رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل التاسع والعشرون بقلم شمس العمراوي
رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل التاسع والعشرون
كانت كل من قمر وملك يجلسن في الحديقه وجائت عليهم جنه وجوري
جنه: بتعملو ايه كدا
ملك: بفرج قمر علي التصاميم بتاعتي
جوري: وريني كدا ياملك ممكن يجعبني حاجه منهم واخليكي تعميلهالي
ملك: حبيبتي من عنيا بس دي ملابس محجبات
جنه: والله بفكر اني اتحجب بس
متردده
قمر بسعاده: بجد والله اكيد هتبقي قمر في الحجاب اي رأيك تجربي تلبسي واحد دلوقتي
جوري: انا عاوزه اجرب حاولت مره الفه زي ما انت بتلفيه معرفتش
مالك: لو اتحجبتوا انا كمان هتحجب معكم اهو نشجع بعض
قمر بسعاده: بجد انا مبسوطه جدا انكم اخدتوا الخطوه دي تعالوا معايا هجيب لكم حجاب من عندي وتشوفوا نفسكم بيه
اخذات قمر البنات وذهبوا الي غرفتها
دخلو البنات الي الغرفه وجلسوا علي السرير
جوري: حلو الاوضه دي اول مره اجي هنا
جنه: ايوة وانا كمان بس شكلها نظيفه ومرتبه اوي
ملك: رحيم اخويا بيعشق النظافة والترتيب ومكنش بيحب حد يدخل غرفته
جوري: اومال مين بينضفها
ملك: هو الي كان بينضفها قبل ماتيجي قمر
قمر: بقولكم ايه بطلوا كلام وتعالوا شوفوا عوازين انهي طرحه من دول
ذهبت جنه وجوري وملك الي الدولاب الذي يخص قمر
لم ينظرو الي الحجاب بال الملابس
جوري: قمر هوا انت متجوزه
قمر باستغراب: عندك شك ولا ايه
ملك: ياعني عليك يا رحيم
قمر: ليه ياختي
جنه: يابنتي فين يابت الهدوم الي بتلبسيها لي رحيم كل اللي هنا بيجامات ميكي وتويتي وسبونش بوب
جوري: ياخربك انت بتقعدي مع رحيم
بيبجامة مبكي دي
قمر: ملكوش دعوه خدوا اللي انتم عاوزينه وخلصوني
ملك: جوزك هيطفش منك
جوري: يابت ياقمر انت منشفها علي الراجل كدا ليه
قمر: انتوا عاوزين ايه مني
جنه: انت مشترتيش حاجات من دي خالص
حمحمت قمر بخجل وقالت: اشتريت
جوري ورينا زوقك كده
ذهبت قمر الي غرفة الملابس واحضرت شنطه صفراء كبيره ووضعتها علي السرير
فتحت جنه الشنطه ونظرات علي لانجليري واطلقت صفير عالي وقالت
جنه: لا زوقك رهيب فيهم
بصي اول ما رحيم يجي تلبسي وحد من دول
قمر وهي تنصهر من الخجل قالت: لا مش هعرف
جوري: انت هبله ياقمر البسي ياحبيبتي دا جوزك
ملك: والله لو رحيم دخل عليكي ف يوم بضره متزعليش
قمر: رحيم ميعملش كدا
جنه: وانت اي عرفك يا ماما الراجل لو ملاقكيش اللي هو عاوزه بيدور عليه برا
قمر بخوف ان رحيم يبعد عنها بعد ماحبته ترقرقت الدموع في عينها قالت: طيب انا اعمل ايه
اخذت جنه الشنطه ووضعتها عند الدولاب وقالت: بصي بيجامة ميكي دي تتركن علي جنب وحطي القمصان دي وكل يوم تلبسيلك واحد
جوري: مع شوية برفان وميكاب خفيف
ملك: وشوية دلع وان شاء الله هيقع علي بوزه
قمر: ملك هو انت عندك كام سنه
ملك: داخله في الستاشر سنه
قمر: اشك والله حاسه انك الكبيره
والله تعالوا يلا عشان تجربوا الحجاب
في المطعم كان كل من بترو وادوارد والبيرتو ورجل من رجال الزعيم يجلسون
جاء اليهم النادل وقال بالعربي
: طلبك يافندم
ادوارد: ماذا قررتم ان تاكلون
البيرتو: حسناً سوف اخذ ****
بدأ كل واحد في طلب طعام الذي يريده
اخذا النادل الطلب ورحل
نظر البيرتو الي الطاربزه التي امامه وجد امرأه اقل ما يقل عنها فاتنه ظل ينظر اليها
كانت نور تجلس علي الطاوله التي امام طاولة ادوراد وبقي الرجال
جاء اليها مازن وجلس بجوارها وقال
مازن: اتظبطي وانت قاعده انا علي اخري منك
نور بابتسامه اظهرت غمازتها قالت: وانا عملت ايه بس يا حبيبي
مازن: ماعملتيش حاجه غير انك حلوة وبتحلوي كل يوم وانا كمان شويه هروح اموت الناس اللي بتبوصلك دي
نور: حبيب قلبي ياميزو اللي هيتحكم في غيرته شويه
مازن: انا لو مش متحكم كان زماني موت ناس دلوقتي وبعدين الفستان الي انت لبساه ده حلو اوي
نور بابتسامه : بجد والله عجبك
مازن: ايوا معتش يتلبس تانى
نور: ليه طيب
مازن: مخليكي حلوه اوي وانا بغير يا نوري
ابتسمت نور بخجل
مازن: بقولك اي متضحكيش كدا انا اصلا قاعد علي نار
عند رحيم
دخل رحيم بيت البترو وهو يرتدي ملابس عمال في المنزل وكان يرتدي لحيه وشعر مستعار تحسباً الي كاميرا مخفيه لم يعلم بها
وكان يوسف وسيف ينتظرونه في السيارة
يوجد امامهم شاشه تعرض كل المنزل ويخبرون رحيم ان ظهر احد امامه
دخل رحيم الي المكتب وخذ يبحث عن الخزنه وجدها خلف براوز لصورة حصان
بدأ كشف عليها لكي يفتحها وبعد عشر دقائق فتحها وجد الفلاشه اخذها وقفل الخزنه وخرج من المنزل كما دخل وقابل سيف ويوسف وهم يبتسمون
تكلم يوسف في الجهاز التوصل وقال تم
استمع كلا من مازن وجاسر ونور
الي كلام يوسف
نظرت نور الي طاولة البترو وجدتهم رحلوا
نور: ميزو حبيبي يال نخرج ثم غمزت له
وقفت نور وذهبت من ناحية الطاوله
مدت يدها اخذت جهاز بحجم زر صغير من تحت الطاوله التي كان يجلس عليها ادوارد والبيرتو والبترو
خرجت وهي تضع يدها في ذرع مازن وهي تبتسم علي كلامه عندما خرجت وجدات البيرتو يقف امام المطعم وينظر لها
مازن وهو يتكلم عند اذنها قال: طيب دا وقف هنا ليه مش هيرتاح الا اما اموته
نور: مش عارفه
جاء عليهم البيرتو وقال: هل لي ان اتعرف علكي سيدتي وهو يمد يده اتجاه نور
نظرت نور الي مازن وجدته متعصب كثيرا
مازن وهوا يمسك يد البيرتو ويضغط عليها بقوه المت البيرتو قال: عفوا يا سيد زوجتي لا تسلم علي احد
البيرتو وهو ينظر الي مازن قال: عفوا انا اعتذر لكني لا افوت فرص التعرف علي الجميلات
هم مازن لكي يضرب البيرتو لكن وقفت
نو امامه وقالت: خلاص يامازن
ثم نظرت الي البيرتو وقالت: عذرا يا سيد نريد الرحيل ثم مسكت يد مازن ورحلت
نظر الها البيرتو وهي تذهب وقال: ستكونين قريبا في منزلي يا فاتنه
تقابلوا كلا من جاسر وسيف ويوسف ورحيم ومازن ونور في مكتب كامل باشا
رحيم: تمام يافندم المهمه تمت ودي الفلاشه ووضع الجهاز الذي كان مع نور وقال: دي تسجيل لمقابلة البترو وادوراد والبيرتو لاحد رجال الزعيم
ثم اخرج كاميرا صغيره وقال: هنا موجود صور لعقود بين البترو والناس الي متورطه معاه في البلد
كامل: تمام يا رحيم تقدر تمشي
خرج رحيم من المكتب وقال لزملائه
رحيم: اشوفكم بكره را سلام
سيف: يوسف جاسر بابا وصل البيت تقدر تيجي بكرة
يوسف: خلاص ماشي سلام
ذهب رحيم الي شركته وبعت بعض الايميلات
نظر الي الوقت وجده تعدي الساعه السابعه مساء
عند قمر
كانت قمر تجلس في غرفتها تفكر في كلام جنه وملك وجوري
فتحت الشنطه واخرجت احد القمصان
ثم دخلت الي غرفه تبديل الملابس ولبست القميص ونظرت الي المرآة
وقالت: هوا انا لو لبسته لرحيم هيعجبه
يالهوي هو هيشوفني وانا لابسه كدا
لا لالا انا غيرت راي
جاءت لكي تغير القميص وجدات6 الهاتف يرن لبست روب فوق القميص وخرجت
قمر: الو
############
قمر: وعليكم السلام ورحمةالله وبركات
عامل اي يا بابا وحشتني
حسن: كويس يا بنتي انت اللي عامله ايه
قمر: الحمدلله بخير
يتبع الفصل الثلاثون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقتك يا مكانيكية" اضغط على اسم الرواية