رواية صغيرة الاسد البارت الثامن عشر 18 بقلم رنا احمد عماد
رواية صغيرة الاسد الفصل الثامن عشر 18
في فيلا رشدي مهران 💥💥💥💥.
كانوا يقفون وهم ينظرون لبعضهم البعض بترقب شديد كان الدمع يتلألأ في أعين كريم فمهما تمر السنوات لا ينسا ماذا فعل به كيف رماه وحرمه من معشوقته اما الآخر كان ينظر إليه بترقب شديد هل مر الزمن وابنه هو من يدسه بيه الي السجن لتجاهد أحباله الصوتيه ليتحدث بخوف ورعب .
رشدي بخوف وترقب /ايه ي حضره الظابط جاي تقبض علي ابوك اطمن مش هتقدر تمسك عليا حاجه لانت ولا غيرك يقدروا يوقعوا رشدي مهران ابدا .
كريم بوجع والم/ابوك وده من امتا إن شاء الله ي رشدي بيه انت عمرك مشوفتني ابنك ليه عايزني اشوفك ابويا .
رشدي بحده /وانا كنت عملت فيك ايه انا انقذتك من هم وفقر كنت هتعيش فيهم انت وامك انا عملت فيك جميله .
كريم بغضب شديد ووجع ودموع /جميله باماره ايه أن شاء الله باماره مارميت امي وهي حامل فيا بعد ماعملت عملتك ولا فكرت حتي فيا ي رشدي بيه ولا باماره محرقت قلبي علي حبيتي الي حرقتها بايدك .
رشدي بغضب شديد /انا كنت لاقي اكل علشان اتكفل بيك انت وامك وبعدين مابن عمها سياده اللواء كان بيحبها وبيموت فيها وستر عليها وكتبك باسمه وبقيت سياده الرائد كريم الدسوقي شوفت بقا أن انا خدمتك وبعدين حبيبتك الي بتتكلم عنها كان نفسي أولع فيها وفي اخوها مائه مره اخوها الي حرمني من اخويا خلاص ساب كل المجرمين الي بينهبوا البلد ومكنش وراه غيري انا واخويا كان لازم قلبه يتحرق زي ماحرق قلبي علي اخويا .
كريم بوجع وكسره /عندك حق فعلا المهم دلوقتي أني جاي انصحك العيون كلها عليك وانت لازم تبطل الي بتعمله ده .
رشدي بضحكه ساخره عاليه /هههههههه ابطل لا بجد ضحكتني ابطل ايه ابطل الشغلانه الي بتوكلني الشهد الشغلانه الي خليتني اعيش بعد مكنت ميت مستحيل .
كريم بصراخ وخوف /الشغلانه دي هتوديك في ستين داهيه اخرتها هتكون السجن الوزاره كلها مورهاش قضيه غير أنهم يقبضوا عليك ارجوك ي بابا ارجوك ابعد عن الي بتعمله وانا هامنك .
رشدي بغضب /ده عمره مهيحصل ابدا كل الي عايزين يوقوعوني دول عايزين يوقعوني علشان يكبروا ويترقوا مش علشان خدمه الوطن والكلام الفاضي ده الي بيضحكوا بيه علي العبط الي زيك الناس دي طول عمرها شبعانه محسوش بالجوع مشافوش الي انا شوفته كل واحد فيهم طلع لقا ابوه معاه الي يعيش بلد بحالها لكن انا طلعت لقيت ابويا حته موظف في الشهر العقاري متجوز بدل الواحده اتنين لقيت نفسي بشتغل علشان اخاد ملاليم ابعد عني ي كريم وخليك في شغلك وفي حياتك .
كريم بوجع والم /غصبن عني هفضل احميك ي بابا مهما حصل هفضل احميك .
سارا كريم الي الخارج سريعا فسيحمي والده مهما كلفه الأمر .
كريم بوجع والم /مهما حصل ي بابا غصبن عني لازم احميك مش هخليهم يوصلولك ابدا ولا يقبضوا عليك وانا واقف اتفرج لازم اتصرف بس لما اعرف هما ناوين علي ايه ساعتها هعرف خطتتي هتكون ايه علشان امان ابويا ....
///////////////////////////.
في فيلا الشناوي ❤️❤️❤️❤️.
غرفه برق ..
كانت تسير ميسره وهي تكتم ضحكاتها بصعوبه علي الذي يقف ينظر إليها بغيظ شديد
برق بغيظ /ممكن اعرف ايه الي قولتيه تحت ده .
ميسره بخبث واستفزاز/امال كنت عايزني اقول الي حصل انت تتحداني يبقا خليك قد التحدي المهم أن كلهم دلوقتي بقوا شايفين انك بتحبني وبتموت فيا ي عني الخطه دخلت عليهم أسيبك بقا واروح اخود شور .
برق بترقب وكلمات مهزوزه /وانتي فعلا مبتحبنيش مش كده كل ده مجرد خطه .
قال كلماته بمنتهاء البساطه لكن كلماته كانت كالرمح الذي أصاب قلبها كانت تنظر إليه ببلاهه قلبها يخبرها بأن لا جواب عنده علي ذلك السؤال عقله يدور ويدور هل بالفعل تعشقه ام مجرد أنها تعشق التحدي معه هل سؤاله كان يريد به معرفه مشاعره أما سيكون اعتراف جديد يتفوق به عليها أما هو فكانت عيناه علي شفتيها يؤد الانتقام منها والاعتراف لها بعشقه لتخرج هي من صمتها بكلمات زادته حيره .
ميسره بتوهان وهي تنظر إلي عيناه /مش عارفه صدقني مش عارفه ي برق.
برق بعشق /بس انا بقا عارف.
لينقض علي شفتيها ليبث بها عشقه لها أما هي كانت تائهه بين أحضانه ليس مهم الان من يعشق الأهم هي ذلك اللحظه الذي تسوي مشاعر العالم بأكمله .......
///////////////////////////////.
في باريس ...
كانت تجلس عشق علي طاوله الافطار بشرود لتبتسم اليها فاطمه .
فاطمه بابتسامه /إن شاء الله كل حاجه هتهون والوقت هيمر بسرعه وتتجمعوه علي خير ان شاء الله.
عشق بتمني /إن شاء الله احنا هنعمل ايه دلوقتي .
فاطمه بمرح /هنروح شغلنا ي هانم ولا سعادتك نسيتي أننا عندنا شغل .
عشق بابتسامه /والله الي بيحصل ده يخلي الواحد ينسا نفسه حاضر هقوم .
فاطمه بحنان /علي مهلك ي حبيبتي خودي شور وانا هحضر الفطار ونروح الشغل علطول .
عشق بابتسامه /حاضر ي حبيبتي .
في فيلا الشناوي ❤️❤️❤️❤️.
غرفه اسد ...
كان يجلس اسد وهو يرتدي حذائه للذهاب الي عمله لينظر إليه رعد نظره خبيثه ليتحدث بمكر .
/مالك ي اسد .
اسد بحزن شديد/اظن حضرتك عارف مالي .
رعد بجديه /اسد انا بعمل كل ده لمصلحتك انت وعشق .
اسد باشتياق شديد /طب ارجوك ي بابا خليني اكلمها.
رعد بجديه /لا ي اسد اعتبر عشق متحرمه عليك لحد ما ترجع حقها وترجعها رافعه رأسها وفوق ده كله امها .
اسد بغضب /وايه المشكله لما اطمن عليها واعمل كل ده من حقي اني اطمن عليها واسمع صوتها ي بابا بلاش الاختبار الصعب ده .
رعد بخبث /وحشتك طب اسمع ي سيدي صوتها .
(اسد حبيبي وحشتني اوي اطمن انا بخير متخافش عليا انا في حماه عمي رعد انا وابننا بخير ي اسد خلص مهمتك علشان ترجعنا تاني لحضنك بحبك ي اسد بحبك )كانت ذلك الرساله التسجيلية الذي أرسلتها عشق ل رعد كان يقف اسد والدموع تنهمر من عيناه حقا فقد اشتاق اليها كثيرا يعلم أن ذلك الامتحان ليس بالهين فالقبض علي مجرم ك رشدي مهران يحتاج لكثيرا من الوقت هل سيتطيع الصبر علي رؤيه معشوقته كل ذلك الوقت نعم سيتطيع فكل شئ يهون مقابل أن يعيشون هو ومعشوقته في سعاده وامان ليقسم علي إنهاء ذلك الكابوس ..
في غرفه برق ...
بعدما فاقوا من ذلك اللحظات الأخيرة كان كلا منهما ينظر لذاته بعتاب كان الصراع شديد بين القلب والعقل .
برق وهو يعنف ذاته بغيظ /ايه ي برق ايه الي انت عملته ده دلوقتي تقول انك بتحبها ده انت مقدرتش تبعد نفسك عنها غبي غبي .
