رواية في حب الياسمين الفصل الخامس والأخير بقلم نورهان محمد رفعت
رواية في حب الياسمين الفصل الخامس والأخير
:اكيد انا ي زومي
ياسمين بصدمه:اهي كملت
زينب: اي جاب البنت دي هنا
حمزة باستغراب:جومانة جيتي امتي
جومانة:لسا جاية حالا اي رايك في المفاجأة (هي مصرية بس كانت عايشة ف المانيا و هي بتعرف تتكلم عربي كويس )
حمزة:جميلة بس عرفتي البيت ازاي
جومانة:فارس صحبك ساعدني اني اوصل ، و بعدين أنت هتفضل تسأل كتير يلا عرفني علي عيلتك
حمزة:دي جومانة صاحبتي و دا خالي ،و دي مرات خالي و دي طبعا ياسمين الغالية
ياسمين بابتسامه بسيطة:حبيبي تسلم
جومانة:ازيك ياسمين
ياسمين بقرف: اهلا
سعاد:اتفضلي ي بنتي تعالي كلي معانا حماتك بتحبك
جومانة قعدت معاهم
زينب: حمزة تعالي عايزاك
حمزة: حاضر
بالداخل:
زينب: ممكن اعرف الزفتة دي بتعمل اي هنا
حمزة: هي جات فجأة
زينب:طيب تمشيها بقا انا مش بحب اشوفها قدامي
حمزة:طيب ازاي هتبقي خطيبتي و انتي مش بتحبي تشوفيها قدامك
زينب:نعااام دا يستحيل
حمزة باستغراب:اومال ازاي انتي قولتي الخطوبة كمان كام يوم
زينب:انا قصدي علي خطوبتك انت و ياسمين
حمزة بصدمه:ياسمين ، ياسمين مين ، ياسمين بنت خالي اللي زي اختي ي ماما
زينب:لا هي بنت خالك مش اختك
حمزة:اي كانت هي مين بس انا مش بحبها و مش بفكر حتي احبها هي بالنسبالي اخت و بس و هتجوز جومانا
زينب:يبقي مافيش جواز خالص و البنت دي تمشي من هنا فورا
.........
ف الصباح:
ياسمين: كريم هو فين حمزة مجاش لي احنا كدا هنتاخر اوي
كريم:حمزة مشي من بدري
ياسمين:من غير ما يعدي عليا
و أكملت بحزن:تلاقيه بدأ يبعد عشان الست هانم متزعلش
ياسمين:انت مش بتذاكر لي
كريم:طول ما الامتحان مش بكرة يبقي لسا بدري
ياسمين:دا انهاردة
كريم:بس مش بكرة
ياسمين:امشي يلا روح ذاكر ، مش باقي كتير ع الفترة المسائية
كريم:احبك و انت خايف علي مصلحتي
ياسمين بضحك:امشي يالا انت هتعاكسني و لا اي
.........
ف الكلية :
:يا مان واحشني و الله
حمزة:فارس، اخيرا افتكرت أن ليك صاحب ف مصر
فارس بضحك وهو يحتضن حمزة:علي ما خلصت ورق النقل و جيت
حمزة:حبيبي كدا هنبقي هنا سوا
فارس:أن شاء الله ي حب ، قولي بقا عملت اي مع جومانا ، هي اللي أصرت تنزل معايا و ملحقتش اعرفك
حمزة:حصل خير المشكلة أن أمي مش موافقه و كمان بدل ياسمين ما تروح تقنعها بالجوازة ،خليتها تختارها عروسة ليا
فارس:انتي اتجننت يا حمزة هتتجوز جومانة ، يعم جومانة مش شبهك ، و لا تنفعك خالص و انت مش بتحبها انت بس حاسس بالذنب من ناحيتها عشان هي بتحبك و انت لا و هي اصلا مش بتحبك هو إعجاب مش اكتر و امك عندها حق أنها تجوزك ياسمين
حمزة: انت شوفت ياسمين اصلا !
