Ads by Google X

رواية دموع سيليا الفصل السادس عشر والاخير 16بقلم منة سامح

الصفحة الرئيسية

  رواية دموع سيليا الفصل  السادس عشر والاخير 16 بقلم منة سامح


رواية دموع سيليا الفصل  السادس عشر والاخير 16

الدكتور بأسف وحزن:االبقاء لله 
سارة بصتله بعدم تصديق وضحك:د دكتور ا انت بتهزر صح لا لا اكيد بتهزر مقلب صح هي كويسة 
الدكتور بص في الأرض بحزن
سارة بصريخ ودموع :لااااا لاااااا هي كويسة لاااا يااارب يااارب لااااا سيلياااااااا ووقعت علي الارض مغمي عليها 
مراد اول ماسمع اسم سيليا قعد علي الأرض بحزن شديد وكسرة للمرة التانية نفس الموقف بيتكرر معاه والأمل الي موجود اختفي 
ياسين اخد ركن لوحده وقعد يعيط 
اما سيف وكريم جريو علي سارة ومراد بعدم فهم 
كريم بقلق:مراد في أي 
مراد بكسرة ووجع:م ماتت س سيليا ماتت وسابتني مبقتش حد معايا خلاص 
كريم بصدمة وعدم تصديق ودموع:ا اي م مراد انت بتهزر صح 
مراد بصله بعنين وجع وكسرة 
كريم بحزن وجنون:ه هي فين اكيد غلط اكيد مسبتناش 
.........
الممرضة خارجة بتجري من الاوضة 
الممرضة وهي بتنهج :دكتور ا الجهاز 
الدكتور بصلها وجري معاها علي اوضة سيليا لقا الجهاز بيصفر 
الدكتور بص بأمل ليها ومسك جهاز الانعاش 
الدكتور الممرضة:200 بسرعة 
وفعلا عملت وبدأ ينعشها مرة واتنين وتالتة بدأ النبض يرجع 
الدكتور يصلها بسعادة وعدم تصديق :د ديه معجزة 
الممرضة ابتسمت براحة والدكتور خرج 
........... 
كان كل واحد في حتة حزين مش حاسس بحاجة 
الدكتور بسعادة وحب:طلعت بتحبوكوا اوي الحمد لله قدرنا ننفذها وديه معجزة 
ياسين قام بدموع وسعادة :ا انت مش بتهزر صح 
الدكتور بصله بابتسامة 
ياسين مسح دموعه بفرحة وحضنه ومراد وكريم وكل واحد كان فرحان اوي 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بعد اسبوع
مراد بهدوء:وحشتيني اوي بجد وحشني كلمت بكرهك وحشني زعيقك وحشني كل حاجة فيكي ..وأكمل بوجع:سيليا ماما ماتت ايوة هي الي فرقتنا عن بعض هي السبب في كل حاجة وحشة حصلتلك ب بس موتها وجعني اوي اوي وكسرني فكرت فيكي بعديها كان قلبي مقبوض عليكي اوي وكنت خايف وانا بدور عليكي عرفت انك سافرتي بس معرفتش انتي عايشة فين والصراحة بطلت ادور  عليكي بس مش عشان حاجة بالعكس أنا كان نفسي القيكي واحضنك اوي واعيط بس بطلت ادور عليكي علشان ...وبتنهيدة:علشان خفت خفت اوي خفت اكون خسرتك قررت اعيش من غير روح جسم بس قررت اعيش بكسرتي اااه ياسيليا ااااه تعبان اوي نفسي تصحي بسرعة مع اني عارف انك لو صحيتي هتزعقي وتقولي بكرهك عمري ماهسمحك عارف بس عادي مبقتش تفرق اهم حاجة اشوفك وانتي كويسة وبصحتك و....
-مين قال اني ههزقك 
مراد رفع رأسه بصدمة وعدم تصديق وبصلها وهو مبرق
سيليا بتعب:والله حتي مش قادرة اضحك علي شكلك ده 
مراد بسعادة :د ده بجد ...ولسة بيقرب منها يحضنها بس افتكر اول حضن وورجع تاني باحراج
سيليا بابتسامة تعب:تعالي يامراد .
مراد بصلها بدموع فرحة وحضنها جامد حضنها بشوق وهي بدلته الحضن بدموع مع انها كانت تعبانة بس محستش بحاجة 
..........
سيليا بهدوء:مستغرب صح متستغربش انا يامراد مش قاسية ولا حاجة زي ماانت مفكر بس بجد الي مريت بيه عمر ماحد استحمله .....وعلي فكرة انا كنت مسمحاكي ب بس صعب انسي كان صعب عليا انسي أو اخدك في الحضن زي ماانت عملت من اول ماشفتني اااااه يامراد ......واكملت بدموع:سمعتك وانت بتقول ماما ماتت سمعت كل كلمة سمعت انك انكسرت وعرفت معني الكسرة حتي بس اكيد مش قدي بس علي الاقل اتكسرت يمكن ده ال خلاني احضنك لأننا في الاخر ملناش غير بعض وكمان حسيت بيك مكنتش عايزة اوصلك لنفس الحالة الي انا حسيت بيها الي كنت محتاجة حضن امان ليا بس ملقتش وده نفس احساسك اوى انا منستش ولا عمري هنسي بس بتمر اي حاجة بتمر مفيش حاجة بتقف .
مراد بحزن:ا انا اسف اس....
سيليا بابتسامة حب:كفاية عتاب ونبدء صفحة جديدة 
مراد بصلها بحب :ياااه وحشتيني اوي 
سيليا بضحك :الله يخليك ياسطا والله 
مراد ضحك وقعدوا يتكلموا 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
وبعد تلت سنين
سيليا بصريخ:ندييييييي 
كريم بضحك وخضة:ا اي يابنتي في أي بتصرخي لي 
سيليا بصتله بغيظ:متضحكش اسال بنتك عملت اي كدة 
كريم :عملتي اي ياندي 
ندي ببراءة:يابابا انا معملتش حاجة 
سيليا بغيظ:ياشيخة ...انا هقولك الهانم بتحدف بيض علي الناس وهي ماشية 
كريم بص لندي وهو بيكتم ضحكته :ده بجد 
ندي بصتله ببراءة وطفولة: اه 
كريم بصلها وبص لسيليا وبيحاول يكتم ضحكته 
سيليا بغيظ :اضحك اضحك ليطقلك عرق ....وانتي ياخرت صبري لو عملتي كدة تاني هتلاقي مني تصرف مش هيعجبك تمام 
ندي بطفولة :حاضر يامامي 
سيليا بحب:يابت بتثبتيني بنظراتك ديه تعالي هاتي حضن بسرعة 
ندي جريت حضنتها وهي بدلتها الحضن بحب 
كريم: احم وانا مليش حضن ولا اي 
سيليا بصتله وضحكت باستفزاز:لا علشان تبقي تضحك كويس
كريم بصلها بغيظ وهي ضحكت علي شكله ....الباب خبط 
سيليا وهي بتفتح الباب:زمان ده سارة وسيف 
ندي بفرحة:هيييه مازن جيه وفعلا جريت علي مازن وسلمت عليه 
سيليا وهي بتحضنها بحب:عاملة اي 
سارة بحب:تمام ..وسلموا علي بعض 
.................بعد وقت  
اتجمع مراد ومراته تاليا وسارة وسيف وابنهم مازن وياسين الي بقي عندوا عشرين سنة سنجل سنجولة وسيليا وكريم وبنتهم ندي 
.....
سيليا بحب :طبعا كلكوا مستغربين انا جمعتكم لي النهاردة انا جمعتكم النهاردة علشان ده أهم يوم في حياتي زي الي يوم ده انا خرجت من الميتم وبدأت ابني مستقبلي لوحدي اليوم الي لما أقع مش بلاقي حد يطبطب عليا ويقومني ويقولي كملي وقعت كتير كتير اوي بس في الاخر وصلت ونلت كل حاجة حلوة اول حاجة ..وبصت علي سارة بحب:هي صحبتي وعشرة عمري واختي الي بقت امي وابويا وكل حاجة في حياتي وكملت معايا للآخر ومسبتنيش يوم عايزة اقولك ش شكرا شكرا جدا انك في حياتي 
سارة بصتلها بحب وحدفتلها بوسة  
اكملت سيليا وهي بصا الكريم بحب:وبعديها قابلت واحد خبطت عربيتوا وبقيت بتخانق معاه كل اما اشوفه بس بعد كدة انقلبت بهدوء وانقلبت لحب وده كان تاني عوض ليا في الدنيا تقريبا عايزة اقولك ياكريم اني بحبك اوي 
كريم يصلها بحب :وانا بعشقك 
سيليا بابتسامة هدوء:بعدين قبلت حد مكنتش عايزة اقابله ومكنتش متوقعة تشوفوا بعد السنين ديه ايوة كنت قاسية بس زي ماانت عارف القساوسة مبتتبنيش من فراغ بس عايزة اقولك حاجة أن كل المدة ديه بحبك اوي يامراد وانت بانسبالي سندي وعزوتي ربنا يخليك ليا ياحبيبي 
مراد بصلها بحب شديد وابتسامة 
سيليا بصت لياسين بابتسامة حب:اما بقي للي اتكتب عليه وجعي واتكتب عليه قصتي الي قابلته وهو بيعيط فكرني بنفسي اوي بس انا محدش لقاني وقالي بتعيطي لي حمدت ربنا أنه طلع في طريقي علشان ألحقه قبل مايمر بلي مريت بيه بجد كان هيبقي صعب صعب اوي وكان احمل واحلي لقاء بقي جزء في حياتي ياسين بجد انت جزء كبير من حياتي كبرتك علي ايدي يعتبر ايوة شيل خمس سنين بس كنت جمبي ومعايا وده كافي ربنا يخليك ليا ياياسين وكل الي عايزة اقولهولك اوعي تيأس اوعي كما طريقك ابني مستقبلك ومتخليش حد يوقفك محدش هينفعك غير الي انت بنيته بايدك ياحبيبي 
ياسين بصلها بدموع وحب:ربنا يخليكي ليا يا اجمل حد في حياتي يامنقذتي بمعني اصح 
سيليا بصتله بحب وبصتلهم كلهم بحب واتنهدت براحة 
سيليا:ااااه زي الي اليوم ده كل سنة كانت دموعي شلال ..دموع سيليا 
كلهم :دموع سيليا ...وابتسموا بحب 

تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
google-playkhamsatmostaqltradent