رواية المغرور والدلوعة الفصل السادس والعشرون بقلم ميرو محمد
رواية المغرور والدلوعة الفصل السادس والعشرون
وصلت بسنت علي الجامعه.......
ودخلت المحاضرا . كان حازم دخل من بدري .
حازم بيبص في ساعه وقال : الهانم متاخر ليه .
بسنت : انا انا والله .
حازم بضحك علي شكلها : خلاص خلاص اخر تحذر تتاخري تاني .
بسنت : حاضر حاضر .ودخلت جلست بجانب زيملتها شروق.
شروق : ايه التاخير دا كله .
بسنت : هوووف راحت عليا نومه والله .
حازم : انتي ياانسه ليسه داخله وبتتكلمي كمان وغير كده متاخر .
بسنت بغيظ من حازم : احم اسفه يابشمهندس.
حازم : يلا نبداء من الاول .
البنت : يالهوي هنبداء من الاول .
حازم : معلش عشان زميلتكم .
بنت آخره: وهي حد قالها تتاخر .
ولد : لاء يابشمهندس حرام ابداء عادي . المزه هتسقط كده .
حازم : نعم ياخويا . ال ايه .
الولد : اقصد بسنت .
حازم نظر لبسنت وقال: وانت عرفت اسمها منين .
ولد اخر : اصله مهتم اوي بيها يابشمهندس 😂😂😂.
حازم بغضب : ..........
#بقلمي_ميرو_محمد
عند حياه وسما وصلو الي الشركه وكل واحده بتتقلب امام الاخره من سرعة مشيهم وخوفهم من صقر😂.
كانت نسرين تجلس في المكتب مع صقر بيشتغلو ودخلت حياه وسما داخل المكتب .
نظر صقر في الساعه هو الاخر وقال .
صقر : ايه التاخير دا كله .
سما : والله يابشمهندس غصب عننا اصل اصل ر.راحت....
صقر : في ايه متكلمو اتاخرتو ليه .
حياه : انتي خايفه كده ليه . انتي شغاله معايا ياسما . ثم وجهت كلامها لصقر : وفيها اتاخرنا .
نسرين : هي وكاله من غير بواب . دا شغل .
حياه : لو سمحت متتدخليش في الملكيش فيه .
نسرين : لاء ليا واحنا مش مطرين شغلنا يتاخر بسببك .
حياه : ايوه معلش انتو الهو مين .
نسرين : انا وصقري .
حياه رفعت حجبها وقالت : وانا ميخلصنيش شغلك انتي وصقرك يقف عليا . ثم وجهت كلامها لصقر .
حياه : لو سمحت يابشمهندس صقر انا مش هشتغل عندكم تاني .
صقر : هو ايه الانتو بتكلمو في دا كل واحده عامله تكلم بمزاجها . الكل يسكت ويسمعني .
يااستاذه نسرين البكلميها دي قبل متكون شريكه لينا هنا في الشركه هي مراتي تبقا زوجة صقر الهلالي لو انتي نسيتي . ثانيا مش انتي التقولي شغلنا وقف ولا لاء ثالثا انا البشمهندس صقر بنسبه ليكي يعني مسمعكيش تقولي صقري دي تاني . ودلوقتي اتفضلي علي مكتبك عشان عاوز مراتي علي انفراد .
قامت نسرين بغضب وضيق ونظرت الي حياه بتوعد وخرجت برا المكتب .
ثم وجه كلامه لسما . وانتي ياسما اتفضلي علي شغلك ومتتاخريش تاني .
سما : حاضر يااستاذ صقر عن ازنكم . وخرجت هي الاخره الي الخارج.
اما حياه فكنت مبسوطه اوي من كلام صقر .
قام صقر من مكانه واتجه الي حياه .
صقر : ممكن افهم القمر بتاعي مضيق ليه .
حياه : عارف ياصقر ياهلالي حسابك تقل معايا اوي .
صقر بضحك : ههههههه اعتبرو تهديد .
حياه : ايوه ومتكلمش معايا عشان انا مش بكلمك .
صقر : تؤتؤ لاء وانا ميخلصنيش تكوني زعلانه مني . وراح اخدها في بوسه طويله جدا .
حتي دخل حسام اخو عليه . .....
ابتعد صقر بسرعه عن حياه . وحياه اتحرجت جدا
حسام : احم انا اسف افكر لوحدك.
صقر : احم لاء مفيش حاجه تعالي وصلت امتي .
حياه : احم طب انا هخرج . وجريت علي برا بسرعه .
ابتسم صقر علي دلوعتو وقال : تعالي ياسحس .
حسام : ماشيه معاك ياعم .
صقر : اتلم ياض . خلينا في شغل .
حسام : لاء متهزرش انا ليسه واصل .
صقر : طب تمام افهمك طبيعية الشغل وبعدها روح البيت عندي ارتاح .
حسام : اوكي . وبداء حسام وصقر يكلمو في الشغل .
عند ميار في المستشفي .....
وصلت ميار المستشفي وهي بتجري .
وليد شافها وقال : انتي بتجري ليه يادكتوره . وايه التاخير دا .
ميار بتاخد نفسها بلعافيه : اص.اصل انا ..ك.كنت
وليد : اهدي اهدي خدي نفسك الاول .
ميار : هوووف . مش قادره .
وليد : بتجري ليه كده .
ميار : عشان اتاخرت .
وليد : وتاخرتي ليه .
ميار وحبت تغيظو : اصل كنت بشرب الشاي مع زميلي .
وليد : نعم ياختيييييي .
ميار: احم عن ازنك اشوف شغلي .
وليد شدها واخذها علي مكتبه .
ميار : اوع ايدك سبني ياوليد ايدي بتوجعني .
وليد سبها : قوليلي بقا كنتي بتقولي ايه .
ميار بخوف منه : كنت كنت بقول الشاي .
وليد : ايوه الشاي . طب بصي بقا انا بقا هكتب كتبي عليكي زي حياه وصقر . عشان تفهمي انك تخصيني طلاما الكلام مش جايب نتيجه معاكي .
ميار بصدمه : انت هت.خطفني وتجوزني .
وليد بحب : ايوه هخطف.ك من العالم دا كله . هخطف.ك جوه قلبي . ميار انا بحبك . والله بحبك انتي .
ميار : طب طب ومها .
وليد : والله مافي حاجه بنا هي مجرد صديقه وبس .
ميار بفرحه : بجد ياوليد .
وليد : بجد ياقلب وليد .وحض.نو بعض .....
#بقلمي_ميرو_محمد
في مكان ما .......
مجهول : ايوه ياباشا احنا عرفنا انها عايشه مع الدكتور ....
الباشا: طب هي فين دلوقتي.
المجهول: هي بتشتغل في شركة صقر بيه .
الباشا : تعرفوها وتجبوها عندي .
المجهول : حاضر ياباشا في اقرب وقت هتكون عندك .
الباشا : وعينكم متنزلش من عليهم لحد متعرفوها .
المجهول : اومرك ياباشا .واغلق الهاتف ...........
في الجامعه .......
حازم بغضب: اطلع برا انت وهو .
الولد : بس يابشمهندس.
حازم بزعيق: قوووولت بررررا .
خرجو الولدين الي الخارج .
حازم : يلا نبداء ومسمعش صوت حد.
شروق صديقة بسنت: هو مالو اتنرفز كده ليه لما الواد اكلم عنك .
بسنت : ها لاء متخديش في بالك .
وبعد وقت خلصو محاضرا وخرج حازم وكان منتظر بسنت في الخارج . ثم حرجت بسنت هي كمان .
حازم : بسنت يلا اركبي .
بسنت : لاء مش عاوزا .
حازم : يلا بقول منا مش هسيبك تمشي لوحدك . ركبت بسنت مع حازم العربيه .
بسنت : احنا هنروح فين .
حازم : هنروح علي الشركه . وبعد وابقي روحي مع حياه . عشان عندي اجتماع مع صقر واتاخرت جدا عليه .
بسنت : اوكي
في الشركه ......
ظلت حياه تشتغل هي وسما من لما وصلت اصبح الشركه . ولما تاكل شيأ او تفطر .
حياه : اووف كل دا انا تعبت اوي .
سما : طب نرتاح شويا ونكل وبعدين نكمل .
حياه : لاء لازم اخلص عشان اعرف الزفته نسرين اني قدها واني بعرف اشتغل كويس . ورجعت تاني تشتغل .
عند صقر ...
خلص صقر مع حسام ..
حسام : ياااه اخيرا ياراجل
صقر : اخيرا ايه يابني انا يدوب بفهمك الشغل هيمشي ازاي . وبكرا وليد هياخدك المصنع .
حسام : ماشي يايسطا .
صقر : لاء ياحبيبي اسطا واخويا وكلام من دا مش هنا . هنا انا اسمي البشمهندس صقر. فاهم .
حسام : خلاص ياعم فين بقا الورق الهخد بكرا .
صقر : اخ فكرتني اصبر هخلي سما تجيبو ......
عند حياه....
بدات حياه تجيلها دوخه ومش شايفه من الصداع.
سما : لاء بجد لازم ترتاحي .
حياه : خلاص اهو قربنا نخلص. ورن صقر علي سما .
سما : ايوه يااستاذ صقر.
صقر : هاتي الملف بتاع المصنع ياسما .
سما : حاضر ثواني وهكون عند حضرتك . نظرت سما الي حياه
حياه : هتفضلي تبصيلي كده قومي وصلي الملف .
سما : يالهوي دماغك ناشفه اوي . وقامت سما اخدت الملف الي صقر...
دقت سما الباب وبعدها دخلت .
صقر : تعالي ياسما .
حسام اول مانظر الي سما سرح في جمالها .
سما : اتفضل يافندم .
صقر : شكرا ياسما . بقولك صح هي خلصتو الورق انتي وحياه .
سما : ايوه يافندم بس .
صقر : بس ايه .
سما : حياه مفطرتش ومكلتش حاجه من صبح ووشها اصفر . وهي مش راضيه تاكل .
قام صقر بفزع من علي الكرسي وقال : ومقولتليش ليه ياسما من بدري . دي عندها السكر . وطلع الي الخارج هو وحسام وسما بسرعه . واثنا خرجهم كانت وصلت بسنت وحازم .
حازم : ايه دا في ايه مالك ياصقر .
صقر : مفيش هروح عند حياه اشوفها مكلتش من صبح .
بسنت : يالهوي وبرشامة السكر مخدتهاش .
صقر بغضب : كمان . هو دا الهتخدو بالكم منها .
بسنت : والله احنا نسينا ونزلنا علي طول عشان كنا متاخرين .
حسام : انتو هتفضلو تكلمو والبت جوه هتمو.ت من الجوع ..
ذهبو جميعا الي غرفة حياه وكانت الصدمه ........
يتبع الفصل السابع والعشرون 27 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية المغرور والدلوعة " اضغط على اسم الرواية