رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل الثامن والعشرون بقلم شمس العمراوي
رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل الثامن والعشرون
في يوم جديد
كان رحيم يجلس في مكتبه
دخل عليه جاسر ومازن وسيف ويوسف وامرأة
سلم رحيم عليها وقال
رحيم: اهلا وسهلا بيكي يانور
نور: اهلا بيك يافندم
رحيم: فندم اي بس قولتك كتير تناديني باسمي
وضع مازن يده علي نور وقال: ممعلش يا رحيم اصل المدام مش بتعرف حد في الشغل
سيف: والله يانور مش عارف عجبك فيه ايه عشان توافقي تتجوزيه
ابتسمت نور ولفت يدها علي وسط مازن وقالت: يكفي اني بحبه
ابتسم مازن وقال: حبيبتي تسلميلي
ثم نظر الي سيف وقال: خليك في حالك وابعد عينك دي عننا
ضحك سيف وقال: لا
رحيم : نتكلم في الجد
عملت ايه ياجاسر
جاسر: بيخرج هو وادوارد والبيرتو
بيروحوا بار بيسهروا هناك لحد الساعه واحده بس طبعا الحراسه علي القصر بتزيد لما بيخرجوا
مازن: عدد الحراس علي البوابه الرئيسية عشرة بيتانوبوا على فترات
اخرج رحيم اللاب توب وعرض عليهم المنزل من الدخل و
وبدأ رحيم يصف لهم كيف سوف يدخل الي القصر وغرفة المكتب
وبعد الانتهاء
رحيم: تمام كدا كل واحد علي موقعه
عند البنات كانت جوري تجلس في غرفتها تتصفح علي الهاتف
كانت تفتح ايقونة جاسر وتنظر الي صوره بخجل
تبتسم تاره وتكشر تاره
دخلت عليها سوزان
نظرت جوري الي سوزان بربكه وخبت الهاتف خلفها
سوزان: مالك
جوري: احم مافيش
سوزان: طيب وسيف كلمك
جوري: كلمني في ايه
سوزان: في العريس اللي جيلك
جوري: ايواة قالي
سوازن: وهو بقا قالك مين وشغال ايه
جوري باستغراب من طريقة كلام سوزان
جوري: ايوة قالي مين
سوزان: وانتِ رأيك ايه
جوري: موافقة بس بعد موافقة بابا وهو جاي في الطريق
سوزان: بس انا بقى مش موافقة
انا مش هجوز بناتي للتنين مهندسين
شغالين في شركة رحيم
جورى: ليه بس يا ماما هو عاجبني
سوزان: جوري لو سيف سألك علي رأيك قوليله انك مش موافقة
جوري: بس انا موافقة
سوزان: وانا مش موافقة جاسر ميلقش بيكي انتِ كتير عليه
جوري: لو سمحتي يا ماما متغلطيش فيه بالعكس انا شايفه اني اقل منه بكتير، ومش شايفه ان جاسر وحش
علي الاقل مش بتاع مظاهر يجري وري الاجمل او الاغني يكفي ان هو يقدر يحافظ عليا مش بالفلوس ياماما
دخلت عليهم جنه وهي تقول: اي دا ماما هنا والله يا ماما لكي وحشه
سوزان: جنه تعالي عوزاكي
جنه: نعم
سوزان: انتِ موافقة علي يوسف
جنه: يوسف مين
سوزان: هو سيف ماقلكيش ان يوسف اللي متقدم لكي وهيجي بكرة هوا جاسر عشان يطلبوكي انت وجوري
جنه وعينها تلمع قالت: بجد ثم حمحمت وقالت: احم قصدي لا هو قالي ان في عريس بس ماقالش مين
ثم نظرت الي جوري وقالت: الف مبروك ياقلبي
جوري: الله يبارك فيكي ابغي اقولك عقبالك بس انت هتكوني معايا
جنه وهي تبتسم ببلاه قالت: هااااي هيبقا عندنا فرح قريب
سوزان بصوت علي قليلا قالت: مستحيل انكم تتجوز الشابين دول خلص الكلام
جنه: ليه يا ماما
سوزان: هو كدا خلص الكلام
دخل عليهم ماجد وهو يقول: في ايه بتتعاركوا ليه
جرت كل من جنه وجوري الي حضن ماجد وقالو: بابا وحشتنا اووي غبت عننا ليه كده. احتضن ماجد جنه وجوي ويستنشق رإحتهم قال: والله انتم اللي وحشتوني اوي
ابتعدت جنه وجوري وذهب سوزان وسلمت عليه بطريقه عاديه كأنه لم يغب كثيرا
نظر ماجد اليها وهز رأسه بأن لا فائده منها ثم وجه نظره الي جنه وجوري قال: بناتي عاملين ايه
