رواية ليان الادهم البارت الثاني والثلاثون 32 بقلم دينا مصطفى
رواية ليان الادهم الفصل الثاني والثلاثون 32
جد شخص يبص في ساعته الوقت اتاخر يا زعيم هي مش هتيجي ولا ايه
الزعيم:ب ابتسامه خبث لا هاتيجي هي مستحيل تضيع فرصه زي دي من ايدها
الشخص لسا هيتكلم وسمعوا صوت الجرس بيرن
الزعيم:بضحك مش قولتلك هتيجي يلا روح انت والخدامه هتفتح
وذهب الرجل والزعيم استقبل سرين
الزعيم:مد ايده علشان يسلم عليها اهلاً اهلاً
سرين:بخوف مش عارفه سببه مدة ايدها اهلاً بحضرتك
الزعيم:اتفضل هنقعد في المكتب علشان نتكلم براحتنا
سرين:احم تمام
الزعيم:ب ابتسامه بص علي ايديها لقيها بترتعش من الخوف
الزعيم:مسك ايدها ايه خايفه كده ليه انا مش باكل بنى ادميم
سرين:لا مش خايفة ولا حاجه
الزعيم:ساب ايدها وكمل مشي للمكتب لا واضح انك مش خايفه
وبعد موصلوا المكتب دخلوا وقعدوا
سرين:هو ممكن اسالك سؤال
الزعيم: اسالي
سرين:هو اسمك الحقيقي ايه
الزعيم:الزعيم
سرين: بس ده اكيد اسم الشهره اسمك انت بقى ايه
الزعيم: كمال اسمي كمال
سرين:ب استغراب وانت ليه قولتلي اسمك ب كل السهوله دي
الزعيم: هو مش المفروض ان الوحده تكون عارفة كل حاجه عن جوزها
سرين: وانا مالي ب الموضوع ده
الزعيم: وهو بيتاخد نفس من سجارته وحط رجل علي رجل علشان انتي مراتي
سرين: بصدمه وقفت فجأة انت بتقول ايه يا مجنون انت مراتك ايه وقرف ايه
كمال: بعصبيه صوتك ميعلاش عليا انتي فهمه واقعدي علشان افهمك الموضوع
سرين:موضوع ايه انا كل الي اعرفه انك هتساعدني علشان اتخلص من الي اسمها ليان دي
كمال:قعد بكل برود وانا مش عايز اتخلص من ليان وكمان مش هساعدك تتخلصي منها
سرين:بقت زي المجنونه وبصوت عالي ازي يعني مش انت اتفقت معايا
كمال:ببرود بس انا متفقتش معاكي علي حاجه
سرين:بعصبيه خدت شنتتها انا الي غلطانه اني وثقت في مجرم زيك انت اصلاً اخرج تدخلك السجن مع المجرمين الي زيك
كما:بعصبيه مسك ايدها وضربها ب القلم علي وشها لدرجه ان من قوة القلم وقعت علي الارض انتي شكلك متعرفيش انتي بتكلمي مين وطلع تلفونه الو نفذ الي قولت عليه
سرين:بخوف انت طلبت منه ينفذ ايه
كمال:ب ابتسامه خبيثه والله يا قطه كل الي طلبته انه يلعب شويه في كام صوره ليكي وابعتهم لا امك او اقولك هبعتهم لاهل ابوكي في الصعيد ووقتعا نشوف ردت فعلهم ايه
سرين:بدموع لا ارجوك متعملش كده امي هتروح فيها وعمامي هيقتلوني لو شافوا حاجه زي دي
كمال:حلو اووي يبقى تسمعي الكلام من سكات
سرين:حاضر
كمال:احنا هنعمل. ....
