Ads by Google X

رواية رغم احزاني الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم ياسمين غنيم

الصفحة الرئيسية

      رواية رغم احزاني الفصل الواحد والثلاثون  بقلم ياسمين غنيم


رواية رغم احزاني الفصل الواحد والثلاثون

الام: ياسمين انطقي جدك عرف ازاي
فهد: ياسمين متتكلمي ي بنتي 
ياسمين: ماما انا اسفه اليوم اللي حكتينا في كل حاجه حصلت معاكي انا مستحملتش كل الاتهام الى اتوجهتلك وقت قررت انى اثبت انك.بريئه بس 
لما سالت عنه عرفت انه راجل عادل ومش بيحب الظلم و من دخلتلو ورحت على اني واحده من اهل البلد وومحتاجه من مساعده علشان امي تعبانه وبمووت ده بعد الشر عليكي ياقلبى ♥🙉(حنينه البت اووي😂)
فهد:ايه 
ياسمين:اسمع بس 
فلااااااش بااااااك 
ياسمين وفي بعض الحاجات متغيره في شكلها
ياسمين: على البوابة القصر لوسمحت 
البواب او الحارس ايهم اصح 😂:نعم ي بنتي
ياسمين:ممكن اقابل مهران بيه 
البواب:اقول مين وعايزه ايه.
ياسمين:واحده محتاجه مساعده 
البواب:طيب خليكي هنا 
وفعلا البواب غاب شويه ورجع معاه المبلغ اتفضلي ي بنتي
ياسمين:بس انا مش عاوزه فلوس انا عايزة مساعده تانيه 
البواب.:بس هو مش فاضي 
ياسمين بتمثيل و دموع كدابه:انت زي الاهب'ل ابويا اللي اضحك عليه  احم قصدي زي ابويا  واكيد عندك ولاد انا بنت وحيدة مليش غير امي  وهي تعبانه اوووي و محتاجه عمليه ضروري والحاله المتاخره ومفيش مستشفي راضيه تقبلها و وابويا غلبان واحده ضحكت عليه و خلته باع حتة الإرض اللي حلتنا ومش عارفين هنعالج الست الغلبانه دي ازاي اهي اهي اهي 
البواب بحزن على الحالتها:طيب اهدي خمس دقايق وهرجع 
ياسمين:اوووف خليتني تعبت الست و كمان شويه وكنت هعيط انا اسفه ي عمووو 
البواب:ادخلى ي بنتي الحج مهران مستنيكي في المكتب ادخلى 
ياسمين:ممكن تيجي معايا تورهولى
وانا داخله شوفت الو'حش سيبكم من دي المهم دخلت ورا البواب دق دق دق 
مهران:ادخل 
البواب:ي حج البنت اللي بقولك عليها اهي 
مهران:ادخلى ي بنتي 
ياسمين:حسيت لما شوفتوو قلبي بدا يدق جامد بس مش من الحب لا من الخوف شكلو مش طيب زي ماناس بتقولوا ولا حنين دا انا حسيت ان انو شديد و ويمكن القسوة دي بتبان عليا عليه بس،لما بدات اتكلم معاه حسيت فعلا براحه وطلع ذكي ابن الايه
مهران:اقعدي ي حبيبتي انتي واقفه ليه 
ياسمين:احم انا اسفه بس كنت طالبه من حضرتك المساعده 
الجد:لو هقدر مش هتاخر اقولى 
ياسمين:بص ي سيدي.الجد بصلها بصه غريب:
احم قصدي انا ماما تعبانه جدا ومحتاجه عمليه ضروري هيا غاليه حبتين ومحتاجه المشفي بتاعتكم.تقبل الحاله 
الجد:وبعدين 
ياسمين:نشرب شاي 
الجد بنظره خبث:فيكي منها كتير يبقي نخليها قهوة
ياسمين هنا حست بخوف:هي مين 
الجد:اللي جيتي لحد هنا علشان خاطرها 
ياسمين:احم اسفه بس انا مش فاهمه حاجه 
الجد:انتي فاهمه بنتكلم على ايه 
ياسمين:حيث كده تعال نتكلم بره علشان بكر'هه جوه الرسميات ده 
الجد:نفس الجملة
ياسمين:مانت لسه فاكرها كده ليه مدورتش على الحقيقه
الجد:قولى انتي الحقيقه 
ياسمين:بص ي مهران بيه 
الجد:قولى الكلمه الي عايزة تقوليهالي
ياسمين:صدقني لوانت او ابنك اخر ناس على وجه الارض مستحيل اقولها 
ااالجد:اللدرجه زرعت في قلبكم الكر'اهه والحق'د ده 
ياسمين:ااولا انا مسمحلكش ثانيا حضرتك عرفت ازاي اننا اتنين و ثالثا ودا الاهم مانت عايز تسمع الكلمه مني ليه.متكلمتش 
الجد:سيبك من كل ده وقولى انتى جايه هنا ليه 
ياسمين:جايه علشان اديك ده 
الجد:ايه دا 
ياسمين:افتحه 
الجد:فتحها لاقيه ورقتين كل ورقه داخلها مجموعة من الشعر مش فاهم ايه ده 
ياسمين:دي عينات من شعري انا وفهد يبقي تجربها مع شعر ابنك شوفه شكله هيبقي حلو كده ولا 
الجد: بت انتي احترمي نفسك و اتكلمي عن ابوكي بطريقه حلوه 
ياسمين: ابويا مالك بتقولها بثقه ليه كده كانك كنت عارف
الجد بتوتر: عارف لا طبعا بس طالما جيه لحد. هنا يبقي اكيد علشان تثبتي انك فعلا بنوته 
ياسمين: يااهااا يعني انت اتاكد اني بنته من كلام فاضي  ولما ماما اتز'لت علشان تصدوقها محدش صدقه 
الجد: اظن الكلام ده ملهوش لازمه انتي عاوزه ايه فلوس
ياسمين: عندك حق ملهوش لازمه وفلوسك خليهالك انا جايه اقولك دي جزء من شعر كل واحد فينا اعملى التحاليل واتاكد اننا ولاد 
الجد: اه وبعدين يعنى قصدي بعد ماتاكد 
ياسمين: تعرف ان امي مش  خاينه ولا رعد ابن الخاينه 
الجد: وعلى فكره ركز علشان في حاجات حصلت وبتحصل وحضرتك لا تفقه عنها شئ
الجد: قصدك ايه 
ياسمين  : لا انا لحد هنا لا اعلم شئ وجات تمشي 
رجعت خطوه لورها اه كنت هنسي يبقي ربي احفادك حلو ماشاء الله تاريخهم مشرف جداا 
الجد ابتسم: نسخه منك حتي في كبريائك ربنا يحفظكم 
البواب: اه ي بنتي طمنيني هيساعدك 
ياسمين بضحك: لا انا اللي ساعدته 
البواب: قصدك ايه 
ياسمين: بقولك ايه ي رجل ي طيب اسمك ايه 
البواب: عمك محسن 
ياسمين: طيب ممكن خدمه 
عم محسن: اقولى ي بنتي 
ياسمين: عايزه اشوف اشكال الناس اللي عايشه هنا 
عممحسن: ايه ي بنتي ده 
ياسمين: عادى هشوفهم زي كده يعني عايزه اشوفهم بس لوسمحت ي عم محسن 
عم محسن: طيب انا معايا صور على التليفون ده 
ياسمين:فعلا اخدت كل الصور اللي تخصهم 
اتفضل وشكرا جدا واتفضل ده كمان 
عم محسن: ايه ده لا ي بنتي انتي محتاجههم علشان علاج امك 
ياسمين: ضحكت امسك ي رجل ي طيب سيبك من امي ادعيلي انا 😂😂سلااام
عم محسن: لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم البت اتجننت 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عودة للحاضر 
ياسمين: بس ده اللي حصل بضبط 
مريم:بتفكير: والله انتي تنفعي ممثله وشاطره كمان 
فهد: انتي بتقولي ايه انتي مجنو'نه ايه اللي عملتيه ده 
الام بخوف: ليه ي ياسمين عملتي انا قولتلك ايه ليه حرام عليكي 
رعد: انتي قولتي انك حسيتي ان جدى كان يعرفك من زمان وكمان عرف ان ليكي اخ 
ياسمين: اهدي ي ماما انا معملتش حاجه غلط 
ايوه ي رعد بيه جدك كلمني كأنوو يعرف بوجودنا وكمان كاني حفيدته فعلا 
رعد: رعد بيه!  رعد خرج وسابهم بدون اي رد فعل 
فهد: قولتلك انه كان يعرف شوفتي ردت فعله بارده ازاي 
مريم: فهد فاكر لما كنت بقولك انت غب'ي دخلت شرطه ازاي كنت بتقولى بدعوتكم انا اتاكدت انهارده ان ده حقيقه 
فهد: مريم هزعلك مني 
