Ads by Google X

رواية ليل الأدهم الجزء الثاني 2 الفصل العاشر 10 بقلم حنين محمد

الصفحة الرئيسية

          رواية ليل الأدهم  الجزء الثاني 2 الفصل العاشر 10 بقلم حنين محمد


رواية ليل الأدهم الجزء الثاني 2 الفصل العاشر 10 

جلس ادهم على كرسى ورقيه تنظر له بستغراب شديد ف ماذا يريد 
ادهم: حضرتك عارفه إن داليدا معملتش حاجه وإن مش هى السبب وهى زعلانه يمكن اكتر منك دلوقتى بس المهم إلى هقوله دلوقتى ده ميتقلش لاى حد وتمم...
تحدثو قليلا معا وف اشياء كثيره ......برا عند ليل ورحمه 
رحمه: ياترا عاوز اى 
ليل: مش عارفه هموت واعرف 
رحمه:ابقى اسأليه
ليل: لا طبعا هيقولى بحقق معاه اسألى انتى خلتو 
رحمه: ماشى 
وبعد قليل فتح ادهم الباب وطلع هو ورقيه 
رقيه بحزن: انا اسفه ي ليل ع إلى قولتو وعملتو معاكو بس ده غصب عنى ي بنتى وانتى عارفه 
ليل بحزن: عارفه ي خلتو والله ومش زعلانه منك بس ماما إلى زعلانه اوى مكنتش متوقعه تعملى كدا 
رقيه: هنزل اصالحها دلوقتى واعتزرلها وانتى سلميلي على داليدا وانشاء الله هاجى اشوفها 
ليل: حاضر ي خلتو انتى تنورينا
ادهم: يلا ي ليل
ليل: حاضر باى ي خلتو سلام ي رحمه
رحمه: سلام
رقيه: خلى بالك منها ي ادهم
ادهم: حاضر سلام 
وأخذ ليل وذهبوا 
ليل بفضول : ادهم هو انت قولت اى ل خلتو غيرها كدا  بس مكنتش هسألك بس بجد عندى فضول اعرف 
ادهم بهدوء: ولا حاجه عرفتها أن مش داليدا السبب واقتنعت بكلامى  
ليل: ما احنا بنحاول نقنعها بقالنا كتير اصلا اى إلى اتغير 
ادهم: هو مش انا اقنعتها وخلاص خلصنا اسكتى شويه بقى 
ليل: اوف ي ادهم خلاص مش عاوزه اعرف 
ادهم: اتعدلى 
صمتت ليل وهى تنظر للطريق بحزن 
وبعد أن وصل ادهم وليل كان الهدوء يعم الفيلا وهذا يدل أن الجميع نائم ف صعد ادهم وليل لغرفتهم بهدوء 
ليل: هتمشى بكرا 
ادهم: اه 
ليل بحزن: ماشى 
وذهبت لترتدى ملابسها وادهم ايضا بدل ملابسه دخلت ليل البلكونه وهى حزينه وشارده نظر لها ادهم وظل صامت قليلا وذهب وقف بجوارها بهدوء 
ليل بحزن وصوت مختنق: ليه؟
ادهم ب عدم فهم: ها
ليل بحزن ودموع: ليه بتعاملنى كدا 
ادهم: خشى نامى الجو برد 
ليل نظرت له بضيق وغضب: ياسلام خايف عليا اوى مثلا 
ادهم بصيق: عاوزه اى 
ليل: ممكن تقولى ليه بتعاملنى كدا انا مبقتش فهماك شويه كويس وشويه لا وشويه خايف عليا وشويه تأز*ينى انت عاوز مني اي 
ادهم: طيب 
ليل بدموع وغصب: هو اى إلى طيب ي ادهم انت بجد ليه بتعمل معايا كدا انا معملتلكش حاجه عشان كل ده يعنى 
تركها ادهم ودخل الغرفه ونام ذهبت خلفه وجلست بجواره وهى تبكى 
ادهم بضيق: ي تبطلى عياط ي تطلعى تعيطي برا ولما تخلصى تعالى نامى 
نظرت ليل له بحقد وكره وتركت الغرفه بضيق ونزلت الجنينه جلست أمام البسين تبكى وكانت ستتجمد من البرد ف لم تأخذ معها جاكيت أو اى شئ لتدفئ نفسها 
رأتها داليدا من الشباك لأنها لم تنم وكانت حزينه أيضا وصادفت أنها كانت تقف أمام الشباك تنظر للسماء ف رأت اختها تقف ف الخارج تبكى وترتعش من البرد ف ذهبت لها ووقفت خلفها بقلق 
داليدا : انتى كويسه ي ليل فى حاجه 
نظرت ليل لها وهى تمسح دموعها: مفيش حاجه اى مصحيكى 
داليدا: معرفتش انام بس الاول مفيش حاجه ازاى انتى بتعيطي ليه 
ذهبت ليل وارتمت بحضنها باكيه: انا تعبت ي داليدا محدش حاسس بيا 
داليدا ربتت على ضهرها بحنان: طب اهدى طيب وتعالى نقعد ف الاوضه الجو برد
هزت ليل رأسها ودخلت معها الغرفه وجلسو ...
داليدا: فى اى بقى 
ليل: مش مهم خلاص مش عاوزه اتقل عليكى 
داليدا: انتى هبله ي بنتى تتقلى عليا اى قولى بقى 
ليل ببكاء شديد: زهقت من ادهم مبقتش عارفه هو عاوز منى اى أو اتجوزنى ليه اصلا انا تعبت ومش فهماه شويه يعاملنى كويس وشويه لا انا كنت حبيبتو بس بجد بقيت بكر*هو 
داليدا: قوليلو يطلقك
ليل: مش هيرضى 
داليدا: ارفعى عليه قضيه
ليل: مش هينفع طبعا ده ادهم ي ماما فكرك هيبقى سهل كدا ارفع عليه قضيه 
داليدا: اى ادهم ده يعنى 
ليل بحزن وخوف: من الاخر هو رأيس عصابه مافيا 
داليدا بصدمه: ينهار اسود ايه بتهزرى 
ليل: لا والله ومش هقدر اعمل حاجه 
داليدا: طب ما ممكن يأذ*يكى 
ليل: مش عارفه بس سعات بطمن معاه 
داليدا: بتحبيه
ليل بحزن شديد: اوووى 
نترك ليل وداليدا يتحدثون قليلا معا ونذهب ل رحمه ورقيه 
رحمه: ماما هو ادهم كان عاوز اى 
رقيه: قالى أن داليدا مش السبب واقتنعت ب كلامو واخوكى دلوقتى عند ربنا وهو إلى كاتب كدا مش هقدر اعترض 
استغرب رحمه كلام امها ولاكن قررت أن تصمت 
فأكملت رقيه: روحى بكرا اقعدى معاهم هناك لو عاوزه عشان متسبيهمش لوحدهم وانا كويسه الحمد لله 
رحمه: بس مينفعش اسيبك
رقيه:متخفيش كدا كدا سميه ومنصور موجودين
رحمه:ماشى ي ماما هروح بكرا 
رقيه: ماشى هدخل انام انا بقى تصبحى علي خير 
رحمه: وانتى من أهلو 
ودخلت رقيه لتنام وجلست رحمه تفكر قليلا بحديث امها ...
.......................................................................…………
نامت ليل مع داليدا ف الغرفه بعد حديث طويل ...واستيقظ ادهم صباحا لم يجد ليل ف الغرفه ارتدى ملابسه ونزل ليفكر وجد أبوه وأمه جالسين يتناولون الفطور 
ادهم: فين ليل 
جوليا: مش عارفه والله يبنى بس مشفنهاش خالص تعالى افطر
ادهم: لا هفطر ف مكتبى
جوليا: ونبى ي ادهم افطر معانا متكسفنيش بقى 
صبرى: يلا تعالى 
ادهم فكر قليلا وذهب جلس معهم ليفطر ..وبعد قليل استيقظت ليل وطلعت وجدتهم يفطرون ف جلست معهم 
جوليا: كنتى نايمه مع داليدا 
ليل بتوتر: امم لا انا بس صحيت بدرى ف رحت اقعد معاها ونمت تانى منغير ما احس 
جوليا بعدم اقتناع: اممم ماشى افطرى يلا 
ادهم: لا مفيش وقت تفطر اطلعى البسى عشان هتيجي الشركه 
ليل: دلوقتى؟
ادهم: اه 
ليل بحزن: حاضر 
صبرى: سبها تفطر طيب وتبقى تلبس
جوليا: ايوا سبها تفطر ي ادهم زمنها جعانا
ادهم بجفاء: لا هنتأخر
صعدت ليل بهدوء وحزن وارتدت ملابسها ونزلت كانو انهو طعامهم بالطبع 
جوليا: ادهم مستنيكى برا 
ليل بحزن: ماشى ي ماما شكرا 
جوليا: العفو ي حبيبتى متزعليش من ادهم هو اكيد مش قصدو وانتى اول ما تروحى كلى اى حاجه اتفقنا 
ليل بحزن وابتسامه: حاضر 
وسلمت عليها وطلعت ل ادهم جلست بجواره وانطلق ب السياره نحو الشركه وبعد أن وصلا نزلو وصعدو سويا الى المكتب ادهم دخل مكتبه وليل جلست على مكتبها وبعد قليل ادهم نده لها ودخلت...
ليل: نعم 
ادهم: خدى الورق ده خلصيه وهاتيه 
ليل:حاضر 
ادهم:وروحى هاتى من على ورق الصفقه بتاعت الشهر إلى فات 
ليل: على لسه مجاش 
ادهم: خديهم من مريم 
ليل: مريم برضو مجتش 
ادهم: طيب لما حد منهم يجي خدى الورق منهم 
ليل: انا عارفه مكانو لو انت عاوزه دلوقتى هروح اجيبو 
ادهم: وعارفه مكانو منين 
ليل: كنت قاعده مع على ف المكتب ف قالى هو عاينه فين عشان لو انت عايزه ف اى وقت وهو مش موجود 
ادهم: طيب هاتيه
ليل: حاضر حاجه تانيه 
ادهم: لا لما تجيبي هقولك 
ليل: تمم 
ذهبت ليل لتحضر الملف ل ادهم وأعطاه ايه 
ليل: الملف اهو 
ادهم: طيب خلصى الورق إلى معاكى كلو وتحطى ل على ع المكتب بتاعو وتعرفيني عشان نمشى
ليل: تمم 
ذهبت ليل لتنهى الاوراق وبالفعل انهته بعد وقت طويل وتعب وذهبت وضعتهم على مكتب على وذهبت ل ادهم لتعلمه بانتهائها وذهبوا معا 
ليل بستغراب: احنا رايحين فين ده مش طريق البيت 
ادهم: اه عارف 
ليل: هنروح فين طيب 
ادهم: هنروح ناكل 
ليل بستغراب: نااكل؟
ادهم: اه 
ليل:ليه
نظر لها ادهم: وهو الواحد بياكل ليه ؟
ليل: عشان بيبقى جعان !
ادهم: طيب وانا جعان ف هنروح ناكل 
ليل: طب روحنى وروح كل 
ادهم: لا مش هروح وارجع تانى 
ليل: ماشى 
وبعد قليل وصلا ل مطعم جمييل جدا دخلو ومكنش في غيرهم تقريبا جلسو ع الطاوله ...
ادهم: هتكلى اى 
ليل: شكرا مش جعانه
ادهم: ليل اخلصى هتكلى اى
ليل: مش عايزه 
ادهم: طيب 
وطلب ادهم ل نفسه الاكل وليل حزنت قليلا لانه لم يهتم ولاكن ماذا ستنتظر من هذا الادهم ....جاء الطعام واكل ادهم امامها وهى تنظر له بحزن ف هى ستموت من الجوع ولاكن لا لن تطلب منه أن يحضر لها طعام ستنتظر حتى تعود للمنزل... ولاكن هى ليست قادره على التحمل 
ليل: ط..طعمو حلو 
ادهم: امم حلو اوى 
ليل بطفوليه: ممكن تدوقنى 
ادهم ابتسم بدون أن تأخذ بالها: خدى دوقى
ليل بلذذ: امممم حلوه اووى فعلا بص انا هاخدها وهات لنفسك غيرها بقى 
ادهم بضحك ف هو لم يقدر أن يتماسك اكثر: انتى مش قولتى مش جعانه وعملتى فيها جامده 
ليل: انا عيله وبرجع ف كلامى هتلك غيرها بقى 
ادهم: ماشى ي ستى
وطلب ادهم غيرها وأكمل طعامه معاها وهو يتأمل براتها وطفوليتها وهى تأكل البيتزا الجميله 😋🍕(جماااعه انا جعت بجد🙂😂)
بعد أن انهو الطعام نظرت ليل له بطفوليه وبرائه ف استغرب كثيرا لما تنظر له هكذا 
ادهم بستغراب: عايزه اى 
ليل ببرائه وصوت منخفض: ايس كريم
ادهم: مسمعتكيش على فكره 
ليل بحماسه: ايس كريييم
ادهم بضحك:ايس كريم
ليل: ايوا وايس كريم شوكلت بلييييييز
ادهم بضحك: انتى طالعه من انهى فيلم كرتون 
ليل بحزن: انا بنى ادمايه على فكره مش كرتون
ادهم: بنى ادمايه؟
ليل: ايوا بنى ادم ده جمع الولد وبنى ادمه ده جمع للبنات وبنى ادمايه مفرد ف انا مفرد ف ابقى بنى ادمايه
ادهم : انتى بتقولى اى 
ليل وهى تشير له بيده: هاتلى ايس كريم بس وهتفهمنى 
ادهم: حاضر هجبلك 
ليل: هيييه
واطلب ادهم ايس كريم ب الشوكولاته كما طلبت وكان مبتسم قليلا ف ظلت تنظر إليه 
ليل: ما انت بتضحك اهو 
ادهم: اه حد قالك انى مش بضحك
ليل: عمرك ما ضحكت 
ادهم : لا بضحك عادى 
ليل: امم فين الايس كريم 
ادهم: هيجيبو اهو 
وبعد قليل جاء الايس كريم وظلت تأكله بتلذذ وحب ف هى تعشق الايس كريم 
ادهم: ليل
ليل:اممم
ادهم: انا ب...
ورن هاتف ادهم ف اجاب عليه واغلق
ليل: انت اى 
ادهم: انا لازم اسافر كمان تلت ساعات ف خلصى بسرعه 
ليل: حاضر قربت اخلص اهو 
انتهت ليل من أكل الايس كريم وذهبوا وطول الطريق كان الصمت هو سيد المكان وبعد قليل وصلو للمنزل وصعدو إلى غرفتهم بعد القاء التحيه على الجميع 
ليل بتوتر: هتمشى دلوقتى 
ادهم: اه عايزه حاجه 
ليل: امم لا شكرا 
ادهم: ماشى سلام ونزلو سويا مجددا وكانو الجميع جالسين ف الصاله ....
على: اوصلك
ادهم: لا خليك وخلى بالك منهم تمم 
على: متقلقش كلو هيبقى تمم 
ادهم: تمم وليل مترحش الشركه لو فى شغل أو حاجه ابعتهولها تعملو هنه  
على: تمم ي ادهم 
جوليا: تروح وترجع ب السلامه يبنى 
ادهم: الله يسلمك
وبعد السلامات الكثيرا ذهب ادهم ....

google-playkhamsatmostaqltradent