وها مر يومين وجه اليوم المنتظر
ندخل بيت المهدي نجدهم كلهم شغالين وندخل اوضة ادهم نجد الشباب كلهم موجدين وبيلعبوا بلاستيشن
حازم: ب استغراب وهو بيلعب هو مش المفروض انتوا عرسان ولازم تجهزوا وكده
معتز: ليه فكرنا زي البنات هنجهز من الظهر احنا مبنكملش خمس دقايق ونكون جهزين
عمر: اه والله مش عارف هما بياخدوا الوقت ده كلوا ليه انا اما كنت بعوز اخرج انا وليان كنت بقولها قبليها ب عشر دقائق القيها جهزت في خمس دقائق
حازم: انت اهبل صح هي كده مخدتش وقت اصلا
عمر: منا عارف يا متخلف بس هي الوحيده الي بحسها مش زي البنات دي كانت بتسرق التشرتات والجواكت تبعي عمر لسا مخلص كلامه ولقي كف علي قفاه ظبطه
أدهمّ: ده بس تذكار علشان بعد كده متتكلكش علي حاجه تخصني
عمر: حط ايده علي قفاه اه الله يحرقك بجاز وسخ يا حمار انت مهي اختي قبل متكون مراتك
أدهمّ: لا لا كانت اختك ها كانت
عمر: بسخريه لا والله ودلوقتي بقت ايه ان شاء الله
أدهمّ: مرت ابن عمك
عمر: ب غيظ سبوني علي الواد ده سبوني انا هتشل من بروده واستفزازه ده
حازم:يعم هو حد ماسكك اصلاً علشان نسيبك
معتز:بس انت وهو وسيبكم وتعالوا نعمل حاجه تسلينا بدل الملل ده
أدهمّ:بسخريه وهنعمل ايه يا أزكى اخواتك
معتز:كل واحد يحكي عن موقف محرج حصل معاه
حازم:اه حلوا الفكره يلا نبدأ
عمر:ابدأ انت يا حازم
حازم:متبدأ انت يا خويا وانا مالي
معتز:خلاص ياض منك ليه هبدأ انا
أدهمّ و عمر و حازم: ابدأ
معتز:واطيين بصوا في سنه كان عندنا مشروع في شرم وانتوا بقي عارفين شرم في الصيف عامله ازي المهم انا حجزت اوضه خاصه علشان الازعاج وكان في الاوضه الي قصادي بنت وصحبتها قاعدين فيها المهم انا قولت هطلع اشم شويه هوه في الجو الخنقه ده وانا خارح من الاوضه وحده من البنات كانت خارجه بتتكلم في الفون وبقول معلهش اصل مفيش شبكه وبعدين لقيتها بتبصلي وبتقلي لو سمحت خد شوف في عندك شبكه فوق كده بقولها افندم قالتلي اصل حضرتك شبه الزرافه اوووي يعني
حازم:بضحك يخربيتك وسكتلها
أدهمّ:ايه الي يضحك يهبل انت بيقولك محرج مش مضحك
حازم:الي يضحك ان البت قالتله انت شبه الزرافه اووي وهو سكت
معتز:مخلاص يابا انت مصدقت
أدهمّ:قام بقولكم ايه انا هنزل تحت علي متخلصوا هبلكم ده وسابهم وخرج وبعد مخرج قالي ايه العيال دي ياربي
عمر:والله انا سعات بقول الواد ادهم ده مش طبيعي
معتز:ب استغراب ازي يعني
عمر: بقا بزمتك هو ده ادهم الي لما كان حد يدايقه يديه ب البوكس من غير نقاش
حازم:هذا ما يسموه الحب يا صاح الحب بيغير الانسان كلياًّ
معتز:صح الحب ده نعمه ربنا بعتهالنا علشان نتغير علشان الي بنحبهم واحنا مستحيل نتغير علشان حد مبنعبوش
عمر:فعلاً كلامكم صح بس اشمعنا انا الي متغيرتش يعني
حازم: عادي علشان انت تافه لوحدك
معتز:شوفوا مين بيتكلم علي التفاها
نسيبهم بقى في تفاهتهم دي
نروح عند البنات نجدهم شغالين في نفسهم الي بتعمل شعرها والي بتعمل اظافرها والي بتحط الميكب
بعد خمس سعات نجد ان الجميع اصبح جاهزوان
سلمي:بتوتر ليان انا خايفه ومتوتر
شهد: بتوتر بردوا وانا كمان متوتره اووي
ليان: هو بصراحه وانا كمان
سلمي وشهد:وهنعمل ايه في ام التوتر ده
ليان: تعالوا نهرب
شهد وسلمي:يلا
ليان:اهدي يا حجه انتي وهي دي كلمه طلعت وخلاص انتوا صدقتوا بصوا هو يوم وهيعدي زي بقيت الايام يعني مش محتاج توتر ولا حاجه
شهد:اه صح
دق دق
ليان:ادخل
ودخلت فاطمه وكريمه وسعاد عمت شهد
كريمه:بدموع بسم الله ماشاء قمرات يا حبايبي وخدتهم هما التلاته في حضنها
فاطمه: بردوا بدموع الفرحه انا مش مصدقه ان جه اليوم الي شوفتكم فيه عرسان قبل مموت
ليان:ضمت مامتها بعد الشر عليكي ياقلبي ومتقوليش كده تاني وبعدين بهزار مش كنتي عايزاني اتجوز علشان اسيبك انتي ودرش في حالكم
فاطمه:فهمت قصدها مفيش فايدة فيكي هتفضلي هبله كده طول عمرك يلا ظبطوا نفسكم علشان الشباب هيطلعوا اتنين يدخلوا الحمام لما واحد من الشباب يدخل ياخد عروسة
البنات حاضر ودخلت سلمي وليان الحمام ودخل عمر
عمر:دخل بكل شياكته واناقته لقي شهد عطياله ضهرها لفها ليه لقيها بتصه في الارض من الكسوف رفع وشها وقال بكل حب بس الله ماشاء الله هو فيه جمال كده بحبك والله وباس راسها يلا ننزل
شهد:بحب يلا ونزلوا ودخل بعديهم معتز
معتز: دخل لقي سلمي وقفه ومنزله طرحة الفستان علي وشها رفعها وقال بجد كلمة قمر قليله عليكي انتي ناويه تخطفي قلبي اكتر من كده ايه
سلمي:بكسوف هخطفه كله
معتز:بحب باس ايدها والقلب وصاحبه تحت امرك يا اميرتي ونزلوا ودخل بقى بطلنا لقي بطلتنا قاعده علي السرير وبتاكل تفاح
أدهمّ: وهو منبهر بجمالها انتي بتعملي ايه
ليان:انت شايف ايه
أدهمّ:والله انا شايف اننا لازم ننزل وره الي نزلوا دول علشان نروح القاعه
ليان:قامت وقفت قصاده اوك وانا جهزه يلا
أدهمّ:مسك ايدها ليان انا عارف انك من البدايه مكنتيش موافقة علي الجواز ده ودلوقتي احنا كتلين كتبنا يعني انتي مراتي بس انا عايز اسمعها منك انتي انتي مبسوطه بجوازنا
ليان: بكسوف بص يا أدهمّ انا مش هنكر اني اول مشفتك اعجبت بيك وبشخصيتك وانا هقولهالك دلوقتي انا بحبك يا ابن المهدي
أدهمّ: بصدمه انتي قولتي ايه
ليان:بحبك
أدهمّ:بفرحه ضمها وفضل يدور بيها وانا بعشقك اقسم ب الله
ليان:بضحك وبفرحه نزلني يا مجنون
أدهمّ:مجنون بيكي وحياتك يلا علشان ننزل
ليان:طب نزلني
أدهمّ:ملكتي متمشيش وهي بفستنها الابيض علي الارض وفضل شايلها ونزل بيها تحت وكل المعازيم الي كانوا وقفين سقفوا لهم بحراره وركبوا ومشيوا للقاعه
ووصلوا للقاعه ودخلوا كل عريس وعرسه بزفه خاصه ليهم وقدوا مكانهم المخصص للعرسان
وبدأ الفرح براقصة العرسان وكل عريس خد عروسة+
عمر: وهو بيرقص مع شهد وواخدها في حضنه تعرفي انا مش مصدقه الي حصل وان انتي خلاص بقيتي ليا لوحدي
شهد:لا صدق يا قلبي انا ليك انت وبس بحبك يا عمر بحبك من اول مره شوفتك فيها
عمر اخدها في حضنه اكتر وانا بعشقك يا قلب عمر
معتز: بفرحه ضامم سلمي زي ميكون خايف لحسن تطير منه
سلمي:بكسوف ممكن تبعد شويه
معتز:من عيوني وقرب اكتر
سلمي:انا يقولك ابعد مش قرب
معتز:وانا مستحيل ابعد عنك سنتي واحد بعد انهارده انا مصدقت انك خلاص بقيتي علي اسمي بحبك يا اميرتي وبعشقك
سلمي:بكسوف ضمته وانا بحبك يا قلب اميرتك وكملوا راقص
ليان: كانت بتبصل لسلمي وشهد وبتفكر في حاجه
أدهمّ:لاحظ ده ليان بتفكري في ايه
ليان:هو بصراحه انا طول عمري بفكر هو العريس والعروسه بيقولوا لبعض ايه وهما بيرقصوا
أدهمّ:بضحك بجد انتي متعرفيش
ليان:خبطته بتضحك علي ايه يارخم
أدهمّ:اقربها منه انا هقولك العرسان بيقولوا ايه
ليان:قول
أدهمّ:قرب من ودنها وقالها بحبك يا ملكة قلبي وكل حياتي وبعد عن ودنها ها عرفتي بيقولوا ايه وبعدين اي الي علي وشك ده
ليان:بكسوف احم خلاص مش عايزه اعرف وبعدين ماله وشي وحطت ايدها علي وشها
أدهمّ:انا هقولك ماله وشال ايدها وباسها من خدها
ليان:بصدمه انا عملت ايه يا مجنون الناس بتتفرج علينا
أدهمّ: باسها من خدها التاني عملت كده وفيها ايه خليهم يتفرجوا انتي مراتي مش شقطك من الشارع
ليان:ايه شقطك دي يا اخي ملافظك بقت زي حازم بظبط
أدهمّ:مردش عليها بس ضمها ليه وكملوا رقص
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ليان الادهم" اضغط على أسم الرواية