رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل الخامس والثلاثون بقلم شمس العمراوي
رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل الخامس والثلاثون
بارك الله لكم وعليكم وجمع بينكم بالخير
هكذا انهى المأذون كتب كتاب كلا من جوري و جاسر وجنه ويوسف وبدا الاحتفال
كان رحيم يقف بجوار قمر وهو يلف يده علي خصرها ولا يتركها
قمر وهي تنظر الي رحيم قالت : هروح ابارك للبنات
رحيم: لا هنروح سوي دلوقتي يا حبيبتي
قمر: ماشي يا حبيبي
جاء عليهم سيف
رحيم: مالك
سيف: خايف علي بابا مجاش كتب الكتاب حتي ماما مجتش وجوري وجنه زعلانين
رحيم: وانت مش عارف هما فين
سيف: لا عرفت ان بابا اخد طياره انهارده علي باريس
بس رايح هنك ليه مش عارف
رحيم: تمام تعالي نروح عند البنات
ذهب كلا من قمر ورحيم وسيف عند البنات
عند جنه وجوري
كانت كلا من جنه وجوري ينظرون الي الحاضرون
وهم يبحثون عن ماجد وسوزان
ترقرق الدموع في عينهم لعدم مجيئهم
ووقفهم معهم في مثل هذا اليوم
جاءت عليهم ملك وقالت:بتعيطوا ليه؟
جنه بزعل واحباط: ماما وبابا مجوش
جوري وهي تمسح دموعها قالت بقهر : يعني هي حاجه جديده عليهم هما كدا علي طول
جاسر وهو يأخذ جوري في احضانه
قال: متزعليش يا حبيبتي كل غايب وله عذره
يوسف قال: ان شاء الله هيكون موجودين في الفرح
جاء عليهم سيف وقمر ورحيم
قمر وهي تأخذ جنه في احضانها قالت: الف مبروك يا حبيبتي
جنه: الله يبارك فيكي ياقلبي
ثم انتقلت الي جوري واخذتها في احضانها
وقالت: الف مبروك يا جوجو
جوري: الله يبارك فيكى
قمر بابتسامة قالت: اي مفيش حد هيرقص فين المهرجانات
ملك: مالك رح يشغل حاجه بدل الملل اللي احنا فيه دا
جنه وهي تبتسم قالت: دا انا هولعها انهارده
جوري: يلا علي المنصه
قبل ان تتحرك اي واحده منهم وجدو يد من الفولاذ تمسك يدهم
يوسف: علي فين
جنه: رايحه ارقص
يوسف وهو يقترب منها قال: وحضرتك متجوزه سوسن عشان ترقصي قدام الناس كدا
جنه: عادي علي فكرة انهاردة كتب كتابي وعاوزه افرح
يوسف: ابقي ارقصي في بيتنا احسن علي الاقل انا جوزك ثم غمز لها
احمرت جنه من الخجل وقالت: انا عاوزه ارقص دلوقتي...... اقولك تعالي ارقص معايا
شدت جنه يوسف قبل ان يتحدث
جاسر: علي فين الهمه
جوري: هرقص
جاسر: لا مافيش رقص
جوري: عشان خاطري انهاردة كتب كتابي يا جسور يا حبيبي
جاسر: حبيبك
جوري بدلع قالت: حبيبي هيسمحلي اني ارقص انهاردة صح ياقلبي
جاسر بتوهان قرب منها وقال: حبيبك لو ما بعدتيش عنه دلوقتي هيعمل حاجات هيندم عليها
ثم نظر الي ثغرها وقال: وفي فكره هموت واكل منها
جوري: عشان خاطري انهاردة ويوم الفرح بس
وقبل ان يتحدث وجدها مسكت يده وذهبوا الي المنصه
رحيم وهو يقترب من قمر ولف يده علي خصرها قال: امممم مقولتليش انك بتعرفي ترقصي
قمر بخجل: ايوا عادي
رحيم : طيب
قمر: طيب سبني
رحيم: هتروحي فين
قمر: هروح معهم
رحيم: لا عاوزه ترقص استني نطلع للاوضه
وارقصي زي ما انتي عايزه
صمتت قمر من شدة الخجل
بدأ مالك في تشغيل المهرجانات
فبدأ بمهرجان يا اسبايسي
بطل الكوكب وحش كون علي التك توك دي اجمل بنت
حض في دلعها باحلي عيون
بيغيرو منك.......
وبدا الكل في الرقص الشعبي
وكان كل من في حفل كتب الكتاب يرقصون ويغنون مع بعض المهرجانات
جاءت سوزان الي جنه وجوري وعندما وجدت جنه وجوري سوزان وهي تأتي اليهم ابتسمت وقالوا بسعاده: ماما انا مش مصدقه انك هنا ثم احتضنتها
سوزان بابتسامة مزيفه: طبعا يا حبيبي ازي محضرش فرحكم
نظر اليها رحيم كثيرا
جوري : يا رب بابا يجي هو كمان
كانت حفل كتب الكتاب اقل ما يقاله عنه انه رئع
رجع المعازيم الي بيتهم ولم يحضر ماجد الحفل
كان الكل مجتمعون في المنزل وهم يضحكون دخل عليهم ماجد وهو بجواره سيده
نظر الكل الي من تقف بجوار ماجد ثم ينقلون بصرهم الي سوزان
نظرات سوزان الي التي تقف بجوار ماجد وهي مرتعبه
جوري: مستحيل مين دي
جنه: بابا مين دي
نظرت المرأه الي جنه وجوري بعيون دامعه
ماجد وهو يأخذها في الحضانه قال: دي مامتكم
سيف باستغراب: اومال مين اللي هناك دي
نظر ماجد الي سوزان وقال: دي خلتكم
جوري: اي النكته السخيفه دي
جنه: انت عوز تقول لنا ان الست الي هي المفروض تكون امنا تكون خلفتنا....... وان ماما سابتنا ليها
ماجد بثبات: غلط هي ماسبتكوش هي الي اذت اختها وخدت مكانها استغلت انها ميته
سيف : ازي دا
حنين ببكاء: هي
ماجد: سوزان كل الاورق تم كشفها
جوري: انا مش فاهمه حاجه ازي دي مش امي
ماجد: انا هحكيلك
انا كنت بحب حنين جدا وبعد كدا حصل نصيب وتجوزنا كنت عارف ان سوزان معجبه بعصام ابو رحيم لكن عصام بيحب فيروز واتجوزها
حنين: فيروز كانت اعز صديقه عندي كنا صحاب دايماً
كان كل اسررنا مع بعض حتي لما هي حبت عصام
قالتلي انها بتحب
قولت لها ما تعترف له انك بتحبيه
"
فيروز: لا انا مش هقوله
حنين: ليه بس كدا هيطير منك
فيروز بابتسامه: يكفي اني ادعي لي ربنا انه يكون من نصيبي..... ولو مش من نصيبي ادعي ان حبه يخرج من قلبي ..... وربنا يسعده
حنين: تعرفي انا عاوزه اقولك حاجه
فيروز : اي
حنين: انا كمان بحب ماجد بس خايفه وهو كمان بيحبني
فيروز: خايفه ليه و عرفتي منين انه بيحبك
حنين: كلمني فون
فيروز: كدا غلط
حنين: ليه بس احنا الاثنين بنحب بعض
فيروز: اللي يحب حد يدخل البيت من بابه مش من تليفونه
حنين: بس هو مش هيعرف
فيروز: ليه بس
حنين: عارفه لازم الكبير اللي يتزوج الاول وعصام رفض انه يتزوج
فيروز: يا ستي يجي لبابكي ويقوله علي اسبابه
وهو يروح لباباه ويقوله انه هيقري فاتحه ويلبس دهب ومش هيتجوز غير لما عصام يتجوز
حنين: ربنا يسهل ادعيلنا انه يوافق
كل هذا تحت سمع سوزان
كانت سوزان تغار من علاقة فيروز وحنين كثيرا
وبعد كدا انا قولت لماجد واتفقت معاه اني معتش هكلمه فون غير لما يكون بنا رابط رسمي
ماجد: روحت لبابا وقعدت اقنع فيه اسبوع
وعصام كان معايا لحد ما عصام قال لبابا انه عوز يخطب
وبابا فرح لما عرف مين اللي عايزها
اللي هي فيروز
بعد كدا اتجوزنا
وكانت حياتنا ماشيه كويسه لحد ما اختفت حنين بعد ولادتها من جنه
في ناش شهدت انها شافت عربيه بتقع في البحر
وصلنا لقينا عربية حنين مرميه هناك
جالي اكتئاب وحصلت لي صدمه
بعدها بسنه الكل بدأ يقنع في اني اتجوز سوزان
ومنكرش اني اتجوزتها عشان هي شبه حنين
وبعد جوازنا بسنه عملت حادثه ودخلت مستشفى حكومي يحصل الصدفه ان الغرفه اللي بتتعالج فيها حنين جنب الغرفه الي انا كنت فيها شفتها وعرفت انها فقدت النطق والحركة
ختها وسافرت باريس وهي بتتعالج هناك
حنه: عشان كدا كنت علي طول مسافر
ماجد: ايوا كانت حالت امك بتسوء اكتر من الاول
لما سافرت رجعت لقيت عصام ميت وفيروز
حنين: سوزان رنت عليا وقالت انها تعبانه وان بابا مسافر ومحدش معاه في البيت
روحت لما وانا في الطريق لقيت عربيه بتجري ورايا وبعد كده محستش بنفس غير واقعه في النيل
بعد كدة صحيت لقيت نفسي في المستشفى مش قادره اتحرك او اتكلم
فضلت علي هذا الحال وكنت كل يوم بدعي ربنا يقومني بسلامه او ارتاح احساسى بالعجز وحش كدا
لما لقيت ماجد دخلي الغرفه حسيت ان روحي ردتلي
اكمل رحيم وقال: بعد ما سوزان هانم عملتلك الحادثة
حبت تخش لعصام عن طريق ماجد بس هي معرفتش تعمل حاجه
فقالت ان لازم فيروز تموت
قالت لو كانت فيروز هي اللي ماتت كانت هي اللي مكانها
فتعمل اي قالت مش هتسيبهم يعيشوا بامان
راحت كلمت واحد قطع فرامل العربيه ولعب شويه في سلوك الكهربا عشان لو العربيه اتقلبت تولع علي طول فيموت...... ثم صمت قليلا وقال بصوت متحشر: فماتو ماكنش حد معايا في عزاهم غير سيف انا وهو عملنا عزا بابا
بعد كدا اخدتى سيف وبنات عمي وسافرتوا
ماجد: انا ساعتها كنت في باريس بعالج حنين مكنتش اعرف اي حاجه
سوزان بغل: ان طول عمري بكره فيروز
بكرهها من ايام الدراسه و كرهتها اكتر لما سمعتها
ب تعترف لي حنين انها بتحب عصام
انا مقدرش اشوفها سعيده لما حاولت اخد ماجد جه اتقدم لحنين بسبب كرهي لفيروز كرهت اختي
اتسببت في حادثه لفيروز بس اختي هي اللي جات
انا كنت برن علي فيروز وفيروز اللي ردت فجأة ه لقيت اللي ماتت اختي
حنين: وانتِ بترني كنت مع فيروز ولما سالتها انتِ عاوزه ايه قالتي انك تعبانه وعاوزه حد جنبك
ادتلها جنه وجوري واخدت العربيه بتاعتها عشان عربيتي عطلت
رحيم : وبعد دا كله لما لقتني اشتغلت
وعرفت اسس نفسي ووقف شركة بابا علي رجليها رجعتي عاوزه تستولي علي ثروتي عن طريق اخواتي
ماجد وهو يقف بجوار رحيم قال: رحيم كان عارف كل حاجه جتله من بعد موت عصام وقولته علي كل حاجه تفتكري ماكنتش بقرب منك من بعد جوزنا بسنه ليه عشان طلقتك من اول ملقيت حنين
بقتي محرمة عليا ...... فطلقتك في المحكمه
والمحكمه بعتت لك رساله بس انتِ ما شوفتيهاش
بس اتفقت انا ورحيم نكشفك بس بعد معافى حنين
رحيم: انتِ مفكرة ان كل العابك مكشوفه لما اتفقتي مع علاء يخطف قمر..... ولما سربتي صفقات من شركتي كل حاجه انتِ بتعملها تحت عني ولما اخدتي فون قمر وبعتي منه رساله لعلاء عشان اشك في قمر
نظرت سوزان الي كل من جنه وجوري وقمر ورحيم وحنين وماجد وسيف ومالك وملك ويوسف و جاسر
ثم ضحكت بهستريه وقالت: مش انا الي اخسر ثم اخرجت مسدس و ضغطت علي الزيناد وخرجت طلقه استقرت في جسد...........
يتبع الخاتمة اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقتك يا مكانيكية" اضغط على اسم الرواية