رواية أوتار القلب الفصل اسابع بقلم ريناد أحمد
رواية أوتار القلب الفصل اسابع
وفجأة شخص مسك المايك وقال : الخطوبة دي عمرها ما هتكمل
اروى نظرت له بصدمة : زين !
زياد : زين !
هدى : مستر زين !
حاتم : ايه الهبل ده
فادي نظر لاروى : انت تعرفيه !
اروى : ....
رانيا : هو في ايه مين ده يا حاتم
حاتم : مش عارف استني هنعرف كلنا دلوقتي
زين ذهب لهم على الكوشه
زين : اهلا يا .. فادي صح
فادي : انت مين
زين : اعرفك بنفسي .. انا زين سالم ومن الاخر اروى تخصني والخطوبة دي مش هتكمل
اروى : جاي ليه
زين : جاي افشكل خطوبة حبيبتي
فادي : حبيبتك ! .. ووجه كلامه لاروى : مش انا سألتك في حد في حياتك ولا لا ؟
زين : وقالت لا مش كده ! .. تبقى غلطانة .. مانا اهو في حياتها
زياد : جاي ليه
زين تجاهله : اروى ، لمي الموضوع وقومي معايا
اروى : انت عبيط ! اولا انا مش حبيبتك ثانيا مش هقوم ثالثا بقا الخطوبه هتكمل غصب عنك
زياد سحب زين بعيد واعتذر وقال للناس أن زين يمزح و يقصد أن الخطوبة مش هتكمل من غيره
زياد : جاي ليه بقولك
زين : انت مالك
زياد : انت عبيط
زين : ما قولت اه عبيط ملكش دعوه بقا
زياد : امشي يا زين
زين : مش ماشي يا زياد .. واروى تخصني .. يا اما هعمل حاجات مش هتعجبك
زياد : طب امشي ونتفاهم بعدين
زين : ماشي نتفاهم بعدين بس هقعد وأحضر ودخل القاعة مره اخرى
فادي : قال انك حبيبته
اروى بتوتر : زين ده ابن عمتي وكنا متخاصمين من فتره عشان كده كلمته بالطريقه دي وكان بيهزر عادي
فادي : الحمدلله .. فكرتك حبيبته بجد
اروى : لا لا
اروى رأت زين وقت دخوله للقاعة للمرة الثانية لكنها تجاهلته
وجاء وقت لبس الدبل
ولبسوا لبعض الدبل
زين جالس والغضب على وجهه
فادي بهمس : مبروك يا اروى
اروى ابتسمت : مبروك ليك انت كمان يا فادي
فادي : الله يبارك فيكي يا حبيبتي
الخطوبة انتهت وكل الناس ذهبت من المكان
____________________________
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️
اروى : ايه اللي جاب زين
زياد : عايز يفشكل خطوبتك
اروى : بصفته ايه
زياد : انت لسه بتحبيه ؟
اروى : .....
زياد : كده هتجرحي فادي
____________________________
لا اله الا الله ♥️
نتاليا تحدثت مع مايا ونور
نتاليا : سمعتوا اللي حصل امبارح ؟
نور ومايا : لا في ايه
نتاليا : اروى اتخطبت
نور : اروى الجوهري ؟
نتاليا : اه هي
مايا : مش ملاحظين أنها بقالها كتير مش بتيجي ؟
نتاليا : اكيد بسبب الخطوبه .. يلا يارب متجيش خالص عشان نظرات زين ليها بتقتلني بجد
نور : يلا ربنا يبعدها عننا
نتاليا ومايا : يارب
____________________________
استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه ♥️
اروى جربت مدرسين رياضيات كتير جدا ووجدت أن ولا شخص بهم قدر يفهمها الرياضيات
اروى تحدثت مع فادي
اروى : السلام عليكم .. ازيك يا فادي
فادي : الحمدلله انت ازيك يا اروى
اروى : الحمدلله .. فادي ممكن طلب؟
فادي : طبعا قولي
اروى : عايزه مدرس رياضيات ضروري .. تعرف حد ؟
فادي : اه في واحد اسمه محمد سراج
اروى : جربته معجبنيش .. مفيش واحد تاني ؟
فادي : هسأل واشوفلك حاضر .. استني مني مكالمة
اروى : تمام شكرا جدا يا فادي
فادي : انت تؤمري يا اروى
واغلقوا المكالمه
فادي اتصل بها مره اخرى وقال لها على اسامي مدرسين
اروى : جربتهم كلهم للاسف وطلعت من عندهم .. خلاص لو عرفت اشوف حد على اليوتيوب هشوف
فادي : تمام .. لو عوزتي حاجه قوليلي
اروى : تمام
واغلقوا المكالمه
اروى تحدثت مع ريم ومريم وهدى
اروى : مش عارفه اروح فين
هدى : روحي لزين سالم وانت كده كده مخطوبه مش هيقدر يعملك حاجه
ريم ومريم : صح .. روحيله
مريم : مش هو زي المدرس القديم؟ روحيله
ريم : اتفق مع هدى ومريم
اروى : هشوف ...
