رواية طيف الفيروز كاملة الفصل التاسع والأخير
رواية طيف الفيروز الفصل التاسع والأخير
سأفعل المستحيل لكي .. اكون بجانبك للابد
_ فيروز / لحد ما في يوم جالي تليفون بأن عمتي تعبانه اوي وعايزه تشوفني
_ مراد ف الوقت دا مكنش موجود وكان لازم اخرج عشان اروح اطمن عليها
_ وصلت عندها بس المفاجأة أنها كانت كويسه جدا ومفيش اي تعب ظاهر عليها .. استغربت بس عديت الموضوع وقعدت معاها شويه وسلمت عليها ومشيت وانا محتاره
_ طلعت وروحت ركبت مواصله عامه .. وفضلت واقفه وانا ببص لكل الوشوش .. دا طفل صغير بيضحك وعيونه بتلمع بفرحه .. ودا راجل عجوز ومراته بيطبطب ع أيديها بحب صادق .. ودا اب وبنته وهيا بتضحك بفرحه وهيا بتوريه درجاتها ف المدرسه ونظرة فخر ف عيونه .. ودا اب شايل ع ايديه بيبي صغير وعيونه بتلمع بفرحه ومامته سانده رأسها بأمان ع كتف جوزها .. ودي ست قاعده وهيا بتلمس التحاليل اللي ف ايديها وعيونها مليانه دموع بفرحه وجوزها واقف جمبها ولسانه بيردد ب الشكر 🤲
_ ودي بنوته سانده رأسها ع كتف صحبتها ومطمنه إن الكتف دا عمره ما يميل ولا يمل منها مهما عدت السنين ❤️
_ وفجأة بدأت أحس بألوان قدامي ورعشه غريبه! رعشة خو"ف وقلق؛ الميكروباص بدأ يتهز بطريقه مر"عبه . والفرحة اللي كانت ف قلوب الموجودين اتحولت لخو"ف من المو"ت؛ معقوله كل دول هيمو"توا بسببي !؟
_ الفرحه دي هتنتهي بسببي !!! رعشة جسمي زادت؛ غمضت عيوني بخو"ف ودموع وأنا يردد اسم مراد مره ورا مره؛ الهزه اختفت فتحت عيوني ولقيت الابتسامه رجعت ع وشهم تاني ابتسمت وحمدت ربنا 🤲❤️
_ وفي خلال لحظات لقيت نفسي واقفه ف شقتي ومراد قدامي؛ لسه كنت هقوله ليه .. حسيت بأنوار الوان كتيره قدامي بيحاوطوا مراد ع هيئة حراس
_ مسمعتش غير همسه وهو بيقول / أهون عليا مشوفكيش العمر كله ولا انك تختفي من العالم يا فيروزتي
_ وفي لحظه الحراس ومراد بدأوا يختفوا؛؛ واخر حاجه شوفتها كانت دموع عيونه ووعده أنه ❤️ هيرجعلي❤️
_ وقعت مكاني ومفوقتش غير تاني يوم؛ قومت بسرعه ودموعي نازله وانا بدور وبنادي عليه ف الشقه كلها .. يعني اي خلاص مبقاش موجود .. طب ازاي مش هشوفه تاني دا مستحيل 😔😭
_ جريت دخلت الاوضه اللي هو كان عاملها .. الرعشه اختفت من كل مكان فيها ؛ طلعت ع باب الشقه برضو الرعشه اختفت منه ؟!!!
_ حاولت أهمس بنفس الكلام اللي قاله مراد لما روحنا عالم الأطياف بس محصلش حاجه .. دموعي نزلت اكتر وانا بصرخ باسمه مراااااااااااااااااااد 😔😭
_ عدي شهرين وانا منعزله عن العالم كله وبتمنا امو"ت النهارده قبل بكره؛ شهرين بحاول الاقي اي اثر لمراد لكن مفيش لدرجة اني بدأت أحس أنه كان وهم ف دماغي وبس
_ فتحت باب الشقه ع خبط ورزع برا؛ ف الشقه اللي قصادي كان واقف عم محمد وشخص تاني مش شايفه غير ضهره ليا وبيصلح ف الباب !!
_ قرب مني عم محمد وهو مبتسم / معلش يا بنتي شكل صوت الخبط دوشك .. بس خلاص خلصنا تعالي اعرفك
_ دا البشمهندس الساكن الجديد هنا ف العماره .. ابتسمت له بتعب وهزيت راسي بصمت .. وفضلت واقفه .. عم محمد مشي وانا عيوني ف الارض وقلبي بيدق بعن"ف رفعت عيوني بهدوء لقيت الساكن الجديد دا في وشي ملامحه متغيرتش بس الصدمه سيطرت ع كل حته ف جسمي
_ حتي عيوني؛ معقوله يكون هو ؟!!! دا دا .. مرااد ؟!! نفس الشكل والملامح وعيونه البني !!!
_ وقف قدامي وابتسم وهو مادد أيده / معلش دوشتك ف اول يوم ليا هنا بس الباب كان بيتهز وممكن يقع .. انا البشمهندس مراد جارك الجديد
_ مديت ايدي وانا كل حاجه ف كياني اتكركبت / اهلا وسهلا بحضرتك
_ حسيت برعشة غريبه لما لمست أيده بس كانت رعشة من نوع تاني .. رعشة هزت قلبي وكياني؛ سحبت ايدي وبصيت لعيونه ؛ وكأن حنان العالم كله اتجمع فيهم
_ مراد بحب / بما اني دوشتك بالخبط ف اسمحيلي اعتزرلك بطريقتي
_ فيروز بتشوش / اللي هيا ايه ؟!
_ ابتسم مراد وعيونه لمعت / ممكن اعزمك ع مانجا 😉😉
_ ابتسمت فيروز تلقائي ... سكتت شويه وبعدين همست بعشق / ممكن يا طيف الفيروز
_ مراد عيونه لمعت بحب واشتياق / شدها من ايديها وضمها لحضنه .. وحشتيني اوووي يا فيروزتي
_ فيروز بدموع / انت وحشتني اكتر يا طيفي .. بس قولي ازاي رجعت
_ مراد تعالي اقولك
_ بعد ما اختفيت اخر مره اتمر"دت ع قوانين المملكة وحصلت مشاكل كتير وانا تعبت اكتر .. والدي راح للمملكه نفسها وطلب منهم بضرورة وجود قانون تحويل طيف الي بشري منعاا لظل"م أحد .. وافقت المملكة بس بشرط أن مهما حصل مينفعش ارجع طيف مره تانيه وابعد عن اهلي نهائي .. قبلت بشرطهم واهو يستي رجعتلك زي ما وعدتك
_ عدي اسبوع .. ومراد اتقدم لفيروز وعمتها وافقت واتجوزا وعاشوا سووا ف الشقه اللي جمعتهم اول مره
_ وبعد مرور سنه ع جوازهم .. ربنا رزقهم ببنوته وولد توءم زين .و. زينه وعاشوا بسعاده
تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :" رواية طيف الفيروز" اضغط على اسم الرواية