فارس:لا
حمزة:اومال كل شوية ياسمين ياسمين لي
فارس:ما انت اللي كل يوم داوشني ياسمين عملت ياسمين قالت ياسمين بتحب كذا ياسمين بتكره كذا
حمزة:التفاصيل يجدع
فارس بغمزة:التفاصيل برضو
عند ياسمين:
اسراء:ياسوو وحشتيني اوي ،هو الدكتور حمزة أخدك مننا و لا اي
ياسمين:يا ستي لا اخدني و لا حاجه انا معاكي اهو و هو اصلا يومين و هيخطب
اسراء:مبااارك ي عمري ، اصلا الكلية كلها كانت عارفه انكم لبعض
ياسمين بحزن:بس مش انا العروسة
اسراء بصدمه:نعاااام
ياسمين:هي دي الحقيقة
اسراء:لا بقي دا انتي تحكيلي من الاول خالص
ياسمين:اقعدي يا ستي هحكي لك ...........هو دا كل اللي حصل و هي جات من السفر و هو اخدها وداها اوتيل
اسراء بحزن علي حال صديقتها:متزعليش هو اللي خسران مش انتي و بعدين كويس أنه هيتجوزها بعيد عنكم و يعيش في الفيلا و
ياسمين:انتي عايزة تشليني ي اسراء ، حمزة ليا انا و بس
اسراء:طيب اهدي بس
..........
في البيت:
زينب:حمزة
حمزة:نعم ي ماما
زينب:هتعمل اي مع الست جومانا
حمزة:هعمل اي يعني ي ماما اهو مستني حضرتك توافقي ع الجوازة
زينب: طيب نتناقش بهدوء دي لا شكلنا و لا شبهنا
حمزة:ازاي ي امي يعني هي سادة و احنا ملون
زينب:لا ي ظريف هي متربية علي عادات غيرنا هي بتصاحب ولاد و بتسهر برا لوقت متأخر و انت هتتعب معاها
حمزة بتفكير:ربنا يسهل ي ماما
زينب:فكر في اللي قولته كويس ي حمزة ، ياسمين بتحبك و انت بتحبها بس انت بتكابر
......
تاني يوم ف الكلية:
ياسمين:ازيك ي حمزة
حمزة: الحمد لله بخير
ياسمين:مش
جومانا:حمزة حبيبي دورت عليك كتير
حمزة:اي اللي جابك الكلية هنا
جومانا:وحشتيني قولت اسأل انا بدل ما انتي مش بتسأل
ياسمين:دبانة بنفسها ف كليتنا مش معقول و انا اقول الكلية اسودت لي
فارس:صباح الخير ي جماعه متجمعين عند النبي
ياسمين:و دا مين الاخ دا كمان
حمزة:دا فارس صحبي
ياسمين:دي شكلها لمت بقا
فارس:مالك ي عسل
ياسمين:مالي ف جيبي ي سطا
فارس:طيب مبروك عليكي المادة بتاعتي
ياسمين:لا لا متقولش انك دكتور هنا
فارس بابتسامه باردة:شوفتي الحظ
ياسمين:منور ي دكتور و الله بعد اذنكم بقا ي جماعه بقولك ي جيمي ما تاكلي المكياج كدا يمكن تحلوى من جواكى
فارس بضحك:جيتي ع الوجيعه
جومانا:قصدك اي ي فارس
فارس:لا قصدي و لا مقاصديش انا ورايا محاضرة ،سلام
حمزة:يلا ي جومانه روحي انتي دلوقتي
جومانة:هقعد معاك شوية لحد ما رامي يجي و همشي
حمزة:رامي مين
جومانة :صحبي
حمزة:صاحبك اه
جومانة:هنعمل الخطوبة امتي
حمزة؛خطوبة اي
جومانا:خطوبتنا ي حمزة
حمزة:خطوبتنا !! قصدك خطوبتي انا
جومانة:يعني خطوبتنا
حمزة: تؤ تؤ خطوبتي انا و ياسمين
جومانا بصدمه:نعم
ياسمين من وراها:انتي سمعتي هو قالك اي صح ! يلا بقا ي ماما اتكلي علي الله ، زمان رامي بتاعك وصل
جومانا:و انا فين ي حمزة
حمزة:انتي مكونتيش ف حياتي قبل كدا و لا هتكوني ي جومانة ، احنا مجرد صحاب بس
جومانة بزعل:فرصة سعيدة ي حمزة ، ع العموم مبروووك ،اتمني اشوفك تاني
حمزة:أن شاء الله ،اعتبريني اخوكي و انا موجود في أي وقت
جومانة: كتر خيرك ،مبرووك ياسمين
ياسمين:الله يبارك فيكي
جومانة :سلام ،و مشيت
حمزة:انتي كنتي بتتصنتي علينا لي بقا
ياسمين بارتباك:و انا هتصنت عليكوا لي يعني انا بس كنت جاية اقولك أن المحاضرة بتاعتك اتبدلت و المفروض انها دلوقت و سمعتك بالصدفة و انت بتخلع منها فقولت اساعدك عشان انا عارفه انا بت ملزقة
حمزة: امممم
ياسمين:هو مش انت قولت انك بتحبها
حمزة:كان إعجاب بالشكل و الاهتمام مش اكتر
ياسمين:قولت لي اممم
حمزة: طب يلا بينا
ياسمين:يلا
حمزة:مبروووك
ياسمين:علي اي
حمزة:خطوبتنا
ياسمين:انت بتكدب الكدبة و تصدقها
حمزة:بس دي مكنتش كدبة
ياسمين:اه يبقي كانت نكتة
اسراء بمقاطعة:ياسمين ، كل سنة و انتي طيبة ي روحي
ياسمين باستغراب:و انتي طيبة بس بمناسبة اي
اسراء ضربتها علي دماغها:يا بت عيد ميلادك بكرة انتي ناسية و لا اي
ياسمين: عيد ميلادي!اااه و الله كنت ناسية
حمزة:كل سنة و انتي طيبة
ياسمين:و انت طيب
حمزة:يلا اتفضلوا عشان نبدا المحاضرة
...........
في البيت عند ياسمين:
زينب:بمناسبة أن عيد ميلادك بكرة بقا يبقي نعمل حفلة
ياسمين بتصفيق:هييييه موافقه
سعاد:بس عالضيق بقا مش كبيرة
ياسمين:اي حاجه المهم اني هعمل عيد ميلاد لولولولولولولوي
حمزة بضحك:طفلة
ياسمين:سيبنا لك العقل ي دكتور
كريم:ابكي ع اللي جاي و لا ابكي علي اللي راح
ياسمين:مالك ي حزين
كريم:ابعدي عني ي ستي انتي
ياسمين:هساعدك بس قولي في أي
كريم:يا شيخه اتنيلي انتي عارفه تساعدي نفسك و تتجوزي اخويا يلا خيبة
ياسمين باحراج:انا اصلا مش بفكر اتجوز دلوقتي و يوم ما افكر هتجوز اللي قلبي يختاره ي لمض
حمزة بغيرة و نظره لا توحي بالخير :و مين بقا اللي قلبك اختاره ي ست هانم
ياسمين:لا انا لسا مفكرتش اتجوز اصلا
حمزة:و متفكريش
ياسمين: خلصانة ي برو ، تصبحوا علي خير بقا انا هقوم انام
.........
اليوم التالي ف الحفلة:
ياسمين:عاجبك يعمتي اللي ابنك بيعمله دا
زينب بخبث:زمانه جاي
ياسمين:ازاي يسيبني ف يوم زي دا يعني ، و لا هو فاكر أن حياتي هتقف عليه ،لو فاكر كدا فهو صح
زينب:هو كان بيقولي أنه عامل لك مفاجأة و اخد اهم قرار ف حياته
ياسمين: ربنا يستر الا قرارات ابنك هتموتني بسكتة قلبية ف يوم
حمزة بابتسامه:لا متقلقيش خير المرة دي
ياسمين:اي لقيت عروسة تانية و لا
حمزة:اينعم بس المرة دي قمر و خاطفة قلبي من زمان
ياسمين:طيب احنا لازم تقطع علاقتنا ببعض
حمزة بابتسامه :تتجوزيني
ياسمين بفرحه:و نلزقها تاني، موافقه هيييييه
تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات