رواية رغم احزاني الفصل السادس والثلاثون بقلم ياسمين غنيم
رواية رغم احزاني الفصل السادس والثلاثون
و جه اليوم الموعود
و الفرح معملو ف حديقة القصر و متزينه باحلى الزينه و شكلها جذابه جدا مع البلالين و الورد 🌹و زينه كانها قطعه من الجنه والكل منبهر بديكور
اما الاميرات لابسين فساتين زي بعض مفيش فرق ابيض ناصع وفيه فصوص من الماس 💎وكانهم اميرات ع هيئه بشر و الميكب خفيف ظهر ملامحهم اكتر بس، وطبعا دا اختيار رعد اما العروستين التانين لابسين فساتين بيضه جميله عليهم جدا مع حجاب كل واحده فيهم زادها جمال فوق جمالها و اما ريم فستان ازرق و حجاب ابيض، مع ميكب ارتست خفيف طالعه كانها ملكه بس، الحزن باين ف عيونها
نبدا البارت بقي 🧊🧊
الجد مهران بفرح: انا مش مصدق نفسي اخيرا الفرح دخل البيت من تاتي وعيلتي كلها متجمعه
سحر: ربنا يديمها علينا ي رب
الجد: اللهم امين بقولك ايه مالها صفاء متوترة ليه كده
سحر: مش عارفه والله ي بابا هروح اشوفها
الجد: ماشي ي بنتي!! الاء، حبيبتي تعالى
الاء: نعم ي جدو محتاج حاجه
الجد: لا ي حبيبتي بس حاسك مش فرحانه ليه حد زعلك بضحك او يمكن علشان عنستي
الاء ابتسمت: لا ي حبيبي مفيش انا تمام متشغلش بالك بيا بعد اذنك هطلع للبنات فوق
الجد بحنيه:مشغلش بالي بيكي ازاي انتي اللي فضيالي و ظبطيني بقي بعمزه هااا فهمتي
الاءبضحك:انا عن نفسي فاهمه بس ممكن انادي لاميره افهمها 😂 يا اااميره ي بت يا اميره
الجد:خلاص ي حجه مكنش طبق حلو انا ليا غير ريم حبيبتي قلبي اروحلها
الاء:ريم فوق مع البنات و اميره فوق كمان سلام ي جدو
الجد:ربنا يخليكم لبعض يارب😍
على:ابويا ساعدني اصالح صفاء
الجد:انا واعد فهد اني مش هدخل تاني ف حاجه تخصها
على:انا مش خايف غير من ابن الكل"ب ده لازق معاها ف كل مكان
الجد بضحكك: كان فين الغيرة كلها دي لما ظلمتها و كمان فهد بيغير عليها جدا منك
على:ابويا ابوس،ايدك انا مش ناقص
الجد:انا رايح اشوف يضيوفي سلام
اما عند الشباب
برق:اي رايكم شكلى حلو
عصف:ايه ي دنجوان انشف كده
فهد بص ل عصف بقرف:طالع جامد ي بنى
رعد:ايه ي،سيادة المقدم لا اثق ف نفسك كده
برق:اسكتوا انتو متعرفوش حاجه
فهد:خير
برق:دكتوره بتاعتي عازمه دكتور بتاعها وانتو عارفين دا الواد صوته انعم منها والله😂ولا رقته ف الكلام
كلكم ماتوا ضحك ع شكله وهو بيقلد كلامه
رعد:بس اميره بتحبك متنساش ده
عصف:طيب مش يلا ننزل علشان شكلها و"حش
رعد:انزلوا انتوا انا و برق لسه قدامنا مهمه
فهد:انا للاسف مش هينفع انزل دلوقتي
عصف:ليه ي نونه خا"يفه الميكب يبوظ
فهد بغضب:ياض انت انا مش طا"يقك ف ابعد عني احسنلك ماشي
عصف بغضب اكتر:لا انت اتجن"تت
رعد:بقولك ايه انا مش ناقص انهارده عايز افضل رايق كده اهدوا كده وخلى الليله تعدي ع خير
فهد: طيب انا مستني ياسمين اسلمها الج"حيمها و بص ل عصف انتو مستنين ايه
برق:اميره طلبت منى اسلم مريم ل رعد ع اساس اني اخوها
رعد:ونا كمان مع اني كان نفسي اسلم ياسمين برضو
فهد:خلاص سلم انت ياسمين واميره
برق بزعيق:و حضرتك هتمسك ايديها ازاي كنت اخوها وانا معرفش
فهد:اه صح بس انت هتمسك ايد مريم ازاي وانت مش اخوها ي ذكي
عصف:مهو متجوز اختها ي عبقري يعني هيا محرمه عليا علشان حرام شرعا نكاح الاختين ربنا سبحانه وتعالي قال ف كتابه العزيز (حرمت عليكم امهاتكم و بناتكم و اخواتكم.......الي اخر الاية..........وان تجمعوا بين الاختين إلا ما قد سلف إن الله كان غفورا رحيما)
وولما روي عن أم المؤمنين أم حبيبة رملة بنت أبي سفيان أنها قالت: "قُلتُ: يا رَسولَ اللَّهِ، انْكِحْ أُخْتي بنْتَ أبِي سُفْيَانَ، قالَ: وتُحِبِّينَ ذَلِكِ؟ قُلتُ: نَعَمْ، لَسْتُ لكَ بمُخْلِيَةٍ، وأَحَبُّ مَن شَارَكَنِي في الخَيْرِ أُخْتِي، فَقالَ: إنَّ ذَلِكِ لا يَحِلُّ لي". والحكمة في تحريم الجمع بين الأختين أنه يفضي بنتيجته إلى قطيعة الرحم بينهما، بسبب ما يكون عادة بين الضرائر من الغيرة المؤدية إلى التحاسد والتباغض والعداوة. وقطيعة الرحم حرام، فما أدى إلى الحرام فهو حرام أيضًا.❤
رعد: احنا مش ف درس دين دلوقتي
اما فهد بصلو نظره طويله اوووي و معلقش ع كلامه
برق: حد يرن عليهم يشوفهم خلصو ولا
فهد: ياسمين بتعتلي مسدج انهم جاهزين
برق: طيب انا ماشي سلام
رعد: استني ي ابني انا لازم اشوفه اول واحد وفعلا خرجوا كلهم كلهم البدل سوده و جميل وشيك جدا ماعدا عصف كان ازرق غامض وقميص، ابيض ورعد كانت كلها سوده حتي القميص
اما ف غرفه البنات
الميكب إرتتس: ماشاء الله كلكم طالعين ربنا بيارك
مريم بخجل: ميرسي
الميكب إرتتس: انتي اتكسفتي ليه كده ومالك ي بنتي
مريم بخجل: بصراحه اول مره احط ميكب ف حياتي كلها
اميره: ولا مره حطيتي ميكب ف حياتك
الميكب: انا حسيت بكده وانا بعملك الميكب بصراحه انتي جميله من غيره والله ❤
مريم بخجل اكتر شكرا
البنوته: لا انتي ربنا معاكي ❤ بصراحه كلكم مشاء الله جميلات
اميره: تسلمي حبيبتي
ياسمين: بنات الشباب بره
مريم مكسوفه جدا و اميره كمان ياسمين خايفه من اللي هيحصل نور حاسه بشعور غريب مش عارفه توصفو ولاقادره تستحمل كده ريم والاء كل واحده بتفكر ف حاجه تانيه وخارج الحفله خالص
♥♥
اول واحده خرجت كانت اميره وبرق تنح من فرط جمالها
برق بحنيه: الاول كنتي اميرتي دلوقتي بقيتي ملاكي اكده اذوب من فرط جمالك
اميره: اتحرجت وبصت ف الأرض
برق: لا ابوس ايدك مش وقته كسوف نهائي دا انا مستني اليوم دا ومن وانا قد كده اهوووو 🤏
اميره: برق الله
برق: يانهاري ع الرقه ينفع اخطف بوسه 😗 ع السريع
اميره ببعض الغضب وكسوف: برق الله
برق: طيب انطقي اسمي مره كمان اول مره احس اني اسمي جميل كده
اميره: برق انا بعشقك مش بحبك وعارفه اني دائما بدايقك بس خليك متاكد اني بحبك لا بعشقك فعلاا
برق فرح جدا من كلامها و مره. واحده شالها و دوخها وانا بحبك بجنو"ن يا مجنو"نة قلبي
♥♥اما رعد و مريم *فــي كـل مــرة اتـأمــل مـلامحـك ازداد عشــقاً بـك 🧸♥️♥️
رعد اول ماشف مريم احس انك قلبو هيخرج من مكانه
رعد مبسوط انه الفستان جميل عليها و يمكن هيا اللي زيادة الفستان جمالاً
رعد:ملكه متواجده ع الارض ي بشر
مريم: ميرسي
رعد: دا اخرك ف الكلام
مريم: قصدك ايه
رعد بضحك: شكلنا هنتعب مع بعض
مريم ببراءة: ليه
رعد: ب ♥ح♥ب♥كك😘
مريم: هاااا
رعد: بلاش جوا الصدمه ده بقولك بحبك ❤
مريم: اتكسفت وسكتت
رعد: مش عايز اسمعها منك غير لما تحسيها بقلبك الاول دلوقتي هنعيش بحبي ليكي
مريم بصتله بس انا فعلا بحبك بس مش هينفع هقولك لازم تتعب شويه 🌝
رعد: انا جميل اه بس مكنتش اعرف اني جميل كده لدرجة انك تسرحي فيا بدون خجل
مريم فاقت: اهااا
رعد بعمزه بينت الغمازه: لا انتي مش هنا خالص
مريم باحراج بصوت واطي: شكلك حلو ف الأسود
رعد: قولتي ايه
مريم: كلم برق بينادي عليك
رعد: لا والله سيبك منه المهم انتي حاطه لينسز صح
مريم برفع حاجب:عايش معايا كل ده و لسه مش عارف درجه لون عيوني
رعد حب يزيل الحاجز بينهم باي حاجه
رعد: احلى عيوني دي ولا ايه يا ناس
مريم: بجد انت فاكرني لابسه لينسز
رعد: بتشكي فيا انا حفظت كل حاجه فيكي وبادق التفاصيل احب اقولك
مريم بخجل: رعد مينفعش كده
رعد: بمو"ت لما أسمع اسمي منك ي قلب رعد و عيون رعد وروح رعد
مريم بدموع من الكسفه: كفايه علشان خاطري 😥😥
رعد بضحك:خلاص خلاص انتي عيوطه اوووي ع فكره
مريم بطفوله: انت اللي بتخليني اعيط بكلامك ده
رعد بحنيه كانه بيحايل طفله: خلاص متزعليش بقا واخدها ف حضنه انتي بنوتي الصغننه 🤩
♥♥اما عند فهد و نور
فهد: احم طالعه زي القمر وسط النجوم
نور بحزن: وهل اختك نجمه زيهم
فهد: شامم ريحة غيرهاا
نور : غيره و عليك صعبه شويه و من مين
فهد: قرب جمب اذنها: ا س ف
نور: تتخيل كل اللي عملته فيا يساوي الكلمه دي
فهد: اكيد لاء انا قولتلك قبل كده انه كان غصب عني
نور: عارف لو كنت عملت فيا اللي، حصل مع ياسمين عصف كان هياخد حقه منك انت مش من ياسمين بس وجعتني اوووي كان اول مره ف حياتي احب و اخر مره لاني مستحيل اعيد الغلطه دي تاني تعرف اكتر حاجه ندمانه عليها ايه!! اني ف يوم شوفتك ضحتك ضحكه كلها وجع الاول كنت واخدني وسيلة علشان تتعرف ع العيلة وتدخل جوها و حبي كان الوسيله مع اني مليش ذ"نب ف كل ده حتي ضمير"ك مانبش ع كده لا رجعت تاني تاخد حق اختك مني. وانا برضو مليش، ذ"نب وياريت استكفيت ع كده رجعت جر"حتني تاني لما اخدتني بدل اختك تتجوز اخويا وانت تتجوزني انا علشان تعا"قب اخويا بيا او تمسكه من ايده اللي بتو"جعه صح و جي بكل بجاحه تقولى اسف بدموع😓 اسكت ي فهد لاني تعبا"نه فعلا و كر"هتك مع اني عمري ماكر"هت حد
فهد قلبو وجعه لانها عندها حق ف كل كلمه قالتها وهي بريئه
فهد: عندك حق
نور: تعرف اكتر حاجه مريحاني ايه
فهد انتبه وسكت
نور: ان انا البنت دي
فهد: قصدك ايه
نور: اني قريبتك يعني لو مكنش فيه بينا دم كنت هدمرني يعني حظى كان حلو او بمعني اصح ربنا بيحبني لان رب الخير لا يأتي الا بالخير
فهد كان لسه هيرد
رعد: فهد يلا
♥♥ اما عصف و ياسمين
عصف 😦 منبهر بجمالها انه اول مره يشوفه كده يمكن الميكب خف شويه من تعب و الحزن االي باين ع وشها
عصف: *عمري ما شفت القمر عل الارض بس شفتك نتي عل الارض 😘
ياسمين واقفه بخو"ف مر"تبكه مش طا"يقه حزينه حاسه انها اتفرض عليها حاجه مش ذ"نبها ولا ليها سبب فيها بتتعا"قب ليه و مش المفروض ان اللي غلط يتعا"قب يارب ثقتي فيك اكبر من كل الي بيحصل معايا دا خليك جمبي، و ساعدني اتخطى الموضوع
عصف: ياسمين انتي كويسه
ياسمين: هزت دماغها بالاء
عمري ماهكون كويسه وانا هنا او وانت موجود ف حياتي تعرف تسبني ف حالي بقي
عصف: بس انا اصحبت حالك
ياسمين: للاسف دى حقيقه انا عمري متمنيت ل حاجه الاذ"يه بس ليك مع كل ركعه بركعها و كل سجده بسجدها بتمنالك 😢
عصف:كملى ايه بتمنالى ايه
ياسمين بمدموع: الهدايه و ثابت الايمان ف قلبك بدعيلك للاسف مش بعرف ادعي عليك يمكن ممكن اعدي عليك دلوقتي وانت قدامي او قدام اي حد بس مع ربنا مش بقدر تعرف ليه
عصف: ليه
ياسمين: علشان بخاف يكون ابواب السماء مفتوحه وربنا يقبل الدعوة لساني بيعجز عن نطقها و ربنا دايما لا يأتي الا بالخير الضغوطات والمواقف الصعبة اللي بتحط فيها، ما هي إلا ابتلاء هيقويني فالمستقبل وحتي الإبتلاء ده برضو فيه الخير ليّا انا مش عارفه بس اكيد ف يوم هعرفه وكمان كل حاجة في حياتنا هي خير لينا، وربنا دايمًا بيكتب لنا الأحسن حتى لو شايفينه عكس كده.. فحاول دايمًا تدور على الحاجة الحلوة في حياتك، وكلّه خير 💛 يمكن مش لاقيه الخير ده بس، اكيد فيه
عصف ابتسم 😊: ثقتك ف ربنا كبيرة ومستحيل ربنا يخيب ظن عبده .. انا عند حسن ظن عبدي بيا وانتي، ظنك خير، ب ربنا يبقي، اكيد هيبقي خير 🙂 خليك متاكده وهفكرك قريب بادأ
فهد قرب، منهم وحط ايد ع كفت ياسمين
فهد: عصف بعيدا عن كل الخلافات اللي بينا انا من كتر حبي بياسمين و تعلقي بيها و اننا روح واحده كنت بقول زمان اني هتجوز ياسمين اي حد يسالني بحب مين او هتجوز مين دايما كنت بقول ياسمين اول مره ف حياتي محسش وجعها لما انت اذ"يتها انا مش بقولك كده علشان افكرك ولا افكرها ياسمين مستحيل تنسي انا عارفها بس، ياسمين اغلى حد ف حياتي زي مانا واثق انها تكون اغلى حد ف حياتك برضو حبي ل ياسمين دا شي مفروغ منه لانى كنت ليها الاب والاخ و الصديق و الحبيب و تؤم روح
ياسمين بعياط: و روح قلبي
فهد بابتسامه: وانتي طفلتي ي حبيبتي بابا واخدها ف حضنه كل اللي بطلبه منك اتقي، ربنا فيها بلاش تزعلها لانها بريئه زي الطفله بتزعل من اي حاجه وبتتصالح باقل حاجه فيها حنيه تكفي، العالم كلو و رقيقة زي الورده فبلاش تدبل منك حافظ عليها
رعد: كان واقف وشايف، حبهم لبعض و بيتمني لو كانوا عاشوا مع بعض كانوا حبو زي مابيحبوا بعض
ياسمين شافته ف راحتله
ياسمين: رعد كنت بتمني انك انت اللي، تسلمني ل عريس مش فهد ولا بابا تؤتؤ انت اخويا الكبير سندي وضهري بس اميره خطفتك مني انا مش حزين لان فهد موجود هيسد ف ده بس فاخلى ف بالك ان عليك واجبات اتجاهي
رعد: زي
ياسمين: باسم الله زي كل يوم تتصل عليا تطمن عليا لو اتقلت عليك ومرديتش من اول مره ترن عليا مثلا عشر مرات او عشرين ثانيا كل يوم جمعه تجيلي انت و مرات ولادك ف المستقبل القريب
رعد: يارب ي اختي
ياسمين: تخرجني و تجبلي شكولاته وايس، كريم بالفرواله مش ل مريم بس
رعد بضحك: انا هعمل كل ده جوزك يعمل ايه
ياسمين 🤔بتفكر: هحاول اشفلو شغل
اما عصف ل فهد
عصف: مش هوصيك عليها لاني عارف انك بتحب و مش هتقدر تزعلها حطها ف عيونك هي تستاهل ده
فهد: من غير، ماتقول هيا فوق راسي دي وصيه الرسول صلى الله عليه وسلم ولا ايه
عصف: ايوه وصيته ف حجه الوداع
بعد كلام كتير بينهم نزلوا فهد ماسك ياسمين
عصف بنور 💙 رعد باميره💙برق ب مريم و شكلهم جميل جداً ورائع وكل العيون عليهم و بيصورهم دا حدث اليوم ف اول السلم اللي هينزلو عليه متزين منسق جدا. عصف ممكن تنزل انت الاول بس ثواني
فهد: رعد امانتك هتصولهم الاتنين لعرسانهم..هما امانه ف قربتك اميره وياسمين انا نازل مش عايز حد. يشاركني وانا باخد حبيبتي و غمزلها ونزل 😂😂 رعد فرح جدا انه كبروهوو قدام الكل
ونزل يستقبل مراته المستقبليه
رغم كل الفرح اللي عم البيت اللى ان احمد واقف متوتر و شكله بقول ان ف مص"يبه
سحر:احمد حبيبي انت كويس
احمد: اهااا اه اه
احمد ف سره: يارب أقوله واظلم دي ولا بلاش واظلم اللي هناااا يااارب ساعدني
امااا 😥😥 بهيه بتكلم حد
الووو عملت كده حاجه طلبتها منك
المتصل: ايوه ي فندم
بهيه: تمام اوعى يكون حد عرف
المتصل: لا ي فندم واخدته مني الست اللي قولتي عليها
بهيه: خلينا نشوف هتكملوا الفرحه ازاي ياايعيييني ي فرحه ماتمت..
يتبع الفصل السابع والثلاثون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية رغم احزاني" اضغط على اسم الرواية