Ads by Google X

رواية روز الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

الصفحة الرئيسية

   رواية روز الفصل الثالث بقلم سولييه نصار


رواية روز الفصل الثالث 

يعني ايه مش فاكرة اسمك 
كانت دكتور كبير بيسالني فبصتله بتوتر وانا ببكي وقولت:
-مش فاكرة والله مش فاكرة حاجة ابدا ...
دموعي نزلت فبصلي بشفقة وقالي :
-متقلقيش يا بنتي أنا هساعدك توصلي لعيلتك ثقي فيا ...
مسحت دموعي وانا مرعوبة حاسة بالخوف واليأس صعب انك تصحي في يوم وتكتشف انك مش عارف انت مين اصلا ولا مفروض تثق في مين بس مفيش حل تاني لازم اقبل اي ايد هتتمدلي ...
بعد أيام خرجت من المستشفي ورجعت مع الدكتور محسن اللي خبط*ني وعالجني في المستشفي الكبيرة بتاعته ...وداني بيته كان متجوز وعايش مع مراته وبنته صفاء 
-هنا تعالي يا حبيبتي ..
جات واحدة كبيرة في السن بس جميلة وشيك وبصتلي بإبتسامة وسلمت عليا وقالت:
-اهلا بيكي يا بنتي محسن حكالي عنك متقلقيش البيت بيتك لحد ما نلاقي اهلك 
ابتسمت وانا حاسة بالأمان الموضوع بسيط هما في وقت قريب اكيد هيلاقوا عيلتي اتمني أنهم يلاقوهم ...
........
في البيت ...
كانت ماسكة منار صورة اختها وهي بتعيط ...قلبها واج*عها عليها ...ياريت كانت حاولت اكتر توقف في وسطها عشان متتجوزش الإنسان ده لأنها كانت عارفة أنه مش كويس ....عارفة أنه عمره ما حبها هي ....بس هي كانت عام*ية ماشية ورا الحب وخلاص وادي خ*سرت وضاعت وهي هتتجنن وتلاقيها حطت أيدها علي وشها وبدأت تعيط ...قلبها واج*عها علي اختها ياريت تمسكت بيها لآخر لحظة ...بعدت ايديها لما لقت ابوها بيطبطب عليها ...بصتله بحزن وقالت:
-روز ضاعت مننا يا بابا ..
قعد باباها جنبها وحضنها وقال:
-لا يا منار ...هنرجع روز لينا وهنبقي مع بعض زي الاول ...مش هنتخلي عنها 
-بس هي فين 
-هنلاقيها بإذن الله ...ليا واحد صاحبي ضابط قدم مساعدته وربنا يسهل ...
مسحت منار دموعها وقالت:
-كله بسبب ال*زفت علي ياريتها ما حبته 
سكت الاب ..حس أنه كمان مشترك في الغلط هو اتخلي عن بنته كان لازم يوقفها بس هو استسلم واهي بنته ضاعت منه ...مش عارف يواسي نفسه ولا يج*لدها أنه اتخلي عن بنته بالسرعة دي ....
.......
مرت الايام وأهل روز وعلي بيعملوا المستحيل عشان يلاقوها ...علي كان اكتر واحد فيهم بيبذل مجهود عشان يلاقيها ويطلع في عيون منار هو البطل ...كان مستعد يعمل اي حاجة عشان تحبه ...حتي لو هيدور علي مراته اللي مبيحبهاش ....
.....
-خير يا علي مش ناوي تحل عننا شوية 
قالتها منار وهي متعصبة فقرب منها وهو بيقول بتوسل :
-منار أنا بعمل المستحيل عشان الاقي روز وترجع...وهرجعها 
بصتله منار بصمت وقالت:
-ولما ترجع هتعاملها كويس يعني ولا ناخدها من قصيرها وتنفصلوا واختي ترتاح منك 
-لا انا هطلقها واديها حقوقها بشرط تبقي ليا ...
-اطلع برة 
-منار 
صرخت منار فيه وقالت:
-قولتلك اطلع برة أنا مشوفتش أحق*ر منك وانا هخلي اختي تتطلق منك ...
قام علي بغضب وقال:
-ماشي يا منار بس متزعليش من اللي هعمله ...
......
في يوم 
قرب عم محسن مني ومسك أيدي وقال بسعادة:
-مبروك يا حبيبتي لقينا جوزك خلاص ...واحد صاحبي في الشرطة جاله قضية اختفاء زوجة وكانت صورتك موجودة فيهم...طلع اسمك روز ومتجوزة من علي توفيق ...هو جاي دلوقتي في الطريق ...
قلبي دق بتوتر وانا حاسة اني فيه حاجة غلط ...طيب اهلي فين ...
بعد نص ساعة 
كنت قاعدة مع علي اللي ماسك ايدي وهو مبتسم بغموض وقال:
-انا كنت هتجنن عليكي يا حبيبتي ...يالا نروح البيت ...
قلبي انقب*ض وبعدت أيدي وانا بقول بتوتر :
-هو أنا مليش أهل ...اب ام او اخوات .
ابتسامته اختفت وبصلي بحزن وقال:
-لا ملكيش أهل يا حبيبتي اعتبري كده اهلك من زمان طردوكي من البيت لما اتجوزتيني حتي دلوقتي هما معتبرينك مي*تة ومحدش فكر يدور عليكي!!!

يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent