رواية موج بحره كان عالي الفصل السادس بقلم دعاء زينة
رواية موج بحره كان عالي الفصل السادس
مين ده يا ستاذ بحر أنت والست أسيا فتحته سبيل وأنا مش عارف
آسيا قربت منه با'ست رأسه وحضنته: وحشني يابو الدراويش
_خُديني فى دوكة بقي
آسيا: تعالي بس جوه وانا هحكيلك كل حاجه
أسر بهمس: ايه ياعم بحر أبوك هيتحول وياكلنا ولا ايه
بحر بنفس الهمس: ده جدي ياحلوف وهو كان ممكن يعمل كده لو آسيا مش معانا لكنها اهي وهتتولي الأمر وغمز ليه متخفش
★*****************★
موج: أنت أكيد اتجننت وكملت كلامها وهي بتخبطه فى صدره أبويا اللي قالك تتجوز عليها أبويا اللي قالك تقهرها وتذل فيها كل يوم والتاني
بحر بدموع مسك أيديها بحنية غصب عنها حست بيها: أهدي وأديني فرصة أشرحلك
موج: تشرحلي ايه هاااا جاي بعد السنين دي كلها وبعد ماوقفت قصاد أبويا عشانك وحاربت الكل لأجلك وبعد اللي أنت عملته فيا فتحلي بيته وقلبه من تاني راجع عاوز تطلعه شيطان الرواية
بحر ساب إيديها بيأس: خمس وأكتر زراع فى دماغي أني مبخلفش مقبض دكتور بتابع معاه ومخليه تبعه كل مرة أروح ليه فيها يكتب ليا دواء يقتل كل شئ وأمل فيا فاهمة يعني دواء يخليني مبخلفش ياموج
موج سمعت الكلام وهي قلبها بيترعش مش مصدق ولا عقلها قادر يقتنع
بحر بيكمل: وياريت علي كده وبس هو اللي جالي وطلب مني أتجوز لما عرفت أني مبخلفش عشان أخليكي تتطلبي الطلاق
موج بحسر'ة ضحكت بوجه: وأنت ماصدقت طبعاً مش كده
بحر: فعلاً ماصدقت روحت اتفقت مع واحدة تمثل أنها مراتي وتحبك الدور معايا وبص ليها باحتياج وحب زاد مع السنين مقلش لأني عمري ما أتخيل أني ست غيرك تشيل اسمي ولا يكون ليها مكان في قلبي
موج فتحت بقها ببلاهة وصدمة، قرب منها بحر ومشي أيديه علي وشها بحنين استسلمت ليه يااااااه أد مشتاقة لكل حاجه فيه لمسته اللي بتحسسها بالأمان نفسه اللي بيديها الأمل أنها تكمل بكرة، عشان فى اللحظة دي تهيج علي زكرياات صعب تنساه بسهولة فتروح زقها أيديه وباعدة عنه
موج بحزن: وطبعاً هو اللي طلب منك تهيني فيا كل يوم والتاني مش كده
بحر: حطي نفسك مكاني ياموج واحد عنده اقتناع تام أنه مبيخلفش بكلام متوثق من دكتور كل يوم يزيد استحالة شفائه عاوزاه يعمل ايه لما فى يوم وليلة يلاقي مراته حامل
موج:.........
★**************★
آسيا: وبس كده ياجدو ايه يرضيك نرميه يعني فى الشارع وهو ميعرفش حاجه وحتي السواق ال.. ولا بلاش شتي'مة أول ماشافه رايح يساعد بحر سابه وقال يفكيك
الجد: ماشي كلامك يااسيتي وحيث كده يبقي ينور طبعاً وقام حط ايديه علي كتف أسر كتر خيرك يابني جميلك ده دين فى رقبتنا والبيت نور
أسر: مفيش جمايل بينا يادرويش
الجد بصله باستغراب وبعدين: آسيا
آسيا: أؤمرني
الجد: وصلي أسر لاوضة الضيوف
بحر بسرعة: أنا هوصله يادرويش وشال شنطته قدامي ياخرة صبري
★************★
بعد شوية وصلوا الأوضة
أسر: بتحبها
بحر اتوتر: هاااا بتقول ايه وقصدك مين
أسر: يعني مش عارف
بحر بجهل مصطنع: لا مش عارف
أسر بضحك: خليك فاكر أني سألتك
وقبل مايرد عليه بحر سمعوا صريخ أسيا خرجوا جري طبعاً
★**************★
أسر بخوف ولهفة: ايه ي أسيا فيه مالك انتي كويسة
بحر: حصل ايه يا أسيا
الجد: عمتك مش موجودة فى البيت من الصبح يا بحر
بحر: يعني ايه الكلام ده يادرويش
اسيا سابتهم ومشيت بتوهان أول واحد خد باله منها كان أسر مشي جري وراها
أسر: آسيا اصبري رايحة فين دلوقتي
اسيا بتوهان: هدور عليها مش هرجع غير بيه يا أسر فاهم مش هرجع غير بيها
فى الوقت ده جه وراهم بحر شاف أسر ماسك أيديها زي مايكون بيواسيها جري عليها شد أيديها منه عشان تترمي فى حضنه
آسيا: أمي يابحر مش هرجع غير بيها هاتلي أمي يابحر عشان خاطري
بحر بص لأسر وشد علي حضن أسيا بتملك: وحياة آسيا لهترجع متخافيش ورفع وشها ليه وبص في عيونها بحر عمره وعد آسيا بحاجه ومحصلتش، هزت رأسها بنفي
يبقي خلاص عمتو هترجع أنتي عارفة أكيد هنلاقيها فى مكانها المخصوص راحت والوقت سر"قها
أسر فى اللحظة دي قلبه حقيقى كان وجعه كان نفسه هو اللي يكون مكان بحر كان نفسه ترمي همومها عليه هو وللأسف السبب مجهول
أسر: طب يلا نتحرك قبل الوقت ما يتأخر أكتر من كده
بحر بص بغضب للهفته أصل مهما كان بحر لطيف ف لطفه ده مبيكونش أقل قسوة وغضب من أي حد يفكر فى اسيته وللحقيقة خوف أسر علي أسيا ضا"يق بحر جدًا: خليك يا أسر أرتاح وأنا
أسر قاطعه قبل مايكمل: مش هسيبكم يا بحر وبعدين يعني أنا قصدي هبقي مرتاح وانا بدور معاكوا عليها حتي أرد جزء من جمايكلوا
بحر جه يرد قاطعته آسيا: يلا بحر مش وقته مناقشة
اتحركوا وبعد فترة وصلوا المكان اللي موج بتبقي موجوده فيه عشان يتفاجئوا
آسيا بصريخ: موووووووووووووووووووج
★******★******★
يتبع الفصل السابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية موج بحره كان عالي" اضغط على اسم الرواية