أخذت جنه يد ماجد وقالت: عندي حاجات كتيره اوي احكيهالك
جلس ماجد وجوري وجنه يتحدثون الي ماجد بسعاده ان اباهم رجع الي المنزل بعد وقت كثير فما اجمل ان تجلس مع والدك وتتحدث معه كأنه صديقك المفضل الذي تشاركه اجمل اوقاتك واحزنها فهو السند في هذه الحياه
خرجت سوزان من الغرفه وقابلت قمر في الطريق اوقفتها وقالت: قمر
نظرت قمر اليها وقالت برقه: نعم
سوزان: ممكن فونك شويه
قمر بستغراب قالت: ليه
سوزان :ــ اصل فوني ضايع وعاوزه ارن عليه
قمر :ــ ماشي لحظه هجيبه من الاوضه
ذهبت قمر الي غرفتها وهي تستغرب
لفعل هذه المرأه لا تعلم لكن هي لا تستريح اليها ابدا
أحضرت الهاتف واعطته لسوزان
قمر: اتفضلي
اخذت سوزان الهاتف من قمر وقالت
سوزان: امم معلش ياقمر ممكن تروحي المطبخ تقولي لداده تعملي قهوة
قمر: حاضر نزلت قمر الي المطبخ
نظرت سوزان الي الهاتف ولعبت فيه قليلا ثم ابتسمت بخبث ونزلت الي الصالون وجلست علي المقعد جائت عليها قمر وقالت: هتجيلك دلوقتى
سوزان: ماشي اتفضلي فونك اهو
اخذات قمر الهاتف منها وخرجت الي الحديقه وجلست علي المرجحه المعلقه في غصن سميك في شجرة
اخذات تفر في الهاتف لم تجد اي اتصال صادر
قمر: مرنتش.... امم ياترى كانت عاوزه ايه من التليفون
جائت عليها ملك وقالت: ماالك سرحانه في ايه
قمر: مافيش قوللي جهزتي للثانويه
ملك بحماس: ايوا بدأت في الدروس من زمان بس رحيم بيجيب المدرسين البيت وانا كان نفسي اروحلهم
قمر: معلش انتي عارفة ان هو خايف عليكي فتره وهتعدي
ملك: ايوا ان شاء الله
قمر: رسمتي حاجه جديده
ملك: ايوة رسمت المره دي ملابس محجبات استني هجبهم تشوفيهم
ذهبت جنه الي الورشه التي توجد بها كل تصاميمها ونماذج الفساتين التى تصنعها بيدها وهي موجوده في مرأب وسط الحديقه
في منزل البيترو
بترو: ماذا يا ادوارد الم تحل عن الفتاه
ادوراد وهو يشرب نبيذ قال: لا هي لي
ثم فتح الهاتف واخذ ينظر الي صور قمر وهي تجلس في الحديقه
البيرتو: من هي هذه التي تشغل بالك الي هذا الحد ادوارد
ادوراد: انها حورية البنفسج خاصتي وانصحك ان تبعد تفكيرك عنها عندما تراها
بيترو: واين له ان يراها
ادوارد: اني اعلم تفكير البيرتو وانه سوف يبحث عن التي اثرتني الي هذا الحد
البيرتو: لا تقلق ياصديقي اني لا حبذ معاداتك
بترو: حسناً اين لنا ان نذهب
ادوارد: يوجد مطعم في **** سنذهب اليه وسوف نقابل هانك احد رجال الزعيم
البيرتو: متي سيدخل رحيم الشحنه
بترو: لا نعلم قال انه سوف نجدها في اي يوم في المخازن
البيترو: حسناً ان رحيم هذا مثل الصقر عند صيد فريسته.... سوف نستفيد منه كثيرا
بترو: حق هذا رحيم مثير للجدل عندما امسك رجالنا التي كانت تراقبه ولم يعد احد منهم اظن انه قتلهم
ادوارد: اممم حسناً معك حق في هذا
انه عرف من الجواسيس الذين في منزله
بسهوله غير الذين في شركته مع انهم من افضل الجواسيس لدينا
البيرتو: حق هذا رحيم ليس سهل
ويجب الحذر منه
ادورد: حسناً هيا بنا لكي نخرج
خرج ادورد بترو والبيرتو
الي الخارج: قابلهم الحراس وكان جاسر واحد منهم
فتح جاسر باب السيره لي البترو
نظر البترو اليه وقال: من انت لم يسبق لي ان ارك
جاسر بثبات قال: انه ثاني يوم لي في العمل سيدي
هز بترو رأسه وركب السياره وساق به جاسر
ضغط جاسر علي زر في قميصه يحدد موقعه لبقية الفريق
يتبع الفصل التاسع والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقتك يا مكانيكية" اضغط على اسم الرواية