رواية المطلق والعذراء الفصل الرابع والعشرون بقلم صابرينا
رواية المطلق والعذراء الفصل الرابع والعشرون
كانت صبا جالسه بشقتها
دق دق
فتحت صبا الباب
دخل خالد
خالد:ممكن اعرف انتي مين وعايزه مني ااي
صبا:انا مرات عاصم السابقه
خالد:بس
صبا:لا ماموتش انا سيلااااا
خالد:طب ازاي
صباا:لازم نساعد وعد ياخالد
عاصم دا واحد مريض
انسان سادي وحايدمر وعد انا كان حظي حلو وعرفت اهرب لكن وعد ممكن تموت
خالد:حانعمل اااي
صبااا:حانتخلص من عاصم
خالد:ازاااااي
صبا :انا حااقولك بس الاهم توعدني تعمل الي حااقولهولك
خالد:اذا وعد حاتكون ليا ف الاخر
اوعدك
صبا:نهايتك قربت ياعاصم
خالد:انتي ازاي عايشه اميره الله يرحمها قالتلي انو قتلك
صبا:اميره ساعدتني وزورت موتي عشان عاصم كان بيعذبني
خالد:انا حااساعدك ياسيلااا متقلقيش
صبا:وانا حااعمل الي اقدر عليه عشان ننقذ وعد من عاصم
خالد:استاذنك انا دلوقتي حاامشي
صبا:حاابلغك بالمطلوب
خرج خالد من شقه صبا
وكانت صبا تضحك بشر ثم تحدثت
غبي قوووي ياخالد فاكر ان عاصم اتجوز سيلااا بس
ومتعرفش اني بستغلك عشان انتقم من وعد
عاصم دا ملكي وحايفضل ملكي
والي تتجرا انها تاخدوه مني امحيها من عل وش الارض
سيلااا الغبيه سرقته مني وخلته يكرهني بس لا انا مسمحاك ياحبيبي وحااسامحك ياقلبي
انت جوزي وابو ابني
اه ابننا مامتش ابننا عايش
ف بطني اهو بس هو نايم
انا عارفه انها هي الي خلتك تحط العقرب وتسمه بس انا مسمحاك
اما انتي ياوعد
فا انا حااموتك
........................................................................
كان عاصم جالس بغرفه مكتبه
فدخل عليه عدي
عاصم:هااا عملت ااي
عدي:قاسم دا بلوه مسيحه ياعاصم
عاصم:عرفت عنه ااي
عدي:بص ياسيدي انا بدات من سكنه القديم والي اكتشفت انو بيغيره عل طوول
عاصم:مش فاهم
عدي:روحت قعدت مع البواب ووريته صوره قاسم
البواب قالي انو كان سكن ف العماره سنه وكان كل شهر يجي مع واحده شكل والبنت الي يجيبها الشقه مره ميجبهاش تاني
بس وجرجته ف الكلام وسالته عن السمسار الي جابله الشقه
وروحت للسمسار دا واتاكدت انو فعلا كدا
غير 3عمارت
ب 12بنت
عاصم:اااي
عدي :دي الحقيقه ضحك علي بنات كتير قووي بالحب
وجابهم شقته
حاتعمل اي ياعاصم.
عاصم:لازم اكشفه لريهام علي حقيقته لازم تعرف كل حاجه
مستحيل اسمح انو يتجوزها
دا لو علي موتي
عدي:بس انت كدا حاتصدمها
عاصم:عارف حاتحزن شويه بس دا لمصلحتها
وكمان مش حااسيبه علي عمله ف بنات الناس
عدي:بلاش دم ياقناص
احنا سيبنا الجيش من زمان ومعندناش الصلاحيه بالقتل
عاصم:اي الفايده اني اقتل واحد مقتول
دا القتل ليه رحمه
عدي :حاتعمل اي
عاصم:عايزك تجبلي كورس علاج لمرض الايدز
علاج الحاله الثالثه
عدي:ااااي ايدز
عدي :عايز الدوا دا ليه
عاصم:نفذ الي قولتلك عليه
عدي حاضر
خرج عدي خارج المكتب وفكر عاصم
ف
بكرا رودينا حاتقول كل حاجه لريهام
وتظهر علي حقيقتك ووقتها عقابك يبقي عندي انا
#خطه عاصم وهي انو يصدم جسم مريض الايدز بكميه علاج مش بياخدوا غير الي اطوروا ف المرض وقاسم كان لسه ف اوله
المريض الي ف اول المرض لما جسمه يتصدم بالكميه دي بتسبب وقتها شلل مفاحيء
ودا ممكن يعمل ضمور كلي ف الاحساس.
بيكون الشخص عايش عل الهواء وبس #(معلومه جوجل)
.......................................................................
