رواية صغيرة الاسد البارت التاسع 9 بقلم رنا احمد عماد
رواية صغيرة الاسد الفصل التاسع 9
في الصعيد من أمام الدوار .
كان ينظر اسد يمينا ويسارا وهو يبحث عنها بجنون قلبه يخفق بشده من أجلها عقله يأتي به آلاف الأفكار البشعه لتاتي فورا في رأسه ليذهب إليها سريعا .
في منزل ام حميده ...
كانت الفتيات يجلسون وهم يخبزون الخبز الطازج ويغنون أجمل الأغاني التراثية .
ام حميده بابتسامه /واه عاد عليكي ي عشق ي بتي اتعلمتي بسرعه اها .
عشق وهي تفرد العيش بابتسامه وقلبها يلمؤه السعاده ولا لاول مره تشعر بذلك الدفي /تسلمي ي ام حميده ده انتي الي عنيكي حلوه .
حميده بصراخ /ي أما ي أما .
حميده بصراخ /فيه ايه ي واد ي حميده اوعاك تتدخل ي واد فيه حريم .
حميده بصراخ /اسد باشا بيسال علي الست عشق .
عشق بلهفه وسعاده /اسد رجع .
ام حميده بضحك /هههههه ي بت اتقلي مش كده يلا نخرج للعريس .
في الخارج ...
كانت تخرج بابتسامه ليمسكها اسد بغضب وغيظ .
اسد بغضب /انتي كنتي فين وازي تيجي هنا من غير ماتقوليلي .
عشق بدموع /انا اسفه مقصدتش كنت قاعده شويه هنا ايه الي حصل ي عني .
ام حميده بعتاب /جرا ايه ي اسد ي ولدي هتخاف عليها وهي حدانا دي عيبه في حقنا ي ولدي .
اسد بأسف /انا اسف ي ام حميده انا مقصدتش انا طبعا مش هخاف عليها عندك بس انا خوفت لما مقلتهاش .
عشق وهي تسمح دموعها كالاطفال /كنت بخبز العيش .
اسد بابتسامه /ههههه ويترا خبزتي كويس .
ام حميده بابتسامه /واه عاد دي ولا اجدعها حرمه .
اسد بابتسامه /ربنا يخليكي لينا ي ام حميده عن اذنك بقا هاخد عروستي .
في المنزل ...
كانت تجلس عشق بحزن وزعل ليقترب منها بابتسامه حانيه .
/هتفضلي زعلانه مني كده كتير قولتلك اني خوفت عليكي .
عشق بحزن ودموع /انا مش زعلانه منك ي اسد انا لما شفت ام حميده وبناتها والدفي الي هما عايشين فيه بتحصر علي حالي كان نفسي انا كمان اعيش كده وسط الدفا ده بس للاسف كل حاجه ادمرت ونهايتي هتكون السجن .
اسد وقلبه قد أخفق بحزن لذلك السيره /عشق بلاش تفكري في الماضي فكري في الحاضر وازي تنتقم من الي عمل فيكي كده وحرمك من كل حاجه .
عشق بخوف /خايفه علي امي خايفه تكون نهايتها علي ايدي انا .
اسد بابتسامه /انا قولتلك أن انشاء الله هتكون معاكي في اقرب وقت ماشي .
عشق بابتسامه /ماشي .
اسد بابتسامه /طب يلا بقا ناكل انا هموت من الجوع .
//////////////////////////////////////.
في أحدا الكافيهات الفاخمه ...
كانوا يجلسون مراد وقمر ..
مراد بابتسامه /ي ريت تكوني فهمتيني ي قمر انا عارف اني من وجهه نظرك ممكن اكون واحد اناني بس والله العظيم ابدا انا اعجبت بيكي من اول لحظه وصدقيني هشيلك فوق راسي .
قمر بابتسامه واعجاب /لسه بتقول كده .
مراد بابتسامه /ي عني انا وأحد كانت متجوز قبل كده وعنده بنت وانتي لسه انسه فالموضوع مش لطيف بالنسبه الك .
قمر بابتسامه /بالعكس بقا انا محترمه جدا صراحتك وكل ده ميهمنيش خالص انا كل الي يهمني الاخلاق والاحترام المتبادل بينا دي اهم حاجه .
مراد بسعاده /افهم من كده انك موافقه .
قمر بمرح /والله لما تروح تتطلبني من ابويا هتعرف ردي .
مراد بسعاده /هواء هروح اطلبك منه ي قمري .
//////////////////////////////////.
في فيلا علي والد حازم .
كان يسير حازم الي الداخل بمرحه المعتاد .
حازم بصراخ /ي علي ي انجي انتوا فين ي جدعان .
انجي بغيظ /ايه الصداع الي انت عمله ده ي حيوان .
حازم بابتسامه /احممم جمدي قلبك كده ماشي ابنك الصايع بتاع البنات المنحرف قرر أنه يتجوز .
انجي باستفزاز /ودي مين الموكوسه دي الي وفقت عليك .
حازم بابتسامه /تشكري ي امي هي لسه موافقتش بس انشاء الله هتوافق وهي جنه صاحبه قمر .
انجي بحده /انت بتقول ايه دي اكبر منك ب 7سنين انتي اتجننت ي ابني .
حازم بضيق /وايه المشكله ي امي مش فاهم .
انجي بغضب /دي مشاكل ي بيه مش مشكله كام سنه وهتلاقيها عجزت وسعادتك لسه في عز شبابك كلم سنه والهانم ممكن متخلفش اصلا فهمت ي بيه .
حازم بضيق /كل دي مجرد احتمالات ميهمنيش كل ده انا يهمني جنه وهي بتحبني وانا بحبها والي كاتبه ربنا هيكون .
انجي بغيظ /براحتك ي حازم بس افتكر كويس اني مش راضيه عن الجوازه دي .
//////////////////////////////.
في شقه سليم .
رحمه بابتسامه /ها ي أما فهمتي .
صباح بقلق /بس برضه ي بنتي انا مش مطمنه الي حكيته عنه يخليني اقلق .
رحمه بابتسامه /اطمن ي أما سليم باشا ابن ناس وهيقدر الي انا عملته وهيساعدنا في العمليه ياما دي اهم حاجه عندي انك تبقي بخير .
صباح بحنين /طب واخوكي عصام .
رحمه بغضب /قطعه وقطع سيرته ده معندوش دم كل همه ياخد فلوسي المهم انتي ي أما خليكي في صحتك وان شاء الله ربنا هيكرمنا .
صباح بدعاء /يارب ي بنتي يارب .
//////////////////////////////////.
في كليه الشريعه الاسلاميه ...
كانت تجلس تمارا علي أحدا الطاولات وهي تتدون بعض الملفات لتشمز من ذلك المشهد .
علي الجانب الآخر ..
كان يمسك ساجد أخته ريم وهي طالبه من طلاب تمارا كان يمسكها وهو يضربها بغيظ .
ساجد بغضب وهو يضرب ريم /بقا كده ي سافله بعد كل الي عملته علشانك .
ريم بدموع /والله ي اخويا مابينا حاجه دي مشاعر حب برئيه وطاهره .
ساجد بحده /وكمان بتقويلي كده من غير دم ولا خشا انت خلاص فجرتي .
تمارا بغضب وغيظ /ايه س استاذ الي انت بتعمله ده سبب البنت .
ريم بدموع ورجاء /الحقيني ي دكتوره تمارا .
تمارا بغيظ /سيب البنت انا حالا هطلبلك أمن الجامعه .
ساجد بالم ووجع /انا اخ خايف علي أخته ي دكتوره أن أخ علي اربع بنات ضيعت عمري وصلتي للسن ده من غير جواز علشانهم مفيش حد بيرضا بيا لاني ممعيش مش عايز بعد الي ضيعته والي انا فيه ده كله يضيعوا مني .
تمارا بحنان وتعاطف /بعد الشر علي أنهم يضيعوا ربنا انشاء الله هيباركلك فيهم بعد بالراحه بالحنيه والطيبه زي ماربنا أمرنا صدقني كده هيكون احسن وانتي ي ريم مش احنا اصحاب مش تيجي تستشريني .
ريم بخجل وندم /عندك حق ي دكتوره انا اسفه اوعدك واوعدك ي اخويا اني خلاص مش هقابله تأني ولا هشوفه الا لما يبقا حلالي .
ساجد بابتسامه /ربنا يباركلك ي حبيبتي واسف علي الي عملته .
ريم وهي تقبل يده بحب /انا الي اسفه ي اخويا واسفه ي دكتوره تمارا .
تمارا بابتسامه /وانا قبلت الأسف وانا جنبك في أي وقت .
ساجد بابتسامه /عن اذنك ي دكتوره وانا اسف علي انفعالي .
تمارا بابتسامه /ولا يهمك المسامح كريم .
حمزه بخبث /صباح الفل يدكتوره تمارا .
تمارا بضيق /وعليكم السلام ي دكتور حمزه .
حمزه بمكر /بصراحه ي دكتوره تمارا انا صبرت كتير واظن جيه الوقت المناسب .
تمارا باستغراب /الوقت المناسب ليه بالظبط .
حمزه بخبث /بصراحه انا عايز اتقدملك واطلب ايدك ي دكتوره تمارا .
تمارا بغيظ /افندم حضرتك متجوز تلاته ي دكتور حمزه .
حمزه بخبث /وايه المشكله ي دكتوره تمارا الشرع محلل اربعه وانا شاري وهكفيكي من كل الي تحتاجيه .
تمارا بغيظ /طلبك مرفوض ي دكتور حمزه عن اذنك .
حمزه بخبث /وماله المواجهه احسن حل .
//////////////////////////////////.
في فيلا الشناوي ..
كان يسير سليم الي الداخل ليوقفه صوت عامر الحاد .
عامر بحده /وديتها هي وأمها الشقه .
سليم باستغراب /حضرتك غرفت ازي انت بتراقبني .
عامر بحده /انت فاكر أن فيه حاجه ممكن تحصل انا معرفهاش ناوي علي ايه مع البت دي ي ابن عامر .
سليم بضيق /مش الي فدماغك ي بابا البنت دي ساعدتني المفروض اقف جنبها .
عامر بسخرية /طبعا تقف جنبها واخرتها تبقا واحده من حريم سليم عامر انت عايز تقنعني أن مساعدتها ليك هتمنعك من وساختك معاها .
سليم بوجع /اطمن ي بابا انا مش وسخ لدرجه دي وعلي فكره سواء انا أو برق أو حازم مفيش واحده خدنا منها حاجه غصبن عنها كل كان برضاهم بعد اذنك ي بابا .
//////////////////////////////.
في الوزاره ...
في مكتب اللواء فاروق ...
كان يجلسون شمس وجاسر أمام اللواء فاروق .
فاروق بغضب / انا عايز اعرف سعادتكم مستنين ايه القضيه دي مش شايف فيها اي شغل منكم واسد باشا الي اخد اجازه معرفش ليه في الوقت ده ممكن افهم منكم ايه الي بتعملوه بالظبط .
جاسر بقلق /سعادتك انت عارف أن رشدي مهران مش سهل احنا بنعمل الي علينا وزياده .
شمس بجديه /سعادتك احنا ضربنا كام مخزن من مخازن رشدي مهران فيه وقت قصير .
فاروق بغضب /والبنت الي هربانه هي دي الي هتوقع رشدي مهران وتكشفلنا كل ورقه لازم ندور علي البنت دي ياريت الاقي إنجاز منكم اكتر من كده مفهوم .
شمس وجاسر /مفهوم سعادتك ..
في مكتب جاسر ...
شمس بضيق /هنعمل ايه دلوقتي ي جاسر .
جاسر بشرود /لازم نفهم من اسد ايه الي جاي وليه رافض أن حد يعرف الخطه دي وايه الي فدماغه بالظبط .
شمس بضيق /ربنا يستر .
جاسر بابتسامه وغمزه /هيستر انشاء الله لاني هروح لمالك باشا واقوله جوزني العسل بنتك .
شمس بابتسامه وسعاده /ماشي وماله يلا نعطف عليك .
جاسر بمرح /وحياه امك .
