رواية الصغيرة والديب الجزء الثاني 2 الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميرو محمد
رواية الصغيرة والديب الجزء الثاني 2 الفصل الرابع عشر 14
وصلو عائلة كامل ومالك وسليم الي قصر احمد الديب.....
وكانت الجميع في انتظارهم .
احمد : نورت ياكامل القاهره .
كامله : دا نوركم يااحمد والله .
حامد: مازن حبيبي تعالي . واخدو في حضنه .
سيف : ياسلام وسيف الكخه ياعني 😂.
مراد : لاء ياحبيبي تعالي ليا انا وحشتيني ياواد يابكاش .
واخذو يسلمو علي بعض .
هاني : يلا ياجماعه ندخل .مالك هاتو الشنط جوا .
ودخل الجميع الي الداخل . وسلمت حلا علي مني هي والباقي .
سيف : اومال فين البنات وحشوني .
سليم : متلم نفسك ياض انت .
سيف : وانت مالك ياعم .
حلا : بس خلاص انت وهو . ثم وجهة الملام لهنا . قومي ياهنا شوفي البنات عشان يجو يسلمو علي مني وعمهم .
هنا : حاضر . وصعدت هنا الي اعلي......
دخلت هنا غرفة نغم وكانت جني تجلس معاها .
هنا : ايه يابنات منزلتوش ليه .
نغم : مفيش ياطنط هننزل دلوقتي اهو .
جني : هما وصلو ياماما .
هنا : ايوه وسالو عنكم .
نغم : هننزل وبعدين هنروح لساندي .
هنا : طيب بس يلا بقا مينفعش كده .
نغم : حاضر ياخالتو هننزل اهو .
ونزلت هنا وجني ونغم الي اسفل .
نغم لجني : اهو سليم قاعد غيظي بقا .
جني : ربنا يستر.
سلمت نغم علي كامل ومني ومازن وسيف .
اما بقا جني . فسلمت علي مني وكامل . وراحت تسلم علي مازن وسيف .
جني : ازيك يامازن .
مازن : الحمد الله ياجانو وانتي عامله ايه .
ابتسمت جني وقالت : يااه ليسه فاكر الاسم دا . انا الحمد الله.
سيف : ايه مش كفايا ياعم خليني اسلم علي المزه بتاعتي
جني بضحك : ههههههه انت ليسه زي ماانت ياسيف متغيرتش.
سيف : لاء وليسه عند كلامي هتجوزك .
جني وهي خايفه من رد فعل سليم : ههههه وانا موافقه .
سليم: جنيييييي تعالي ورايا . وذهب الي اعلي
مازن : مالو سليم .
مالك: احم لاء مفيش متخدش في بالك . نظرت نغم لمالك بخوف علي جني من سليم .
حلا : روحي ياجني شوفي عاوز ايه .
جني بخوف : احم حاضر . وذهبت الي اعلي عند سليم . خبطت علي غرفة سليم ودخلت .
جني : احم ايوه ياسليم .
سليم : ايه شكله عجبك الهزار
جني : وميعجبنيش ليه .
سليم : جنيييي . اوعي تفكري ان عشان ساكت يبقا عجبني .
جني : يعجبك او لاء .وانت مين عشان تدخل في افعالي.
سليم بابتسامه: اخوكي .
جني بزهول من رده : اخويا .
سليم : ايوه مش دا كان ردك عليا اني اخوكي . وبحكم بقا اني اخوكي يااستاذ بقولك الهزار دا مش عجبني .
جني : بس عجبني والعندك اعملو ياسليم . ثم خرجت جري علي غرفتها .
سليم لنفسه : ماشي ياجني انتي البداءتي . وخرج برا غرفته ونزل الي اسفل .
احمد : في ايه ياسليم .
سليم وهو ينظر بعينه ويدور عليها وسط الحاضرين : مفيش يابابا .
حلا : اومال فين جني ياسليم .
سليم : هي منزلتش .
هنا : لاء .
سليم : يبقا في اوضتها .
مالك : سليم تعالي مع.....ولم يكمل حتي دخلت نهي عليهم .
نهي : هاي .
احمد : اهلا يادكتوره نهي اتفضلي .
نهي : ميرسي جدا لحضرتك . سليم مش هنخرج زي متفقنا
سليم وهو يفكر: اكيد طبعا هنخرج .
وكانت اثناء الحديث تنزل جني بعيونها الحمراء وانفها الاحمر ووجهها أيضا من كثرة البكاء .
نظر سليم اليها وعرف انها كانت تبكي .
نغم وتلاحظ تغير جني تقول : يلا ياجني نخرج .
جني : مليش نفس يانغم والله .
نغم : لاء هنخرج ومالك وسيف ومازن كمان .
نهي نظرت الي جني وقالت : ياخسره لو مكنتش انا وسليم خارجين سوا . كنا خرجنا معاكم.
جني : والله كويس حله ولقت غطاها . يلا يانغم ويلا ياسيف عشان هروح السنما معاك .
سليم بغضب قام وقف وقال: مفيش خروج .
جني : مين قال مفيش خروج .
احمد : خلاص ياولاد في ايه انتو مش محترمنا ولا ايه .
سليم : بابا انا قولت جني مش هتخرج .
جني : بقولك ايه يابتاع نهي انت ملكش دعوه بيا .
حلا : بتاع ايه . ايه كلام دا ياجني عيب كده .
سليم : طب واقسم بلله ياجني مهتخرجي فاهمه . ومش عاوز اشوف وشك تحت . وبزعيق جامد قال . اطلعيييي اوضتك حالا .
عيطت جني وطلعت تجري الي غرفتها .
حامد : انا سبتك عملت الانت عاوزو في بنتي وانا ساكت . بس عشان انت ابن عمها . انما انك تخليها تعيط مش هسمحلك ياسليم .
حلا : سليم ميقصدش ياحامد .
احمد : قومي يانغم اطلعي لجني فوق شوفيها .
نغم : حاضر ياعمو .
احمد : وانتو ياولاد اطلعو ارتاحو . وكان بيكلم سيف ومازن .
سيف ومازن : حاضر ياعمي .
كامل : وانا كمان هطلع ارتاح .يلا يامني . وصعدو الي اعلي .
احمد : سليم وريا علي المكتب .
سليم : حاضر . ثم قال لنهي : نهي روحي انتي دلوقتي.
نهي بغيظ: تمام . وذهبت هي الاخره الي بيتها .
ذهب احمد وسليم الي المكتب . وجلس مالك ومراد وحامد وهاني مع بعض. وحلاوهنا وملك وعلا صعدو الي اعلي .
مالك : سليم بيحب جني .
حامد : ايه مين قالك .
مراد : يابني انت مش شايف انه بيغير عليها ازاي .
مالك : صح ياعمي هو بيعشقها كمان .
هاني : لو في خير هيشوفو .
مراد : وانا بتمني جني تكون لسليم .
هاني : ياريت .
حامد ظل يفكر......
#بقلمي_ميرو_محمد
بعد وقت قصير يخرج سليم من غرفة المكتب وهو متعصب جدا . ويخرج خارج القصر وياخد عربيته ويمشي .......
عدا الوقت وايام وجني مش بكلم سليم ولا بتخرج من الغرفه . وسليم بيحاول يشوفها لانها وحشتو جدا .
وكامل وسيف ومازن التأقلمو علي الجو . ومالك اخد مازن وسيف الشغل مع .
وجيه اليوم الهتخرج فيه ساندي من المستشفي .......
مراد : ياروح قلب بابا البيت نور .
ساندي : ميرسي يابابي .
اخذها مراد في حضنه .
زين : انت ياعم من غير احضان الله .
مراد : واد انت اسكت خالص .
علا : روح قلبي وحشتيني .
ساندي : وانتي كمان يامامي .
احمد : بنوتي الصغننه النورت البيت تاني.
ساندي: عمو احمد شكرا جدا .
حلا : تعالي ياروحي ادخلي عشان ترتاحي .
#بقلمي_ميرو_محمد
دخلو الجميع الي الداخل .....
فرح : البيت وحشني جدا .
هنا : وانتو كمان وحشتو البيت يابنات .
نغم : وهنرجع لوجع الدماغ تاني فرح وساندي .
سيف : وانا كمان .
فرح : والله فرحت اوي لما عرفت انكم رجعتو .
سليم : الدكتور قال كله تمام يازين .
زين : ايوه الحمدلله بس اهم حاجه الاكل تاكل كويس.
مالك: سامعين الاكل ثم الاكل ثم الاكل.
ضحكو الجميع وظلو في وقت فرح وهزار وضحك ...
الخدمه : السفره جاهزه ياهانم .
حلا : يلا بينا ياجماعه نتغدا بقا .
جلس الجميع علي السفره . وكان يوجد كرسي واحد فاضي وهو كرسي جني .
ساندي : اومال فين جني . انا مشوفتهاش من لما جيت .
فرح : ايوه صح وانا اقول الاقعده كان ناقصها ايه . هي فين .
سليم زعل جدا لانها مبقتش عاوزا تشوفو .
نغم : هروح اقولها انكم جيتو . وليسه بتقوم . وسمعو صوت جامد من فوق والخدمه بصوت .
طلع الكل يجري الي اعلي واولهم سليم ...........
يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الصغيرة والديب" اضغط على اسم الرواية