ميسره بعتاب شديد لذاتها /ايه الي حصلك ي ميسره ازي ضيعتي كده بين ايديه ازي سلمتيله نفسك بالطريقه دي دلوقتي هيتاكد انك بتحبيه وهيشوف نفسه عليكي زياده غبيه ي ميسره غبيه هو ده الي كنتي ناويه تعلميه الادب .
كان يقف القلب وهو ينظر إليهم بغيظ فهو الذي يتالم في وسط ذلك الحرب فذلك العنادين سيضيعوا كل شي بعنادهم .
برق بعند ليداري علي مشاعره الذي ظهرت بين يديها /اوعي تصدقي نفسك أو تفتكري الي حصل ده كان نفسي أنه يحصل دي لحظه ضعف مش اكتر وياريت تنسيها خالص فاهمه .
ميسره بكرامه مجروحه وحزن شديد/اوعا تفتكر نفسك انك حاجه بالنسبه الي ي برق وزي ماقولت دي مجرد لحظه ضعف وانتهت عن اذنك هاخد حمام .
كانت تسرع الي الحمام بشده خوفا من أن يراه دموعها الذي انهمرت سريعا أما هو فقد جلس وهو يضع رأسه بين يديه بتعب والم فبلفعل كلا منهما يعشق الآخر لكن ذلك العناد يمنع كلا منهما من الاعتراف بذلك العشق سنرا ماذا سيخبا لهم القدر ...
////////////////////////////////.
في شركه احمد .
في مكتبه .
كان يجلس احمد وهو ينظر ل ساجد بفخر شديد فقد بالفعل اثبت كفائته واستحق بالفعل ذلك المنصب .
احمد بإعجاب شديد /برافوا عليك ي ساجد بجد شغلك ممتاز .
ساجد بسعاده/شكرا ي احمد بيه يارب دايما اكون عند حسن ظن حضرتك .
احمد بإعجاب /لا بجد انت انسان هايل ي ساجد مجتهد ومكافح.
ساجد وهو يحدث ذاته بامل /ي ترا كل ده ممكن يشفعلي عندك لو طلبت ايد تمارا كل ده ممكن يلغي الفرق الكبير الي بينا .
احمد باستغراب/ساجد مالك سرحان في ايه .
ساجد بانتباه /ابدا سعادتك محتاج حاجه تاني .
احمد بجديه /ايوه عايز الملف ده بعد ساعه .
ساجد باحراج /حاضر بس سعادتك بس اسمحلي بنص ساعه علشان اروح اختي ريم .
احمد بابتسامه /تمام ي ساجد مفيش مشكله .
ساجد بابتسامه /شكرا سعادتك عن اذنك .
احمد بابتسامه /والله عندك حق ي تمارا فعلا كان يستحق أن الواحد يساعده .
/////////////////////////////.
في الكباريه .
كان يجلس حازم وهو يشرب الخمر بشراهه لتقترب منه سونا الراقصه بمكر .
سونا بدلع /ايه ي حازم باشا بقالك فتره تقلان علينا ي عني .
حازم بضيق شديد /ماليش مزاج ي سونا ابعدي عني .
سونا بخبث /الله براحه طب وبرق باشا فينه مش باين ده وحاشني اوي .
حازم بسخرية وسكر /هههه ادعيلوا أصله اتجوز .
سونا بغل وغيظ /ايه اتجوز ودي مين دي الي فضلها علي سونا ده انا ياما طلبت منه يتجوزني كان بيرفض ده وقعته سوداء .
حازم بغضب شديد /اخرسي ي روح امك انتي فاكره نفسك مين ي بت انتي مجرد واحده نتسلا بيها وبعدين نفعصها بجزمتنا يلا غوري .
سونا بغل وغيظ /ماشي ي حازم باشا بس بلغ البيه اني مش هسيبه يتهنا مع الحلوه دي يوم واحد ومش سونا الي تتأكل لحم وتترمي عضم .
حازم بغيظ /اشكال زباله .
الحارس /حازم باشا فيه واحده عيزاك بره .
في الخارج .
كانت تقف جنه بغيظ شديد منه فلماذا يدمر ذاته بذلك الشكل .
حازم بابتسامه وسعاده /جنه مش قادر اصدق .
جنه بغيظ /لا صدق ممكن اعرف انت ايه الي عمله في نفسك ده ايه المكان الحقير ده الي .
حازم بالم ووجع/انتي السبب لانك سبتيني وبعدتي بعد ماحبيتك وحبيت الحياه معاكي واتغيرت علشانك كل ده يعنيه في لحظه .
جنه بغيظ /انت متغيرتش ي حازم والا مكنتش مع اول ضربه تقع وترجع للي كنت فيه تاني .
حازم بابتسامه وعشق /قسما بالله اتغيرت وبحبك بس انا مش قادر اعيش من غيرك ي جنه ارجوكي خليكي جنبي .
جنه بابتسامه وهي تمسك يده بحنان /انا جنبك ي حازم بس انا عايزه حازم الي حبيته يكون معايا وجنبي .
حازم بسعاده وعشق /هو بعينه واقف قدامك وبيقولك أنه ملك ايديكي ومستعد يعمل اي حاجه علشانك .
جنه بابتسامه /وانا مصدقه ويلا بقا نختار الفستان والبدله انت ناسي أن بكره خطوبتنا .
حازم بفرحه عارمه /ايوه كده هو ده الكلام بحبك ي جنتي .
//////////////////////////.
في الوزاره ..
في مكتب اللواء فاروق .
كان الجميع يجلسون في انتظار التعليمات .
فاروق بجديه /اول الخطه انكم هترقبوا رشدي مهران زي ضله فاهمين .
اسد بجديه /اظن مراقبته مش هتجيب نتيجه سعادتك هو مش سهل واكيد هيحس بينا .
كريم بخبث /فعلا ي فاروق باشا دي خطه سهل اوي تتكشف .
فاروق بحده /انا مش بقولكم علشان تنظروا عليا ده خطه الوزاره نفسها الي حطتتها وسعادتكم مطالبين تنفذوها باي شكل .
جاسر بجديه /سياده اللواء انا شايف أننا نكبس عليه فجاه ومعانا أمر بتفتيش فيلته ساعتها هيقع انا متاكد .
كريم باستفزاز /لا ي شيخ ده الذكاء ده فعلا كان المفروض اكون معاكم من بدري في القضيه دي .
جاسر بغضب /قصدك ايه ي سياده الرائد .
فاروق بغضب /خلاص خلصنا احنا مش عيال صغيرين في الفصل انا قولت الخطه وكلكم هتمشوا عليها وهتسلموا الورديات لبعض وفي خلال وقت قصير عايز رشدي مهران قصادي .
كريم وهو يحدث ذاته /كده تمام انا هدوخكم وهخليكم تلفوا حوالين نفسكم وهعرف ازي أمن ابويا .
//////////////////////////.
في باريس .
في شركه رعد مكتب عشق .
كانت تسير عشق بانبهار بذلك الفخامه الذي تعتلي الشركه .
فاطمه بابتسامه/ايه رايك المكتب عجبك .
عشق بابتسامه وانبهار /طبعا عجبني جدا .
فاطمه بابتسامه /إن شاء الله الشغل هيعجبك كمان .
فهد بابتسامه /اهلا وسهلا ي مدام .
فاطمه بجديه /اسيل ي استاذ فهد .
فهد بإعجاب /مشاء الله اسم وشكل وكل حاجه حلوه .
فاطمه بغضب /استاذ فهد دي من طرف رعد بيه ويريت تحترم نفسك وتلزم حدودك.
فهدبضيق /الله هو ايه الي حصل لكل ده ي استاذه فاطمه ده انا برحب بالضيفه الجديده .
فاطمه بحده /وخلاص رحبت اتفضل بقا عندنا شغل .
فهد بخبث وهو ينظر ل عشق بوقاحه /خلاص خارج بس هنتقابل تاني سلام .
عشق بقلق /هو مين ده ي فاطمه .
فاطمه بضيق /ده فهد ارخم انسان في الدنيا وبتاع ستات ايه .
عشق بضيق /وهو عمي رعد سايبه في الشركه ليه .
فاطمه بتننهيده /رعد بيه مستحمله بالعافيه لانه ابن واحد صاحبي الله يرحمه اتوفا وهو بيوصيه عليه فبيسحتمل قرفه علشان خاطر والده بس انتي متقلقيش ولا يقدر يقرب من المكان الي انتي قاعده فيه اصلا يلا نشتغل .
عشق بقلق /يلا .
في الخارج ..
كان يقف فهد وهو يتحدث مع ذاته بشر وخبث /بت ايه مهلبيه وحياتك ي مزه مهتعدي من تحت ايدي .
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية صغيرة الاسد" اضغط على أسم الرواية