رواية كلمة حلوة الفصل التاسع بقلم فيروزة
رواية كلمة حلوة الفصل التاسع
شمس ردت...الو...
المتصل ...مدام شمس معايا ...
شمس ...ايوه مين معايا ....
المتصل ...انا الضابط اللي مسك قضيه م"ق"ت"ل طلقيك ...
شمس بصدمه ...مو"ت مين ...انت بتتكلم عن مين ...
الضابط ...طليق حضرتك ...ات"ق"تل امبارح في ظروف غا"مضة ...ومطلوب منك الحضور ...
شمس بدموع...انت متاكد انك بتتكلم عن نادر ....ازاي نادر ما"ت ...
الضابط ...ازاي حضرتك متعرفيش لحد دلوقتي دي الاخبار ماليه التلفزيون والجرايد ...
شمس بدموع...ازاي ما"ت ازاي ما"ت ....لاااا ...
الضابط ...اهدي يا مدام ...وحدي الله ....بس لازم تكون في القسم كمان ساعه ...
شمس بدموع ...لا اله الا الله .. حاضر ...
وقفلت مع الضابط ووقعت في الأرض وبقيت تصر"خ باعلي صوت عندها ...
شمس بدموع...ازاي ما"ت ...ما"ت ازاي ....لاااااا نادر عايش ....لاااا مستحيل يكون ما"ت ....لاااااا....مستحيل يكون نادر ما"ت ....
أم شمس بدموع...اهدي يا بنتي ...وحدي الله ....
شمس بدموع...لا اله الا الله...بس مستحيل يكون ما"ت انا رايحه القسم وقمت تجري بهدوم البيت علي تحت ...
ابو شمس...اهدي يا بنتي تعالي هنا طيب غيري هدومك الاول ....وبعدين نروح انا وانتي ...اهدي يا بنتي ....
شمس بقيت تصر"خ ...لحد ما وقعت في الأرض ...
شمس بانهيار عصبي...لا لا لا نادر لسه عايش لا مستحيل يكون ما"ت ....لاااااااا
ابو شمس...اهدي يا حبيبتي...
ام شمس ...بقيت تعيط جامد علي بنتها ....يارب رحمتك يارب ....
مره واحده الباب خبط ...وكان يونس اللي علي الباب ..
ابو شمس فتح الباب ...اتفضل يابني ..
يونس داخل عند شمس ...
يونس ...اول ما سمعت الاخبار جيت اطمن عليكي ....
شمس بدموع...انا كويسه ...بس نادر مستحيل يكون ما"ت ...
يونس بحزن علي حالها ...اهدي يا شمس ...الله يرحمو ...
ابو شمس ...كويس انك جيت علشان تروح معانا القسم ...
يونس ...ليه يا عمي في حاجه ولا ايه ....
ابو شمس ....مش عارفين يا بني هم كلموا شمس في التليفون ...وقالولها تعالي علي القسم كمان ساعه ....
ام شمس .....يلا يا بنتي ادخلي غيري علشان تمشي مع ابوكي ...وتشوفي عايزينك في ايه ...
شمس بدموع....حاضر ...
داخلت اوضتي علشان أغير هدومي...
وانا خلاص هتجنن ازاي ما"ت ازاي ما"ت ...مستحيل نادر يمو"ت وانا 🤐🤐🤐
بعد شويه خرجت من الاوضه وهي زي الم"ي"ته ...
شمس بدموع...يلا يا بابا ..
ابو شمس...يلا يا بنتي ....تعال معانا يا بني ....
كلهم خرجوا وراحوا علي القسم .....
بعد شويه كانوا في القسم اول لما داخلوا لقو ام نادر واخته ...وأهل امير ...
راحوا وقفوا جنبهم ..وبعد تقديم واجب العزاء لأهل نادر ...
العسكري طلع وناد علي شمس ...
داخلت شمس ومعها ابوها ويونس ...
الضابط ....الاول قبل ما اتكلم في تفاصيل القضيه البقاء لله....
شمس بدموع...ونعمه بالله....
الضابط ...انا عارف ان الكلام اللي هقولوا حاسس جدا بس ده جزء من القضيه ....وياريت الكل يخرج وتفضلي لوحدك ...لانو كلام حاسس ...
يونس ...انا يونس منصور المحامي ....محامي شمس ...
الضابط ...الموضوع مش محتاج محامي ....والموضوع يرجع في الاخر ليكي يا مدام شمس ...لو عايزه هتكلم قدامهم....
شمس بدموع.....اتفضل اتكلم مفيش حاجه اخبيها....عن اهلي ...
الضابط ....تمام يا يريحك ...حضرتك كانتي بتشكي في جوزك ...
شمس بدموع...بشك فيه ازاي ...
الضابط ....أنه يعرف حد يعني او تصرفاته غريبه ....
شمس بدموع...لا نادر كان محترم وكنت تصرفاته طبيعيه...
الضابط بضحك ...كان محترم قوي ....طيب ممكن اعرف سبب طلقك ...
شمس بدموع....خلفت عاديه ....وكان الطلاق افضل حال لينا...احنا الاتنين.....
الضابط ....حابه تعرفي جوزك مات ازاي ...
شمس بدموع...ايوه ...
الضابط ...جوزك كان شا"ذ ...وكان مع جوز أخته ..كان في بينهم علا"قه وفي حد داخل عليهم
قبل الضابط ما يكمل كنت شمس بتصر"خ ...ازاي ازاي انت بتكلم عن نادر ....متاكده أنه نادر ...مستحيل ....
ابو شمس بحزن ... استغفر الله العظيم...بقي نادر يطلع منه كل ده ...يا ستر يارب ...
يونس بحزن علي شمس ...اهدي يا شمس ...وحدي الله....
الضابط ...اهدي يا مدام ....
شمس بدموع.. انا هاديه بس مصدومه في نادر وامير ...
الضابط ...نادر قبل ما يمو"ت تم ق"ط"ع 😳(انت فاهمين )وامير نفس الوضع ...بس ده مش سبب الوفاة...سبب الوفاه ...الط"ع"ن ...تم ط"ع"ن نادر عشرين ط"ع'نه ...وامير اكتر من خمسين ط"ع"ن"ه ...الق"ت"ل كان بدفع الانتقا"م ...وده وضح من المو"ته الب"شعه دي....
شمس بصدمه ...مين اللي عمل كده ...
الضابط ...القا"تل مجهول ....حتي الآن ...والاسوء من كده أن الق"ط"ع 🤐🤐كان في وقت ...وبعض الط"ع"ن"ات كنت بعدها بتحاولي نص ساعه ...وباقي الط"ع"ن"ات بعدها بحاولي ساعه ....يعني ما"تو بعد عذ"اب ... ونز"يف من اللي حصل ليهم ومن كميه الط"ع"ن"ات دي ....
شمس بدموع...ممكن اشوفوا ....
الضابط بستغراب ....انتي متاكده انك عايزه تشوفي ...
شمس بدموع...ايوه دي هتكون اخر مره حابه اشوفه ...
ابو شمس ....لا يا بنتي ...
يونس ...سيبها تعمل اللي هي عايزه يا عمي ...وعلي العموم دي هتكون اخر مره ...
الضابط ...تمام وانا هروح معكي بنفسي ...اتفضلي ....
شمس بدموع..يلا ...
راحت شمس مع الضابط ...واول لما شال الغط من علي نادر ..شمس فضلت بصه عليه بس من غير ولا دمعه ....
وبعد شويه خرجت ورواحت علي بيتها ومعهم نادر ....
شمس اول لما وصلت البيت داخلت علي جوه ...وعلي أوضتها علي طول ...
شمس بدموع ...(يارب سامحني بس ده كان حقي يارب رحمتك ورضاك..)
قمت شمس داخلت الحمام اتوضت وبعدين خرجت علشان تصلي ...وطول ماهي بتصلي كنت بتعيط جامد ....
وكل اللي كانت بتقولوا يارب رحمتك ورضاك....
....
بعد اسبوع ...
الضابط رن علي شمس وقالها ان القضيه اتقيدت ضدد مجهول....والقضيه اتقفلت علي كده ....
...
شمس حاست براحه بس كنت عايزه تعرف مين اللي عمل كده في نادر وامير ....بس ساكت احسن ...السكوت افضل حل ...
...بعد مرور شهر ...
شمس قررت تنزل وتشوف حياتها ....وتنزل الجيم اللي كنت بتجهز في ....
داخلت الجيم لقيت يونس هناك وقف مع العمال ....
شمس بستغراب ....يونس انت بتعمل ايه هنا ....
يونس بضحك ...وقف مع العمال زي مانتي شايفه .....
شمس بكسوف ...مش ده قصدي ....
يونس ...انا فاهمك ياشمس ...بصي يا ستي انا قررت اشركك في الجيم ...وعلشان كده جيت اتبع الشغل بنفسي ...
شمس ....اللي هو ازاي تشركني ....
يونس قرب منها ...اللي هو كده ...وبعدين عندك اعترض...
شمس ...لا طبعا ..
يونس بابتسامه...شاطره يا شركتي ....
شمس بضحك ...تمام طلم انت هنا انا همشي ...
يونس ...لا تمشي تروحي فين ...
شمس بضحك ...هروح اقعد علي البحر شويه ...
يونس ...طيب استني هاجي معكي ...
شمس ...خليك انا حابه اقعد مع نفسي ....
يونس بابتسامه ...ممكن تعتبرني نفسك ....وهروح معكي ومش هعمل اي صوت يا نفسي ....
شمس بكسوف ...طيب يلا ...
يونس ...يلا ...
بعد شويه كانوا قاعدين علي البحر ...
وشمس ساكته ...
يونس ....شمس شمس شمس....
شمس بابتسامه...نعم ...
يونس بابتسامه....انا عايز اتجوزك ...
شمس بصدمه ....بتقول ايه ...
يونس بابتسامه...عايز اتجوزك ...
شمس ....اسفه يا يونس بس انا مش حابه اتجوز...تاني...
يونس بحزن ....ليه ...
شمس بدموع وقمت بسرعه ...مش عايزه اتجوز ...مش عايز اعيش مع راجل تاني كل"كم زي بعض ..
يونس بحزن ...لا مش زي بعض ...انا مش زي نادر ....انا بحبك ...
شمس بدموع...مستحيل اتجوز تاني مستحيل ...وياريت تبعد عني وعن حياتي ...
يونس بحزن ...مستحيل ابعد عنك علشان بحبك ...
شمس بحزن ...مفيش حاجه اسمها حب في الزمن ده ...
يونس بحزن..في وانا بحبك ...
شمس بدموع...مستحيل مستحيل ...اثق في راجل تاني...
يونس مسح دموعها ...لا مش مستحيل انا بحبك ....
شمس بعدت عنو ...وانا مش بحبك ...
يونس ...بس لازم تتجوزني ...
شمس بخو"ف ...لازم ليه...
يونس ...علشان
شمس بخوف ....موافقه...
يونس...
البارت انتها بس الحكايه لسه في البدايه...
واللي جاي اقوي بكتير من اللي فات...
توقعاتكم للي جاي..
وحابه اعرف رايك في الحكايه ...
واللي جاي كله غير متوقع...
مين القا"تل ....
يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية كلمة حلوة" اضغط على اسم الرواية