Ads by Google X

رواية فيروز الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم زينب سعيد

الصفحة الرئيسية

  رواية فيروز الفصل التاسع والثلاثون بقلم زينب سعيد

 رواية فيروز الفصل التاسع والثلاثون

في فيلا أحمد ليلا في غرفة كريم.

يجلس كريم يراجع لشمس من أجل الإمتحان وسط ضيق شمس ليتحدث كريم ببرود:فهمتي يا شمس ولا أعيد تاني.

شمس بلهفة :لأ فهمت هقوم أنام بقي.

كريم ببرود:طيب خدي بالك يا شمس لو مقفلتيش السنادي حسابي معاكي هيكون عسير فهماني يا شمس أنا رجعت المواد كلها ليكي شرح وعملتلك مذكرات تراجعي منها يعني ملكيش حجج.

شمس باللامبالاة:حاضر هقوم أنام بقي تصبح على خير.

كريم بغيظ منها:وأنتي من أهله ليغلق الكتاب الذي بيده ويخرج من الغرفة متجها لغرفة رنا.

………….بقلم زينب سعيد……………...

في غرفة رنا.

تجلس تراجع من المذكرات التي أعدتها هي وفيروز ليطرق الباب ويدخل بعدها كريم ليحدثها بحنان:لسه بتذاكري يا رنوش كفاية كده.

رنا بهدوء:لا خلصت براجع المذكرة دي وهنام.

كريم بهدوء :دي المذاكرة بتاعتي.

رنا بإستغراب:لأ دي بتاعتي لخصتها أنا وفيروز.

كريم بإستغراب:ليه مذاكرتيش من المذاكرة بتاعتي من باعت ليكي نسخة ولفيروز نسخة مع شمس.

رنا بإستغراب:مذكرات أيه شمس مأدتنيش حاجة ولا بتقابل فيروز أصلا .

كريم بتوعد:ماشي يا شمس حسابك معايا بعدين المادة الجاية هجبلك مذكرتها بنفسي واحدة ليكي وواحدة لفيروز .

رنا بهدوء:شكرا يا كريم أحنا بنلخص لنفسنا أطمئن وبنعرف نظبط كنت بقعد أنا وفيروز نلخص سوا.

كريم بإستغراب:بتقعدوا فين دي ماكنتش بتيجي الجامعة.

رنا بهدوء :كنت بروح ليها البيت.

كريم بتعجب :بيت مين هي مش عايشة عند ساجد.

رنا بهدوء :أيوة كنت بروح ليها هناك.

كريم بغيظ:أزاي يا رنا تروحي من غير إذني وكمان سي ساجد هناك.

رنا بهدوء :بابا وماما عرفين يا كريم وبعدين ساجد بيبقي في شغله ولو صادف وجه وأنا هناك بيسلم عليا وبعدين يدخل أوضته ومبيخرجش منها طول ما أنا هناك.

كريم بهدوء :تمام تصبحي علي خير.

رنا بهدوء:وأنتي من أهله.

………….بقلم زينب سعيد……………...

ليغادر كريم لغرفته بعقل شارد وغيظ من شمس يرد أن يقظها وأن يتش*اجر معها من أجل المذكرات التي لم تبعثها لكن غير رأيه سيتحدث معها بعد الإمتحان غدا وأيضا هذا الساجد أصبح يثير إستفزازه بشدة.
………….بقلم زينب سعيد……………...

في الشرقية.

تجلس أسمي مع سامر يراجع معها من أجل الإمتحان لوقت متأخر لتتحدث أسمي بغيظ :كفاية بقي يا سامر أنا عايزة أنام.

سامر ببرود:لما أتأكد أنك خلاص فهمتي.

أسمي بغيظ:فهمت والله فهمت وحياة عيالك يا شيخ فهمت.

ساجد بخبث:بس أنا معنديش عيال يا أسمي ده أنا لسه سنجل بائس ولو عروستي منجحتش هفضل سينجل لا إلا بقي أشوفلي عروسة تانية تجبلي عيال.

أسمي بغيظ وتوعد وهي تأتي بسكينة الفاكهة وترفعها علي رقبة سامر الجالس بجوارها:هاتي سيرة وحادة كده تاني يا سامر خلينا أدبح*ك وأشرب من دمك أتفضل يلا كمل شرح.

سامر بخوف وتراجع:بهزر معاكي يا حبيبتي هو أنا أقدر هتجوز عليكي يا حبيبتي ده أن سامر حبيبك.

أسمي ببرود وهي تضع السكين محلها :شاطر يلا كمل شرح.

سامر بهدوء :حاضر ليكمل شرحه لها تحت نظراتها العاشقة له فهي أصبحت تعشقه لأبعد حد.

………….بقلم زينب سعيد……………...

في الصباح في شقة ساجد.

تستيقظ سامية مبكرا تعد الإفطار سريعا وتذهب لتوقظ فيروز من أجل إمتحانها لتفيق فيروز وتصلي فرضها وترتدي ملابسها إستعدادا للذهاب للإمتحان لتخرج من الغرفة وتجلس تتناول الطعام مع والدتها.

في الخارج.

تجلس فيروز وسامية يتناولون الطعام لتتحدث سامية بهدوء :هتروحي أزاي يا حبيبتي.

فيروز بهدوء :هشوف تاكسي ولا حاجة يا ماما أنا معرفش حاجة هنا.

سامية بهدوء وهي تعطيها بعض الأموال:خدي دول خليهم معاكي يا بنتي إيجار الورشة هيجي كمان أسبوع عشان لو حبه تجيبي حاجة.

فيروز بهدوء وهي تأخذ النقود:تسلمي يا أمي أنا بفكر أنزل أشتغل كفاية أوي علي ساجد كده هو متكفل بالأكل والشرب وكل حاجة بس أنا محتاجة فلوس تكون في إيدي .

سامية بحزن:الله يرحمك يا جمال محوجتناش لحد طول ما أنت عايش.

فيروز بهدوء :الله يرحمه ليكملوا طعامهم بصمت حتي خرج ساجد من غرفته بعد فترة وهو مرتدي ملابس العادية المكونة من بنطال جينز أسود وسوي شيرت أبيض وبليزر أسود فاليوم أجازته لتفاجئ فيروز ووالدتها من إستيقاظه.

لتتسأل سامية بهدوء :أيه يا أبني صحيت بدري ليه مش النهاردة أجازة أنت خارج ولا أيه.

ساجد وهو يجلس:أيوة يا أمي أجازة بس فيروز بدأت إمتحانات خلاص هروح أوصلها.

فيروز بتفاجئ:لا خليك مرتاح أنا هروح لوحدي.

ساجد بهدوء :وأنا هبقي مرتاح وأنا نايم وسايب مراتي تتبهدل في الموصلات.

سامية بإبتسامة:ربنا يرضي عنك يا أبني.

ساجد بإبتسامة:تسلمي يا رب أتفضلي يا فيروز قالها وهو يمد يده لها بكارت فيزا.

فيروز بإستغراب:ايه ده.

ساجد بهدوء :أمسكي الآول لتمسكه ليكمل كلامه ده كارت فيزا في حساب ليكي كل شهر هملاه ليكي تصرفي علي نفسك زي ما تحبي لإني عارف أنك هترفضي تطلبي مني حاجة وخدي يا ستي دول كمان خليهم معاكي لغاية ما تبقي تسحبي من الفيزا قالها وهو يمد يده لها بعدة أوراق من فئة المائتين جنيه.

لتصدم فيروز من كل هذا:لا طبعا أنا مش هاخد الفيزا ولا الفلوس.

ساجد بهدوء:ممكن أعرف ليه.

فيروز بهدوء :لإنك مش ملزوم بكل ده.

ساجد ببرود :بصي يا فيروز أنتي مراتي بإرادتك أو لأ أنتي مراتي وملزومة مني صح ولا غلط يا حماتي.

سامية بهدوء :كلامك صح يا أبني خدي يا فيروز من جوزك وأسمعي الكلام.

لتأخذهم فيروز علي مضض لتفاجئ من عدد الأموال فكانوا ألفين جنيه لتضعهم جانبا.

ليتحدث ساجد بهدوء :وده يا ستي مصروفك قالها هذه المرة وهو يعطيها مائتين جنيه.

لترد هذه المرة بصدمة:مصروف أيه كافية كده.
ساجد بهدوء :لأ الفلوس إلي معاكي والفلوس إلي في الفيزا تشتري بيهم إلي أنتي عايزاه هدوم حاجات خاص ليكي براحتك لكن مصروفك هتخدي مني والفلوس تخلص كل شهر ياريت ومتزعلنيش منك لو فاكرة أنك لما متصرفيش الفلوس مش هحط فيرها لا هحط بردو علي فكرة سامر إلي بيصرف علي أسمي بردو لأن مكتوب كتابهم ممكن تسأليها.

فيروز بهدوء :حاضر يا ساجد.

ساجد طيب :يلا عشان إمتحانك .

فيروز بهدوء :يلا مع السلامة يا ماما.

ساجد بهدوء :سلام يا أمي أنا ورايا شوية حاجات هخلصها وبعدين هروح أجيب فيروز يا أمي عايزة حاجة.

سانية بهدوء:تسلم يا أبني.

ليغادر ساجد وفيروز المنزل تتبعهم نظرات سامية السعيدة والفرحة بهذا الشاب الذي رزق الله إبنتها به تعويضا عن تعبها.

………….بقلم زينب سعيد……………...

في الجامعة أمام كلية التجارة.

يقف سامر مع أسمي وليلي ورنا ومعاذ في إنتظار مجئ فيروز ليأتي كريم وشمس في هذه اللحظة ليتسألو عن وقوفهم كذلك.

كريم بتساؤل:واقفين ليه كده.

معاذ بهدوء:البنات مستنين فيروز.

كريم بهدوء :تمام.

شمس ببرود :مش يلا أحنا يا كريم عشان أدخل لصحابي الإمتحان هيبدأ.

كريم بستغراب :مش هتستني أختك.

شمس ببرود :بعد الإمتحان أبقي أشوفها.

كريم بهدوء :تمام يلا بعد إذنكم يغادروا إلي الكلية.

ليتحدث معاذ بتساؤل:لسه أنت وكريم مش بتتكلموا يا سامر.

سامر بهدوء :هو إلي رافض يكلمني وبراحته أنا مش هضحي بأخويا عشانه.

رنا بهدوء :بس كريم زعلان لأنه فاكرك كنت عارف ومخبي عليه.

سامر بهدوء :حتي لو كنت عارف ده ميخصوش يا رنا هو سابها وأتجوز أختها وبعدين أن مش هسمح ليه يتكلم عن مرات أخويا نص كلمة يا رنا دي عرض أخويا يعني عرضي.

أسمي بهدوء:بس بقي فيروز وساجد جايين علينا.

ليصمت الجميع ليأتي ساجد وفيروز لهم ويتحدث ساجد بهدوء :صباح الخير.

ليرد الجميع عليهم:صباح النور.

لتتحدث فيروز بلهفة:أيه بنات أتأخرت عليكم.

أسمي بهدوء:لا يا حبيتي يلا بينا.

رنا بهدوء :يلا بعد إذنكم يا جماعة.
سامر بهدوء :اتفضلوا.

ليدخلو البنات للامتحان ويبقي الشباب يتحدثوا قليلا حتي يستأذن ساجد بالمغادرة.

………….بقلم زينب سعيد……………...

بعد أربع ساعات .

يقف ساجد يتحدث في الهاتف مع والده ليفاجئ بمن يقف أمامه وينظر له بتحدي ليغلق المكالمة ويبادله النظرة.

ليتحدث كريم ببرود:منور الجامعة يا ساجد باشا.

ساجد ببرود مماثل:ده نورك يا دكتور خير أصل أكيد مش جاي تسلم عليا.

كريم بسخرية:ليه لأ مش أحنا عدايل ولا أيه .

ساجد بسخرية:أطلع من دول يا كريم وقول عايز أيه أنا عارف أنك غيران مني فبلاش جو المحبة ده مش لايق عليك .

كريم بإستفزاز:هغير وأولع ليه يا حسرة ده المفروض العكس مين فين إلي متجوز واحدة عاجزة.

ساجد بعصبية :العاجزة إلي بتتكلم عنها كنت هتموت وتتجوزها يا كريم بيه والضافر إلي بطيره من رجليها بألف من عينتك.

كريم بعصبية :مين دي إلي كنت هموت وأتجوزها أنا إلي سبتها ورميتها مش أنا إلي أتجوز واحدة عاجزة ومسيرك أنت كمان هتزهق منها وطلقها لما ترجع تفكر تاني وتشوف أخوك متجوز واحدة سليمة وصحابك كذلك وأنت يا حسرة مراتك عايزة إلي يسندها .

ساجد بإشمئزاز :أنا مش عارف أقولك أيه لإني إلي زيك ميتردش عليه بس هرد عليك أنا من يوم ما عرفت فيروز وأنا بصلي ركعتين شكر يوميا أن ربنا رزقني بيها لأني عمري ما كنت أحلم إن ربنا يرزقني بملاك زيها.

كريم بسخرية:أنت بتضحك علي نفسك يا ساجد أنت بتعمل كد لأنها بعيد عنك بكره لما تقرب منك وتبدأ تقارنها بخطيبتك القديمة هتعرف أنك غلطان ومش بعيد تطلقها كمان ولا تتجوز عليه.

ساجد بشمئزاز :أنا مش عارف أقولك أيه واحد زيك أزاي يبقي دكتور جامعي بعقليتك دي لا وكمان ليدرس لطلبة إلي زيك المفروض يتحرم من دخول الجامعة أساساً.

كريم بإستفزاز :مش هرد عليك لأني عارف أنك بتقول كده من وجعك من كلامي.

ليأتي ليرد ساجد ليجد من ترد بدال منه بهدوء:هو لو ندمان يا دكتور كريم هيبقي ندمان أنه ضيع وقته في كلامه مع واحد زيك يلا يا ساجد لتمد يدها وتمسك يد ساجد تسحبه للسير معها ليركبوا السيارة ويقود ساجد بصمت تام ليحاول التحدث بهدوء:عملتي أيه في الإمتحان يا فيروز.

فيروز بهدوء:حلو الحمد لله.

ساجد بهدوء:جيتي من إمتي.

فيروز بخجل ودموع:لما قالك أنك متجوز واحدة عاجزة أنا أسفة يا ساجد إني أتسببت ليك في الإهانة دي.

ساجد بهدوء وهو يركن السيارة وينظر لها بهدوء ثم يمد يده ويمسك يدها ويتحدث بهدوء:إهانة أيه إلي بتتكلمي عنها وأيه الدموع دي يا فيروز أنتي مش عاجزة ولا فيكي حاجة نفسي أنتي تفهمي ده .

فيروز بدموع:أنا فاهمة ده لكن الناس هي إلي مش عارفه وعايزة توجعني علي طول.

ساجد بهدوء وهو يقربها منه ويأخذها بإحضانه ويمسك علي رأسها بهدوء:وأنتي ليه تديهم الفرصة دي أصلا ألي عنده نقص هو إلي بيقول عليكي عاجزة.

فيروز بدموع:يعني أعمل ليهم أيه.

ساجد بهدوء:كريم يا فيروز ندمان أنه سابك وقال الكلام ده عشان يخليني أبعد عنك أنا كمان فحب يغظني فهمتي ولا لسه يا عيوطة.

فيروز بدموع:بس هيفرق معاه في أيه أنك تسبني هو متجوز شمس خلاص.

ساجد بهدوء:أنك تفضلي قدامه من غير جواز ويقنع نفسه أن هو صح ومحدش رضي بيكي عشان أنتي عاجزة فهمتي.

فيروز بدموع:للدرجادي أن مش مصدقة.

ساجد بهدوء:لسه بتحبيه يا فيروز.

فيروز وهي تخرج من أحضانه وتعود لكرسيها مرة آخري؟؟؟؟؟؟


يتبع الفصل الأربعون  اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية فيروز" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent