Ads by Google X

رواية زوجتي المجهولة الفصل الخامس 5 بقلم ايمان شلبي

الصفحة الرئيسية

   رواية زوجتي المجهولة الفصل الخامس بقلم ايمان شلبي


رواية زوجتي المجهولة الفصل الخامس 

في المساء وخاصه في فيله البحراوي كان يجلس عدي في شرفته وينظر الي اسفل وهو شارد فيما حدث فماذا يعني ما قالته تلك البلهاء فهو يعتبرها كشقيقته مريم فقط ولن يعتقد انه سيحب مره ثانيه بعد فراقها لينظر الي السماء بوجع وكأنها ترتسم علي القمر وتنظر له بأبتسامه صافيه كصفاء قلبها ليتذكر نعم انها حبيبته السابقه التي تعرف عليها في كليه الاعلام واحبها بشده وهي ايضا ولكن القدر فرقهما فقد ماتت هي 
فلاش باااك
عدي بصدمه:انتي بتجولي اي 
بسمه ببكاء:للاسف ياعدي اكتشفت اني عندي الكانسر في مرحله متأخره 
عدي بدموع ولاول مره:اه بس اكيد لي علاج صح هتتعالجي وتبجي زينه 
بسمه:معتقدش ياعدي انا في اخر ايامي عدي احنا لازم نسيب بعض 
عدي :اي انتي بتجولي اي يابسمه انا بحبك ومهسبكيش واصل 
بسمه وهي تمسك كفه برقتها المعهوده:وانا محبتش في حياتي قدك ياعدي ولا هحب بس انا مش عايزه اعلقك بيا اكتر من كده مش عايزه اتعبك بعد موتي 
عدي بسرعه:بعد الشر عنك انتي هتخفي وهتبجي زينه ان شاء الله 
نهضت بسمه بدموع لتقول بوجع:هتوحشني اوي ياعدي اوعي تنساني 
عدي وهو ينهض ليجذبها من معصمها:لاه مهتمشيش مش بعد ما تعلجيني بيكي تمشي اكده لاه 
بسمه وهي تسحب يديها:مع السلامه ياعدي لتركض سريعا من امامه وهو يقف مصدوم ليمر يومان فقط وقد استمع الي خبر وفاتها في الحقيقه ظل فتره لم يفارق غرفته وممتنع عن الطعام والشراب وممتنع عن الناس ولن يذهب الي الكليه مره اخري حيث كانت تذكره بها 
باااك 
عدي:اتوحشتك جوي جوي يابسمه مهحبش بعدك واصل انتي اللي كنت عايش عشانها في الدنياوهستني اجلي عشان اكون معاها في الاخري ليدلف الي الغرفه ويغلق شرفته ويتوجه الي فراشه ليذهب في النوم لحين موعد الغداء
..............................................................................
في فيله النجعاوي هبطت مريم الي اسفل وكانت ترتدي جلباب فضفاض ومحتشم وتضع الطرحه علي رأسها في الحقيقه لم يزيح رعد عينيه من عليها فهي كانت ملاك علي هيئه انسان  توجهت مريم الي والد ووالده رعد وقبلت يد كلا منهما باحترام ليربتا علي رأسها بحنان حتي جلست بجانب رعد كل ذلك وهي لن تنطق بحرف من خجلها وخوفها من المتوحش زوجها 
عاصم :الواد رعد عامل معاكي اي يابتي اوعي يكون زعلك جولي بس وانا اجطملك رجبته 
لم تلحق ان ترد مريم حيث التصق بها رعد ووضع يديه علي كتفها بتملك ليقول :وه وه وانا هزعلها لي بس يابوي مريم في عيني لينظر في عينيها بنظره تحذيريه من عينيه السوداء مثل الصقر ليقول بمزاح:مش صح ولا اي يامريم ياحبيبتي 
مريم بخوف:ها ايوا ايوا ياعمو رعد زين معايا متجلجش 
عاصم:طب الحمد لله يالا يابنتي بجي شدوا حيلكوا عايزين احفاد كمان تسع شهور 
كانت مريم ترتشف من كوب المياه التي امامها لتبصقه بدون وعي بسبب اخر جمله لتنكمش ملامح كلا منهما اشمئزازا منها لتنظر هي بصدمه لما فعلته وتسعل بشده حتي ان وجهها كان عباره عن كتله من الدم خبط رعد علي ظهرها بقوه كي تستطيع التنفس لتبدا وبعد فتره في الهدوء
علا:وه جرا اي يابتي انتي زينه 
مريم باحراج لما فعلته:ا انا اسفه جدا بس شرجت 
عاصم:ولا يهمك يابتي المهم انك زينه الحمد لله 
رعد بخبث وهو يجذبها من خصرها ويهمس في اذنيها:لاه عايزينك تبجي زينه اكده عايزين الفيله يبجي فيها حفيد بعد 9شهور وانا مهكسرش كلمتهم واصل ليغمز لها بعينيه ليحمر وجهها بشده امامهم حتي ان علا وعاصم لاحظوا ليكتموا ضحكتهم بصعوبه علي ابنهم الذي لن يخجل ابدا 
...............................................................................
في منزل مالك كان يقف امام المرآه ويصفف شعره لينهي وينظر الي نفسه بثقه فهو كان يمثل رمزا للرجوله والوسامه معا لياخد متعلقاته ويخرج من الغرفه ويفتح الباب وفي نفس الوقت كانت تفتح ليال الباب 
مالك:اي ده انتي خارجه 
ليال وهي تنظر له بوجع في داخلها ولكنها اظهرت عكس ذلك لتقول برقه:اه انا رايحه الكليه 
مالك:صحيح انتي في كليه اي 
ليال:في حقوق 
مالك بفرحه:وانا كمان اي الصدف الحلو ديه من الصعيد ومن نفس الكليه 
ليال :اه 
مالك:طب انتي عارفه المكان ولا اي
ليال:لا انا اول مره هنا بس اللي يسأل ميتوهش 
مالك:طب انا ممكن اوصلك بالعربيه انا كده كده رايح 
كادت ليال ان ترفض خوفا من اهلها لتتذكر انه زوجها ليال لنفسها:يابت العبيطه ده جوزك 
مالك :هييه سرحتي فين 
ليال:ها اوك شكرا يامالك هتعبك معايا 
مالك بهيمان:انا عيوني ليكي ياليال 
ليهبط معا متجهين الي الكليه 
...............................................................................
في الكليه حيث تجلس فتاتان ولاول مره نتعرف عليهم
ريناد:يابنتي هو منفضلك وبيتعتبر انكوا صحاب لي عايزه تحرجي نفسك وخلاص 
مرام بحقد:بس هو بتاعي هخليه يتجوزني باي طريقه من الطرق 
ريناد:نفسي افهمك بجد انتي اكيد مش بتحبيه يامرام وانا عارفه ومتأكده اللي زيك ميعرفش يحب اللي زيك بتاع مصلحته 
مرام بخبث:عليكي نووور هو ده يعني انا عايزاه عشان فلوسه 
كادت ان ترد ليجدوا مالك يدلف وبجانبه فتاه قمه في الجمال هبت مرام واقفه لتقول بقلق:مين ديه 
ريناد :معرفش بس تلاقيها.... لم تكمل جملتها الا وتركتها مرام وتوجهت نحوهم بسرعه 
مرام وهي تصافح مالك:مالك ازيك لتنظر بقرف لها :مش تعرفنا مين ديه 
مالك بابتسامه صافيه فهو يعتبرها صديقته :الحمد لله ياميرو اعرفك ساره ساكنه معايا في نفس العماره واكتشفت انها في الكليه ثم نظر الي ليال ليقول:ساره احب اعرفك مرام صديقتي 
ليال بغيره حاولت اخفائها:اهلا
مرام بقرف:اهلا 
مالك:اوووبس معلش انا مضطر امشي عشان المحاضره سلام يابنات ساره اديني رقمك بسرعه عشان اكلمك لما اخلص ونروح مع بعض 
ليال:.012......... ليذهب مالك سريعا ويبقي ليال ومرام
مرام وهي تقترب منها:علي فكره انا مش صاحبه مالك وبس
ليال بقلق:اومال اي 
لتهمس في اذنيها بمكر:وحبيبته كمان بس هو عشان عرق صعيدي مبيقولش علي علاقتنا عن اذنك يا ياقطه لتترك ليال في صدمتها 
...............................................................................
اه ياخرابه انتي كمان هي كانت نقصاكي🤦🙄

يتبع الفصل السادس اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent