رواية ملكتيني الفصل الاول 1 بقلم اسراء اشرف
رواية ملكتيني الفصل الاول
لم أتمني شخصاا غيرك..ولم احاول من أجل أحد سواك..ولم اقطع مسافات إلا تجاهك..ولم أرتوي إلا بعيناك."
روح..مش هتجوزه يعني مش هتجوزه
امها..هتتجوزيه خلاص ابوكي ايدا للناس كلمه ومفيش نقاش
روح..بس انا معرفوش ومش بحبه وانتي عارفه ومش هتجوز بالطريقه دي يماما
امها..خلاص بقاا الي ابوكي قاله هيحصل واعملي حسابك كتب كتابك بليل
روح..يعني كمان عايزين تجوزوني لحد مشوفتوش وكتب كتاب كمان لا يماما مش هتجوزه
امها..بت خلاص ابوكي اتفق ع كل حاجه وأبو دينا هيجي بليل ومعاه المأذون
روح..مش هيحصل يماما مش هيحصل وسابتها ودخلت اوضيتها تفكر هتعمل اي مع العريس داا ومع زياد الي هيا بتحبه
اعرفكو بقاا.
"روح متخرجه من كليه تجاره وعندها 23سنه جميله حرفياا وعندها غمزتين بيبانو لما بتضحك ومحجبه وقمحاويه ومش طويله ولا قصيره متوسطه ورفيعه و عايشه مع امها وأبوها معندهاش اخوات ولا اصحاب غير صاحبتها سلمي معها من ايام الثانويه وبتحب زميلها ف الكليه زياد "
كلمت سلمي صاحبتها تقولها ع الي حصل وأنها مستحيل تتجوز حد غير زياد بس سلمي مردتش عليها رنت كتير اوي بس مفيش رد،،،رنت ع زياد رد عليها قالها انو مش فاضي يكلمها دوقت وهيكلمها بعدين ملحقتش تقوله ع الي هيحصل.
فضلت قاعده فاقده الامل فكرت كتير ولقت حالين ل تتجوز الراجل صاحب ابوها داا وتلغي احلامها وتتدفن بالحيا لا الا تهرب وتسيب البيت خالص
قررت فعلا انها هتسيب البيت من غير محد يحس بيها لابست هدوم كتيره ع بعضها ماهي اكيد مش هتعرف هتخرج بشنطه هدوم اخدت شنطة اديها وحطط فيها فلوس كانت محوشاهم من زمان و اخدت كام حاجه بتحبها وخرجت
روح..ماما انا رايحه ل سلمي عشان تكون معايا بليل عشان برن عليها مش بترد
امها بشك..مفيش خروج افضلي رني عليها لغايه مترد انما خروج مش هتخرجي
روح بياس..ي ماما م هيا مش بترد خالص وكمان عايزا اشتري حاجات محتاجها من تحت
امها..قولت لا مفيش خروج يعني مفيش خروج وخشي جهزي نفسك يلا
روح فعلا دخلت وكررت الرن تاني ع سلمي بس مفيش رد
قررت تهرب ب اي طريقه ممكنه بصت ع امها لقيتها بتتكلم ف الموبايل وواقفه ف المطبخ استغلت الفرصه وخرجت من غير متحس بيها
وفعلا خرجت وراحت لسلمي بس ملقتهاش ف البيت طلعت ع الكافيه الي بتقعد فيه مع زياد وسلمي
وصلت للكافيه ودخلت وقعت شويه بس اتفاجئت ب زياد وسلمي داخلين مع بعض وبيضحكو بس هما مشفوهاش دخلو قاعدو وهيا دموعها نزلت وملت وشها.
قررت تقوم وتواجهم وفعلا قامت وراحت عندهم الاتنين اتفاجه بيها
سلمي بصدمه..روح انتي اي الي جابك هنا
روح بصدمه ودموع..جايه اشوف صحبتي وحبيبي مع بعض
زياد ببردو..روح ممكن تقعدي وانا هفهمك كل حاجه
روح بقلة حيله قعدت
زياد بدأ يتكلم ويشرح كل حاجه
بصي ي روح انا وسلمي بنحب بعض من ايام الكليه بس انتي الي كنتي بتحبيني وانا مردتش اجرحك واكسر قلبك وانا عارف انك ملكيش حد وانا وسلمي هنتخطب قريب
روح كانت بتسمع وهيا مش مصدقه نفسها من الكلام الي اتقال
سلمي بنفس البرود.. بصي ي روح انا حبيت زياد من قبلك وفهمتك اكتر من مره أن زياد مش بيحبك بس انتي كنتي موهومه انو بيحبك
روح بعياط وكسرت قلب...بس انتي صحبتي ازاي تعملي معايا وفيا كداا كنتي عارفه انا بحبك قد اي وبحب زياد قد اي تعملي فيا كداا وتكسري بقلبي يخساره يصحبتي
وسابتها ومشيت خرجت وهيا منهاره من العياط ومش شايفه قدامها وبتجري ب أقصي سرعه عندها ومش شايفه الطريق وف عربيه جايه عليها وهيا مش واخده بالها منها ووو.......
نروح لسلمي وزياد
زياد..لي ي سلمي قولتي كداا وكسرتي ب قلبها وانتي عارفه اني كنت بحبها بس انتي الي وقعتي بينا وخالتيني اقولها كلام يكسرها
سلمي...عايز تعرف انا قولت وعملت كداا لي معاها انا هقولك
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية اضغط علي اسم الرواية " رواية ملكتيني "