رواية نور و الأسد الفصل الخامس بقلم نور عصام
رواية نور و الأسد الفصل الخامس
اسد. دخل اوضته انصدم لما شاف نور واقفه ولابسه بيرمودا قصيره جدا وباضي حمالات وشعرها الاسود الناعم الطويل علي ضهرها وخصلات منه علي وشها غمض عيونه وفتحها
نور. اتخضت وقالت انت ايه اللي دخلك عليا كدا بدون استأذان يا حمار انته
اسد. بعصبيه قالها انا حمار
نور. ومين غيرك هنا
اسد. قرب منها ومسكها من شعرها وقال انا حمار
نور. مخلاص بقا هو انته مش عارف نفسك ولا ايه
اسد. لف شعرها علي ايده بقوه ومسك ايدها بايده التانيه وبيزئها علشان يرميها برا الاوضه
نور. بتحاول تضربه برجليها
اسد. ضربها برجله اتكعبلت وقعت عالاض وهو فوقها
نور. بتصرخ وتقول الحقووووووني يا نااااااس ياااااهوووووو
ليلي وياسمين واميره وجدها والكل طلعو يجرو وبس فتحو الباب لقو
اسد. فوق نور وبيحاول يخنقها ونور مسكاه من شعره ووعماله تشد فيه
الجد. ايه اللي انتو بتعملوه دا انتو اتجننتم
حمزه. هههههه طب والله مشهد عاوز يتصور
خالد. ههههههه وبعدين قاله تعالي نطلع لانو بس يفوق هيموتنا لو شافنا هنا بقلمي نور عصام
حمزه. ليه يعني
خالد. انت مش شايف نور لابسه ايه
حمزه. والله ما خدت بالي وخرجو
نور. بصويت قالت حد يشيل التور اللي عامل فيها هوجا دا
ليلي. راحت عليه وقالت ابعد يا بني عنها ميصحش كدا
اسد. محدش يدخل بينا انا لازم اجيب اجلها
جده. راح لعندهم وبصله
اسد. فهم نظرة جده وقال متفهمنيش غلط
الحد. قال وافهمك انها حجه صح يا باشا
ياسمين وامها شدو اسد من عليها وقوموها
نور. بغباء قالت يخربيتك حيطه فوقي
اسد. برقلها وبعدين بصلها من فوق لتحت
نور. بصت لنفسها وشهقت
الجد. قال ايه مش ناوين تعقلو بقا
نور. هو اللي
اسد. بصلها وقاله اخرصي احسنلك
ياسمين. مسكتها من ايدها وقالت تعالي يا نور معايا علشان تغيري واتحركت بيها
اسد. جري عليها وقالها رايحه فين كدا
ياسمين. هاخدها تغير مينفعش كدا
اسد بتسرع لا خليها هنا وروحي هاتلها هدوم
نور. بصتله
اسد. ضربها علي دماغها وقالها اكيد هخرج يعني
الجد. طيب يلا ننزل وبس خرجو من الاوضه قال ل اسد لما انت هتموت عليها من الغيره كدا بتعاملها كدا ليه
اسد. انا اغير علي دي
ليلي. هو انت غيران بس دا انت ميت من الحب كمان يا عين امك وضحكت هي وجده
اسد. احرج وقالهم اها انتو فاضين بقا
ليلي. قالت ليه مش حب العمر اللي رافض تتجوز بسببها وكل ما نفتح معاك موضوع الجواز تقول بعدين لسه ملقتش حبيبتي اما القيها هتجوز علطول نور عصام
جده. رد وقال واهو لقاها
اسد. علي فكره انا مكنتش اقصد الشعنونه دي
جده. اممم ماهو واضح يا ابن مختار
جدتهم. قالت تعالي هنا يا واد يا اسد ومسكته من ودانه وقالت انت ازي تزعل القمر بتاعنا
اسد. انا ازعلها دي تزعل بلد
نور. نزلت وراحت علي جدتتها وباستها وقالت صباح الفل
جدتها. صباح الجمال
اسد. بصلها
نور. راحت عليه وعملت كأن مفيش حاجه وقالت صباحووو كابتن باشا
اسد. كابتن باشا
نور الحق عليا اللي بديك اتنين ف واحد
جدتها. ههههه والله عسل يا بت يا نور
نور. قعدت جنب اسد ومسكته من خده وقالت ياخلاثي قموص قوي يا باشا
اسد. بعد ايدها وقالها قموص
نور. لا وحمش
جدتها. ههههههه
ليلي. تعالو يلا افطرو
نور. معلش انا مستعجله وكمان لازم اروح الشقه اجيب كتبي وحاجتي علشان الجامعه
اسد. اقعدي افطري وانا هوصلك
نور. هتأخر
اسد. قولت هوصلك
نور. قعدت جنبه
اسد. كلي براحتك لسه بدري
جدهم. قالهم بتتهامسو ف ايه كدا
نور. قالت بيقولي عاوز اقعد معاكي علي انفجار يرضيك كدا يا كبير
جدهم والكل. ههههههههه هههههههه
اسد. باحراج قالها انا قولت كدا
نور. اكدب يعني
اسد. ودي تيجي
اميره. بمرح قالت هما غيروها ولا ايه يا نور
نور. هي ايه دي يا بت
اميره. كلمة انفجار اصل طول عمري اعرف انها انفراد
نور. قالت ما هو اسد يا بت اللي قال فطبيعي تطلع مختلفه هو اي حد ولا ايه الكل ضحك
اسد. مااشي يا نور
نور. قالت اسد انت اللي مختار ديكور اوضتك
اسد. ايوا حلوه صح
نور. بعند قالت بالعكس زي الزفت
اسد. قام وقالها يلا ومسكها من ايدها
جدتهم. بمناغشه قالت انا هاجي معاكم
نور. قالت اقعدي يا تيتا اقعدي ياحبيبتي شوفي جدو بينادي عليكي وجريت قبل ترد
اسد. ف العربيه قال ل نور مش ناويه تعقلي بقا
نور. علي فكره انا عاقله ومفيش مني اتنين
اسد. الحمد لله
نور ليه يا خويا
اسد. دا خوت يخوتك
نور حست بغيرته قالت الا قولي يا باشا هو لو انا يعني مني اتنين تفتكر تختار مين فينا وتتجوزها
اسد. بعند قال ولا واحده
نور بغضب ليه ان شاء الله دا انا لقطه دا انا فرصه متعوضش
اسد. بس مش ليا
نور. دا علي اساس اني انا معبراك اصلا دا انا مش بطيقك دا لو انته اخر راجل ف الدنيا مش هبوصلك
اسد. لسه هيرد فونه ردن فتح وقال الو
حمزه. اسد تعالي المصنع شويه عوزينك
اسد. انا تعبان هوصل نور وانام شويه وارجع القسم
حمزه. تعبان ايه انت عجزت ولا ايه يا باشا دا حتي محتاجين صحتك الفتره اللي جايه دي
اسد. فهمه وبعدين رد وقال عجزتم كلكم يا بعيد هو انتو ايه مش ناوين ترحموني امته هاخد اجازه لما اموت يعني
حمزه. معلش بجد محتاجينك نور عصام
اسد. تمام بس اوصل نور واجي وقفل وبعد شويه وصلها الشقه جابت حاجتها وهي نازله قابلت هاني بصلها بغيظ اسد قالها يلا ومشيو وصلها الجامعه
نور. بعد ما خلصت جامعه راحت كالعاده الشركه اللي بتدرب فيها وبس خلصت راحت عالمطعم
في بيت معتز الجوهري
الجد. هي نور اتأخرت كدا ليه
ليلي. والله يا بابا انا بتصل عليها فونها مغلق
جدتها. بس اتأخرت زياده عن اللزوم
ياسمين. هي قالت انها بتخلص جامعه وتروح شركه بتدرب فيها جايز دا اللي اخرها
اسد. دخل وقال السلام عليكم
الكل رد السلام
اسد. ايه مالكم ف ايه
ليلي. نور مرجعتش لحد دلوقتي
اسد. ايييه
جدته. ايوا يا بني واحنا قلقانين عليها قوي
اسد. ليلتها سودا لو اللي ف دماغي صح والتفت يخرج
نور. دخلت وقالت مساء الخير
اسد. راح عليها وكله شر وقالها كنتي فين لحد دلوقتي
نور. وانت مالك انته
جدها. يا بنتي قلقتينا عليي
ليلي. يا حبيبتي خوفني عليكي وكمان فونك مغلق
نور. فصل شحن
اسد. بصوت عالي قالها كنتي فييييين
نور. خافت من صوته العالي وبعدين قالت كنت الشغل
ليلي. شغل
نور. ايوا يا طنط انا بعد ما خلصت محاضراتي روحت الشركه اللي بدرب فيها وبعدها روحت المطعم اللي بشتغل فيه وبعدين جيت اهو
اسد. مسكها من ايدها وسحبها وراه عالسلم
الجد. اسد
اسد. قال لو سمحت ياجدو بعدين نتكلم
خالد. اسد جن عالاخر
حمزه. الحب بقا
الحد. اخرض انت وهو
