رواية الصغيرة والديب الجزء الثاني 2 الفصل العشرون والاخير20 بقلم ميرو محمد
رواية الصغيرة والديب الجزء الثاني 2 الفصل العشرون والاخير 20
زين بغض.ب جحيمي وعيونه احمر.ت جدا من شدة الغضب
زين : انتي ايه البتقولي دا .
روميساء بخوف من منظر زين : انا انا سمعت انها كانت بتتعطي .
زين : اخرسي خالص مسمعش صوتك . ومين يقدر يجيب سيرت مرات زين هاني الجراحي .
روميساء: زين انا انا .
زين : خلاص مش عاوز اسمع حاجه . ثم نظر الي ساندي واخذها في حضنه . ودخلو الي جوا .
روميساء : ماشي يازين ماشي .
حلا : مالك ياساندي .
زين : ملهاش ياخالتو . احنا عاوزين نجوز بس .
علا : الحقي ابنك ياملك . دا هيجوز علي نفسه .
ملك : والله منا عارفه في ايه . فجاءه كلهم عاوزين يجوزو كده .
احمد : طب فكره والله يرجع سليم ونعمل الفرح .
حلا : طب اذا كان كده نبداء في تجهزات البيت عشان العرسان .
احمد : زي مانتي ياصغيرة الديب بتحبي الفرح والجري
حلا : وهفضل يااحمد صغيره لحد مااكون تيتا ان شاء الله.
ضحك الجميع علي طريقة حلا وعدا الوقت وهما في سرور وسعاده.....
في المانيا ......
وصل سليم ومالك وجني ونغم ونهي .
سليم : دا مفتاح الغرفه بتاعتك يامالك ونغم .
جني : طب وانا .
سليم : امسكي ياستي .
مالك : وانتي يانهي فين اوضتك .
نهي : جنبكم هنا .
سليم : تمام يلا بينا نىتاح ونلحق نغير عشان ناكل .
مالك : تمام هو الاجتماع امتي .
سليم : بعد ساعتين تكون جاهز عشان نخلص ونخرج شويا .
نغم : ايوه ونبي عاوزا اخرج اتفرج علي جمال المانيا .
جني : اه والله بدل الخنقه دي . ونظرت الي نهي .
سليم : طب يلا يلا .
ودخل كل واحد غرفته ...
في غرفة مالك ....
مالك : تعالي يانغومه دا انتي وحشتيني .
نغم : ياسلام عاي اساس اني بعيده عنك .
مالك : طب تعالي اقولم وحشتيني ازاي .
وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح...
#بقلمي_ميرو_محمد
في غرفة جني ....
دخلت جني الغرفه وكانت متزينه بطريقه جميله وكمان في عروسه في نص السرير وورد احمر وابيض جميل جدا.
سليم من الخلف : ها عجبتك ياجني.
جريت جني علي حضن سليم : دي جميله اوي .
نظر سليم في عيون جني وقال : دي لاميرتي وحياتي . بحبك ياجني .
جني : وانا كمان بحبك ياسليم اووي .
سليم : طب اجهزي بسرعه عشان في مفجاءه ليكي.
جني : هو ليسه في مفجاءه .
سليم : اكيد يلا انا هخرج وانتي اجهزي.
جني : تمام .. خرج سليم من غرفة جني وقابل نهي علي باب الغرفه بتاعتو .
نهي : سليم انا كنت جايه ليك .
سليم : ليه في حاجه
نهي : ايوه عاوزاك ضروري في موضوع.
سليم : طب تمام اتفضلي . ودخلت نهي الي الداخل هي وسليم .
سليم : ها ياستي في ايه قلقتيني .
نهي : اقدملك نفسي. انا القائده نهي علي وانا في مهمه.
سليم بصدمه : نعم مش فاهم حاجة.
نهي : استاذ احمد ومراد عارفين كل حاجه.
سليم : ازاي وليه .
نهي : انت اكيد تعرف نانسي بنت عم ابوك .
سليم : ايوه مالها مش خلاص اخدت اعدا.م
نهي : ايوه بس المتعرفوش بقا انها كانت زعيمة المافيا بعد ولدها . والتنظيم دلوقتي بيتهمكم انكم السبب في القبض علي الزعيمه بتاعتهم . عشان كده انتو في خط.ر
سليم : طب والحل .
نهي : انك تخلص الصفقه بتاعتك و لازم تنزل القاهره في اقرب وقت .
سليم : تمام ربنا يستر .
نهي : المهم متقلقوش البنات .
سليم : تمام . خرجت نهي ودخل سليم يجهز لخروجه مع جني ومالك .
بعد وقت جهز مالك ونغم وسليم وخرجو في الممر ينتظرون جني .
سليم : متدخلي ياتغم تشوفي جني خلصت ولا لاء .
نغم : حاضر ودخلت نغم عند جني.
سليم : مالك عاوزاك في موضوع.
مالك : موضوع ايه .
بداء سليم يحكي الحصل لمالك .
مالك : يانهار اسود احنا لازم ناخد بالنا .
سليم: وانت صادق احنا نخلص بسرعه وننزل القاهره .
مالك : تمام . وخرجت نغم وجني .
سليم : بصو بقا انتو هتقعدو في الفندق تحت لحد منخلص الاجتماع.
جني : طب ايه رائيك لو حضرنا الاجتماع معاكم .
نظر سليم لمالك وقال : احسن بردو حتي تكونو قدام عنينا.
ذهبو الي الفندق في الاسفل . وبداءو الاجتماع .
وبعد وقت قصير خلصو الاجتماع ...
نغم : ها هتخرجونا فين .
سليم : لاء انا هخد جني عشان عملها مفجاءه .
مالك : ياسيدي ياسيدي .
ابتسمت جني وقالت : ونغم .
مالك : لاء انا هاخد المزه بتاعتي ونروح نتعشا سوا في مطعم كده حلو تكونو خلصتو .
سليم : تمام يلا بينا . ذهبو كل واحد مع حبيبتو وكانت في عيون تراقبهم .
سليم : اقفي هنا ياجني .
جني : طيب .
سليم : غمضي عيونك .
غمضت جني عيونها .
سليم : فتحي . كانت في نا.ر باسم جني علي الجبل وكلمة تتجوزني .
جلس سليم علي الارض وطلع خاتم الجواز وقال لجني .
سليم : تتجوزيني ياروحي وعمري انتي
جني بدموع من الفرحه : ايوه موافقه. واخذها سليم وحضنها وبقا يلف بيها ...
ومالك اتعشا مع نغم ورجعو الفندق تاني .
وسليم كمان وجني رجعو الفندق . وكانت نهي تنتظرهم .
نهي : ممكن بقا تنزلو القاهره بكرا .
مالك : بس احنا محجزناش الطياره .
نهي : انا حجزت .
جني : وانتي تحجزي لينا ليه .
نغم : اصبري بس ياجني فهمونا في ايه .
سليم : اقدملكم القائده نهي .
نغم وجني بصدمه : بتقول ايه .
نهي : مالك وسليم هيفهموكم لعدين المهم تنزلو مصر بكرا واحمد بيه عنده علم بكده .
سليم : تمام تمام يلا نجهز الشنط .
دخلو كلهم يجهزو الشنط . وعدا اليوم وسليم ومالك حكو الحصل لجني ونغم وكانو قلقنين اوي علي العيله .
وعدا اليوم وجاء الصباح ووصلو مصر وكانت العيله في انتظرهم ...
احمد : اهلا ياولاد .
مالك : فاهمونا بقا في ايه .
مردا : نقعد الاول ونحكي كل حاجه .
جلس الجميع في غرفة الجلوس .
وكان احمد يحكي من اول يوم في المستشفي لسليم .
وان نهي كانت كل خطوه معاهم فيه وان مان في خطوره علي العيله .
حلا : طب ودلوقتي .
احمد : دلوقتي مفيش خطر اةي طول مااحنا مع بعض والشرطه مش ساكته بردو .
مراد : اهم حاجه ناخد بالنا من نفسنا .
زين : المهم الفرح بتاعنا .
هاني : احنا في ايه ولا ايه .
احمد : هو صح ياهاني لازم نعيش عادي عشان ميحسوش بحاجه .
علا : يعني الفرح بتاع الولاد في معادو .
مراد : ايوه وبعدين مش انتو خلصتو الترتيبات .
سليم : تمام اوي .
عدت الايام في تجهزات الفرح والفساتين والحفله وجاء يوم الفرح والعرسان جهزو سليم اخد جني ونزل وزين اخد ساندي ومازن فرح وكانت حفاه جميله واتجمعت العيله كلها علي ترابيزه وكانت الصحفه ورجال الاعمال في الحفله وتجمعت عيلة احمد جميعا علي التربيزه وكانت الكلمه الاخيره لااحمد في رويتنا .
احمد : انتو عيليتي البيكم انا هنا وبحبكم اوي .
حلا : ايوه وانا ليسه زي ماانا صغيره الديب
ضحكو كلهم علي حلا وهي بتكلم بطفوله
تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الصغيرة والديب" اضغط على اسم الرواية