رواية ملك روحي الفصل السادس
فى بيت والد ملك ***البارت السادس***
ليليان :بابا ممكن أنا ولي لي نروح نزور ملك بعد الكليه
محمد : لا يا حبيبتي مينفعش
لي لي :ليه يا بابا هي وحشتنا جدا
محمد :يا بنات أفهموا الناس دى إحنا مش زيهم هما من عالم وإحنا من عالم تاني خالص
ليليان : ليه بس يابابا مش حضرتك قلت أنهم كانوا مرحبيين بوجودك أنت وماما جدا وعاملوكم أحسن معامله
محمد :أه بس مش عايز يكون فيه إختلاط مش مستعد حد يجرح حد منكم بكلمه ونخرب على أختكم
لي لي: بس أبيه حسام طيب وحنين معانا ومحدش يصدق أنه ملياردير
محمد : فعلا بس أكيد مش كل الموجود في القصر زي حسام أكيد فيهم حد متكبر أو مغرور ومش ضامن تقابلوا حد منهم يضايقكم أو تحسوا أنكم أقل من حد
*********************
فى غرفة حسام
طلب ناهد فى التليفون حسام :صباح الخير يا ست الكل
ناهد: صباح النور يا حبيبي
حسام : ممكن يا قلبي حد يجيب الفطار فوق ؟
ناهد :فيه حاجه ملك كويسه ؟؟
حسام : إحنا بخير بس مش هننزل النهاردة
ناهد : خلاص يا حبيبي براحتك ثوانى والفطار يكون عندك
حسام : خليهم يبعتوا لبن بالعسل مع الفطار
ناهد :بسعادة حاضر
حسام: تسلمي يا قلبي ربنا ميحرمنيش منك ابدا
*******************
في غرفة الطعام
تجلس ناهد لتناول طعامها
أدهم : مش هنستنا حسام ؟
ناهد :لا يا حبيبي هيفطر فوق
نظرت مي ومرام لبعض وابتسموا
نيفين: ليه يعني هتترسم علينا؟!!
ناهد : هما مش عرسان عايزين يخدوا راحتهم
نفين:من أمتى ماهما نزلوا من الصباحيه!!!
أدهم بحده: هما حرين في حياتهم وإحنا ملناش دخل فيهم **بقلم أمل مصطفي**
نفين بحقد: أنا مش عارفه هي عملالكم أيه الكل بيدافع عنها كأنها ملاك !!!!؟؟؟
أدهم بأعجاب: هى فعلا ملاك مشوفناش زيها بأخلاقها ولبسها وحياءها حتى أسلوبها معايا كأخوا زوجها مختلف بحسها أختى من دمي مش مرات أخويا
نفين: غريبه رغم أن معاك ثلاث بنات فى القصر بس عمرى ماشفتك بتقول عليهم كده !!!
نظر لها الجميع بضيق أما أدهم: ليه هما برده إخواتى بحبهم وبخاف عليهم ومافيش حد يقدر يبصلهم طول مأنا موجود بس حضرتك مش واخده بالك وقام وترك الفطار
محمود :ليه كل اللي بتعمليه ده ملك خلاص بقيت مرات حسام فرد من العيله بلاش تخسريه زى حاجات تانيه كتير
*******************************
عند حسام وملك
بعد الفطار ضمها لصدره ممكن تحكيلي عن طفولتك كنتي أزاي هادئه عنيده شقيه ؟؟
ملك : أنا عيشت فى بيت كله حب و إحترام أنا كنت هاديه وذكيه شقيه بس مش الشقاوة المؤذيه لا الي كلها دلع وبرائه كانوا المدرسين بيحبوني جدا بسبب انضباطي وهدوئي وقت الشرح وكان ليا أصحاب كتير رغم أن فيه بنات مش بتحبني من غير سبب ورغم صغر سني كنت بمتص غضبهم بإبتسامه فكانوا بيقولوا عليا بارده
لأنهم مش عارفين يضايقوني
قبل حسام وجنتها بحب حبيبي بيدخل القلب من غير إذن سمعت أن صوتك جميل جدا ؟
ملك :من مين أنا مش بغني غير في البيت
حسام وهو يتأملها بشغف: ممكن تغني لحبيبك ؟
ملك :بحب حاضر
قامت بغناء ولا بنساك ولا ثانيه لتامر عاشور
ولا بنساك ولا ثانيه وكل دقيقه والتانيه بفكر فيك وأنا وياك
حبيبي أنت ال بدنيا تفوت أيام وبتعدي وحبك ليا مش قدى
بحبك حب مش موجود مالوش وصف وكلام عندى
كان صوتها جميل وآثر فيه
**************************
عند أدهم
دخل أحمد زميله وصديقه المقرب :صباح الخير يا باشا
أدهم :ما لسه بدرى كنت أتأخر شويه!!!