____________________________
اشهد ان لا اله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شىء قدير ♥️
اروى بعد تفكير طويل قررت ترجع درس زين
وبالفعل باليوم التالي ذهبت للدرس
كانت ذاهبة بدري
اروى : السلام عليكم
هبة "السكرتيرة" : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. اتفضلي .. اسمك ايه
اروى : اروى الجوهري
هبة : تمام خدت غيابك ادخلي
اروى دخلت غرفة الدرس ولا يوجد بها أي شخص
شويه ونتاليا ومايا ونور دخلوا
نتاليا بصدمة : ايه ده
مايا ونور بهمس : هي دلوقتي مخطوبة سيبك منها
جلسوا أمامها ونتاليا تستشيط غضبا
شويه وكل المجموعة دخلت
هدى بصدمة : مش معقول
اروى ابتسمت : ملقيتش مدرس غيره للاسف
هدى : اخيرا يا شيخه .. مقولتيش ليه
اروى : لسه مقرره القرار الصبح ويدوبك نزلت وجيت
هدى : الحمدلله .. عامله ايه مع فادي
اروى : الحمدلله .. طيب خالص وبيحبني
هدى : وانت ؟
في اللحظه دي زين دخل
اروى لمحته : ايوه بحب فادي اوي
زين بصدمه : ....
هدى لمحت زين أيضا : ربنا يخليكوا لبعض يا روحي
اروى : يارب
زين : احم ، السلام عليكم
الكل : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
زين : ازيكوا يا شباب
الكل : الحمدلله
وبدأ الحصة وعيونه على نتاليا ...
اروى كانت تنظر له بغضب
نتاليا بصدمة : ده بيبصلي
مايا : يا دبلة الخطوبة
نور : من نظراته شكله بيحبك
نتاليا بفرحة : مش مصدقه نفسي بجد
وظل طول الحصة نظره على نتاليا لكي يُغضب اروى
اروى كانت غيرانه عليه جدا
نتاليا كانت في منتهى السعادة
الكل خرج ما عدا اروى
هدى ذهبت لدرسها
اروى كانت خارجة بعدها وجدت زين يسحبها من يدها
اروى : سيب ايدي .. في ايه
زين : اروى ، اقعدي هنا وانت ساكته
اروى : انت مالك بيا
زين : اروى ، انت كده بتظلمي فادي على فكره
اروى : لا انا بحبه جدا .. ملكش انت دعوة
زين بغضب : اروىىىىى ، اتكلمي عدل
اروى رفعت يدها وأشارت على الدبلة : شايف دي ؟ شايف ولا لا .. دي بقا محطوطة في أيدي بإرادتي ومش هتتشال لأنها بتاعت فادي حبيبي
زين : يا بنتي الشغل ده مش بياكل معايا .. اعملي حاجة جديده تدخل عليا
اروى بغضب : من الاخر انت ملكش دعوه بيا
زين ببرود : اومال جيتي هنا تاني ليه
اروى : للاسف ملقيتش مدرس شرحه حلو غيرك .. مش ذنبي .. جايه هنا وانا مضطرة
زين : مضطرة !
اروى : اه ، سيبني بقا في حالي
زين : امشي يا اروى .. امشي
اروى : مانا ماشيه فعلا
والتفتت له مره اخرى
اروى : و اه اللي حصل النهارده ده وانك تلمسني ميحصلش تاني عشان فادي بيغير عليا
وذهبت وتركته وهو يستشيط غضبا
زين لنفسه : ماشي استني عليا يا اروى
وذهب لبيته
وجلس يفكر وهو حزين جدا من كلام اروى
اتصل بمازن صديقه : مازن ، تعالالي عايز احكيلك حاجات كتير
مازن : تمام
مازن ذهب له
مازن : مالك
زين : متضايق جدا
مازن : ليه بس
زين حكى له على كلام اروى
مازن بحزن : بعد كل ده ولسه بتحبها ؟
زين : اه وحاجه وحشه اوي اني الاقيها بتضيع مني بالطريقه دي
مازن : أهدى وكل حاجه هتتحل
زين : اروى ليا يا مازن .. اروى ليا
مازن : لو من نصيبك اكيد هتاخدها
زين : يارب
مازن : انا همشي وهفضل افكرلك في حل وانت ارتاح ومتفكرش خالص
زين : تاعبك معايا انا اسف
مازن : انت اخويا يابني في ايه
مازن ذهب لبيته
مازن ظل يفكر لمدة طويلة في موضوع زين لكنه لم يتوصل لأي حل ....
____________________________
سبحان الله ♥️
باليوم التالي
اروى ذاهبة لدرس العربي
وجدت شاب وقف أمامها
وفجأة ...
يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :" رواية أوتار القلب" اضغط على اسم الرواية