ف شقه قاسم كان يجلس بااسترخاء
ثم دق الباب عده طرقات
ذهب قاسم وفتح باب شقته
قاسم:رودينا
رودينا :ممكن ادخل
قاسم:رودينا ميصحش تدخلي شقه واحد عازب.
رودينا:مكنش دا كلامك من شهر
قاسم:انا اتغيريت ومبقتش قاسم بتاع زمان
امشي من هنا
رودينا:طب اسمعني الاول
قاسم:عايزه تقولي اي
رودينا:مينفعش يتقال ع السلم ممكن ادخل
ادخل قاسم رودينا للداخل
رودينا:انا حامل
قاسم:ااي
رودينا :ايوا حامل منك ولازم تعترف بابنك
قاسم:الجنين دا لازم ينزل
انا مش ممكن اعترف بيه
رودينا:انا بحبك ياقاسم ليه متعترفش باابنك ونكون اسره سعيده مع بعض
قاسم:انا مش بحبك
رودينا:لماانت مش بتحبني ليه خدعتني وخلتني حامل منك ليه رسمت عليا الحب ياقاسم استفدت اي من دا كله
قاسم:قولتلك كانت غلطته وندمت عليها
رودينا:انت ندمت وانا بدفع تمن حياتي للغلطه دي
انت اسمك غلطان وانا اسمي خاطيه
قاسم:بلاش فلسفه كدابه والشويتين دوول انتي لو واحده محترمه كنتي تحافظي علي عفتك
لكن انتي بتاعه فلوس وبس يا رودي
بلاش نكدب علي بعض انتي لما لقتيني وسيم وغني وافقتي تيجي معايا بمزاجك وانا بقولك اهو
عايزه كام وتخلصي من الموضوع دا كله
ابتسمت رودينا
رودينا: انا قابلت عاصم باشا
قاسم:اااي
رودينا:اه قابتله امبارح ياعريس
امسك قاسم رودينا مش شعرها
اه يابنت ال ****
رودينا ابتعدت عنه
رودينا:لاء لاء عيب البيبي الي ف بطني يجراله حاجه
قاسم:انطقي قولتيله اي
رودينا :كل حاجه عننا ياحبيبي
قاسم:ااي
رودينا:اه ياحبيبي كل حاجه واتفقت اروح معاه عند ريهام واحكيلها كل حاجه عنك ياعريس
قاسم:عايزه كام
ابتسمت رودينا بخبث ووضعت يدها علي رحميها
رودينا:بصي ياقاسم انا مش حااجبرك تعترف بالولد منكرش اني من عيله فقيره وعملت كدا عشان الفلوس
بس المبلغ الي كنت حاتدفعه عشان انزل البيبي لازم يتغير ياحبيبي قدر انت تمن حياتك مع ريهام
قاسم :وانا اضمن منين تكوني بتعملي كدا عشان تاخدي الفلوس من هنا وتروحي تقولي لريهام بردو
رودينا:معندكش حل تاني
قاسم:لاء عندي
رودينا:اي هو
قاسم:حااكتبك شيك بالمبلغ الي عايزاه
ومش حاتصرفيه غير لما تقولي لريهام
ان عاصم قالك تقولي كدا عشان بيكرهني وشايفني اكبر منها
فهمتي
رودينا:يااه بتحبها للدرجه دي
قاسم:ميخصكيش
كل الي يهمك الفلوس وطالما المصلحه مشتركه
يبقي تنفذي وانتي ساكته
رودينا :موافقه
مبروك ياعريس
.................................................... ................
عاد عاصم متعب للغايه من العمل
فدخل لجناحه
كانت وعد جالسه علي الفراش ترتدي منامه علي شكل سلوبيت جينز قصيره
وقد صففت شعرها علي هيئه قطتين
كانت جالسه ع الفراش امامها روايه بعنوان
المطلق والعذراء للكاتبه صابرينا
كانت تقراها باامعان
دخل بهدوء يحاول الا يصدر صوت
ثم وصل الي الفراش وجلس بجوارها ضامها الي صدره
تفاجات وعد به فلم تدرك مجيئه
عاصم جيت امته
عاصم:من زمان قووي بس مااخدتيش بالك مني
وعد:حبيبي انا اسفه
عملت اي ف موضوع قاسم دا
عاصم:بكرا رودينا حاتيجي وتقول لريهام كل حاجه عشان ينتهي الكابوس دا
وعد:طب وقاسم حايسكت
عاصم:متقلقيش منه
هاا قوليلي بتعملي ااي
وعد:بقرا روايه لكاتبه كدا علي ماتفرج
وعد:واي الي شدك ف الروايه دي
وعد:البطل
عاصم :ليه يعني هو حلو
وعد:غير كل الابطال
البطل كان بيدور علي السكينه والحضن والاحتواء
اتعذب كتير ف حياته وكان قووي
حبيت البطل لان شفتك انت هو
اقترب عاصم منها مقبلا اياه
وفصل قبلته قائلا
خلينا علي ارض الواقع
انتي سكينتي وحضني واماني الي لقيته
والي عمري مااسيبه ابدا
اوعدك
وعد:بحبك
عاصم:يووه حاافضل اعلم فيكي ياوعد قولنا مابتتقالش كدا
وسكتت شهرازاد عن الكلام المباح............. ..........
....................................................................
يوم الفرح
الساعه 3عصرا
كان عاصم مع وعد ف الحديقه
وعد:انا قلقانه ياعاصم رودينا اتاخرت
وفضل علي الفرح 5ساعات خايفه
عاصم:متقلقيش
انا كلمت قاسم وقالي انو علي وصول
ورودينا حاتيجي دلوقتي المهم
لازم نواجههم ببعض قدام ريهام
اتت رودينا القصر
رودينا:اسفه ياعاصم باشا عن التاخير
صعدت رودينا ووعد مع عاصم
تنتظران خروجه من غرفه ريهام
كانت ريهام تستعد لمجيء مصففه الشعر والفستان
دق دق
ريهام:ادخل
دخل عاصم
ريهام:ابيه امته جيت من الشغل.
عاصم:ريهام ف حاجه لازم تعرفيها عن قاسم.
ريهام بقلق ماله قاسم
عاصم وقص لها قصه قاسم مع الفتيات وحمل رودينا منه
ريهام بدموع مستحيل
مستحيل دا يحصل مستحيل
عاصم :انا كلمت قاسم بحجه ان ف تعديلات ف الفرح لازم تتغير. وهو حايجي دلوقتي وحااخلي رودينا تواجه قاسم قدامك
ريهام بدموع
اكيد دي كدابه
اكيد كدابه
عاصم:تعالي معايا ف اوضه الضيوف
قاسم جه ومستنينا
دخل عاصم بصحبه ريهام لغرفه الضيوف
قاسم:مالك ياريهام بتعيطي ليه
عاصم :حاتعرف دلوقتي اي الي حصل
دخلت رودينا برفقه وعد.
رودينا :السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
نظرت لها ريهام بااعيون باكيه تتطلع بها من اعلا لاسفل بغيره انثي
هل يعقل ان حبيبها قد خانها كما قال اخيها
ايعقل ان قاسم شخص سيء وانه خدع الكثيرين قبلها
انتبهت ريهام من شرودها علي صوت عاصم
عاصم:احكي يارودينا كل حاجه لريهام
قوليلهم كل حاجه
رودينا :قاسم خانك مع بنات كتير يا ريهام
ضحك علي بنات كتير غيري وخلاهم يخسروا اغز حاجه عندهم
ولما لقاني حامل كان عايز يخليني اسقط الجنين واذا معملتش كدا كان حايفضحني
عاصم:حقيقتك انكشفت دلوقتي يا قاسم والي كنت عايز تعمله ف اختي مش حااسمحلك بيه
ولكم عاصم قاسم بوجهه
فسقط متالما ينزف الدماء من فمه
ذهبت ريهام اليه تصرخ ببكاء مرير
قاسم
ثم تحدثت برجفه ف شفاهيها. ا ا ان انت انت عملت كدا فيها
انت عملت كدا يا قاسم.
طب ليه
ليه تعمل كدا فيا
اذيتك ف اي عشان تعمل فيا كدا واخذت تبكي بشده
فاخذتها وعد بااحضانها تهدهدها
وعد:ربنا كشفلنا حقيقته قبل مايعمل فيكي حاحه وحشه
دا واحد حيوان ميستاهلش دموعك
قاسم كان مذهول
لانه اتفق مع رودينا عل المال هل يعقل ان لها ضمير قد صحي
ثم بكت رودينا بكاء التماسيح
وتمسكت بساق ريهام
رودينا:سامحيني ياريهام
سامحيني
ريهام: بتقولي كدا لي
رودينا وقد اشارت ع عاصم بيدها
اخوكي ومرات اخوكي جبروني اعمل كدا فيكي عشان مش عايزينك تتجوزي قاسم
وعد لم تتحمل ماقالته
وامسكت رودينها من شعرها
وعد"انتي بتقولي اي ياحيوانه
انتي
انتي واحده كدابه ورخيصه
ازاي تقولي كدا عن جوزي وعني امسكت وعد شعر رودينا وبدات بضربها
عاصم وامسك وعد من خصرها ليبعدها عنها
وعد:سيبني ياعاصم سيبني عليها
وامسكت يد رودينا ووضغطت عليها بااسنانها
فكانت رودينا تصرخ
وعاصم يخشي ان تقتطع لحم الفتاه بااضراسها
فحملها من خصرعا مبتعدا عنها
ابعد عاصم وريهام وعد عن رودينا
ثم تحدثت ريهام
قاسم انت ساكت ليه
قول حاجه
قاسم: اقولك اي اقولك ان اخوكي هددني قبل كدا ابعد عنك
ريهام:ومقولتليش ليه
قاسم:محبتش اعمل مشاكل بين الاخوات لكن مكنتش اتوقع ابدا ان توصل بيه انو يحاول يشوه سمعتي قدامك ويلغي فرحنا
عاصم:انت واحد ولم يكمل كلماته
ريهام:بس
ولا كلمه. انا حااتجوز قاسم ياعاصم
برضاك او غصب عنك
وياريت تطلع الزباله الي جبتها دي معاك
انا واثقه ف قاسم وعمري ماحااسيبه ابدا
ولو مش قادر تفرح لفرحي
متحضرهوش
وعد ومسكت شعر رودينا تاني
وعد:رخيصه وحاتفضلي رخيصه
استفدتي ااي انتي منه
زمانه جابلك الايدز
الهي تموتي يابعيده
ريهام:بس
انتي بتقولي اي
وعد:بقول الحقيقه الي فضلتيه عن اخوكي عنده الايدز يادكتوره
قاسم:لو دي لعبه جديده انكم تطلعوا عليا المرض المهين دا
ريهام كل شيء بينا انتهي
تمسكت بيه من ذراعه
لاء متسبنيش انا مصدقاك انت وبس وعمري ماحااصدق غيرك
وعد :انتي غبيه بقولك
امسك عاصم وعد
عاصم:يالا يا وعد كفايه لحد هنا
عاصم:مبروك يا ريهام
كانت وعد ذاهبه من الغرفه ولكنها رفست رودينا بقدمها
وعد:رخيصه 😤😤
ذهبت رودينا خارج القر بعد مااخدت العلقه التمام
وبقي قاسم وريهام بالغرفه
ريهام بدموع :انا اسفه
قاسم مسح دموع ريهام باايده ليه العياط يا حبيبتي لاني بحبك حااستحمل اي حاجه عشانك حتي مستعد اواجه الموت
ريهام:انت استحملت تهديد عاصم ليك ومرضتش تقولي عشان مزعلش
انا عملت اي حلو ف حياتي عشان اخد راجل حلوو زيك كدا
انا بحبك قوووي
قاسم:بعشقك ياملاكي واقترب ليقبلها ولكنها خجلت
ريهام:بعد الفرح
قاسم وقبلها من خدها
اوك بس دي تصبيره
انا حاروح اجهز سلام يااحلا ملاك انخلق ليا
......... ......... ........ .........
ف جناح وعد وعاصم
وعد:ليه مسبتنيش اموتها
داانا حااكولها بسناني
داانا كنت حااجيبها ارض واجيب من الارض واحط عليها الحيوانه
جلس عاصم علي كرسيه
عاصم:ممكن تهدي
وعد:انت ازاي قادر تبقي كدا بقولك دا مصدقاه وكدبتنا احنا
عاصم:قاسم مش حايتجوزها ياوعد
وعد :ازاي
عاصم: ازاي دي بتاعتي انا.............
.................................
ذهب قاسم من القصر
ودخل شقته
ولكن زاد الالم عليه وفجاه سقط علي الارض يقاوم تشنجات جسده
العنيفه التي استمرت لنصف ساعه وانتهت بتسرب
ريم ابيض من فمه .
................. .................. ..............
الساعه 6مساء قبل الفرح بساعه
ف شقه صبا
خالد:انتي بتقولي اي ياسيلااا دا مستحيل يخصل وعد مش خاينه
صبا:اسمعني عاصم بعد فرح اخته حايطلع ماموريه تبع شغل الجيش والمطلوب منك انك توهم وعد انك انت وهي عملتوا علاقه
خالد:ازاي
صبا:دي حبوب مهلوسه
خالد:جبتي منين دوول
صبا:المهم تديهم لوعد وهي لما تاخدهم
حاتصحي من النوم تلاقيك جمبها
وبعدين ضميرها ياانبها وتتطلق منه
عشان متبقاش خاينه
خالد:انا خايف ع وعد
صبا:متخافش قولتلك حايطلع ماموريه
خالد:انتي واثقه كدا ازاي
صبا:انا مراقبها وعارفه كل حاجه عنه
خالد اخد الحبوب
تمام حااستني منك تليفون عشان انفذ
خرج خالد من شقه صبا
ضحكت صبا بشر
اخيررا ياعاصم
حااصحي علي خبر الصفحه الاولي
عاصم احمد الشريف يظبط زوجته وعشيقها ف الفراش
ويطلق طلقات مسدسه الناريه علي الزوجه الخائنه
نهايتك قربت ياوعد
يتبع الفصل الخامس والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية المطلق والعذراء" اضغط على اسم الرواية