Ads by Google X

رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل السابع والعشرون 27 بقلم شمس العمراوي

الصفحة الرئيسية

       رواية عشقتك يا مكانيكية  الفصل السابع والعشرون  بقلم شمس العمراوي


رواية عشقتك يا مكانيكية  الفصل السابع والعشرون 

في التراس
رحيم: عاوز منك طلب
جنه: اتفضل
رحيم : عاوزك تخترقي كاميرات بيت من غير ماتسالي ليه
جنه بحماس: انا موفقه هنبداء امتى

رحيم: من دلوقتي لو تعرفي
جنه: طيب بيت مين وقولي موقع البيت
رحيم: روحي هاتي اللاب الاول
جنه بحماس اكبر: ماشي هروح اجيب اللاب
ذهبت جنه الي غرفتها واحضرت اللاب

وجلست امام رحيم

وبداء رحيم في إعطاء لها المعلومات المطلوبه... وبدأت جنه في محاولة لاختراق نظام البيت###### بعد وقت طويل
جنه: اخيرا خلصت.. بص كل الكاميرات اللي في البيت بقت موجوده علي الجهاز

رحيم: تمام ممكن توصليهم لتليفوني

جنه: طبعا اخذت جنه الفون من رحيم ووضعت وصله توصل الهاتف في اللاب

جنه: خلاص كدا تقدر تشوف اللي كل التحركات اللي في البيت ده

رحيم: تمام اخذ رحيم الفون من جنه ونظر فيه ثم رفع نظره علي يد ممدوده امامه

رحيم: اي
جنه: ايدك علي الحلاوة يا بشمهندس انا مش بعمل حاجه ببلاش

اخرج رحيم محفظت وقال: عاوزة كام

جنه: لا مش عايزة فلوس انا عاوزه فسحه حلوه كدا للملاهي انا والبنات
بدل ام الحبسه دي وطبعا اي حاجه هنشتريها علي حسابك

رحيم : ماشي بس خليها الاسبوع الجاي

جنه: خلاص اشطا هروح اقول للغلابه اللي بره

خرجت جنه من التراس وجدت سيف امامها

سيف: جنه عاوزك في موضوع

جنه: موضوع ايه
سيف: تعالي اوضتي هقولك عليه

اخذ سيف جنه في غرفته وجلسوا علي السرير

سيف: بصي ياجنه في عريس متقدملك

جنه: مرفوض
سيف: اعرفي مين الاول وبعد كدا ابقي قولي قرارك

جنه: مش عاوزه اعرف انا مش عايزه اتجوز دلوقتي

سيف: هوا انتِ هتجوزي الصبح!..
بصي ياجنه بابا جي بكرة العريس
هيجي بعد بكرة يتقدم رسمي

جنه: بس انا مش عايزه اتجوز

سيف: طيب شوفيه الاول واديله فرصه تقعدي معاه

جنه: طيب بس لو طفش مني متبقوش تزعلوا

جنه في خاطرها: اما طفشتك مبقاش انا جنه

نظر سيف الي اخته وعلم انها سوف تفعل مصيبه في يوسف ابتسم وقال في خاطره:الله يعنك علي ما ابتلاك ياصاحبي

سيف: جنه تقدري تمشي
ابقي ناديلي جوري عاوزها

جنه: طيب هروح انا بقا اجهز لعريس الغفله

سيف: تجهزي ايه ده هيجي بعد بكرة

جنه: لا دي حاجه ملكش دعوه بيها
ثم خرجت من الغرفة

سيف: الله يعينك يا يوسف

ثم وقف وذهب الي تراس غرفته ونظر الي الحديقه وجد ملك تجلس بجوار الشجره وهي تمسك قلم وترسم
ظل ينظر اليها ثم تنهد وقال: ابتليت بحب طفلة

نزلت جنه الي الصالون وجدت قمر تجلس تقرأ ... وجوري تلعب في الهاتف

جنه بحماس: هنروح الملاهي الاسبوع الجاي

جوري: متحلميش كتير مش هيخرجونا

جنه: لا ياختي هنخرج وكمان اي حاجه هنشتريها هتكون علي حساب رحيم

قمر: بجد اقنعتيه ازاي

جنه وهي تتكلم بغرور: مش بحب اتكلم عن قدراتي

ثم قال: اوبس نسيت جوري سيف عاوزك في اوضته

وقفت جوري وقالت: طيب

عند سوزان

كانت تجلس وامامها علاء

علاء: رحيم اكتشف ان في حد بيسرق الصفقات

سوزان: مش مشكله انا عندي خطة تنيه اوقع فيها شركاته

علاء: تمام اوي عملتي ايه في مقابلة البترو

سوزان: رفض انو يساعدني وقالي اخاف علي نفسي ومشي

علاء: انا مش مطمن له

سوزان: ولا انا عملت ايه مع قمر

علاء: مش راضيه تدني وش بفكر اخطفها واريح دماغي

سوزان: اممم بس انا عاوزة قمر تخون رحيم عاوزه اشوف رحيم لما يلقي قمر بتخونه

علاء: ايوة وهي هتخونه ازاي وهي اصلا مش بترفع عنيها من على الارض
ولا بتكلم حد ولا عندها حتي اصدقاء غير بناتك