شمس بضحك /ههههه ده انت حب عمري ي جاسر .
جاسر بابتسامه وعشق /وانتي روحي ي شمس .
////////////////////////////////.
في الصعيد ...
في دوار اسد وعشق ......
كان يخفا اسد ليفتح عيناه تتدريجيا ليشم رائحه حريق شديد ليسرع الي الخارج .
في الخارج .
كانت تجلس عشق أمام الطعام المحترق بدموع وضيق .
اسد بقلق /ايه الي حصل مالك .
عشق بدموع /الاكل اتحرق .
اسد بحنان /فداكي ي ستي ايه المشكله .
عشق بحزن ودموع /الظاهر اني فاشله في كل حاجه .
اسد وهو يحتضنها بشعور غريب يجتاز قلبه /بالعكس ي عشق انتي ملاك بس اتولد في ظروف صعبه .
كان كلا منهما ينظر إلي الآخر بحنان كل منهما يشعر بامانه مع الآخر لتسحر ذلك النظرات القلب ليقبلا بعضهم البعض بشغف قلبه اخدت وقتا طويلا ليبتعد كلا منها عن الآخر .
اسد بغيظ من ذاته/انا اسف انا مش عارف عملت كده ازي بجد اسف .
عشق وهي تتضع يدها علي شفتيها بإحراج /انا كمان اسفه .
لتسرع الي الداخل بخجل شديد .
اسدبغيظ /ايه الي انت عملته ده ي اسد من امتا وانت ضعيف كده انتي عملتي فيا ايه ي عشق ..
في الداخل .
كانت تحسس شفتيها بخجل شديد فماذا حدث لها لما ذلك الاستسلام الذي أصبح مألوفا بالنسبه لها فمن الواضح أن القادم سيكون صعبا للغاية .......
////////////////////////////////////.
في فيلا الشناوي ....
كان يسير برق الي الاسفل ليصعق من ذلك الصوت الذي يأتي من غرفه الصالون ليقترب باستغراب ليفتح الباب لينصدم ممايراه كانت ميسره تغفا أرضا بشكلا مضحكا للغايه فكانت تنام علي ظهرها وهي تفرد زرعيها ورجليها وتفتح حلقها .
برق بسخرية /ي نهار اسود ده مش شخير ده عربيه نص نقل مقلوبه انتي ي بنتي انتي يالي فكره نفسك نائمه علي الترعه .
ميسره بهمس وهي نائمه /قسما بالله ماهسيبك ي ام احمد الا لما تجيبي الجنيه الي ناقص .
برق بضحك /هههه جنيه ي معفنه قومي ي بت .
ميسره وهي تفتح عيناه تتدريجيا لتقوم بمرحها المعتاد لتمسك ببرق لتصرخ بخبث /الحقني ي رعد بيه الحقنيني ي ست فله شوفي ابنك المحترم بيعمل فيا ايه .
برق بغيظ /اوعي ي بؤمه .
فله باستغراب /ايه فيه ايه .
ميسره بخبث /اهي اهي هاتلي حقي ي ست فله ابنك المحترم جاي يعتدي عليا هو انا علشان بنت كيوت يعمل فيا كده .
برق بغيظ /ده انتي هتولعي في نار جهنم من كتر الكدب اعتدي عليكي ايه ي ام جلابيه كاستور انتي .
رعد بخبث /وانت ايه اصلا الي دخلك عندها وهي نائمه .
ميسره وهي تمسك ببجامتها الرديه بدراما /اه هو هو الشيطان ي رعد بيه غواه واخرتها سرق مني اعز مااملك .
برق بغيظ /متقكطعي هدومك احسن وقولي وحوش وحوش .
ميسره باستفزاز /دي اتعملت كتير قبل كده لازم اشوف حاجه جديده .
بيرن هاتف رعد ليرد ليصرخ بشده .
/انت بتقول ايه ازي ده حصل ازي .
برق بقلق /فيه ايه ي بابا .
رعد بوجع وكسر /الشركه الام اول شركه اعملها بمجهودي اتحرقت .
فله وفي تلطم علي صدرها /اييييه .
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية صغيرة الاسد" اضغط على أسم الرواية