Ads by Google X

رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل الثالث والثلاثون والأخير 33 بقلم صافي الودي

الصفحة الرئيسية

          رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل الثالث والثلاثون والأخير بقلم صافي الودي


رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل الثالث والثلاثون والأخير  

نظرت وعد ل ادهم وقالت 
انت عارف ليه انا عملت كل دا 
سالها  إدهم وهو هيمان وبهمس  وقال 
ليه اكيد عشان حبيتنى 
تنهدت وعد  بغيظ وقالت 
لا يا فلح فكينى وانا هقولك  
ضحك ادهم وقال 
لا مش هفك عايز احس بنبض قلبك وانتي بتقولي عشان اعرف كره ام حب 
اتنهدت بغيظ وقالت 
مش احقق ليك امنيتك 
وفى دقيقة كانت قطعت الحبل بالة حاد  وهربت ما بين ايده ووقفت بعيد وقالت 
انا عرفت افك نفسي  يعنى تدريبك لى نفع وفى كلمتين هقولهم وكل واحد يروح ل حاله 
انا وفقت علي  الزواج  علشان انت مشيت وصية بابا  وعملت لى شهادة ميلاد وبطاقة شخصية ب اسم عيون ، علشان كدة وفقت اتجوزك وكمان علشان الاطفال دى حرام تعيش يتيمة ام بخصوص الحب انا مش معترفى  بيه  والا بيك 
انصدم ادهم لم فكت نفسها اه دربها لكن مكنش متخيل انها قوية وضعيفة فى نفس الوقت قام من مكانه وقال 
تسيبنى ليه، لو على الحب انا مش عايزاك تحبينى، لكن اوعى تفكر تبعد يا عيون قلبي 
تنهدت وعد وزعقت عشان تهرب  من نظرته وقالت 
لا جوزنى يكون على الورق عشان عساف لكن انسي اي حاجه في  عقالك واعمل حسابك  كلام
عمى هو الا شفع ليك 
لان عرفت ان بابا قبل ما يموت وصاه  أن يغير اسمى ،ب عيون ومحدش يعرف بالوصية الا أنت 
وسبحان الله لم فقد الذاكرة كانت في جيبة بطاقة ب اسم عيون بس اسم الاب مختلف واستغربت من ده لكن بعد  كده فهمت  ان ده عادي عندكم والبطايق كتير وعرفت من وسط كلام شهد انك اديتنى البطاقه ده وانا رايحة اقبال رئيس العصابة لكن الا مش فاهمه مادم كنت. عامله احتيطك ليه معرفتش توصلي 
اتنهد ادهم 
للاسف افتكرت  لم كشفوكى شافو البطاقه  عشان انا كنت متابعكة صوت وهو سحبك وطلع بطاقتك ووجهك بيها 
اتنهدت وعد وقالت 
انا كنت مشوشة من كلام ميادة ،وذن عتاب عليا، وإصرارها انها تكرهني فيك، رغم كنت بشوفك بتدخل البيت عادى ،و يرحب بيك عادي  وعمى كان فرحان انه اجتمع معكم 
قلت ما بين نفسي  ،طيب انت لو عدو لي ،ليه الكل بيسمح ليك الدخول،
 وعمى لم بيشوفك، بيكون فرحان ومطمن ، رغم انك الا اذتنى وانا    بنت اخوه ،كان لازم القى اجوبه، لكل داء، فقررت اسال عمى ،ودقيت الباب وطلبت اقبله ووافق عمى وكان سعيد جدا وقال
فلاش
انا عارف انك مشوشة بسبب ذن عتاب عليك ،وتفنينها انها تكرهك فى ابن خالك    وكمان الا مش تعرفيه، ان ولدة ادهم  بتكون اختى  وعارف انك مش فاكرة حاجة 
وان كل الا انت عرفتى من خلال كلام بنتى عتاب ...
