رواية أسيرة الصقر الفصل الثاني بقلم جنات
رواية أسيرة الصقر الفصل الثاني
احمد : احبك ايه يا بنتي ..دا احنا زي الأخوات.....
قمر بغضب. ايه..؟ انت بتهزرر...انا كنت مستنياك كل ده وفي الاخر تقول احنا اخوات...
راحت مشيت وسابته وهي بتعيط...
جت نيفين ل أحمد...
نيفين. قمر يا قمرر...سألت احمد....انت مين وهي راحت فين..
احمد. انا احمد ابن عمها..
بصت نيفين لأحمد من فوق لتحت...وقالت. ابن عمها...
راح ركب احمد عربيته..
احمد. عن أذنك...
وبعد ما مشي...
نيفين بنظره اعجاب. هو ده ابن عمها...
وعند نعمة في البيت بتكلم حد في التليفون...
_بنتك محظوظه ان ابني وافق عليها
نعمة. ربنا يتمها علي خير...انا بنتي برضو كانت بيجلها عرسان كتير بس بترفضهم بس الحمد لله..وافقت على واحد
_هي قمر فين...
نعمة. بره..
_هي في كليتها...ول ايه... اه هي في اولي ول تانيه كليه..
راحت توترت نعمة وعملت نفسها مش سمعه...
نعمة بصطناع. الووو الخط بيقطع مش سمعه...
راحت قفلت الخط...
نعمة بقلق. الحمد لله انها جت علي كده....
وعند قمر...ووصلت البيت..وطلعت واول ما دخلت لاقت والدته صقر قعده مع نعمة في الصالون..
نعمة. أهو قمر جت...قمر تعالي الست منى عايزه تتكلم معاكي...ودخلت نعمة المطبخ
قمر بهمس. اوووف...وجت وقعدت جمبها بابتسامه زائفه...
منى. عامله إيه يا حبيبتي...
قمر. الحمد لله...
منى. انتى لسه راجعه من الجامعه ول اي..؟
قمر. جامعة؟....انا مش في جامعة...
منى بتعجب. مش في جامعة..ياعني ايه؟
قمر بتوتر. قصدى كنت مع زملتى مروحتش الجامعه..
منى. اه انتى في سنه كام؟
قمر بتوتر. انا ...انا في ثالثه كليه من تجارة...
منى. ماشى يا حبيبتي...
وطلعت منى ورقه فيها شويه كلام وقعدت تقرء فيه...
منى. معلش يا حبيبتي... ممكن تقرءيلي الكلمه دى عشان نظرى ضعيف...
قمر بتوتر جامد. ايه...اه..اه...طبعا....
بصت في الورقه وهي ايدها بتترعش ومش عارفه تقرء...
منى بخبث. ايه يا حبيبتي...الكلام مش واضح....
قمر. ...لا لا بس ...بس...انا.... وحاولت تقرء بس مش عارفه...
منى. بس اية...
قمر بتوتر. انا مش عارفة.....
راحت شدت الورقه منها وقامت...
منى. هو كان باين على شكلك...
قمر فضلت ساكتة ومش عارفته تتكلم...
راحت قامت وشالت حاجتها ومشيت بس ووقفتها نعمة قبل ما تمشي..
نعمة. في إيه ماشيه بسرعه ليه كده...
منى. ابقي ودى بنتك المدرسة يمكن تقرء انا مش هجوز ابني بنت مش متعلمه...
نعمة اتصدمت. وخرجت منى وقفلت الباب...
نعمة بغضب لقمر . انت قولتها اية...
قمر ساكته ومش بتتكلم...
نعمة. اااهو سادس مره تطفشي عريس انت مش بتتعلمي...بقي...
قمر بدموع. انا مش فهمه...مين الغلطان ... القعدني في البيت وقال البنت آخرها الجواز ول انا السبب..
راحت دخلت جو الاوضه بتاعتها وقفلت الباب...
وفي اليوم البعده الصبح...في قصر صقر هو عائلته بيفطروا..
منى. صقر انا مجهزالك عروسة اعرفها بنت وحده صحبتي هنروح بكره عشان تقبلها....
صقر . نعم....و قمر راحت فين...
منى. سيبك منها دى جهل*ه مش متعلمه...انا عايزه اجوزك بنت....
وقطعها صقر ...
صقر . انا عارف انها كده وانا مش هروح معاكي اي حته بكره انا مش فاضي عندى اجتماع وكمان...هروح اكتب كتابي على قمر بعد بكره
منى بصدمة. نعم...مش هيحصل....وعرفت ومتقوليش
صقر قام من علي الفطار
صقر . ده اخر كلام عندي انا ماشى...
وخرج صقر من القصر....
منى. صقر ...استنى...انا مش عارفه هو اية العاجبو في البنت دى....
فجأه وهي قمر في الشارع ورجعه من مشوار هي ونيفين...
نيفين. مالك في إيه قالبه وشك من الصبح...
قمر. مفيش...
جه مكلمه تليفون لنيفين..واضطرت تمشى بسرعه...ورجعت قمر لوحدها و الجو كان مغيم...فجأه بدء يمطر
افتكرت زمان ام كانت بتجري وهي صغيره من احمد في الشارع والدنيا بتمطر...
^احمد. قمر تعالي جوه هيجلك برد...
قمر. مش هدخل انا بحب اللعب في المطر...
احمد. انا اكبر منك ب ٨ سنين والمفروض تسمعي الكلام
قمر. مش جيه ولو شاطر امسكني....
احمد. ماااشي..^
راحت بدأت تدمع وقالت. ليه عملت كده يا احمد ...فجأه لاقت ضوء جمبها بينور جامد وصوت عربيه نقل كببر...ماخدتش بالها منها وفجأه شنطة قمر اترمت..............يتبع
عايزه تفاعل جامد علشان استمر
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أسيرة الصقر" اضغط على اسم الرواية