سوزان: مش هيسعدونا في حاجه

عند سيف كان يقف علي االتراس وينظر الي ملك وهي ترسم

دخلت عليه جوري وقالت: جنه قالتلي انك عاوزني

سيف: ايوة اقعدي اما نتكلم

جلست جوري علي السرير وجلس سيف بجوارها

سيف: جوري جيلك عريس

جوري: مين
سيف: جاسر

جوري: جاسر مين
سيف: جاسر صاحبي

جوري: وانت رأيك في ايه

سيف :انا مش هلاقي احسن منه ليكي

جوري: طيب

سيف: ماشي هو هيجي بعد بكرة يطلبك من بابا

جوري: ماشي هو بابا هجي امتى وحشني اوي قال انه هيروح شهر بس غاب كتير
سيف: إن شاء الله هيجي بكرة

جوري: يوصل بسلامة بس ونتحاسب علي الغيبه دي

سيف: طيب يلا

جوري: يلا اي
سيف: يلا شوفي كنتي بتعملي ايه
جور وهي تتمداد علي السرير قال
: لا انا مش ورايا حاجه

سيف: طيب كويس قومي اعمللي كوباية شاي

جوري: قول لداده تعملك
سيف: قومي يا اعمللي شاي
جوري وهي تقف قالت: ياخي ياخربيت اليوم اللي اتعلمة فيه اعمل الشاي
ثم نزلت الي المطبخ

كان رحيم يجلس في المكتب وهي وينظر الي الهاتف يشاهد البترو هو يجلس في مكتبه ثم دخل عليه ادوارد

وجلسو بعض الوقت واعطي ادوارد ملف الي البترو
وبعدها دخل البيرتو وجلسو بعض الوقت

ثم بعدها خرجوا من البيت كله

رن رحيم علي جاسر وقال: خرجوا من البيت اعرف هما رايحين فين

جاسر: تمام انا ماشي وراهم

رحيم: خلي بالك

جاسر: متقلقش اول ما ينزلوا هاخد مكان واحد من الجارد

رحيم: تمام
اغلق رحيم لاتصال

وجد قمر تفتح الباب وتنظر من خلفه بابتسامة جميلة

قمر: ممكن ادخل
رحيم: اتفضلي دخلت قمر وهي تحمل في يدها فنجان من القهوة

قمر: قولت اعملك قهوة تشربها وانت بتشتغل

اخذ رحيم من قمر الفنجان وقبل يدها ثم جبهتها وقال: تسلميلي والله جيت في وقتها ابتسمت قمر اكثر وقالت: هتخرج انهاردة ولا هتتعشى هنا

رحيم : لا مش خارج

قمر: ماشي هحضرلك العشاء تاكل معانا

رحيم: ماشي جهزي نفسك انت والبنات عشان تروحوا تجيبوا الحجات اللي هتحتاجوها

قمر: ماشي هنروح امتى

رحيم: الدراسه هتبداء من الاسبوع الجاي هتروحوا بعد بكرة

قمر: ماشي

خرجت قمر من المكتب وذهبت الي المطبخ وجدت جوري تجلس شارده

قمر: انتِ لسه قاعد .... مالك

جوري: مافيش في عريس طلبني من سيف

قمر بابتسامة : بجد مين هو

جوري: جاسر

قمر: جاسر صاحب رحيم وسيف

جوري: ايوة هو

قمر: وانتِ رايك ايه

جوري: مش عارفه حساه كويس
وبصراحه انا معجبة بيه وخايفة ميكونش منتفقش بالاخص اخر مقابلة لينا كنا متخانقين

قمر: بصي قبل ماتنامي صلي استخاره

جوري: مش عارفة بتتصلي ازي او بنقول فيها ايه

قمر: بصي هقولك انا.... تصلي ركعتين.. والسنة أن تقرئى بالركعة الأولى بعد الفاتحة بسورة «قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ»، وفي الركعة الثانية بعد الفاتحة بسورة «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ». -4 في آخر الصلاة تسلم. -5 بعد السلام من الصلاة ترفع يديك متضرعا ً إلى الله ومستحضرا ً عظمته وقدرته ومتدبرا
وتقولي الدعاء ده
دعاء صلاة الاستخارة
عَنْ جَابِرٍ رضي الله عنه قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُعَلِّمُنَا الاسْتِخَارَةَ فِي الأُمُورِ كُلِّهَا كَمَا يُعَلِّمُنَا السُّورَةَ مِنْ الْقُرْآنِ يَقُولُ: إذَا هَمَّ أَحَدُكُمْ بِالأَمْرِ فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ مِنْ غَيْرِ الْفَرِيضَةِ ثُمَّ لِيَقُلْ:

«اللَّهُمَّ إنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ، وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ، وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلا أَقْدِرُ، وَتَعْلَمُ وَلا أَعْلَمُ، وَأَنْتَ عَلامُ الْغُيُوبِ..

اللَّهُمَّ إنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ (هنا تسمي حاجتك) خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ..

اللَّهُمَّ وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ (هنا تسمي حاجتك) شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ ارْضِنِي بِهِ

جوري: طيب انا هجيب ورقه وقلم وكنت الدعاء عشان منسهوش

وذهبت جوري الي غرفتها

واحضرات ورقه وقلم وكتبت الدعاء

يتبع الفصل الثامن  والعشرون اضغط هنا  
google-playkhamsatmostaqltradent