رواية دموع سيليا الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة سامح
رواية دموع سيليا الفصل الخامس عشر 15
ياسين يصلها بدموع :خ خايف اوي خايف تسبني وتمشي زي ما كلهم مشيوا وسبوني انا فاكر كويس اليوم الي قبلتها فيه ..أو بمعني اصح الست الي شالتني تسع شهور سابتني فيه هه..تعرفي انا لقيت فيها الحنان والحب الي ملقتهوش مع الست الوالدة مع اني كنت صغير بس كنت حاسس بيها كنت حاسس انها اتاذت اوي كنت حاسس وكنت عارف انها عايزة تعوضني وتحسين أني مش لوحدي حسيت انها مش عايزني احس بالي هي مرت بي .....يااااه طيبة اوي اوي ...وأكمل بدموع :س سارة لو هي مفاقتش ا انا مش هعرف اعيش م مش هقدر ا أن انا الخمس سنين دول مفيش روح جسم بس
سارة بصتله بدموع وافتكرت سيليا ووجعها وان نفس وجعها بيتكرر معاه بس بطريقة مختلفة ....سارة فاقت وحضنتوا جامد وقالت باطمئنان وقلق:م متقلقش ياحبيبي هتفوق وتبقي احسن من الاول كمان ه هتفوق هتفوق
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم
كريم :نهي
نهي :نعم كريم بيه
كريم :سيليا فين أو سارة فين هما فين
نهي بتوتر:مس....
كريم بعصبية:انا عارف انهم مسافرين وعارف مسافرين فين كمان الي عاايزة اعرفوا هما فين مكانهم عايشين فين مفيش خبر منهم خالص بقالهم خمس سنين انا عايز اعرف دلوقتي هماا فيننن وانا متاكد انك تعرفي حاجة
نهي بتوتر واضح:م مع معرفش يافندم
كريم بعصبية اكتر :نهيييي ..وبص الناحية التانية وحاول يهدي ..وقال بهدوء:بصي يانهي انا عايز اعرف مكانهم مش علشان حاجة وحشة والله ا انا بس عايز اطمن عليهم وعايز اطمن علي سيليا وحشتني اختفت فجأة لو سمحتي لو سمحتي لو عارفة حاجة قولي ارجوكي .
نهي :بس انا مش هينفع اقول حاجة لحضرتك سارة هانم ق...
قاطعها كريم بهدوء وترجي:متقلقيش محدش يعرف انك قوليلي حاجة ..قولي ارجوكي اي حاجة توصلني ليهم
نهي بصتله شوية بتوتر وخدت نفس عميق وقالت: ا انا هقولك الي عارفاه بس متقولش اني قولتلك حاجة .....انا كل الي اعرفه انهم من ساعت مسافروا سيليا هانم كانت متابعة معايا فترة الشغل اول باول بس مرة واحدة مكنتش عارفة عنهم اي حاجة لحد اما سارة هانم بقت هي الي تتابع معايا الشغل كلوا اول باول لحد انهاردة ومن ساعت ما سارة هانم بتتابع الشغل سيليا هانم معرفش عنها اي حاجة
كريم بقلق:ازاي يعني ط طب بيتهم عنوان بيتهم في لندن اي حاجة توصلني ليهم ارجوكي
نهي بصتله بتوتر ومتكلمتش
كريم بترجي وحزن:ارجوكي
نهي بصتله بحزن وطلعت ورقة وكتبت عنوان
نهي وهي بتديله الورقة: بص هو بصراحة زمان لما كانت سيليا هانم بتسافر علشان شغل انا اوقات ببقي معاها وعرفت عنوان بيتها هناك واكيد هما كل اما يسافروا بيروحوا هناك
كريم بص للورقة بأمل وفرحة وبس لنهي بابتسامة شكر:ش شكرا شكرا جدا بجد عمري ماهنسالك الجميل ده
نهي بدلته الابتسامة وقالت:أن شاء تلاقيها بخير
كريم وهو ماشي :أن شاء الله ..وخرج
&&&&&&&
مراد قاعد سرحان وباصص للفراغ بحزن
سيف دخل عليه وقعد بس هو محسش بيه
سيف بحزن:ليك حق متحسش بيا تعرف انا عارف انت حاسس بايه كويس اوي بس كل الي اقدر اقولهولك أنه هيمر ياصحبي كل حاجة هتمر الحياة عمرها متاقف علي حد ....كنت زيك كدة بردوا لما فقدت اعز إنسان عندي من بعد امي وابويا عارف مين توأمي زياد فقدته قدام عيني ..وبدأت عينه تدمع:كان كل حياتي كنت عايش عشانه اصلا من بعد ماامي وابويا ماتوا في حادثة واحنا عندنا سبع سنين كانت ديه صدمة وضياع وحزن علينا احنا الاتنين كل واحد فينا بيحاول يخبي حزنه عن التامين علشان ميتاثرش بس مكنتش بنعرف .. بابتسامة وجع :عيشنا مع بعض علي الحلوة والمرة كنا كل حاجة لبعض لحد اما بقي عندنا 17 سنة وانقلبت حياتي اكتر ماكانت مقلوبة ..كان عيد ميلادها كنا رايحين لماما وبابا القبر زي كل سنة بس فجاءة واحنا بنعدي الطريق انا سبقته وبعدين وهو طار من قدامي و.....سكت وقعد يعيط زي الطفل
مراد بصلوا بحزن ودموع وراح حضنوا جامد ومقدرش يتكلم وسيف كمان
................بعد وقت
دخل كريم بسرعة وابتسامة علي وشه
كريم بفرحة:لقيتهااا ل لقيتها يامراد عرفت مكانها
مراد باستغراب:هي مين
كريم :س سيليا لقتها عر عرفت مكانها
مراد قام ب بصدمة:س سيليا ا انت بتتكلم ج...
كريم بابتسامة:لا بكلم جد والله انا عرفت ماكنها وحجزه اول طيارة كمان وهسافرلها
مراد بصلوا بفرحة وجري عليه حضنوا بعدم تصديق وفرحة :الحمد لله ياارب الحمد لله
سيف :ط طب سارة عرفت مكان سارة
كريم بصلوا بضحك:انت ذكي يابني ماسيليا مع سارة
سيف باحراج :احم حصلخير....وأكمل بفرحة :طب احجزلي معاك بقي ياسطا عايزة اتجوز
مراد :وانا احجزلي
كريم :متقلقوش علشان انا عارف. انكوا اكيد اول ماتعرفوا هتسافروا فحجزلتلكوا معايا ..وان شاء الله هنسافر النهاردة باليل
مراد وسيف:اشطا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
تاني يوم
سارة :يااسين ياسونةةة
ياسين بنوم؛اممم
سارة بحب:يلا يابني علشان تروح المدرسة ده انت حتي اخر سنة ليك يلا بلاش كسل
ياسين بنوم :قولي له مش دلوقتي
سارة بضحك:هو مين ده الي مش دلوقتي ...وبصت له بخبث : انت الي جبته لنفسك ياسطا ...وخرجت بهدوء ورجعت وهي معاها كوباية ماية متلجة
سارة بهمس وخبث: واحد .اتنين.تلاتة
ياسين بفزع:عااااا بغرق الحقوني ع......اي ده وووبص علي سارة لقتها واقعة علي الارض وبتضحك جامد
ياسين بغيظ:ساااارة
سارة وهي بتقوم من علي الارض بضحك:خلاص يا ...
ياسين وهو بيجري وراها بغيظ:والله ماهسيبك تعاااالي ساااارة
سارة وهي بتجري بضحك:خلاص خلاص قلبك ابيض ياابو حسن قلبك ابيض ياسطا
ياسين وقف بغيظ وبتعب:ماااشي ماااشي مردودة
سارة وهي بتنهج بتعب :حصلخير ...وبصت في الساعة وقالت بخضة يالهوي الساعة سابعة يادوبك تلحق تلبس وتاكل
ياسين :اشطا.هدخل البس
سارة :ماشي وانا هعمل الفطار يلا
........بعد وقت قليل
سارة وياسين قاعدين بيفطرو
سارة :اتجدعن كدة اخر سنة اهو دراسة واشوفك في جامعة
ياسين بصلها بحب وابتسم
سارة بهدوء:ياسين مش ناوي تروح لسيليا
ياسين بسخرية وحزن:علي اساس انها حاسة بيا ولا سمعاني
سارة :علي فكرة سيليا بتبقي حاسة بينا وسمعانا عادي بس المشكلة انها مش بتقدر ترد
ياسين بحزن وهدوء:ا انا نفسي اروحلها اوي بس المشكلة اني مش هقدر اشوفها وهي كدة وهي متواصلة بأجهزة كتيرة شكلها باهت وملامحها مش باينة اكلمها مش بترد عليا مش بتعمل اي اشارة حتي .
سارة مسكت أيده بحب واطمئنان :روح ياياسين روح فضفض روح قول الي جواك ليها روح قولها واترجاها تفوق روح ياحبيبي هي محتجالنا
ياسين بصلها وبابتسامة خفيفة وتوتر:ت تمم هشوف نقدر ولا لا
سارة بصتله بحب وكملوا اكلهم في سكوت قطع سكوتهم صوت الجرس
ياسين وهو بيقوم:خليكي انا هفتح
......
ياسين باستغراب:انتو مين
كريم :هو ده مش بيت سيليا
ياسين بصله بحزن:اه هو حضرتك عايز...
سارة :مين ياياسين ...وبتبص بصدمة:اا انتو
ياسين :انتي تعرفيهم
سارة وهي بصالهم بصدمة وتوتر :ا اه ه هما معانا في الشغل
كريم :ط طب نمشي ولا اي
سارة فاقت وقالت بتوتر:ا اتفضلوا اتفضلوا
دخل كريم ومراد وهو شادد سيف الي كان سرحان وقعدوا
مراد بهمس:فوق يابني كدة
سيف فاق وقال بهمس:احم ديه بقت قمر اوي
مراد بضحك:طب اهدي علشان محدش ياخد بالوا
سارة :عايزة اعرف عرفتوا مكانا ازاي
كريم :عرفنا وخلاص ...وأكمل بتسأل :هي فين سيليا
سارة اتبدلت ملامحها للحزن وبصت علي ياسين الي مش فاهم حاجة ومش فاهم مين دول
سارة بتوتر:ه هي سافرت ايطاليا لشغل
كريم بصدمة:ايطاليا د ده امتي
سارة بتوتر واضح :ا احم مش فاكرة بس بقالها مدة كبيرة يعني
مراد بشك:انتي لي متوترة كدة ..وبص علي ياسين باستغراب وتسأل:ومين ده
ياسين بجمود:انا ياسين ..انت الي مين بقي
مراد :انا مراد ابقي اخوا سيليا .
ياسين :امم تشرفنا ..انا ابقي قصة طويلة بقي تبقي تعرفها من سارة ..وقام واخد الشنطة
ياسين بابتسامة حب:باي ياسارة
سارة بحب:باي خلي بالك من نفسك
ياسين مشي
سارة:طب اي عرفتوا سيليا فين في أي أسئلة تانية
مراد بشك:بس انا لسة معرفتش سيليا فين سيليا مش مسافرة ولا حاجة ياسارة لو سمحتي عايز اعرف سيليا فين بصراحة ...وبعدين هي كانت تعبانة وانتو سافرتوا
سارة بصتله بتوتر واضح ومش عارفة ترد
كريم :قولي ياسارة سيليا فين
سارة قامت بغضب :اووووف سيليا فين سيليا فين قولت سيليا مسافرة مسافرة شغل اقول اي تاني يعني ...ولو سمحتوا لو خلصتوا اسالتكم اتفضلوا
مراد قعد بعند:تمام واحنا مش ماشيين غير لما اعرف اختي فين
سارة بعند اكبر:احسن بردوا قعدوا احنا ورانا اي وقعدت وقعدوا كلهم في صمت كامل
قطع الصمت ده
سيف بتسال وفضول:مين ياسين ده
سارة بصتله باستفزاز :ملكوش دعوة
سيف بغيظ وبرطمة:بااردة
…...................بعد وقت كبير
سارة بزهق:احم منورين
كريم باستفزاز:بنورك
سارة بصتله بغيظ وجزت علي سنانها من الزهق
وسيف بيراقبها وبيضحك بهمس
وقعدوا في صمت تام ..قطع الصمت تليفون سارة
سارة مسكت التليفون وردت
سارة بحب:الو ياياسين
ياسين بعياط هستيري: س سارة ت تعالي دلوقتي المستشفي س سيليا
سارة قامت بخضة وخوف:ا م مالها يا ياسين ه هيا كويسة
ياسين بدموع:ت تعالي ياسارة تعالي بسرعة ارجوكي ..وقفل
سارة بدموع :ي ياسين يااسين
مراد بقلق:فيه اي ياسارة مين الي مالها
كريم :متنطقي
سارة بصتلهم بتوهان ودموع وسابتهم وخرجت بسرعة وهما جريو وراها بقلق
.................
في المستشفي
سارة جريت علي ياسين بقلق لقته واخد جنب وعمال يعيط جامد
سارة جريت عليه بخوف :م مالها يا ياسين
ياسين بصلها بدموع وخوف:م مش عارف ا انا كنت بتكلم معاها زي مقولتيلي روح فضفلها لقيت الجهاز صفر والدكتور خرجني برة ولحد دلوقتي محدش طلع طمني
سارة بصتله بدموع وقعدت وهي حاسة بدوخة وكل الي علي لسانها مش هتسبنا
مراد بقلق:سااارة... وجري عليها بخوف أن يطلع الي في دماغه صح
مراد بخوف:مي....قاطعه خروج الدكتور
سارة زقت مراد وجريت علي الدكتور
سارة بدموع:ا رجوك ق قول أنها كويسة ا ارجوك قول أنها هتفوق
الدكتور بحزن واسف:البقاء لله
سارة..........
تابع الفصل التالي عبر الرابط :"رواية دموع سيليا" اضغط علي اسم الرواية