انصدمت وعد وقالت 
طيب انت عمي صح ،وعمرك ما تحب الشر لي ،ازى سامحت  ل الا اسمه ادهم دا يدخل بيتك، وليه  بنتك كذبت عليا فى كل حاجة 
ابتسم عزيز وقال
ابد  الاولى عتاب بتغير منك وبتغير من حب الناس ليك، وغيرتها خالتها تعمل حاجات كتير تضرك بيها 
تنهدت وعد وقالت 
طيب ليه تغير منى عملت فيها ايه لكل دا
رد العم 
السبب التربي زوجتى بطريقة غير مباشرة ،صنعت الكره والغيرة جواها من وهى طفلة، من غير ما تقصد كلى الاكل دى علشان تكبر، قبل عيون البس الفستان دا علشان تبقي اجمل من عيون، ذكرى علشان تبقى اشطر منها ،هى وعليا 
ولم كنت بتنجح ويوصل ليها كانت تصرخ عليها ، ينفع الفلاحة عيون  تكون اشطر منك كل دا انحفر فى عقل طفلة وانزرع الغيرة جواها 
استغربت وعد من اسم عيون وقالت 
الاسم ده الا كان فى بطاقة الا لقوها معايا  
يعنى الاسم صح  طيب  ليه اسم الاب مختلف 
ابتسم العم وقال
اه دى وصيتك جدك ،وكمان ابوكى دى حكاية كبيرة خلينى فى المحور الثاني
 ليه بسمح ادهم  يدخل هنا ،هو اسمه الحقيقة ايساف  مش ادهم اسم ادهم النمر  دا يخص شغله اتسم ب اسم ابن  شخص ساعده للدخول للشرطة من اول ما شافه حسي ان شافه ابنه الا مات ورجع ليه وساعده وكتبه ب اسمه ومن الوقت ده اشتهر ب ادهم النمر عشان كده انتى لم شفوتي في المول كنت حاسه انك تعرفيه لكن عشان الاسم غريب مخطرش في بالك انه هو 
تنهدت وعد وقالت 
ياه كل ده 
اتفضل يا عمي انا سمعاك  
رد عزيز 
السبب فى كل الا حصل الطمع، والغل، فى ناس كانت طمعنا فى ارضنا الا فى كفر الشيخ والا فى سينا علشان كان فى سلاسل من العائلة هنا وجزء تانى فى سيناء وبدت اللعبة ب ارسالة واحدة ادعت انها عارفة ،  وبدأت فى تأليف قصة من خيالها ان السبب فى مشاكل العائلة ،ان مش متحصنين ولا يحصنهم حرف العين 
استغربت وعد وقالت 
يعنى ايه يتحصن بحرف العين 
ضحك العم وقال
تخريف يا بنتى ،يعنى اى طفل يتولد ،يتسمى بحرف العين، واى واحد عايز يتجوز يتجوز واحدة ،اسمها بحرف العين والأولاد يكون بنفس الحرف 
ضحكت وعد وقالت 
طيب ما كدة الاسماء الا بالحرف مش هتكفى عيلة كاملة 
ضحك العم وقال
فعلا حصل وكانت الأسماء بتتكرار 
قالت وعد 
طيب ليه انا اتسميت وعد والشخص دا اتسمى ايساف مش بحرف العين
ابتسم العم وقال 
انتى حظك ان ابوكى راح يكتب اسمك عيون، وقابل صديق ليا كان بيسجل اسم بنته عشان استخرج شهادة ميلاد، والعاملة اتلخبطت فى كتابة الاسماء كتبت اسمك وعد والتانى عيون لكن ولدك انصدم وكان خايف رد فعل ابي علشان كان متعصب الموضوع دا لدرجة لم خالك رفض يسم ابنه بحرف العين وقال يسمى اسم جديد واكتف ان الموليد الاولى الا هى عليا ب حرف العين بسبب شغله وتنقله دائما الى اسكندرية
ابوى مكنش يعرف، كان دايم ينادي عل. ايساف،عساف  لحد ما ايساف  كبر وفى مرة رد على ابوى وقال
  انا اسمى ايساف يا جدى مش عساف  
افتكر وقتها الجدى ان الولد مش عارف اسمه ،لكن لم سال فى المدرسة عرف ان اسمه ايساف قامت الدنيا وقتها ازى خالك يخالف الوصي ،حاول يقنعه ان مش يقدر يسمى ابنه ، اسم بحرف العين  عشان تخريف ورفض يغير الاسم ،وقتها ابوكى كان مرعوب ل يبحث عنك انتى كمان ويكتشف جدك ان الشهادة الا معه مزورة 
وخالك الصراحة مش قال حاجة ،ووصلت المشاكل بطرد خالك عاطف  واختى عفاف من البلد زى قبلهم كتير ،ومن الوقت دا ايساف مش شافك والا كان يعرف شكلك لانهم سافرو خارج البلد وانا واخى، اتحرمنى من اختنى ،سنين طويلة لان ابى اعتبرها ماتت واجبر امك انها تنسي اخوها او تتحرم منك 
تنهدت وعد وقالت 
ياه كان قاسى اوى جدي  طيب ايه سر الأرض 
تنهد عزيز وقال
الجهل وحش والطمع ،ام سر الارض كان مدفون فيها اثار  والا دفنهل ونقلها في  ارض سينا كان فى اشخاص كانو عايزين يشترو  هددو ابوكى وهو رفض لان الارض دى ورث امك وخالك ،والوريث الوحيد انتى وايساف  وعليا ،لانهم كانوا اشتروا من اقرب امك هناك بعد الثورة والانفجار الا حصلت خافو يعيشون هناك ووافقوا يبعوها لكن ابوكي اشترى ورثهم وكتبه ب اسمكم انتم ٣ عليا وعيون وايساف  
تنهدت عيون وقالت 
اكيد نكشو في  الارض  الا هنا واكتشفو مفيش حاجه  وكانو لازم يجبرو اهلى يبعو نصيبهم 
اوم راسه عزيز وقال 
صح  لكن ابوكى حسي وباع كل حاجه  ماعد ارض سينا  وكتبها ب اسمكم 
وللاسف اتخلصو من  امك وابوكى فى الحادثة الا حصلت ليكم، وخالك لم عرف وكان عايز يرجع ويعتذر لكن للاسف اتخلصو منه  هناك فى الخارج وقتها رجع ايساف  مكسور على ابوه واتعين فى الشرطة 
ومرات الايام من وقتها وهما بيعملو متابعة ليك انتى وايساف  وبالصدفة انت قابلت ايساف فى حادثة المول انا عارف انك مش متذكر حاجة 
تنهدت عيون وقالت
الحمد الله يا عمي انى نسيت كل الا حصل معايا دى انا من سمع الحكاية  عقلي مش مستحمل طيب لو افتكرت اتجننى  
طبطبت عليها  عمها وقال 
معليش يا بنتى الانسان خلق فى كبد اى شقى وتعب من والدته لحد ما يموت 
ردت عيون وقالت 
ونعم بالله طيب زى ما عرفت ان هما السبب فى كل الا حصل معايا 
تنهد العم وقال 
خلال سنتين  انا وانتى اشتركنا مع بعض وكبرنا شغلنى لانى كنت فى ازمة ماليا ووقتها كان ابوكى موصي تتجوز من ابنى عمر وللاسف انا استغلت الصدفة وطلبت منك تساعدينى يتغير عمر انتى كنت معجبة بي او بتحبي دى الا كنت شايفه فى عيونك لكن الا عرفته بعد كدة انك وافقت على ابنى علشان تنسي ايساف ،لم بلغتك عليا ان ايساف اتجوز خوجى من هولند وعايشى مبسوط ، و مرت الأيام وعلمت ابنى الأدب وفعلا اصبح رجل يعتمد عليه  وفي يوم قررت تبني منتجع فى سيناء على الأرض ورفضى البيع لم جيه ممولى يطلب الشراء وفكرك بيه 
 ام عتاب بنتى كانت بتعشق الفلوس، وكمان الشاب الا كانت بتحبه مات فى سينا وهو رايح يعين الأرض ومن وقتها كرهها  زاد ليك، وزوجة ايساف الاولى لم أنتى ظهرت فى حياة ايساف مرة تانى وقت الحادثة بتاعت المول واصرار ولدت ايساف البحث عن اسم العائلة ،وطلبت منه  يتأكد ان كنت انا اخوها لان اسم الشهرة كان عزيز العينين 
 ب اسم الشركة والعلاقات انقطعت فوق ١٦ سنه، وقتها كان عمر ايساف ١٢ سنه وانتى ٨ سنين ،ولم بحثت عرفت ان احنا اهله ،لكن هى بتعشق ايساف بطريقة مرضى  لم عرفت ان فى بنتين فى العائلة الغيرة كانت هتكله وسالت عليا ووقتها عرفت انك كنت حب العمر ل ايساف  وكان يبحث عنك وعنى فى كل مكان من سنين مش زى ما انتى كنت متصورة وجوزه من مراته علشان القضية ، وشغله اخذ كل وقته 
سالت عيون عمها وقالت 
هو انت عرفت كل ده من مين 
رد عمها وقال
ادهم حكى لي كل حاجة لم عرف انك بنت خاله وكان مصدوم من الا عمله معاكى 
لكن مكنتش أتصور أن عتاب وزوجته دبرو  الحادثة علشان ايساف عيبه لم يحب اوى عقله بيقف او لم يتعصب  يتهور
وفعلا ده الا حصل  وقت الصدمة وانتى كنتى ضحيته  وفى نفس الوقت تسيب عمر علشان ترجع عتاب تلعب بيه 
لكن اللعبة انقلبت عليهم وايساف ركز معاكى وعرف انتى مين وكان يتعذب واتفق معاكى انك تقومى ب قتله 
انصدمت عيون وقالت 
اقتله ازاى 
رد العم مش عارف ازى وانتى بالفعل ضربت نار عليه وتم خطفك من العصابة واختفيت المدة دى كلها صدقنى يا بنتى ايساف حبك انتى وفى رجال كتير بيضرب مراته ويتهور لكن 
قطعت حديثه عيون  وقالت 
اسفة يا عمى اولا وقتها انا مكنتش مراته 
ثانيا العنف للمرأة لازم يتحاسب عليه ،مش تعدى كده ،واكتر حاجة هو مش اعترف بغلطه يبقي مش يستحق اسامحه 
تنهد العم وقال 
طيب ناوي علي ايه يا
قالت 
نادين عيون يا عمى وسيبها علي الله 
باك 
اقترب ادهم منها وقال 
وانتى كنتى  نواي على اي 
نظرت له عيون وقالت 
انت عملت معايا كذا واجب رجعتنى البلد وعملت شهادة ميلاد ب اسم عيون ونفذت وصية بابا ، وانا اتجوزتك، بس علشان نكون ايد واحدة وابنى المنتجع على أرض سينا واكسر شوكت الاعداء ،الا نفسهم تفضل أرض سينا فيها حروب ، ودماء ،دى ارض اجدادى ومش افرض فيها وإن كان ذنبى وذنبك زمان ان احنا رفضنا نبيعها ،وكان تفكيرهم فرق تسود وخلال ٤ سنين مش عرفو يخدوها ، لان العقود معايا ، وهما منتظرين اتذكر بفارغ الصبر علشان اروح على المكان ويخلصو عليا 
صرخ ادهم وقال 
طول ما انا عايش على وجه الارض محدش يقدر يقرب منك اويذيك  
ابتسمت عيون بسخريه وقالت 
انت خلاص اذتني من زمان، ومعدش ينفع الكلام انت كنت عايز تعرف انا اتجوزتك ليه 
اتجوزتك مصلحة ، مش حب وكلام فارغ لان الا ذيك ميعرفش الحب 
صرخ ادهم بعد ما فاض منه وقال 
انا معرفش الحب ،وجوزنا مصلحة صح
 تمام يا عيونى ودلوقتى مفيش شهر عسل وهنرجع على البيت 
ومشى خطوتين ورجع قال 
على فكرة انت لعبة بالنار وهتفضلي متعلقة ومش هطلقك حتى لو المصلحة خلصت واعطها ظهره وضحك وقال 
مجنونة وانا اجن منها 
مسكت حجر عيون وحدفتها عليه  دا بعدك يا ادهم باشا يوم ما انهى بني المنتجع واقص الشريط هطلق منك ماشي ،ومش هبنى منتجع بس هبنى مدرسة ومستشفى ومصاريف المنتجع هتصرف عليهم علشان يخدمو اهل سينا 
ابتسم إدهم وهو مديها ظهره  وقال 
تمام يا بشمهندسة عصرك واوانك تعالى اركبى ل اسيبك فى المكان المقطوع دا 
اقتربت عيون وهى متغاظة جدا منه ،نفسها تقتله لكن اكتر عقاب انه مش يلمس شعر منى 
قراءة ادهم افكارها وابتسم وقال 
لا متخفيش دى بوركة لم شعرك يطول هتكون مراتى وملكي والايام اقدمنا 
صرخت عيون فى وقالت 
دا بعدك انت الا ذيك مصيره السجن ،ومادام مفيش قانون يحبسك ويعاقب امثالك انا بقي هوريك  النجوم فى عز الظهر 
ابتسم إيساف  وقال 
النجوم بتطلع بليل مع القمر يا قمر واه نسيت اسالك انتى 
 فاكرة التصميم والا هترجع تدرسى تانى وترجع تغلبينى فى المذاكرة 
ابتسمت عيون بسخرية وقالت 
اغلبك انت ،يا بابا بيقول علي الا فى امثالك نجحوا ب ٧٥ ٪ وبوسط لاقيت نفسك ضابط تتحاكم في عباد ليه 
رد عليها ادهم 
انتم من غيرنا مش هتحسو  بالأمان ،محسسنى ان مش عندكم مهندسين غشاشين ، وفاشلة وعندكم أطباء معندهمش ضمير فوق يا عيون عادل 
واركبى ل اسيبك هنا للضباع تاكلك 
ركبت فى الخلف عيون وقالت 
انتم ضباع بتاكلو فى البشر 
فضلو طول الطريق هو يقول كلمة وهى تقول كلمة لحد ما نامت من التعب  اقترب منها وهو يبتسم وقال 
قطة شراسة لكن قمر ،وشخصيتك الجديد حلوة وجامدة وقرب منها 
وفجاءة تجمع رجال كتير اوى حاولين العربية ومعهم عصيان فاقت عيون مفزوعة
google-playkhamsatmostaqltradent