا اتصدمت واتاكدت ان فيه حد عايز يدمرنا وعشان كدا جيت علي هنا  
مراد:  عمتي انا طالب ايد اسراء منك هنا الكلمات بتنزل صدمه علي اسراء وهمسة وحنان 
هنا بترد اسراء بعصبيه انا مستحيل اوافق علي واحد زايك يمراد ولا اتجوزك 
حنان:  بترد بهدوء وانا موافقه يمراد اسراء بتتكلم ازاي يعني يماما انتي عاوزني اتجوز ده بعد اللي عملو فيا مستحيل انا بكرهووو 
حنان:  بتتكلم بس ده الصح يا اسراء مراد اه غلط بس فعلا فيه حد ورا اللي الدليل علي كدا الصور اللي اتبعتتلي  حصل ده وحد قاصد ياذينا يبنتي ومراد كلامو صح وانا مش هستحمل حد ياذيني فيكو يبنتي  
اسراء بتقعد حاطه ايديها علي دماغها بتفكر فكلام امها وان هي فعلا عندها حق وان حد قاصد ياذيهم ومفيش قدامها حصل غير انها توافق 
مراد:  باستفسار عمتو صور اي اللي حضرتك اتكلمتي عنها 
بتقوم حنان بتجيب الصور وبتديها لمراد بيمسك مراد الصور بيشوفها وشو بيتحول لغضب 😡 وبيقطع الصور 
وبيتكلم مراد عمتو اللي بعت الصور ده هدفه انو يكسرنا وانو كدا هيفرقنا 
عمتو انا لازم اكتب كتابي علي اسراء النهاردة والفرح بعد يومين 
بترد حنان وجدك وابوك هيوافقو بيتكلم مراد هيوافقو يعمتو انا هعرفهم كل حاجه 
بترد اسراء يعني اي كتب كتابي النهاردة ازاي ده 
بيتكلم مراد لازم نعمل كدا بدل ما يحصل حاجه منكونش عملين حسابها واكيد اللي بعت الصور وراة حاجه 
بتسكت اسراء وبتبقا مش عارفه تقول اي بتفكر فحياتها والصدمات اللي خدتها ورا بعض فيوم واحد وانها هتجوز مراد كل ده حصل فيوم واحد حياتها اتقلبت وضاعت 
مراد:  انا هبعت اجيب الماذؤن  وهنكتب الكتاب دلوقتي بتهز حنان دماغها بمعني الموافقه 
فعلا مراد بيتصل بي امير بيرد عليه امير اي يبني فينك كل ده
بيتكلم مراد امير عاوزك حالا تجبلي مازؤن وتجيب معاك سليم وتيجي علي العنوان اللي هبعتهولك ده حالا بسرعه يا امير 
بيتنح امير بيشيل الموبيل من علي ودنو بيبص لرقم وبيرجع يتكلم انت بتتكلم جد يمراد عاوز مازون لي 
بيتكلم مراد بنرفزة يا امير اخلص مش وقتو اعمل اللي بقولك عليه وبيقفل مراد وبيبعت العنوان لي امير 
بيفضل واقف امير متنح للموبيل وبيتكلم مع نفسو مازون مراد عاوز مازون غريبه دي يا ترا في اي يمراد وعنوان مين ده 
بيتصل امير علي سليم وبيبلغو باللي مراد قالهولو  وبيبعتلو العنوان 
في بيت اسراء 
بعد ساعه جرس الباب بيرن بيفتح مراد وبيكون امير وسليم ومعاهم الماذون 
بيدخلهم مراد بيكون موجود اسراء وهمسة ومامتهم 
بيتصدم سليم وهمسة اول ما بيشوفو بعض 😳😳 
بيتكلم امير هو في اي مين هيتجوز عاوز ماذون لي 
مراد: انا اللي هتجوز هنا بيفتح امير وسليم بوقهم بصدمه من اللي سمعوة ازاي ده وبقو مش فاهمين حاجه ولا اي اللي بيحصل 
بيقعد مراد وبيقول الماذون ابداء يشيخنا وبيبداء كتب الكتاب وبيكون الشهود امير وسليم وهما مش فاهمين  اي اللي بيحصل ده وازاي مراد يتجوز كدا ومن غير ما حد يعرف 
اسراء:  بتكون مش مركزة فاي حاجه وسرحانه في اللي حصلها 
وبتفوق علي جملة بارك الله لكما وبارك عليكم وجمع بينكم في خير 
وبتسمع اسراء الكلمه بتحس برهبة من جواها انها خلاص بقت مرات مراد 
بيبصلها مراد بنظرة مش مفهومه وبيبقا عارف هي بتفكر في اي وعارف انها مستحيل تسامحو  بسهولة 
امير:  انا عاوز افهم اي اللي بيحصل ده عشان انا حاسس نفسي  زاي الغ. بي مش فاهم اي حاجه فهمني يمراد  
مراد:  اعرفكو حنان الصياد تبقا عمتكو ودول بناتها همسة واسراء 
وده امير اخويا يعمتو وده سليم بيكون امير وسليم مصدومين ان دي عمتهم وسليم مصدوم ان همسة تبقا بنت عمتو 
امير بيتكلم انا حاسس اني في فيلم مش فاهم اي اللي بيحصل 
بيتكلم مراد مش وقتو يا امير سلم علي عمتك بيقرب عليها امير بيبصلها بتبتسملو حنان بيتكلم امير يعني انتي عمتو بجد بتهز حنان دماغها بمعني ايوة بيحضنها امير بتحضنو حنان وبطبطب علي ضهرو وبعد سليم نفس الكلام بيحضنها
امير بهزار لي اسراء يعني انا كنت بعاكسك وفالاخر تطلعي بنت عمتي وكمان مرات اخويا 😂 بس مراتك حلوة اوي يمراد بتضحك اسراء علي هزار امير 
بيجز مراد علي اسنانه امير احترم نفسك بيتكلم امير خلاص يعم بهزر اي مبتهزرش يرمضان 
مراد:  لا مبهزرش يا اخويا واتلم احسلك بدل ما انت عارف   امير: خلاص يعم انت هتتحول ولا اي  وبيقول لي اسراء بهمس اتجوزتيه ازاي ده الله يكون فعونك بتضحكك اسراء 
مراد:  بيتعصب وبيبقا عاوز يمسك امير يضرب. و بس بيفرح لما بيشوف ضحكه اسراء اللي خطفت قلبو 
همسه وسليم: كل واحد فيهم فعالم تاني فتفكيرو وصدمتو 
همسه:  بقا معقول سليم يطلع ابن خالي اي الصدف دي 
بس مززز اوي يخربيت كدا 😂 اي الهبل اللي بقولو ده 
سليم:  معقول همسة تطلع بنت عمتي فالاخر يترا حكايتك هتبقا اي يهمسة 
فجاة موبيل مراد بيرن  وبيكون المتصل جدة بيرد مراد بهدوء  ازيك يجدو 
الجد:  الحمد الله يمراد انت فين وامير وسليم مجتوش لحد دلوقتي ليه بيرد مراد بهدوء جدي كنت عاوز اتكلم مع حضرتك فموضوع مهم 
الجد: خير يا ابني في حاجه حصلت معاكو ولا اي 
مراد:  بهدوء لا يجدو متقلقش احنا كويسين جدو انا لقيت عمتي 
الجد بصدمه بتقول اي طب هي فين يا ابني انا عاوز اشوفها 
مراد:  اهدي يجدو هي كويسه فيه حاجات كتير حصلت يجدو انا شويه وهكون عندك وعمتو وبناتها هيكونو معايا 
الجد بفرحه عارمه بسرعه يمراد متتاخروش عليه بيقفل مراد مع جدة وبيتكلم عمتي انا عاوز اتكلم معاكي ثواني بتاخدو حنان وبتدخل بيه اوضه تانيه عمتو انتو لازم تيجو معايا عالقصر لان مينفعش تفضلو هنا بعد اللي حصل ده ووجدكو لوحدكو هيبقا خطر وكمان جدي مستنينا 
حنان بس يبني مش هينفع اروح هناك واظن انت عارف 
مراد عمتو انسي اللي حصل زمان جدي هيتجنن عليكي وعاوز يشوفكك بتفرح حنان لان ولدها وحشها جدا ونفسها تتشوفو وندمانه انها مسمعتش كلامو خايفه انو ميسامحهاش 
بيقاطع تفكيرها مراد كدا هيبقا امان ليكو وعشان ابقا مطمن 
بتوافق حنان وبتخرج هي ومراد بتقول لهمسه واسراء خشو حضرو شنطكو همسة واسراء بيبصو لبعض وبتكلم اسراء نحضر شنطنا لي يماما هنروح فين بتتكلم حنان بهدوء هنروح عند جدكو بتتكلم اسراء بس يماما بتقطعها حنان من غير بس اسمعو الكلام ويلا حضرو الشنط الوقت اتاخر 
بيدخلو البنات فعلا يحضرو شنطهم وبيغيرو ملابسهم وبيجهزو 
وبياخد مراد وامير الشنط بينزلوها وبينزلو معاهم اسراء وهمه وحنان وبيركبو مع مراد عربيته فاتجاهم للقصر 
بتكون حنان متوترة وفرحانه علي خايفه علي مشاعر كتير 
فالقصر...

يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent