رواية فيروز الفصل التاسع عشر بقلم زينب سعيد
رواية فيروز الفصل التاسع عشر
في فيلا أحمد في الصباح.
تجلس العائلة يتناولون الطعام لتتحدث رنا بهدوء :أنا فكرت في الموضوع يا كريم.
لينظر لها والدها ووالدتها بتركيز تام ويتحدث كريم بهدوء :قررتي أيه يا حبيبتي أحنا معاكي في قرارك أي كان.
لتتحدث رنا بهدوء :ربنا يخيكوا ليا يا حبيبي أنا عايزة أقعد معاه نتكلم شوية هنا في البيت.
كريم بهدوء :عين العقل يا حبيبتي أيه رأيك يا بابا أنت وماما.
أحمد بهدوء :ماشي يا أبني علي خيرة الله حدد ميعاد معاه.
خديجة :علي خيرة الله.
كريم بهدوء :خلاص تمام هحدد معاه معاد علي آخر الأسبوع ده بإذن الله.
أحمد بهدوء :بإذن الله يا حبيبي عقبالك.
كريم بابتسامة :عن قريب إن شاء الله.
خديجة بلهفة:بتتكلم جد.
كريم بهدوء :أيوة يا أمي واحدة في دماغي بس مستني شوية لحد ما أخد قراري.
أحمد بتساؤل :حد نعرفه.
كريم بهدوء :يعني.
رنا بفرحة :مين يا كيمو.
كريم بضحك:خليها مفجأة.
رنا بتزمر:عشان خاطري
كريم بهدوء :أنسي يلا أسيبكم أنا عندي شغل.
أحمد بهدوء :مع السلامة يا حبيبي ليغادر كريم إلي عمله في الجامعة.
…………………
في الشرقية في الصباح.
تجلس العائلة تتناول الإفطار بإستثناء ساجد الذي لم يستيقظ بعد لعودته متأخرا لتتحدث أسمي بفرح وهي ترتدي الطقم الذي أشترته أمس شكرا يا جدو ليك أنت وعمو وطنط علي الهدية الجميلة دي.
رؤوف بإبتسامة:المهم أنتي تكوني مبسوطة.
صلاح بإبتسامة:مبروكين عليكي.
سهام بهدوء :عقبال شبكتك يا حبيبتي.
ليتحدث سامر بهدوء بعد أن كان يراقب ما يحدث بصمت تام :هو أنتي لبساهم ليه يا أسمي.
أسمي بإستغراب:عشان أروح بيهم الجامعة
سامر بهدوء :تروحي بأيه لأ يا ماما دول تروحي بيهم مناسبة حفلة وأحنا معاكي مش تروحي بيهم الجامعة.
أسمي بتزمر :ليه يا عني.
سامر ببساطة :هتتخطفي مثلا أو تتسرقي علي حسب بقي أنتي وحظك.
أسمي بغيظ:أنت بتهزر صح.
سامر بهدوء :لأ بتكلم جد عندك أمي لو خارجة لوحدها في مكان بعيد مبتلس دهب وأهي ست كبيرة لكن أنتي يا صغننة راحة الجامعة ببترينا دهب.
رؤوف بهدوء:سامر عنده حق يا بنتي أنا فاكرك بتفرجينا عليهم مينفعش تروحي بيهم الجامعة.
أسمي بحزن :بس كنت حابه أفرجهم لصحابي.
سامر بسخرية:صوريهم.
أسمي بهدوء :هيقولو عليا كدابة ومش هيصدقوني لأن أغلبهم عارف ظرفي وحتي تلفوني الكحيان أكيد مش هيخليهم يصدقوني.
رؤوف بهدوء:طيب أنا عندي حاجة تفرحك بصي يا ستي بعد الكلية سامر هياخدك يجبلك أحدث موبايل نزل ولاب توب كمان.
أسمي بفرح:بجد با جدو.
رؤوف بإبتسامة:بجد يا روح جدو روحي أقلعي الدهب بقي.
أسمي بفرح:حاضر يا جدو لتركض إلي غرفتها بفرح مما سمعته تحت نظرات صلاح القلقة كثرة المال هذه لا تعجبه فهي فتاة ولكن ماذا يفعل والده لا يقتنع فهو يريد تعويضها بأي شكل وهذا خطأ من وجهة نظره يري أن هذه الفتاة كل ما تحتاجه هو الحنان لا أكثر من ذلك لكن المال سيجعل منها فتاة طامعة محبة للمال لكن ماذا عساه أن يفعل لتأتي بعد فترة وتذهب هي وسامر إلي الجامعة.
………………..
عند عزيز وشروق.
يجلس في غرفته بمفرده يخطط لشئ ما فماذا سيفعل إن فشلت خطته ليقرر شئ تاني في عقله ويعزم علي تنفيذه إذا لم تنجح الخطة.
…………………
في الجامعة.
يصل كريم إلي جامعة ويدخل علي مكتبه لينهي بعد أعماله قبل الدخول إلي المحاضرة ليدق الباب ويدخل معاذ بلهفة:صباح الخير يا كريم
كريم بإبتسامة:صباح النور يا سيدي تعالي أقعد.
معذ وهو يجلس :أديني قعدت طمني أنا منمتش من إمبارح.
كريم بهدوء :كلمتها بس مع الأسف يا معاذ متزعلش مني أحنا هنفضل أخوات وزمايل.
معاذ بحزن:ولا يهمك يا كريم أحنا أخوات يا حبيبي طيب همشي أنا.
كريم بضحك: أقعد بس لما نتكلم هو أحنا لحقنا نتكلم.
معاذ بتعجب:هنتكلم في أيه مش هي رفضت أنتا بتضحك كده ليه.
كريم بضحك:يا سيدي بهزر معاك.
معاذ بغيظ:أه يا بارد بقي كده يا كريم ها طمني.
كريم بهدوء :هي حابة تقعد معاك الآول قبل أي حاجة.
معاذ بهدوء:من حقها طبعا شوف أيه الوقت إلي يناسبها ومفيش مشكلة.
كريم بهدوء :تنورنا الخميس الجاي بإذن الله أنت والحجة.
معاذ بهدوء:بإذن الله يا حبيبي ربنا يقدم إلي فيه الخير.
كريم بهدوء : بإذن الله خير يا حبيبي.
معاذ بابتسامة :تمام أسيبك أنا وأروح عشان عندي محاضرة.
كريم بهدوء :ماشي .
…………………
في الكافيتريا.
تجلس فيروز مع رنا للتحدث
رنا بهدوء :كنت حابه أقولك حاجة يا روزة متزعليش مني.
فيروز بهدوء :قولي يا حبيبتي هو أنا من إمتي بزعل منك يا روني.
رنا بهدوء :دكتور كريم.
فيروز بإستغراب:ماله.
رنا بهدوء :يبقي أخويا.
فيروز بصدمة:أنتي بتتكلمي بجد ولا بتهزري.
رنا بهدوء :أه يا فيروز بس ما كنتش حابة أعرف حد عشان محدش يقول أن أخويا ليه الفضل أنه ينجحني وأنتي أكيد فاهمة أنا قصدي أيه.
فيروز بعتاب:وأنا بردو يا رنا كنتي خايفة مني بقي أنا هقول عليكي حاجة.
رنا بهدوء :والله غصب عني متزعليش مني .
فيروز بهدوء :ولا يهمك يا رنا بس ليه قلتي ليا دلوقتي.
رنا بهدوء :هقولك يا ستي لتحكي لها حوارها مع كريم ورغبته أنا تكشف عن نفسها ورغبة معاذ في التقدم لخطبتها.
فيروز بفرحة :بجد ألف مبروك يا قلبي ربنا يتمملك بخير.
رنا بسخرية :يا بنتي هو أنا بقولك أني وافقت ده لسه هقعد معاه.
فيروز بفرحة :وأكيد هتوافقي.
رنا بغيظ :لأ طبعا لسه هفكر.
فيروز بسخرية:هتوافقي.
رنا بتحدي:مش هوافق أكيد مش هيقبل بشروطي.
فيروز بسخرية:بقولك أيه يلا نلحق المحاضرة بدل ما تعلي الضغط عليا.
رنا بهدوء :يلا يا أختي.
ليغادروا الإثنان الكافتريا ليلحقوا ميعاد المحاضرة.
…………………
في مدخل الكلية.
يقف سامر ومعاذ وكريم يتمازحون وكريم يحكي لسامر مقلبه في معاذ ليضحكوا بصخب .
لتأتي أسمي وتتحدث مع سامر بهدوء :بعد إذنك يا دكتور سامر ثواني.
سامر بهدوء :أتفضلي بعد إذنكم يا شباب ثواني وجاي ليومئ له الشباب بهدوء ليقف بعيدا مع أسمي :نعم يا أسمي في مشكلة.
أسمي بهدوء :ليلي صاحبتي تعبانة ممكن أروحها ممكن تيجي تشوفها أنا مقعدها في الكافيتريا.
سامر بهدوء :تمام ممكن أوصلكوا عادي مفيش مشكلة .
أسمي بإرتباك:هو ممكن توافق أبات معاها هي عايشة لوحدها والله مفيش غير شغالة بس إلي قاعدة معاها وأهلها مسافرين الفترة دي فممكن توافق وتقنع جدو.
سامر بهدوء :لأ يا أسمي مش هينفع وبيتهيألي أتكلمنا في الموضوع ده قبل كده وقفلناه بيات بره البيت لأ.
أسمي بحزن:أصلها تعبانة ولوحدها وهي علي طول جمبي.
سامر بهدوء :هنوصلها لباب بيتها يا ستي عايزها تيجي تبات عندنا تنور غير كده لأ.
أسمي بحزن :تمام هنزلها ممكن تيجي توصلنا.
سامر بهدوء :تمام أسبقيني وأنا جاي وراكي.
لتغادر أسمي ليعود سامر لأصدقائه ثم يذهب لإيصال ليلي صديقة أسمي إلي منزلها وبعدها يغادر هو وأسمي عائدين لمنزلهم في الشرقية.
ها قد مرت الأيام قد جاء اليوم المنتظر يوم الخميس فماذا سيحدث؟؟؟؟؟
يتبع الفصل العشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية فيروز" اضغط على اسم الرواية