مريم: دي كانت رد صدمه مش فعل 
فهد: قصدك ايه 
مريم: اتصدم والصدمه كانت كبيرة كويس انه محصلهوش حاجه انت عارف يعني ايه كل انت كنت عايش فيه وهم بمعني ان كل النااس اللي بتثق فيهم بيخدعوك رعد اكتر حد بيثق فيه هو جدو 
ياسمين: طيب هو راح فين دلوقتي 
مريم: لو الاتنين اتحرمتوا من وجد الاب و من جوا العيله وكلام. ده ف رعد اتحرم من كل حاجه هو اه كان عايش مع عيله بس عمرو ماحس بوجودهم حقيقه واتحرم من اهم حاجه في حياه الانسان وهي الام وجود الام في حياتنا هو اكبر نعمه ممكن تتخيلها امكم قدرت تربيكم بس هو راب نفسه بنفسه فهد انت كنت شغال معاه والمفروض انك كنت عارف رعد عايش ازاي رعد بمجرد ماتبص في عيونه تشوف الحزن والوجع وانتي ياسمين انتي زعلتي انه قال علي ماما انها خاينه يمابالك بقي هو كل يوم الكلمه بيسمعها من اقرب ناس ليه و انتي ي ماما نفسي اعرف خايفه من ايه او على ايه ليه مراضيه تقولى الحقيقه ليه مروحتيش مره واحده مره ل رعد تفهمي انك بتحبي و انك مظلومه زي ماقولتي ل فهد وياسمين تعرفي رعد قالي ايه 
قالي برغم كل اللي اتقلو هو لسه بيحبك كان بيتمني انك تطلبي منه السماح شوفي بيحبي ليكي وصل لفين يمابالك بقي انت بريئه شوفي كان يعمل ايه وانتو عرفت وارتاحتوا ليه محدش فيكم فكره يريحه زيكم كلكم دمرتوه من غير متاخدوا بالكم رعد لو حصله حاجه مستحيل  اسامح حد. فيكم 
•♡♡♡♡♡♡♡♡
اما على ناحيه التانيه 
رعد في العربيه و سايق باقصي سرعه 
(انا واثقه انك مش هتهدا غير لما تعمل حادثه) 
بدموع ليه كل ماقول اني خلاص هعيش حياه مريحة وبدون تو'تر وقل'ق وخو'ف 
لي انا بس حتي جدي الشخص اللي كنت بثق فيه هو كمان بيخون الثقه دي وبعد كام ساعه وصل البيت 
ودخل جري جدي يا جدو سحر رعد حبيبي انت جيت ايمتا جدو فين ي عمتو 
سحر: في المستشفى ي رعد انت متعرفش 
رعد: افتكرت: لا كنت اعرف بس نسيت 
مرات ابوها الحر'بايه: بتتعوج يعرف ده مالهي مع بنت القا'تل
رعد: عارفه حسابك معايا يجمع بس، والله مهارحمك 
الحر'بايه: فضلت السكوت انها فعلا بتخاف من رعد  
♡♡♡♡♡♡♡
برق: انا مش عارف المجنو'نه دي بتعمل ايه
الاء: انت رنيت عليها 
ريم: انا رنيت تليفونها مقفول 
الاء: جات اهي 
ريم: اميره حبيبتي انتي كنتي فين قلقتيني عليكي 
برق: اميره انتي كويسه 
اميره: اه جدو عمل ايه 
الاء: لسه مافيش جديد 
برق: اميره كنتي فين 
اميره: عند ماما 
برق: روحتي لوحدك ليه
اميره: كنت محتاجه اتكلم معاها لوحدي 
برق: طيب ارتاحتي 
اميره: اه 
ريم: اميره مريم رنت عليكي كتير 
اميره: اهاا انا نسيت خالص و بتصل عليها 
برق: بلاش تعرفيه 
اميره: لازم تعرف ده من حقها 
مريم: الوو اميره انتي كويسه 
اميره: اه الحمدلله كويسه ي حبيبتي وانتى 
مريم بزعيق: فارق معاكي اووي تعرفي انا مالي انا برن عليكي من أمبارح كنت همو'ت من الخوف عليكي 
وكنت هجيلك بس الحصل معرفتش اجي 
اميره: ايه اللي حصل معاكي 
مريم: الموضوع كبير لما اشوفك صوتك تعبان مالك انتي تعبانه صح
أميرة: يمكن علشان منمتش من امبارح 
مريم: انا مبحبش كدب قولى مالك وفي ايه انتي زعلانه علي   جدو صح 
اميره:انتي عرفتي منين.
مريم:رعد قالى انه تعب شويه متقليليش هيكون بخير
اميره: عرفت انها متعرفش حاجه فضلت ساكته 
هو انتي ممكن تيجي دلوقتي انا محتاجلك اوووي 
مريم: متقلقنيش قوليلي مالك 
اميره: ماما الله يرحمها
مريم: مالها 
اميره بعياط: ما'تت مقتو.له 
مريم: ايه ايه اللي بتقولي ده 
اميره: تعالى ي مريم انا محتاجلك اوووي 
مريم: سلام انتي اكيد مجنو'نه 
لا لا اكيد مستحيل هيكون اللي بتقوله حقيقه ازاي يعني  مقتو'له اكيد بتخرف لا اكيد  
ياسمين: مالك مريم انتى بتكلمى نفسك 
مريم: فهد فين 
ياسمين: بره انا جايه اقولك اننا ماشين 
مريم سابت وخرجت ل فهد 
مريم: فهد ممكن تاخدني عن اميره 
فهد: اميره مين 
مريم: اختي يلا وهفهمك على الطريق 
فهد: ماشي يلا ياسمين خليكي مع ماما
ياسمين: انا مستحيل اسيب مريم ماما انا هروح 
الام: ماشى بس طمنيني عليكم 
فهد: حاضر ي امي 
♡♡♡♡♡
اما في المشفي
برق: رعد انت جيت ايمتا مالك يابني 
رعد: جدي فين
برق: انت متبهدل كده ليه انت تعبان 
رعد: بقولك جدك فين انت مش بتسمع 
ريم: مالكم صوتكم عالى ليه 
اميره: رعد احنا في مستشفى وطي صوتكم 
رعد بعصبيه و زعيق: انتو مش بتفهموا بقولكم جدكم فين 
برق: تاني غرفه علي...  
قبل مايكمل كان مشي 
ريم: برق رعد ماله 
برق: علمي علمك 
الاء:بس شكله تعبان اووي 
اول ماشافت نور جرت عليها 
الاء: نور انتي كويسه كنتي فين 
والبنات كلهم راحوا عليها 
ريم: نور حبيبتي انتي كويسه 
اميره: انتي كنتي فين 
نور بهدوء: ممكن تهدوا انا كويسه كنت فين كنت مع واحده صحبتي ومعرفتش اعرف حد علشان موبايلي اتكسر ورفعت الموبايل كان مكسور فعلا 
الاء بدموع: انتي غب'يه بقولك كنت همو'ت من ر'عب عليكي 
نور: الاء والله  اسفه بس فعلا معرفتش اعرف حد 
اميره: المهم انك بخير ده الاهم 
الاء: لوسمحتي متكلمنيش تاني 
نور: طيب خلاص هحكيلك اللي حصل معايا  بحرف 
الاء: كلو كله
البنات ضحكوا عليها
نور:  تعالى في حضني ي مجنو'نه انتي  والله 😂
جدو عامل ايه دلوقتي  
اميره: لسه منعرفشي حاجه
ملحوظه (الاء ونور قريبن من بعض اكتر لانهم قد بعض و ريم واميره نفس الحكايه) 
نور: ان شاءلله خير 
برق: عصف انت كنت فين وتليفونك مقفول 
عصف: متقلقش انا بخير 
برق: ياخي ين'عل ابو برودك 
عصف: برق وحياة امك انا فاصل ومش قادر اتكلم 
برق: على فكره رعد عن جدو جوه 
عصف: رعد هنا 
برق: بقولك جوا 
عصف: دخل الغرفه رعد انت كويس 
رعد بزعيق: مش قولت محدش يدخل عليا 
عصف: مالك بتزعق 
رعد: انت ايه دخلك اصلا اطلع بره 
عصف: وطي صوتك انا اخوك الكبير 
رعد بصوت اعلى خل الكل انتبه: انا معنديش اخوات ماشي  وليا اقراب فهمت ولا اعيدها تاني 
برق دخل على رعد في ايه 
رعد: انتو مالكم بيا محدش ليه دعوه بيا فهمتوا سبوني في حالى بقا 
و فاجاه....

يتبع الفصل الثاني والثلاثون اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent