رواية احببت مريضاً الفصل الثالث 3 بقلم حبيبه الشهيد
رواية احببت مريضاً الفصل الثالث
_مالك حصلك اى؟
=مالى منا زى الفل اهو حتى شوفي
وقف قدامى وكان كل لما يقدم خطوة ارجع خطوة لغايه موصلت للحيطة وهو حط ايده الاتنين على الحيطة، ينفع احفر الحيطة دى يجماعة معلش!
_اى دا اى دا هو القمر بتكسف!!
=ممكن تبعد بقي، لو سمحت حضرتك
_حضرتك! بقي جوزك وتقولى حضرتك!
=مش انت الى على طول بتقولها
_أنا لى شيفانى معيد في الجامعة! وبعدين يعنى اى إلى انتى بتعمليه دا !
=عملت اى؟
_اى الإسراف في الجمال دا
=احنا هنفضل كده يعنى!
_مش انتى الى قومتى
لقيته قرب منى جامد زقيته وخرجت من الاوضه بسرعة ودخلت اوضه قدامها وقفلت الباب
ثوانى يجماعة انا بوء والله لا عاوزة فلاتى ولا نيلة، انا عاوزة احمد بتاع الصبح والله، إلى بيقولى حضرتك وبينام على طرف السرير دا، بس يخربيته حبيت اللحظة الصراحة إلى كلها رومانسيه دى ممكن نعيد المشهد تانى عشان خاطرى عشان خاطرى!
_احمم مش هتفتحى!
=روح اوضتك يعسل
_انتى هتنامى فين معلش!
=في الاوضه إلى انا فيها دى
_تمم وانا هنام فين
=في اوضتك يباشا، تخيل
_لا طبعا افتحى عشان عاوز انام
=يعم مينفعش، نام في اى اوضه من الاوض التانيه
_يست انا راضي انا متربتش وراضي، مش هتفتحى!
=لاء يا أحمد مش هفتح وكلمة كمان هصوت واقول خدش حيائي
_هه، مسيرك تيجى يجميل، ثوانى هو انتى اسمك اى؟
=انت هتجننى بقي ولا اى، مش قولتلك قبل كده مريم!
_انا اول مرة اشوفك دلوقتي اصلا، بس تعرفي ذوقي طلع حلو جامد، تصبحي على خير يقمر
سمعت صوت باب اوضته بيتقفل وابتسمت، اى إلى بيحصل دا، فين الجود بوي بتاعى معلش رجعهولى
نمت وانا مش فاهمة حاجة وصحيت على صوت الشغالة بتخبط عليا عشان الفطار
صحيت ولمحته صاحي فدخلت عشان أغير، يرب يرب ميشوفنيش
_مريم
شافنى شافنى، يختاى
= نعم
_انتى كنتى فين امبارح!!
=نعم؟ انت مش فاكر
_فاكر اى!!
=لا مفيش، هو انت لما تناديلى بتقولى اى؟
_حضرتك
=اعيط؟ هعيط منتا تثبت مش ناقصه خوتة والله
_انا هنزل تحت، ابقي فوقى وانزلى افطرى
أفوق اى، هو بجد مش عارف عمل اى امبارح!
غيرت ونزلت لقيته هو وباباه قاعدين بيفطروا قعدت قدامه وجمب باباه على السفرة وانا مش فاهمة حاجة
خلصنا فطار
_انا طالع فوق يوالدى عاوز حاجة؟
=لاء يبنى اطلع
طلع وانا متنحة وباصه لباباه واول مبصلي اتخض
_في اى يبنتى خضتينى
=انت معرفتش تربي لى؟
_نعم!!
=اقصد ابنك امبارح بليل حاول يتحرش بيا يحاج، وانا بنت ناس انتوا مش جايبنى من الشارع!
ضحك جامد
_معلش بقي دى الشخصيه التانيه
=اووف انا نسيت، ممكن تحكيلى هو ماله بالظبط
_الصبح زى منتى شايفه وبليل زى مشوفتى بردو
=هو لا باد بوي لا جود بوي مفيش وسط!
_ايه!!
=كمل كمل
_واحد محترم وبيحب القراءة والتانى بيسهر ومش نافع، الدكتور بيقول ان كل شخصيه مش بتفتكر الشخصيه التانيه عملت اى
=الاه انا مش فاهمة، بص اعتبر المحترم احمد والسافل ابو حميد
_طب يستى احمد مش عارف ابو حميد بيعمل اى والعكس فهمتى؟ يعنى احمد اول مرة يشوفك امبارح الصبح والتانى اوى مرة يشوفك كان بليل
=طب والعمل!
_هو بياخد دوا الصبح وبليل طبعا احمد بياخد الصبح لكن بليل مش بنعرف ندهوله، العلاج النفسي اهم حاجة، هو ليه جلستين في الأسبوع وبيروحهم بس على اساس احمد مش التانى بتاع بليل
=فهمت، دى حالته صعبه اوى
_عشان كده جوزته ليكى انتى، كل الناس بتقول عليكى طيبه ومعدنك أصيل ومتاكد انك هتساعديه
=اوعدك هعمل إلى عليا
ابتسملى وابتسم وطلعت الاوضه، بصتله وافتكرت امبارح وضحكت، يعنى هو دلوقتى المحترم، الحمد لله
جت الشغاله واعطته الدوا وخدت منها الدوا عشان ابقي اعطهوله انا، طب وهو احمد هياخده، ابو حميد هدهوله ازاى بس يربي!!
_احمد انت رايح فين؟
=خارج شويه
بصتله وابتسمت :تمم متتأخرش
=حاضر بعد اذنك
_اتفضل
هو مينفعش تبقي كده على طول، لا على طول اى كده هتشل، طب مينفعش تبقي كده وكده، طب ينفع انام!
انا خايفه وربي لما يرجع هيرجع بليل يعنى هيرجع تانى قليل الادب اعطيه العلاج ازاى!
فضلت قاعدة على السرير ايوة منا مش هنام والله، يجى يخضنى زى امبارح، انا هعطيله العلاج وانام في اوضتى ايوة دا احسن حل
سمعت باب الفلة بتقفل في حدود الساعة 12 ونص
سمعت صوته في الطرقه بيغنى
فتح الباب وابتسم
_ازيك يحلوة
=يالهووووي
تبع الفصل التالي: اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " رواية احببت مريضاً " اضغط على أسم الرواية