رواية رغم احزاني الفصل الثالث والثلاثون بقلم ياسمين غنيم
رواية رغم احزاني الفصل الثالث والثلاثون
بعد يوم من تعب والتفكير رعد عند جدو.
رعد بهدوء: جدي هسالك سؤال
الجد وعرف رعد عاايز ايه: مفيش داعى تسال انا عارف اني غلطان بس مكنش عندي حل غير ده
رعد: الحل انك تظهر اني امي خاينه قدام الكل
الجد: الموضوع مش زي مانت فاهم
رعد: طيب فهمني انت
الجد: بعد ما ابوك قال ان امك بتخو'نه وانه هيط"لقها بعدها بفتره طويله انا طلبت من حد يقولى كل تحركاتها وبعدين عرفت انها ملهاش علاقه بحد وحسيت ان الولادها فعلا ولاد على وطلع شكي في محله عملت DNA واتاكدت انهم ولاد على
رعد: طيب مقولتش لابويا ليه
مهران: مكنش هيصدق كان في ادله كتير بدين امك
بعدها قولت هكلم ابوك علشان دول ولادهه حتي لو امهم خا"ينه وفعلا كنت ناوي وفي وقت ده جالى رساله تهديد اني لو قولت ل على انه عندو ولاد بلال عمك هيسجن
رعد حس انه تاهه عمي مالو ومال الموضوع ده
مهران بتوتر من رعد: عمك طلع دايس، واحد بالعربيه ماا"ت
رعد بصدمه: عمي قا"تل
مهران: هو مكنش في واعيه ده لما كان بيشرب
رعد: انا مش فاهم حاجه
مهران بحزن على ابنه: عمك زمان كان بيشرب ولما اتعرض اللحادثه دي اثرت عليه وبقا كده
رعد: يعني علشان تحمي ابنك د"مرت حياه عيلة كامله
مهران: انا كل االي عملته اني حميت ابني انا مكنتش اعرف امك بريئه فعلا ولا لا وكده كدا ابوك كان اتجوز واستقر في حياته وامك انا كنت ببعتلها كل شهر اللي يكفيها وزيادة
رعد بعصبيه: انت لسه بدافع عن االي عملته طيب امي ذ"نبها ايه في كل كده انا ذنبي اتحرم منها ومن اخواتي
اخواتي ذنبهم ايه يتحرموا من ابويا مش كل حاجه الفلوس ي مهران بيه انت اتخطيت القانون بعملتك دي انت حميت مجر"م على حسابه عيله كامله
مهران: اتكلم على عمك باسلوب احلى من كده ي حضرت المقدم
رعد: دا بعدين
مهران بخوف من اللي هيحصل: قصدك ايه
رعد: في حلقه مفقودة في الحكايه دي ودي عند امي
مهران بتعب: يااارب انا عملت كده علشان احمي عيلتي
رعد خرج من القصر ذاهبا لامي
بعد فتره رعد وصل
مريم: انت روحت فين من الصبح
رعد: مريم امي هنا صح
مريم: اه كلهم جوه مش انت طلبت كده من فهد
رعد: اه تعالى
رعد دخل عليهم كان فهد و امه وياسمين ومريم
فهد: خير ي ابنى في ايه
رعد بحمحمه: امي
وهنا امه ماكنتش مصدقه اللي سمعته ولا كل الي موجدين
امه: انت قولت ايه
رعد بدموع: امي خديني في حضنك
امه بفرح: انت قولت امي صح
رعد هز دماغه و ميل باس ايديها ايوه ي امي انا. اسف ي نور عيني اسف على كل حاجه صدرت مني زعلتك او اي كلمه جرحتك بيها كان غصب عني سامحيني ي امي
الام: بدموع:: عمري مازعلت منك كان نفسي اسمع منك كلمه ماما وبس، ده كان حلمي في الدنيا وانى اشوفك سعيد في حياتك
رعد: خليكي حاضنني كده
بعد كام دقيقه
رعد: قعد جنبها ممكن تحكيلي كل حاجه حصلت من البدايه
فهد: رعد انا شايف مفيش، داعي
رعد: بس ده من حقى زيكم ولا ايه
الام: هو من حقه يعرف ي فهد الموضوع باختصار انا لما اتعرفت على ابوك عيشناا احلى خمس سنين في حياتي وكنا سعداء جداا وربنا رزقنا بيك وقتها كملت فرحتنا بس.
من ييجي اكتر من عشرين سنه ابوك عمل تحليل وطلع انه مابيخلفش كنت أنت عندك 5سنين و انا مزعلتش لما عرفت وحمدت ربنا واني رزقني بيك كفاية عليا وفضلت ادعم و اواسي ابوك لحد. ماخلص بدانا نتخطى الموضوع بعديها بحاولى شهر تعبت وبدا يبان عليا اعراض الحمل بس طبعا دا انا مفكرتش فيه نهايى والفتره دي كانت بهيه صحبتي بتتعب وانا بروح عندها اساعدها ولما اقولتها اني بتعب راحت معايا عملنا تحليل واكتشفت اني فعلا حامل . ومكنتش مصدقه عملت تحليل تاني وفعلا طلعت حامل ليه اكتر من شهر كمان وفرحت جدا وكنت راجعه اقول بابوك انه بيخلف وان اكيد التقرير في حاجه غلط بس، بهيه صحبتي قالتلي لا انه مش هتصدقني وانى غ"لطت مع حد علشان عايزة عيال خو"فت أقوله وبعد كام يوم جاه لابوك صور ليا فيه او"ضاع مش كويسه الصور كانت غريبة فعلا والمنظر كان و"حش اوووي بصراحه ابوك لما حلفتله انى فعلا مش انا صدقني بس كان لسه عنده شك وتاني يوم صحبتي او اللي كنت فاكره صحبتي رنت عليا علشان كانت تعبانه ومحتاجني وفعلا روحت بس العنوان كان متغير ولما وصلت العنوان الشقه خبطت وفعلا دخلت فتحلي واحد غريب ورش حاجه ف وشي وجيت اصوت محستش بنفسي بس زي ماتقول مكنتش في عقلي ومكنتش قادره اتحكم في نفسي ، ولا باي حاجه تانيه و بعد شويه ابوك جه زي ماكان بياراقبني و سكتت شويه و هي منها"ره وهيا بتحكي على أب"شع حاجه حصلت في حياتها موقف د"مر حياتها كلها و هي مظلومه
ملهاش اي ذنب كانت ضحيه غد"ر من اقرب حد ليها
رعد بحزن على امه والغضب من اللي حصلها: كملي ي امي كملى انا معاكي
الام بنهيار: كنت عر'يانه وف حضن الشخص اللي كان هناك و الباقي كل انت تعرفه
رعد مقدرش يتحكم ف غضبه: وبدا يكسر في اي حاجه قدامه و الام بتعيط وياسمين حاضنها و مريم و فهد بيحاولوا يهدواهو
مريم: دا مش حل على فكره الحل انك ترجع حقها وتظهر الحقيقه
فهد: مريم عندها حق ي رعد الته""ور ده ملهوش لازمه
رعد بداء يهدا وبياقسم انه مش هيسيب اي حد ليه دخل في الموضوع ده
رعد: فين صحبتك دي دلوقتي
الام: بصتله بعيون حمره ورجعت بصت ل فهد
ياسمين: رعد الست دي تبقي مرات بابا
رعد بصدمه: ايه قصدك بهيه اللي امي بتتكلم عنها دي تبقي بهيه مرات ابويا
ياسمين: للاسف ايوه وشكلها عملت كده في ماما علشان تتجوز بابا
رعد: قومي معايا ي امي
فهد: هتروح فين
رعد: تعالوا وانتو هتعرفوا
رعد اخدهم كلهم على القصر خلاص لازم كل حاجه تظهر مبقاش في داعي حاجة تتخبه تاني كفايه لحد كده
وبعد فتره وصلوا كلهم القصر
الام: رعد انا مش عايزة ادخل
رعد: بصي، ي حبيبتي انا مش بدافع عن ابويا بس، هو اتظلم برضو يعني كان ضحيه معاكي في نفس اللعبه الو"سخه
دخلوا
اول ما على ابو رعد شافه اتصدمه: انتي انتي اي جابك هنا تاني ي خاي قاطع كلامه كلام رعد
رعد: بابا استنى يمكن تغير رايك لما تعرف اللي حصل
على ابوه: مفيش داعي اسمع انا شوفت بعيني
رعد: و يا تاره وصلت لحد هناك ازاي مش معقول كنت بتراقبها
على: انت بتفتح مواضيع حصلت من نسنين ليه
رعد لمح بهيه الحر"بايه واقفه بعيد
رعد: تعالى انتي واقفة بعيد عندك ليه مش ده بيتك واحنا هنا ضيوفوا عندك مش ده كلامك ي مرات ابويا ولا صحبتي امي الخا"ينه
على:انت عايز ايه
سؤالين هسالهم وانت تجاوب عليهم وصلت للمكان اللي امي كانت فيه ازاي التاني بقي انت مابتخلفش ريم تبقي بنت مين الجد نزل والكل بدا يتجمع على صوتهم
على: جاتلي رساله وقتها و عادي ربنا ارد اني اخلف منها
رعد:حلو اوووي يعني سبحان الله الله خلال سنه مكنتش بتخلف و وفاجاه بقيت من غير علاج لا وكمان حد يعيييني شافك مخد"وع ف مراتك بعتلك مكانها وهي بتخونك
على: انت عايز توصل لاي
رعد: لا دا اللي هتقوله مراتك العزيزه
ولا ايه ي مرات ابويا اتصلتي على امي في يوم دا كنتي تعبانه بتموتي ومحتاجه المساعدة و فطلبت من صحبتك و يعيييني الست غلبانه متاخرتش جتلك و العنوان كان متخلف بتاع بيتك اصلك قاعده عن بيت خالتك طيب سيبك من ده ليه طلبتي من امي متعرفش بابا انها حامل وانه بيخلف عادي والتقرير ده انتي لعابه فيه ولا مرات عمي العزيز اللي قالت لامي لازم تهر"بي علشان هيقتلو'كي وبعد فتره امي رجعت تاخدني هد"دتيها انك هتسميني لو قربت من البيت ده
برق:امي
رعد:الله اعلم اسالها
على:ردي الكلام ده حقيقه ردى و وليه انتي
رعد:بس،اللي،مش فاهموو لحد دلوقتي ايه علاقتك بحادثة عمي علشان تهد"دي جدي بيها ماهو مش معقول ان انتي اللي مخططه ليها كمان دي فن اه والله فن شيطان👿 بعيد عنك خبث و الله طلعتي اشطر مني في التخطيط
بهيه بغل وحقد:ايوه انا انا ورا كل المشاكل اللي حصلت في العيله دي انا ورا ان امك تسيب البلد بفضي"حه عارف ليه علشان بكر"ههااا من واحنا صغرين وهيا احسن مني في كل حاجه مع اني اجمل منها كل نااس بتحبها هي وانا لا حتي اهلى كل شويه بصي ل صفاء شوفي صفاء بتعمل ايه شوفي صفاء مؤدبه ازاي اتعلمي منها اعملى زيهاا خليكي مؤدبه زيها حتي الشخص الوحيد اللي حبيته كان بيحبها هي لااا طلعت جدعه ولما اعترفلها بحبه قالتله ان صحبتها بتحبه زلتني قدامه اغني واحد في المدرسه حبها ليه مع انها مش جميله ولا حتي غنيه كر"هتهااا وقولت هد"مره ونجحت كنت لازم اد"مرلها العيله االي فرحانه بيها دي اما بنسبه للكل كان واقف مصدومه من كمية الحقد اللي موجوده فيها وانها السبب ف كل اللي حصل
على:انتي بتقولى ايه
صفاء قربت منها و هي بتعيط:ليه كل الحقد ده مصعبتش عليكي حرام عليكي
رعد:طيب علاقة عمي ايه بالموضوع ده
بهيه:عمك مكنش في حساباتي اصلا دي جات صدفه ان الفديو ده يقع في ايدي
رعد:ازاي
بهيه:كان في حد عايز ينت"قم من بلال وعمل معاه كده وانا دفعت واشتريت الفديو
رعد:مين ده
بهيه:ابو مراتك
مريم:ابويا ازاي
بهيه:انا كنت عارفه انك لسه عايشه و مقابل ان هو يديني.الفديو اني اسكت و سكت
اميره:يعني انتي كنتي تعرفي بوجود اختي و خبيتي علينا انتي ايه ي شيخه شيطان ليه الحقد.ده انتي مخلوقه من ايه مستحيل تكون بني ادمه زينا
بهيه: كلكم كده بدوروا على مصلحتكم وانا عملت زيكم
على: انا مش عارف أقولك روحي حسبي، الله ونعم الوكيل فيكي
الجد: سامحني ي ابني انا خوفت على اخوك
على: وانا وانا ذ"نبي، ايه في كل ده ليه اتعذ"ب كل العذ"اب ده
على: صفاء انا اسف صدقيني دا كان غصب عني
فهد بجمود: قرب خطوه لقدام: خليك ورا اوعى تقرب منها خطوه كمان
على: انا اتظلمت زيكم والله مكنتش اعرف حاجه
ياسمين: لو كنت بتحبها فعلا كنت هتبقي واثق فيها بس، انت خذ"لتها و كد"بتها وكمان بقت خا"ينه محاولتش اتسمع منها رميتها في عز الليل في الشتاء وهيا حامل و معهاش فلوس و بهدومها الخفيفه فين الحب اللي بيبقي مبني على الثقه
على: اتخد"عت وقتها و اتعميت مكنتش مصدق بس كل حاجه بتقول انها خا"نتني هعمل ايه مقدرتش اتحكم في نفسي غير وانا بطر"دها من البيت
فهد: احنا ملناش حاجه هنا لو كنا جينا ف علشان رعد طلب كده والمهم انك عرفت الحقيقه يلا يا امي
رعد: فهد شوفو ماما عايزة ايه بلاش تحكم عنها
فهد: مستحيل امي ترجع اللراجل ده
رعد: احتر-م نفسكاللي بتتكلم عنه كده يبقي ابوك
فهد: انا معنديش اب انا ليا ام وهي ابويا و كل حاجه في حياتي يلا ي امي
الام: طيب ورعد و انتو لازم تعيشوا مع عيلتكم
ياسمين: انتي عيلتنا
رعد: طيب وانا
الجد: انا اسف ي بنتي انا د"مرتك و بعدك عن ولادك
الام:متعتذرش ي عمي ايه حد مكانك كان هيعمل كده
الجد: خلاص كلكم هتعدوا هنا لمد اسبوع و امكم اختارت انها تمشي يبقي براحتها
الام: وانا مواقفه
فهد: انتي بتقولي ايه ي امي مينفعش
ياسمين: ماما علشان خاطري يلا نمشي انا مش عاوزه اقعد هنا
الجد: دا بيتكم ومن حقكم تقعدوا فيه
ياسمين بدموع: مش عايزة اقعد هنا
مريم ادخلت: جربي لو مرتحتيش امشي خليكي واثقه فيا هترتاحي هنا
الجد: مش عايزة تحضني جدك
ياسمين: بصت ل فهد ولامها هزت دماغها
وراحت فعلا لجدها
الجد وهي في حضنو: كان نفسي احضنكم من زمان
ياسمين: انت اللي، سبتنا
الجد: والله غصب عني ولا يهمك هعوضك عن كل حاجه
فعلا وافقوا انهم يعدوا في القصر
بعد يومين الجد عرف كل اللي حصل معاهم و قرر قرار
الجد:الكلأم اللي هقولو ده هيمشي عليكم كلكم
الجد:....
يتبع الفصل الرابع والثلاثون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية رغم احزاني" اضغط على اسم الرواية