رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل التاسع بقلم شمس العمراوي
رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل التاسع
انهي الحفل ورحل كل شخص الي منزله
دخل كلا من رحيم وقمر الي الغرفه قال رحيم: عندك الحمام لو عوزه تدخليه
قمر وهي تحمر من الخجل قالت: ماشي شكرا
ذهبت قمر الي غرفة الملابس واخذة منامه من الحرير ودخلت الي المرحاض
وقف رحيم يفكر في ايامه القادمه
خرجت قمر من المرحاض وهي ترتدي ازدال الصلاه وقالت هي القبله منين مصلتش العشاء ولا المغرب عوز اصليهم
رحيم بحرج: مش عارف
قمر بستغراب: ازي ثم سكتت بعض الوقت ابتسمت وقالت: اي ريك انتا تصلي بيا حبه نبداء اول يوم ليا هنا بصلي ايه رايك
رحيم بحرج: انا انا مصلتش من زمان
قمر ببتسامه: مش مشكله نبداء من انهردا ومسكت يد رحيم وقالت تعاله نتوضه سوا مهما كانت زنوبك او مدي عصينك ايك تسيب صلاتك هي الي هتشفعلك يوم الحساب ماشي
نظر رحيم اليها وفتكرا عندما كان في العاشره من عمره عندما كان يذهب مع والده الي المسجد و بعض الذكريات عندما كان والده يعلمه كيف يقيم الصلاه
واولداته عندما كنت بتسح علي اصابعه عند انتها كل صلاه وتعلمه كيف يقول لادعيه
انهتي رحيم من الوضوء ووقف امام قمر وبداء الصلاة
شعرت قمر بالسعاده انها تصلي خلف زوجها حتي لو كان الزواج مؤقت او علي الورق استمعت الي صوت رحيم وهوا يرتل القراءان بخشوع وصوت جميل لم تتخيل ان يكون بهذا الجمال وبعد انتها الصلاه احس رحيم براحه وشعور جميل
ذهبت قمر الي السرير وخلعت عنها اسدال الصلاه وبقت بالحجاب مع المنامه
رحيم بستغراب: انتي هتنامي بالحجاب
قمر ببساطه: ايوا
رحيم: ليه
قمر: عادي
رحيم وهوا يذهب ناحيتها ومسك الحجاب وبداء في فكه وقال: خدي حريتك في غرفتنا انا زي جوزك برضوه متقيديش نفسك تقضري تخلعي الحجاب والهدوم كمان لو عوزه ثم غمز لها في اخر الكلام
قمر وهي تمسك ملابسها وهي تحمر خجلا: لا شكرا انا كدا مرتاحه
دحك رحيم علي منظرها ثم نظر الي هيئتها وقال: مشاء الله ووضع يده علي شعرها رحيم في خاطره: يارتني مكنت قولت لها انها تغلع الحجاب
قمر بصوت رقيق: رحيم
رحيم وهوا ينظر الي قمر: نعم
قمر بحرج: انتا هتنام فين
رحيم:علي السرير
قمر: طيب وانا هنام فين
رحيم: علي السرير برضو
قمر:بس
رحيم: قمر نامي وانتي ساكته
نام رحيم علي السرير
وذهب في سبات عميق
نظرت قمر اليه وجداة نايم
ونامت هي الاخري
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي هذا الوقت دخل كلا من جوري وسيف الي المنزل وهم يضحكون قابلهم ماجد
ماجد: كنتو فين لحد دلوقتي
سيف: ايه يابوب كنا سهرنين
ماجد: احسن لكم بلاش تعندو مع رحيم علي منعمل الي جين نعمله
وذهب الي غرفته
جوري: ياله انا رحه انام بلا رحيم بلا زفت انا اعمل الي انا عيزه
وذهب كل واحد الي غرفته
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صباح يوم جديد
في غرفة رحيم استيقظ رحيم من النوم علي ثقل علي جسده ف فتح عينوه وجد قمر نائمه عليه وهي محتضنه ايه تضع دماغها علي صدره ورجلها علي رجليه ووضعه يدها علي ماعدته وهوا يلف زراعه حول كتفها
وشعرها علي ذراعه وحولها
بقي رحيم ساكن وهوا يلعب في شعرها اعجبه ملمسه ثم استنشق من رائحته احس انها ستفق
بقي ساكن
بداءت قمر في لاستيقاظ احست انها تنم علي شئ صلب فتحت عينها بستغراب ثم حسست علي جسد رحيم ثنم قامت مفزوعه وهي تنظر اليه ودموع في اعينها وقالت: انتا بتعمل ايه في غرفتي
رحيم بستغراب: نعم
قمر وعيونها تزرف الدموع انتا بتعمل ايه في غرفتي وزي تنام جبي
رحيم نغزها في جبهتها وقال انتي نسيتي والا ايه كان فرحنا امبارح
قمر وهي تنظر اليه بستغراب ثم قالت: ااه صيحيح اسفه نسيت اصل اول مابقوم من النوم بنسه بخد وقت علي مستوعب اني عيشه في الدنيا دي وقامت تجري الي المرحاض من كسرت الخجل
ضرب رحيم يديه في بعض وقال: بتنسه والله هتلقيكي عملت الشويه دول عشان الوضعية الي كنا فيها
وذهب الي مرحاض اخر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علي طاولة الطعام تجلس سوزان وهي تقراء احد المجلات التي تعرض اجمل اكسوارات
دخل عليها ماجد وقال: يازينب انتي ياست
دخلت زينب وقالت: ايوا يامجد بشا
ماجد خلي حد يجبلي القهوا
وجلس علي جنب سوزان وقال: صباح الخير
سوزان: صباح الخير
دخلت عليهم جنه وقالت
صباح الورد علي عيونكم رضو الصباح
دخل كلا من مالك وملك وقالو: داده زينب ملك وهي تضع دماغها علي طاولة الطعام وتتسائب هتلي عصير الفروله ياداده
نظر مالك الي عموه وزوجت عمه وبنتهم وقال: صباح الخير بس انتو مين
اعتدلت مالك وقالت انتا بتكلم مين ثم نظرت الي جنه وقالت: صباح المهلبيه والفول والطعميه انتي مين ياقمر
دحكت جنه وقالت: صباح الخير انا جنه بنت عمكم
دخل رحيم هوا وقمر
جلس رحيم علي المقعده المعتاد
جلست قمر بجواره وقالت: صباح الخير
رض عليها مالك وقال: صباح الجمال
ملك: صباح الشطه
رضة جنه وقالت: صباح العسل
مالك وهوا يتكلم مع رحيم
: رحيم هما مين دول
رحيم: مالك دا عمك ماجد وزجته سوزان وبنتهم جنه
وفي اتنين كمان وياريت حد يروح يصحيهم بدل ماقوم انا ولي يرحلهم يقلهم يجهزو نفسهم للعقاب
وبداء الطعام
صمت الكلا من مالك وملك
قمر بستغراب: عقاب ايه
سوزان: وانتا عوز تعاقب ولادي ليه بقا يارحيم
رحيم : اظن حضرتك عرفه قدامهم عشر دقيق لو مجوش مافيش فطار
وقام رحيم: زينب حطلي الهوا في المكتب وذهب الي المكتب
ماجد: سوزان روحي صحي ولادك
سوزان: انا مش مصحيه حد
ملك: عقاب...! الله يرحم ولادك كانو كويسين يستحسن حد يصحيهم عشان العقاب ميضعفش
قمر وهي تنظر الي مالك وقالت: مالك هوا هيعقبهم ليه
مالك وهوا يضع الطعام في فمه ثم ابتلعه وقال ببرود: خلفو امره
قمر: وهوا ايه العقاب دا
مالك: متستجليش هتشفيه بنفسك
جنه: ربنا يستر
رحيم وهوا في مكتبه: اتفضلي يا داده زينب
وضعت فنجال القهوا علي المكت وقالت عوز حاجه تنيه يا ابني
رحيم ايوا يادادا عوز ******
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دخلت سوزان الي غرفة ابنها وقالت: جوري
ياجوري قومي
جوري: ايه ياماما سبني انام
سوزان قومي
يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقتك يا مكانيكية" اضغط على اسم الرواية