رواية لا ادري كيف احببتها الفصل الثاني بقلم دعاء حجاج
رواية لا ادري كيف احببتها الفصل الثاني
الباب خبط تانى وفاطمه خافت اوى ومسكت الڤازه وفتحت الباب ورفعت الڤازه وكانت رايحه تضر"ب الشخص اللى واقف ولكن منعهاا
_فاطمه اي ده
فاطمه نزلت الڤازه عالطول وقالت:جدي انا اسفه اوى تعالى اتفضل
_امال فين آدم
فاطمه ارتبكت اوى وقالت: آدم
_اه ادم عايزو في موضوع
فاطمه:___________
_بنتى انتى متاكده انك كويسه ؟
فاطمه هزت راسها وقالت:ايوه انا كويسه وادم قال إنه رايح يجيب شويه حاجات من السوبر ماركت
_طب رني عليا عشان مستعجل اوى
_طب تعالى ادخل وانا هرن عليااا ٠٠٠٠٠بالفعل دخل وقعد على الكنبه وفاطمه كانت خايفه اوى وقالت: اعمل اي دلوقتى اروح اقول لجدي حفيدك في البا"ر مع البنات ولا اعمل اي بس
_بتفكري في اي يا بنتى ؟
فاطمه مسكت التليفون وقالت:كنت بدور على التليفون
_طب رني علياا وافتحى الاسبيكر
فاطمه بابتسامه:حالا
فاطمه فعلا رنت على ادم اللى كان في البا"ر قاعد مع صحابه ولا على باله الهوا
في البا"ر✨
_تليفونك بيرن يا آدم
آدم مسك التليفون وقال:ده رقم مش مهم ٠٠٠وراح قفل التليفون
ولكن فاطمه رنت تانى
_ما ترد يا عم يمكن في حاجه
آدم ابتسم وخد التليفون وقال:طب عن اذنكم ثانيه
_اتفضل
ادم قام وراح على جنب وفتح التليفون وقال بعصبية:عايزه اي انتى عارفه انى مشغول اوى
_جدك
ادم مكنش فاهم قصدها وقال:مالو ؟
_اخبارك اي يا آدم بقا في واحد يكلم مراته كده
ادم بص في التليفون وقال:بس ده رقم الزفته احم اقصد فاطمه
_ما انا حاليا في شقتكم وعايزك تعالى فورا
_بس انا مش فاضي
_انت مش في السوبر ماركت ؟
آدم ضمه حواجبه وقال:سوبر ماركت
فاطمه خدت التليفون منه عالطول وقالت:اه يا حبيبي مش انا طلبت منك طلبات وروحت عشان تجيبها انت نسيت ولا اي
ادم ضغط على سنانه وقال:وربنا ما هر"حمك بس ارجع بس
_خلاص يا حبيبي أوعك تتأخر ماشي سلاام
فاطمه قفلت التليفون وادم اتعصب اوى وقال:بقااا كده طيب وربنا لوريكى ادم الأنصاري هيعمل فيكى اي ؟
_مالك ؟
_لا مفيش انا لازم أمشي عن اذنكم
أنيا قامت وقالت:ويا تري مستعجل ليه
_جدي عندي في الشقه ولازم ارجع فورا
_يعنى مش راجع ليها
ادم اتعصب اوى وقال:أنيا انا مش ملزوم ابررلك اي حاجه تمام عن اذنك
خد الجاكيت ومشي عالطول وأنيا قالت بعصبية:ماشي يا آدم انا هعرف مين اللى اتجوزتها ده ويا تري احسن منى في اي
واحد في سره:اكيداا هتكون احلى منك انتى مش شايفه لبسك ولا اخلاقك الزبا"له
بعد مرور ربع ساعه
عند فاطمه ✨
_اتاخر اوى يا بنتى وانا مستعجل اوى
فاطمه قعدت جنبه وقالت:طالما مستعجل ممكن تقولى انت عايز تقوله اي وانا هقوله
_مش هينفع يا بنتى لازم يكون موجود
_طب انا هقوم اعملك فطار عبال ما ادم يرجع
_متعذ"بيش نفسك انا فطرت قبل ما اجى
_طب هعمل كوبايه شاي وممنوع اعذار
خد نفس عميق وقال:عنيده اوى زي جدك بالظبط
_مش اوى !!
وفجاه الباب خبط
_اكيدا ده آدم انا هروح افتح الباب
_طب كويس !
فاطمه راحت وفتحت الباب وادم مسكها من أيدها وخدها على جنب وقال: وربنا ما هر"حمك بقاا ترنى عليااا في وقت غلط خالص يا بت الانواري
_يا جدو يا جدو
ادم زقها عالطول وعدل الجاكيت وقال بكل عصبيه: حسابك معايا بعدين
ادم دخل وفاطمه قعدت تضحك على شكله ودخلت ايضاا
_اقعدوا يا ولاد
ادم خد نفس عميق وقال:خير يا جدي في اي
فاطمه كانت مستغربه اوى وقالت في سرها:هو بيتكلم مع جدو كده ليه معقول البا"ر والبنات اهم من جدو
_المهم ده تذاكر سفر
ادم رفع حاجب وقال:تذاكر سفر
_ايوه تذاكر سفر
_انت هتسافر ولا اي يا جدو
_لا مش انا انتوا
ادم بص لفاطمة وقال:انتوا
_ايوه لازم تعملوا شهر عسل بدل الخانقة ده
ادم قام وقال بعصبية:شهر عسل اي وزفت اي
_😳😳
ادم قعد عالطول وقال بكل هدوء:جدو انا مش فاضي للكلام ده
_ليه مش بتحب مراتك
ادم من غير تفكير:لا احم اه طبعااا
_وبعدين لو خايف على الشركه انا هتوكل بكل حاجه وبعدين انت بتروح الشركه كل شهر مره
فاطمه كتمت ضحكتها
_انتى اي رايك يا بنتى
فاطمه بصت لأدم اللى شاور بايدو بمعنى ارفضي
_احنا هنسافر فين يا جدو ؟
_بصي انا حجزت اربع تذاكر اتنين لانجلترا واتنين لفرنسا اختاروا
ادم في سره:أوعك توافقي وربنا لو وافقتى لتكون نهايتك على أيدي
فاطمه بصت لادم وقالت:انا بحب باريس اوى وموافقه طبعا
ادم بص ليها وكان عايز يقوم يقبض روحها في أيدو ولكن ازاى ؟
_حلو اوى مراتك وافقت يا آدم انت اي رايك
ادم ضغط على سنانه وقال:طالما الزفته موافقه موافق طبعاا
_زفته ؟
ادم بص لفاطمه وقال:اقصد مراتى حبيبتي اللى وربنا ما هر"حمها
فاطمه ضحكت وقعدت جنب ادم وقالت بهمس: اسكت عشان هنت"فضح قدام جدك
_اقوم انا بقاااا عشان عندي مشوار
ادم قام وقال:طب ما تقعد معنا يا جدو وبعدين اهو نفطر سوا
_بالهنا والشفا انا فطرت من بدري المهم التذكرتين اهم يلا عن اذنكم
ادم وصل جدو لحد الباب
_خد بالك من مراتك الطائره هتقلع كمان يومين أوعك تسبها
_حااضر يا جدو
خدوا في حضنوا وقال:يلا عايز حاجه
_سلامتك
بالفعل طلع وادم قفل الباب جامد اوى وفاطمه قامت عالطول ورجعت لورا وكانت أيدها بترتعش من الخوف
_بتحبي باريس صح
فاطمه محاولة اغاظه ادم:اوى
ادم قرب منها وقال:انا هعرفك يا بت الانواري ازاى تتحدي ادم الانصاري
ادم طلع يجري وراها عالطول ولكن فاطمه دخلت الاوضه وقفلت الباب عالطول وادم خبط على الباب جامد وقال بزعيق:افتحى الباب
_لا مش فاتحه انت عايز تضر"بنى
_اضر"بك ده كلمه صغيره اوى على اللى هعملوا
_طب والله ما انا فاتحه
_حلو اوى طب وربنا ما انا متحرك من مكانى
فاطمه فرحت اوى يمكن مش عايزه ادم يروح البا"ر ؟
فاطمه شغلت اغنيه اجنبيه هادئه وقعدت تغنى معهااا وادم كان متنرفز اوى وقال:غنى غنى وربنا لخليكى تر"قصي على واحده ونص
فاطمه قعدت تضحك وقالت:ينهاااري حبي ليا بيزيد اكتر واكتر
(اي ده ؟ فاطمه بتحب ادم وده من امتى تعالوا نعرف طبعاا انا قولت جد ادم صديق جد فاطمه وكانت فاطمه بتروح ساعات مع جدها لقصر الانصاري وكانت بتشوف ادم ولكن هو مكنش بيشوفها عشان كان مشغول اوى مع البنات )
_بت افتحى الباب انا مش بهزر والله غضبي وحش اوى
_ما انا لو فتحت الباب هتضر"بنى
_مش هضر"بك
_كدااب
_ مش هضر"بك صدقينى
فاطمه فتحت الباب فعلااا وادم قام عالطول ومسك ايدهاا جامد اوى ودخلها في الحيطه
_اعااااا انت قولت مش هتضر"بنى انت كداب
_حلفت ؟ ثم كمل: لاءء
فاطمه بخوف:طب انا اسفه مش هعمل كده تانى
_هو انتى لسه هتعملى مش كفايه اللى عملتى
فاطمه بطفوله:انا اسفه يا آدم يا قمر يا بتاع البنات يا صا"يع
_😳😳
فاطمه قعدت تضحك وقالت:انا بهزر معاااك انت قفوش اوى
ادم كان رافع حاجب وقال:قفوش
فاطمه طلعت من تحت ايد ادم وقالت:انت مش جعان ؟
_اوعك تفكري انى هنسي اللى عملتى بكلامك ده
_اي رايك اعملك مكرونه بالبشاميل
_نعم ؟
_مش مهم ده اي رايك في كشري مصري
ادم بص في الأرض وقال:بس يبقا حار
فاطمه فرحت اوى وقالت:حالا
ادم قلع الجاكيت واترمي على السرير وفجاه تليفونه رن
_الووو
_بقولك اي ؟
_اتكلم عالطول
_اي رايك نسهر كلنا سوااا عندك
ادم بتفكير:اوى اوى تشرفونى طبعااا
_اشطاااا
ادم قفل التليفون وقال بخبث:عقابك هيكون بليل يا فاطمه الكل'ب
في المطبخ ✨
فاطمه كانت قاعده بتحضر في الكشري وكانت فرحانه اوى
ومن غير ما تاخد بالها النا"ر مسكت في الطرحه من وراا
ادم قام وقال: اشوفها زفتت اي
ادم راح فعلاا ولقي الطرحه بتنحر'ق والنا"ر قربت تمسك فيها جرا عالطول ومسك الطرحه وصب عليها ازازه مياه
فاطمه اترعبت اوى وادم بعصبية:اي مش شمه رايحه الدخان ؟
الدموع نزلت من عين فاطمه من الخوف وادم اخدها في حضنه وده اول مره ادم ياخدها في حضنه وقال بهدوء:خلاص اهدي محصلش حاجه المهم انتى كويسه
فاطمه هزت راسها وقالت:اه كويسه
ادم بعد عنها بكل هدوء ومسح دموعها وقال:اي رايك اساعدك
فاطمه بابتسامه تحمل السخريه:تساعدينى؟
_اه فيها حاجه يعنى ؟
_مفيش بس مستغربه ازاى ادم الانصاري بهبته وعظمته هيساعد فاطمه الانواري
_يعنى أمشي يعنى
فاطمه مسكت ايد ادم وقالت:بالعكس هكون فرحانه اوى
آدم ابتسم وقال:انا هجهز الصوص
_اشطاااا
فاطمه طول الوقت عينها على ادم وقالت في سرها:ده هيكون احلى يوم في عمري لما تحبينى
_فاااااطمه
فاطمه فاقت من متخيلاتها وقالت:نعم ؟
_بتفكري في اي
فاطمه من غير تفكير:فيك ♥️
ادم رفع حاجب وقال:فياا؟
_لاء لاء اقصد مش عارفه ٠٠فاطمه حست بارتباك ومكنتش عارفه تقول اي
_خلاص اهدي ده مكنش سوال يعنى
فاطمه خدت نفس عميق وقالت:انت خلصت ؟
_تعالى شوفي
فاطمه شالت الغطا وقالت:ده الصوص ؟
ادم بغرور:اي رايك
_رايئ في اي
_في الصوص
_حلو اوى ٠٠٠٠٠ادم بص على الصوص وقال:احم انتى متاكده أنه حلو
فاطمه ضغطت على سنانها وقالت:انت متنفعش في حاجه خالص
ادم غمز ليها وقال:لا بنفع بعرف احتوي البنات اوى
فاطمه مسكت الس'كينه وقالت:أمشي من قدامى امشي
آدم مسك منها الس'كينه وقال:اهدا يا عبد العال حصل خير
_بقولك أمشي من قدامى
_همشي اهدي شويه
بالفعل ادم طلع وفاطمه كانت متنرفزه اوى وقالت بتريقه:بعرف احتوي البنات ثم كملت: ظريف اوى
بعد مرور نصف ساعه تقريبا
فاطمه جهزت السفره وكان منظرها حلو اوى وقالت:ادم ادم
_راح فين ده ؟
فاطمه راحت الاوضه وفتحت الباب ودخلت ولكن ادم مكنش موجود
_اختفي مره واحده يا تري راح فين ؟
فاطمه كانت طالعه ولكن ادم طلع من الحمام ولابس برنص
_😳😳
ادم رفع حاجب وقال:خير
_الفطار فطار اي بس الغدا جاهز
_انا مش جعااان
_مش جعان ده انا واقفت في المطبخ اكتر من ساعه وحضرتك في الاخر تقول مش جعاان
ادم راح وقف عند المرايه وقال: اه مش جعان وبعدين انتى اللى قولتى هعمل كشري صح ولا غلط
_بس انا اخدت رايك وانت قولت بتحبوا حار
_بس مقولتش انى هاكل معاكى
فاطمه زعلت اوى وقالت: وعلى فكره بقااا انا كمان مش جعانه اصلا انا واكله من ساعه
وطلعت ور"زعت الباب وراها
_مالها ده ؟
ادم رجع شعرو لورا وقال:انااا حلو اوى ومش لايق عليها خالص منك لله يا جدو
صحيح نسيت اعرفكم بنفسي
(انا ادم الانصاري شاب طموح جدا احم اقصد شاب طايش جداا عندي ٢٥ سنه صغير صح اعمل اي بس جدو مستعجل علياا مالحقتش اخد شويه راحه حتى نكمل وانيا ده البيست بتاعتى مش عارف اذا كان بحبها ولا لا بس برتاح وانا معها اوى و"سخ صح بس مش مهم اعتقد كفايه كده )
في المساء ✨
الباب خبط وادم قال:فاطمه افتحى الباب
_ما تروح تفتح الباب انت
_امشي يا بت
فاطمه قلعت مريلة المطبخ وراحت فعلا عشان تفتح الباب
وفتحت الباب وكانت الصدمه
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية لا ادري كيف احببتها" اضغط على اسم الرواية