حمزه اها ماهو انت كدا يا حاج متجيش الا علينا
الجد. بتقول حاجه يا حمزه
حمزه. بقول وحشتني يا جدو مشوفتكش طول النهار
ياسمين. ههههه جبان
حمزه. ههههه بس يابت يا قمر انتي دا الكبير فاهمه
اسد. دخلها الاوضه ورامها عالسرير
نور. براحه شويه مش كدا الله
اسد. ايه اللي وداكي الشغل الزفت دا تاني
نور. عادي دا شغلي وانا متعوده عليه وبحبه
اسد. بتحبيييه
نور. ايوا
اسد. وخلاص جن منها قالها انتي مش عرفه انتي مين ازاي تعملي كدا وانتي تقدري تشتري المطعم باللي فيه
نور. محدش له حاجه عندي
اسد. طيب مفكرتبش ف وضعنا كلنا
نور. بزعل قالت اولا محدش يعرفني
اسد. بغضب محدش يعرفك
نور. ياسيدي لو مش عجباك وبتستعر مني ارجع بيتي
اسد. نوووووور
نور. انا قولت اللي عندي
اسد. مسكها من ايدها وقالها هما كلمتين مفيش غيرهم من الجامعه للشركه ومنها عالبيت فاااهمه
نور. وانت مين علشان تتحكم فيا
اسد. بصها وقال عاالله كلامي ميتنفذش وكان حاد ف كلامه
نور. انا محدش يتحكم فيا وخصوصا انته
اسد. بيحاول قدر الامكان يتحكم ف اعصابه علشان ميتهورش ويضربها بصها وقال غوري علي اوضتك
نور. مشيت وهي بتبرطم
ياسمين. شافتها راحت عليها ودخلت معها اوضتها
نور. زعلانه
ياسمين. نور حبيبتي اسد والكل معهم حق ف انهم
نور قاطعتها وقالت انا اتعودت علي كدا
ياسمين. بس انتي دلوقتي مش محتاجه للشغل ف ليه
نور. ياسمين انا لحد دلوقتي مش مستوعبه اللي انا فيه انا حياتي اتغيرت واتقلبت 180 درجه بين يوم وليله
ياسمين. بس اتغيرت للاحسن ولقيتي عيلتك اللي بتحبك وبتخاف عليكي وتتمني بس تشاوي وتقولي عاوزه حاجه
نور. انا عرفه كل دا بس انا متعوده اعتمد علي نفسي
ياسمين. يعني هو انا علشان مش بشتغل ابقي ضعيفه ومش قد المسؤليه لا يا نور
نور. قاطعتها وقالت انا فهماكي بس بصراحه متعودتش اقول لحد عاوزه حاجه ولا اقول انا عاوزه فلوس
ياسمين. مش عيب يا حبيبتي وكمان انتي عندك فلوس كتير باسمك زي ما سمعت دا غير ان جدو واسد وحمزه وخالد كل سنه بيحطولك مبلغ كبير قوي ف البنك من ايراد المصنع
نور. عرفه بس انا مش
ياسمين. قاطعتها وقالت بلاش مكابره يا نور وبوصي لشكلك ومركزك ومتفهمنيش غلط الشغل مش عيب بس اشتغلي شغل يليق بالبشمهندسه نور الجوهري
نور بصتلها وسكتت
ياسمين. حضنتها وقالت متزعليش مني انا اختك واكيد عاوزه مصلحتك وابتسمت وقالت سيبي عندك مع اسد ف الموضوع دا وياستي عنديه ف حاجه تانيه
نور. رفعت حاجبها
باسمين. بخربيت تفكيرك اللي ف ثانيه يتحول ويفكر ف المصايب وباستها من خدها
نور. ايه دا يا بت
ياسمين. ايه بببوسك
نور. زئتها عنها بأرف وقالت متلمسنيش انتي طلعتي منهم
ياسمين. يخربيت تفكيرك المهبب وضربتها بهزار علي كتفها
اميره. خبطت ودخلت وقالت ها خلصتو
ياسمين. ف حاجه
اميره. ماما بتقولكم تعالو علشان تتعشو يلا
ياسمين. يلا يانور
رواية نور والاسد بقلمي نور عصام
نور. لا معلش مليش نفس
ياسمين. كدا اسد هيكون انتصر عليكي
نور. دا مين دا اللي يفوز عليا لحظه بس اغير وانزل
ياسمين. طيب احنا هننزل نساعد ماما علي ما تغيري ونزلو
نور. وهي نازله قابلت خالد عالسلم
خالد. اهلا بالقمر
نور شافت اسد قاعد عالسفره حبت تعانده مسكت خالد من ايده وقالت والله وحشني ياد يا خالود
خالد. امممم دا انتي ناويه تخربيها علي دماغي انا بقا
نور اخرص انت
خالد يابنتي والله انا اكبر منك
نور. بسنتين مش كتير يعني
خالد. طيب احترميني شويه وياريت تبعدي عني علشان الاسد عينه علينا وانا حاسس انو عاوز بجيب اجلي
نور. بس يا جبان
خالد. جبان قدام الاسد ملكيش دعوه
نور. باخبتك وكانو وصلو
اسد. بص لايدها اللي ماسكه خالد
الجد. اقعدي يلا يانور
نور. حاضر يا جدو وبعدين قالت تعالي يا خالد يا حبيبي اقعد جنبي اصل مشوفتكش طول النهار وبجد وحشتني قوي
خالد. الله يخربيتك حاسس ان اجلي خلص
نور. لا لسه فيه يومين
خالد. ههههههه
وبعد انتهاء العشا
الجد. قال تعالي يا نور عاوزك ف المكتب شويه
اسد. قال لحظه يا جدي لو سمحت
الجد. خير يا اسد
اسد. بدون مقدمات قال انا عاوز اتجوز نور
الجد والكل اتفاجئ من الطريقه هما كان متوقعين وعرفين ان دا هيحصل بس مش كدا ولا بالسرعه دي
اسد. قولت ايه يا جدي
نور. قبل جدها يرد قالت انا مش موافقه
اسد. من غير ما يبصلها قال قولت ايه ياجدي
نور. بغضب قالت انا قولت مش موافقه واعتقد بكدا خلص الموضوع ولا ايه يا باشا
اسد. يوم الخميس هنعمل خطوبه وسابهم وطلع اوضه
نور. بتغلي من الغضب وقالت شوفت قلة أدبه يا جدو
الجد. اهدي بس كدا وتعالي اقعدي
نور. اهدي ايه بس يا جدو بعد كلام الزفت دا
الجد. خطرت فكره ف باله قالها لو مش موافقه خلاص براحتك وهو يتجوز علا بنت خالته اهي هتموت عليه وامها نفسها تجوزهالو وتبقي انتصرت عليكي وكسبت المعركه بقلمي نور عصام واخدته منك منا طول عمري اقول اسد مش هيتجوز إلا بنت عمه نور اهي لو موفقتيش للاسف هيتجوزها وتبقي حتة عيله مشت كلامها عليا
نور. رفعت حاجبها وبعدين قالت لا ياجدو انا ميرضنيش حتة بت زي دي تعاندك وتمشي كلامها عليك ابدا دا انا اقتلها
الجد. يعني موافقه
نور. ايوا ياجدو وهطلع عينه وعينها
الجد. حضنها وقالها حبيبة جدها اللي مترضاش تزعله ابدا
جدتها باركتلها وباقي العيله وطبعا علا دي بنت خالة اسد فعلا بس متجوزه وعندها عيال ومسافره برا
الجد. طيب يلا كلو علي اوضته ينام وبص لباقي العيله الكل فهم انو محدش يقول حاجه ل نور عن علا
نور. طلعت اوضتها وقالت ماشي يا علا الكلب ان موريتك
اسد. نايم علي سريره وبيفكر ف الشعنونه اللي قلبه وعقله مجاجنين بيها وابتسم لما كانو ببتخانقو وهو فوها ونام
واشرقت الشمس بنور ربها
نور. جهزت ونازله رايحه الجامعه
حمزه. ياصباحوووو
نور. ببتسامه قالت فل وبصت لقت اسد خارج من اوضته قالت ياااه علي صباحك ياد ياحمزه ورد وفل وياسمين يااااه ياريت منه كل يوم
حمزه. شاف اسد قالها اها علشان كدا صباحي عجبك طب غوري بقا من وشي انا مش مستغني عن عمري
نور. جبان وواطي وكانت وصلت جدتها قالت صباحو مانجه
جدتها. ببتسامه صباح الفروله
اسد. ايه مش هنخلص من سوق الفاكهه اللي نزلتو فيه دا
نور. قالت ل جدتها شكله غيران ولا ايه اما اروح انرفزه شويه وراحت عليه وقالت صباح الجمال علي عيونك العسلي دول يا اسودي
اسد. عوج بوئه وقالها اسودك
نور. طبعا يا حبيبي مش خلاص اتراضينا وبقينا اخوات زي الناس الطبعيه وهناخد هدنه
اسد. اخوااات
نور. ايه يا باشا مش عجبك اخوات خلاص نخليها ام وابنها
ليلي والكل ههههههه هههههههه
نور. اهو اشهدو عليه بصالحه وهو راكب دماغه طب اعمل ايه اقطع نفسي يعني ولا اموته واخلص منه احسن
اسد. بصلها برعب
نور. جريت علي جدها وقالت والله عيب ف حقك اللي بيحصل ليا ف وجودك ياحاج نور عصام
الجد. انا راضي علشان تستاهلي
نور. ياعيني عليكي يانور انتو بتعملو فيا كدا ليه علشان مليش قريب ولا حبيب ولا غريب اهئ اهئ اهئ
حمزه. انشالله حتي تتفحمي محدش هيدافع عنك
نور. واطين يعني الم الدور
خالد. ايون
نور. احم طيب ياجماعه انا هروح المطبخ عند ليلي وراحت وبس دخلت قالت بتعملو ايييه
عمها مختار وليلي. اتخضو
نور. ها قرو واعترفو بدل ما اخلي فضحتكم بجلال واقول دخلت لقيت مختار بيتحرش ب ليلي
ليلي. محرجه
مختار. اخرصي يابت الله يخربيتك
نور. راحت عليه وحطت ايدها علي كتفه وقالت مش عيب عليك يا مختار تتحرش بمراتك
ليلي. راحت عليها وقالتها موتك علي ايدي انهارده
نور. جريت علي برا وقالت عااااااااا الحقني ياجدووو الحقووووني كلكم عااااااااااا
الجد. والكل قامو من عالسفره وقالو مالك يابنتي ف ايه
نور قالت ليلي المفتريه دخلت علشان اساعدها ف الفطار
ليلي. واقفه روحها هتطلع
نور. بصتلها وقالت قولت اساعد طنط حبيبتي وبس دخلت عندها لقتها قالتلي غوري يابت من وشي قولتله ليه كدا يا طنط دا انا بحبك راحت مسخنه السكينه عالنار ولسعاني ف دراعي وجابت الساطور وحطته علي رقبتي وقالتلي إياك توافقي علي جوازك من ابني وراحت علي اسد وقالت شوفت يا حبيبي امك وانا اللي قولت خلاص اخيرا الدنيا ضحكتلي وهتجوز ابن عمي حبيبي اللي هيريحني من الدنيا وأرفها ويخاف عليا ويهنيني اهئ اهئ اهئ
اسد. مسكها من قفاها وقالها امي عملت كل دا
نور. ايوا يا حبيبي انا هكدب يعني
اسد. لا طبعا بس امي غلطانه انها مالسعتك علي لسانك بالسكينه بس ملحوقه انا اللي هعمل وشدها
نور. هتعمل ايه يا باشا مش كفايه امك ااااه يانور ياصغيره عالموت ياختيييييييي
روايات بقلم نور عصام
مختار وليلي. تستاهلي
الجد. وباقي العيله بيضحكو بصوت عالي
نور. بضحكو ياغجر ليا حق لما قولت عليكم غرقانين
اسد. بيكتم ضحكته وقالها اخرصي
نور. وهي عامله زي الكتكوت المبلول قالت هنروح فين يا باشا انا عندي محاضره مهمه وانت ميرضكش اسقط
اسد. وصل للباب التفت وقال جدو انا كنت بقول يوم الخميس الخطوبه لا خليها بكرا جهزو نفسكم علي كدا وانا هعزم صحابي علي بكرا باذن الله وقفل الباب قبل حد يعترض وقالها يلا عالعربيه
نور. يا عيني عليكي يا نور روحتي بلاش
اسد.قال تخلصي جامعه وعالبيت وتجهزي نفسك علي بكرا
نور. بس اناا
اسد. بحده بصلها وقال ولا حرف ومش عاوز اسمع صوتك وبعد شويه وصلو الجامعه قالها اتفضلي يا انزلي يا عروسه
نور. نزلت وحضرت محاضرتها وبعد ما خلصت راحت الشركه وبس طلعت قالت تروح المطعم علشان تقولهم انها مش هتروح تاني وفعلا حصل وقعدت شويه مع زملائها بالمطعم وبعدين روحت دخلت وقالت السلام عليكم الكل رد
ليلي. تعالي يا حبيبتي عوزاكي
نور. حاضر يا طنط وفونها رن فتحت ولسه هترد سمعت
اسد. بصوت عالي قالها نووووووور
نور. رمت الفون من ايدها
ليلي. ايه يا بنتي مالك
نور. الاسد منتحل شخصية التور الهايج وشكله كدا ناوي علي موتي ااااه يا نور اااه. .....
يتبع الفصل السادس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية نور و الأسد" اضغط على اسم الرواية