رواية حب في مهمة خاصة الجزء الثاني 2 الفصل الثالث بقلم زهراء ياسر
رواية حب في مهمة خاصة الجزء الثاني 2 الفصل الثالث
في ملهي ليلي يجلس شاب في أوائل الثلاثينات يرتدي قميص ابيض وبنطلون اسود ويضع خلف ظهره جاكيته سوداء وأمامه بعض المشاريب التي حرمها الله فهذا المكان يعم بالفسق وكل ما هو حرام
فكانت فتيات ترقصن علي اصوات الموسيقي الصاخبه ويكادوا لا يرتدون شيئا ساترا
ويأتي أحد حرس هذا الرجل الذي يسكر ولا يخاف الله
الحارس: كفايه شرب ي باشا
الرجل : خليك في حالك
الحارس: ي باشا مينفعش كده
الرجل بغضب: انت مالك انت ما قولتلك خليك في حالك
الحارس: ي باشا أنا مهمتي اني احافظ عليك وعلي حياتك وانت بنفسك قولتلي لو سكرت جامد تمنعني من الشرب
الرجل: غيرت كلامي انا عايز اشرب
ولكن تلصص أناس إلي الداخل وهم يخبئون وجوههم ولكي لا يلفتوا الإنتباه صعدوا علي المسرح وكان يرقصون
ببراعه وواحد منهم القي زجاجه خرج منها غاز ملون علي شكل دخان وطغي علي المكان
فكان الجو مبهر ولكن كانت هناك خطه اخري وبدون أن يشعر أحد ضربوا الحارس وأخذوا الرجل الجالس علي الطاوله وهو سكير
وكانوا يتحدثون العربيه
( الدخان اللي هو بيكون موجود في الافراح )
وبعد أن تم تخدير الرجل المقصود وضعوه في سياره واسرعوا بالذهاب
احد الرجال الملثمين: يلا بسرعه علي المطار
رجل آخر: طب وهنطلع بيه ازاي
الرجل الملثم:متقلقش هما عاملين حسابهم
وبعد مده وصلوا الي المطار واستقبلهم ضباط مصريين الي أن وصلوا الي الحدود المصريه
عند ريم
والد ريم: طمني ي دكتور بنتي عامله اي
الدكتور: للأسف مفيش اي استجابه والغيبوبه ملهاش مده معينه ممكن تفوق بعد اسبوع شهر سنه اتنين منعرفش
والد ريم: طيب هي مش راضيه تفوق ليه
الدكتور: علشان في شخص في خيالها هي عارفه أنه مش موجود في الواقع فعلشان كده مش موافقه تفوق وكنت اتمني إن الشخص ده يكون موجود
والده ريم: طيب ممكن ادخلها
الدكتور: مش هينفع
والده ريم ببكاء : ارجوك ي دكتور هي خمس دقايق بس
الدكتور : تمام اتفضلي وحاولي تتكلمي معاها واترجيها تفوق علشان هي حاسه بكل حاجه
والده ريم : حاضر
في مبني العمليات الخاصه
اللواء خيري وهو يتحدث الي شخص ما
اللواء خيري: طب ي فندم أنا مش فاهم برضوا ايه الخطه من كل ده
شخص مجهول: هفهمك
وبدأ في قص خطه طويله إليه
خيري بإعجاب : دي فكره جهنميه بس هل تعتقد اننا هننجح فيها
مجهول : وليه لا هما ما يعرفوش شكله واحنا مسكناه قبلهم
خيري : علي بركه الله نبدأ تنفيذ
مجهول : وهو كذلك
ثم رحل هذا الشخص المجهول عنه
وبعد مده تم استدعاء مليكه وشهد ولامار وحسام وأحمد ومازن
اللواء خيري: شدوا حيلكم
حسام: أن شاء الله ي فندم
اللواء خيري: طبعا أنا مش عايز اشوف في عيونكم نظره الانكسار دي انتوا لازم تكملوا المهمه وتنتقموا لزياد
مازن: اكيد ي فندم
خيري: وانا واثق فيكم ي اسود
مليكه : طيب احنا مطلوب مننا ايه
اللواء خيري: هنكمل المسيره واتمني ريم تفوق علشان تكمل معانا
الجميع : يارب . امين
وبعد مده انتهوا من الاجتماع
فى مكان آخر يوضع شخص علي سرير
وقام أحدهم بسكب الماء علي وجهه وكان هذا الشخص علي
الرجل بصراخ: انت اتجننت ايه اللي انت عملته ده
علي : اخرس خالص بدل ما اخلص عليك
الرجل بتكبر: أنا معايا الجنسيه الفرنسيه ومعايا حصانه متقدروش تلمسوني
ولكن علي لم يدعه يكمل كلامه واعطاه لكمه قويه علي فمه مما جعل الدماء تتطاير منه
علي بغضب: اخرس ي ابن الكل*ب انت اصلا ميت قدام العالم كله وحتي لو احنا مبنحافش ي حيلتها
الرجل ببعض الخوف: أنا هنا ليه
علي : مين البيج بوس
الرجل وهو يتعمد الغباء: بيج بوس مين
علي وهو يضربه اسفل الحزام : مين البيج بوس يلاااا
الرجل بخوف : معرفش مين معرفش
وظل علي يكيل له الضربات الي أن فقد الوعي
بعد مرور أسبوع
في المشفي
الدكتور لوالد ريم: ي فندم مينفعش تقعد اكتر من كده احنا لازم نفصل الأجهزة هي كده بتتعذب
والد ريم بعصبية: أجهزة اي اللي تفصلها انت اتجننت
الدكتور: بقالها 3 اسابيع في الوضع ده ومفيش اي جديد وانت بنفسك قولت أن الشخص اللي في خيالها مات هي بقي مستحيل تفوق الي لو جاه وهنجيبه ازاي دلوقتي
والده ريم ببكاء: لا ارجوك لا
الدكتور : ي مدام أنا آسف بس بنت حضرتك بتتعذب كده سبوها ترتاح
والد ريم مفيش طريقه تاني
الدكتور بأسف :لا
يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حب في مهمة خاصة" اضغط على اسم الرواية