أحمد ضحك: والله السهره كانت محتاجاك كان فيه شوية بنات لوز لوز
أدهم بغيظ: أنا أسهر أتكلم أهزر بس مليش في العك بتاعك
أحمد : هعمل أيه يعني كلهم شمال ومفيش واحده تثق فيها وتشيلها أسمك أموت يعني!!
أدهم :لا أنا غيرت فكري بعد ماشوفت مراة أخويا أتاكدت أن زي مافيه بنات بايعه نفسها فيه المحترمه
الي بتحافظ علي نفسها خوفا من ربنا واحتراما لنفسها ولزوجها
أحمد :أيه يا عم أنت هتقول شعر أومال لو مكناش عارفين أنها خانته!!!؟؟
أدهم بضيق من صديقه: أتلم يلا أنا بتكلم علي مراته التانية دي غير كل البنات تبارك الخالق فيما خلق وزينة جمالها بالحجاب والبس الواسع والحياء المعدوم في حياتنا وبتمني من ربنا يرزقني بزوجه زيها
أحمد : أنت بتتغزل في مراة أخوك !!!
أدهم : أتلم أحسنلك ولا وحشتك إيدي أنا عمرى مابص لمرات أخويا وهي أختي مش أكتر بس انت عارف حياتنا كلها حريم لبسها وطريقتها مفيش عندها حدود فهي لفتت نظرنا كلنا وعجبنا إحترامها لنفسها
أحمد :وآلله أخوك ده برنس دنا قولت بعد الي حصله هيتعقد زيي ويكره صنف الحريم يروح يتجوز تاني
شابو ليه
******************بقلم أمل مصطفي
في صباح يوم جديد
أجتمع الكل علي السفره لتناول طعام الإفطار فى جو كله ضحك وهزار (أصل المخفيه نفين مش موجوده )
نزل أدهم وهو على عجله من أمره ناداه والده :أدهم رايح فين مش هتفطر ؟!
أدهم : لا يابابا أنا مستعجل ها كل أي حاجه في المكتب
ملك : أدهم معلش ثواني وقامت بسرعه متجهه إلى المطبخ ورجعت ركض وفي يدها سندوتشات
وكوب نسكافيه خد دول أفطر بيهم في الطريق
أبتسم أدهم وتناولهم من يدها :شكرا يا أجمل أخت متحرمش من أهتمامك
ملك :متحرمش منك ابدا خلي بالك من نفسك
أدهم :ممكن طلب ؟
ملك : أنت تآمر ؟
أدهم : كنت عايز مكرونه بالبشاميل وورق عنب تاني
ملك : بس كده طلباتك أوامر ترجع بالسلامة وتلاقي كل طلباتك
رجعت ملك نظر لها حسام وأبتسم بحب فهو يعرف تفكيرها
ناهد : خير يا حبيبتي فيه حاجه؟؟
ملك :لا يا ماما كنت بعمل سندوتشات ونسكافيه لادهم علشان يفطر بيهم في الطريق
ناهد بإهتمام ورضي
ملك :أه أصل رايح شغله والله أعلم هيكون فيه وقت يفطر ولا لاء فقولت ياكلهم في العربيه
بدل مايقعد من غير أكل لحد مايرجع بالسلامه
ناهد بأمتنان: ربنا يبارك فيكي يا حبيبتي
قام حسام وأخذ يد ملك وتحرك إلي باب القصر كحالهم منذ الزواج قبل يدها وهمس لها بجوار أذنها على فكره أنا بغير جدا حتى من أخويا
ملكبإحراج: أنا مش قاصده حاجه ده زى أخويا بس لو بتتضايق خلاص أخر مره
حسام ضمها لاحضانه بحب :أنا بثق فيكي أكتر من نفسي و أخويا تربيتي وعارف هو بيبصلك أزاي بس غصب عني بغير حتي لو أبني هغير منه أنتي نبض قلبي ومش هقدر أمنع غيرتي بس هحاول أتحكم فيها علشان عارف أنك بتحبيهم زي أخواتك
ملك بضحكة :على فكره أنا بحب غيرتك عليا مش بزعل منها بس بلاش تكون مع أهلك قبل جبينها: علشان خاطر عيونك سلام يا قلبي
ملك :لا إله إلا الله حسام :محمد رسول الله
**★**بقلم أمل مصطفي****
الكل ذهب لعمله جلست مى ومرام وملك فى الحديقه يشربون العصير ويتسامرون
ملك:بمرح إحنا ينفع نعمل إمبراطورية ميم
ضحكت مي ومرام علي كلامها
مي عندك حق بس نستنا مراد ومازن لما يرجعوا ونكمل الحزب
مي والله مازن وحشنى خفة دمه وروحه الحلوه
مرام عندك حق محدش يصدق أن مازن ابن مدام نفين وأخو البرنسيسة هايدى ابدا وضحكوا بمرح
نظرت لهم ملك: شوقتونى أشوفهم
مي : مازن قالى عايزين يرجعوا بس بيستنوا راي أبيه حسام
*****************بقلم أمل مصطفي**
بعد مرور أسبوع
حسام :ملك جهزي نفسك لأننا مسافرين
ملك بسعاده: فين ؟؟؟
حسام: دى مفاجائه صفقت ملك مثل الأطفال وقبلته في وجنته: يعني أحضر الشنط
حسام الشنط أنا بعتها خلاص
ملك :بس هدومى زى ماهي حسام ضحك بكل رجوله وقبلها: أنا جبت هدوم تانيه على ذوقي تناسب المكان الي هنكون فيه
ملك يعني اشتريت هدوم جديده
حسام: أه حاجات مناسبه لشهر العسل يا قلبي
*********************
في المساء
أخذ حسام ملك فى سيارته وذهب خلفهم الحرس وهى لم تتحدث
حسام مش عايزه تعرفى رايحين فين!؟
ملك بشغف: معاك ميهمنيش المكان المهم أنت جنبي وبس
نظر لها حسام بهيام وإنحني يقبل يدها: أنا بقول بعد الكلام ده نروح أحسن
أصل أنا مش علي بعضي تورد وجهها من الخجل قبل وجنتها وغمزلها: لينا بيت نتكلم فيه واكمل طريقه
توقف تحت منزلها وأخرج شنط من السياره وأخذ يدها وصعد ضرب الجرس وبعد فتره
فتح والدها أبتسم :أهلا وسهلا أيه النور ده نادا وهو يحتضن ملك بنات حسام وأختكم هنا
قامت كل واحده بإرتداء إسدالها سلمت على أخوتها بفرحه عارمة وأمها: حبيبتي وحشتيني أوى
ملك :وأنتى اكتر يا ماما لى لي بسعاده :أبيه حسام جه
ضحك حسام: أهلا بحبيبة أبيه حسام
ليليان :أكيد هتتعشوا معانا ملك بتبص لحسام رد حسام طبعا وهنسهر كمان أمل مصطفي
فرح التؤم وصفقوا مع بعض مثل الأطفال أخذ الشنط من جواره وأعطاهم لى لي ودى حاجات السهره
فتحت لى لى الشنط ونظرة داخلها خبت وجهها بيدها وضحكت :لازم حضرتك تسهر معانا كل يوم أبتسم الجميع لها ليليان :أيه الي فى الشنط
حسام :حاجات أطفال
ملك :لا وآلله ؟!
حسام : أه والله يعني أنتي ملكيش فيه
رسمت ملك الزعل فقام حسام بسرعه ساند على كرسيها :كله ألا زعلك يا قلبي هاتي يا لى لي الشنط كلها ليكي يا قلبي والبنتين دول وحشين مالناش دعوه بيهم ضحك الجميع وكانت سهره
كلها ضحك وحب
حسام بعد العشاء :أنا وملك بكره إن شاء الله مسافرين وكنا جايين نسلم عليكم
لى لى ممكن أجي معاكم
حسام أبتسم وغمزلها :وعد بعد مارجع من شهر العسل هعملكم رحله علي ذوقي
أحمر وجه التؤاءم من الخجل ولم يردوا
محمد :ترجعوا بألف سلامه
والدتها:هتغيبوا شهر؟
حسام :أنا عامل حسابي علي أسبوعين علشان الشغل
ليليان :خلاص نبقا نكلمكم ماسنجر
حسام : المكان خارج نطاق التغطية
ملك: ازاي **بقلم أمل مصطفى**
حسام: هو كده يا حبي مش عايز حد يزعجنا فاخترت مكان بعيد عن البشر
سلموا علي الجميع وتمنوا لهم السعاده ورجعوا علي القصر
حسام :أنا هخلص شوية حاجات فى المكتب وهحصلك
ملك :في جناحها مش مصدقه السعاده ال هي فيها حبه وحنانه عليها وعلي أهلها
واهتمامه بكل صغيره وكبيرة تخصها كأنها عايشه حلم جميل وخايفه تفوق منه
دخلت أتوضت وصلت ركعتين شكر لله ودعت ربها يبارك فيه ويطولها في عمره
وحبت تشكره بس بطريقتها قامت بتبديل ملابسها إلي قميص نوم أسود من الحرير
ووضعت لمسات بسيطه علي وجهها وتركت شعرها خلف ظهرها وجلست تنتظره
دلف حسام وهو يشعر بالإرهاق والتعب لأن يومه كان مضغوط بيحاول تخليص كل حاجه قبل سفره
عندما رفع وجهه ورائها خطفت كل حواسه وإختفى تعبه أقترب منها بحب هو إحنا ليليتنا فل ولا حاجه
ملك :أنا حضرتلك الحمام تاخد شاور يريح جسمك
حسام بعشق :لا أنا كل تعبي راح لما شوفتك
ملك بدلال :حسام
حسام : عيون وقلب حسام
ملك : أنا بتكسف من كلامك
حسام بخبث: والله أنا جوزك ومعدش بنا كسوف
ملك لم ترد
حسام إقترب منها وضمها لصدره بقوه والتهم شفاتيها بقبله عميقه فوضعت يدها خلف عنقه
فزادت من نيران شوقه فظل يقبلها في كل مكان لدرجه أنها لم تعد تستطيع الوقوف من شدة مشاعرها
أقدامها أصبحت كالهلام وهو شعر بها عندما تعلقت أكتر به كأنها تخشى الوقوع فحاوط خصرها بقوه وحملها إلي السرير
ومر وقت طويل وهم بعالمهم الخاص
حتي ظهر ضوء النهار
تحدثت ملك وهي لا تستطيع فتح عيونها: هنسافر ازاي وإحنا لسه منمناش !؟
ضمها حسام لصدره وهو يغلق عيونه هو الآخر: مفيش مشكله براحتنا
يتبع الفصل السابع اضغط هنا