رواية حين تقع في الحب الفصل الاربعون 40 بقلم ندى علي حبيب
رواية حين تقع في الحب الفصل الاربعون 40
في منزل سكينه
غسان كان راح عند نور يودي ليها هدوم للولاد
سكينه :يابني خليك بايت مع مراتك وروحو بكرا
غسان وهو بيلبس الكوتش:اسف والله يا امي بس واعد الشباب بسهره النهارده معلش
سكينه بحب:ماشي يا حبيبي ودخلت
غسان :مالك يا نور زعلانه ليه
نور :يعني ايه هيحصل لو فضلت ومشينا الصبح
غسان بغيظ:نور انا سيبك وغضبي لراسي وسيبك علشان الشباب وهسهر معاهم النهارده وعوزاني ابات
نور :خلي بالك من الطريق
غسان بحب باس راسها :يلا مع السلامه يا عمري خلي بالك انتي من نفسك والولاد ونزل اتجه الي الجماليه
...............
في الجماليه
الشباب متجمعين في المخزن والأغاني شغاله والقهوه بتوزع مشاريب علي حساب غسان وكلهم مبسوطين وبعد وقت وصل غسان
غسان :اجدع شباب في الدنيا
عمرو :اجدع رائد فيكي يا مصر وحضنو بعض
انور صاحب قاسم :حبيبي يا حضرت الرائد وحشني والله وسلموا كلهم علي بعض
غسان :اسمعو بقي النهارده توديع العزوبيه بتاعت اخواتي يعني السهره صباحي وبدء في الضحك والرقص
عمرو بضحك:اخر مره هنسهر كدا وبعد كدا لساعه 11 هتنام علي الكنبه يا بشوات
قاسم بغرور:مين دا ياض اللي ينام علي الكنبه احنا رجاله ياباشا صح ولا ايه يا عمر
عمر :انا اخري 9 علشان البت متفضلش لوحدها برضو
غسان بضحك :حنين اووي
....................
في منزل سكينه
سكينه :لازم تحترموا رأي اجوزكم دول من بكرا هيكونو مسؤلين عنكم تعيشو مش من تاني اسبوع وبصت لنور
نور بغيظ:ياماما دا مكنتش بحبه لكن دلوقتي معرفش اغضب علشان بحبه
نسمه :يا جاااااامد
نورهان :بنات ميعه
سكينه :اسمعي بقي يا نورهان هانم قوضتك مش هقفلها علشان عرفة انك مش هتتأخري عليا
نورهان بصت لنور
نور :عندها حق عمر رومانسي وراقي وانتي يا نورهان راجل في شكل بنت
نسمه بضحك :نورهان انتي بتتهزقي
نورهان بغيظ:طب وربنا مقعده معاكوا ودخلت قوضتها
نور ونسمه ماتو من الضحك
نور وهي بتهز عاصي:بس يا روح ماما اهدي وخليك شاطر
اسر بنوم :تيتا عاوز انام
سكينه :تعالي يا نور عيوني واخدته ودخلت تنام
نور:نسوم انا هدخل انام انا وعاصي
نسمه :ماشي ياحب وانا هدخل انام علشان نروح الكوفير بكرا بدري
نور :ماشي يا روحي ودخلت اوضتها
.....................
في منزل منير الالفي في البلكونه
نفين :مالك ياحج قاعد هنا ليه مش مع غسان وقاسم
منير بتنهيدة :خايف اوي يا نفين
نفين :من ايه يا حاج
منير :خايف من السعاده دي انا فرحان علشان شايف العيال فرحانه شوفت اليوم اللي جوزت فيه غسان وبشوف يوم قاسم ويوم عمر الواحد عاوز ايه تاني من دنيته
نفين :ربنا يفرحك ويطولنا في عمرك
منير :الواد عاصي واسر وحشوني متعرفيش هيجوامتي
نفين :هيجوا بكرا بعد الفرح
منير :ماشي انا هدخل اريح شويه
نفين :ماشي ياحج
......................
يوم الزفاف في منزل منير في الصباح
غسان قام اخد شور ولبس بنطلون ازرق جنز وتيشرت نص كم اسود ضيق وكوتش احمر
غسان :اما اشوف الدكتوره مراتي اللي حبت بيت امها دي
غسان :الو صباح الخير
نور بتعب :صباح النور يا حبيبي
غسان :مالك يا نور صوتك متغير ليه
نور :مفيش باين جيلي دور برد
غسان :ليه بتنامي عريا*نه
نور بخجل:انت قليل الادب
غسان بضحك :الله مش بسألك يا روحي المهم الولاد فين
نور :الاستاذ عاصي نايم واسر بفطر مع ماما
غسان :حبيب قلبي وحشوني معرفتش اشبع منهم
نور :قولتلك خليك بايت انت مرضتش
غسان :المهم النهارده هتيجي ولو ايه حصل مش هتباتي وانا قلت كلمه
نور :حاضر انا كدا كدا هاجي
غسان :طب هتعملي ايه دلوقتي علشان اكون عارف
نور:هقوم اعمل ببرونت عاصي علشان هيفضل مع ماما هو واسر وانا راحه مع البنات الكوفير
غسان :ماشي يا حببتي عوزه حاجه
نور :سلامتك وقفلت
نورهان :يا عمر انت زعلان وانا عرفه بس النهارده فرحنا
عمر :خايف اجي اقربلك تزعلي
نورهان بخجل :عمر بطل بقي وانا راحه دلوقتي الكوفير
عمر بضحك :حببتي بتكسف ياولاد المهم ماشي
نورهان :عوز حاجه
عمر :سلامتك يا مزه وقفل
نور ونسمه اللي وقفين علي الباب
نسمه :كان بقولك ايه خلاكي حمرا كدا ها ردي اوعي تكذبي
نورهان بتوتر:كا كا هيقول ايه يعني ابعدي كدا
نور بضحك :وانتي مالك يا نسمه
نورهان :المهم هنروح الكوفير ازاي
نسمه :قاسم من ساعتها تحت
نور :الله يحرقك سيبه الولا تحت من ساعتها والله معندك دم يلا انزلو
نورهان :يلا ونزلو لتحت
.........
تحت البيت
قاسم :يعني بقالي ساعه واقف
نسمه :اسفه والله علي ما خلصنا وجبنا حجتنا
قاسم :طب يلا علشان تلحقوا يا روحي
نسمه ركبت جنب قاسم
قاسم راح نحيتها علشان يربط حزام الامن :وحشتيني وباس خدها برقه
نسمه بكسوف :قاسم البنات هيجوا
قاسم :مايجو مراتي وانا حر
نسمه بخجل :اتلم وعدي اليوم يا قاسم
قاسم بضحك :حااااضر كلها سعات يا نسوم
نسمه افتكرت وخافت واتوترت
والبنات ايجو وركبوا وراحوا علي الكوافير
ودخلو وبدؤ في البس وقاسم رجع علي البيت
.........................
في منزل منير الالفي
الحر*يم كانوا مبسوطين والاغاني شغاله وانتصار ونفين وحر*يم الحاره كانو بيطبخوا وكانت السعاده عامره علي الكل
في اليل
كان الشباب لبسوا وعمر وقاسم كانوا راقين وقمرات وغسان ايضاً كان انيق جدا
غسان :اوبا ايه ياض منك ليه الشياكه دي
عمر بغرور:اقل ماعندنا يا بوص
قاسم :جدعان انا متوتر ومش عارف ليه
غسان بضحك :ليه ياعم احكيلي دا انا يتر وغطي عليك
قاسم :لالالالا انت فهمت ايه انا متوتر ليكون نسمه مش جهزه ولاحاجه
عمر :شوف يا قاسم هي دلوقتي هتكون مراتك وانت هتعرف تتصرف معاها وتفهمك وتفهمها
غسان :بس الاهم بلاش تكون تور وغب*ي وبس ويلا اخلصو البنات زمانهم خلصوا
قاسم :الله امك وابوك فين
غسان :اني وابويا وعمتي سابقوا يلا احنا ونزلو كل واحد ركب عربيته الشيك وذهبوا لمكان الحفل
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية حين تقع في الحب" اضغط على اسم الرواية