رواية رغم احزاني الفصل التاسع والثلاثون بقلم ياسمين غنيم
رواية رغم احزاني الفصل التاسع والثلاثون
ياسمين: ايه المكان ده
عصف: بيتي اللي كنت ساكن فيه زمان
ياسمين: كنت ساكن هنا
عصف:ايوه كنا عيله سعيده جدا
ياسمين:طيب سبتو ليه البيت شكلو جميل اووى
عصف:قضاء ربنا
ياسمين:صور مين العسل دا
عصف بحزن :دا سيف ابني ودي مها مراتي الله يرحمهم
ياسمين:كنت ساكن معاهم هما ياارب بس ما"توا ازاي
عصف:هكد"ب عليكي لو قولتلك ازاي
ياسمين:انت مش عارف ولا مش عايز تحكي
عصف: من خمس سنين كنت متجوز وعايش سعيد مع مراتى و مقدم ف جهاز المخابرات يعني محقق احلامى
و في يوم اتصل بيا اللوا حمدي عايزني ف شغل ضروري وسري كمان انا روحت وطلب مني اتنازل عن شغلى قدام كل ناس بما فيهم رعد و برق وفعلا عملت كده وبدات ادرب على العمليه الجديده مع فريق جديد معرفش حد فيهم حتى مها معرفتش كلهم فكروا اني فعلا اتنازلت عن شغلى لأسباب مجهوله و شغلي هيبقي من تحت الترابيزة
و بدات أجهز للعمليه لوحدي بدون فريقى و نجحت فيها خلصتها و انا راجع جالى اتصل من مها انها مخطو"فه
و الخط قطع و فضلت ورا المكالمه لحد ماعرفت اوصلها بس الغريبه لما وصلت كانت مع العصا"به اللي اشتغلت ضدهم اتر"عبت وخوفت عليهم جدا و علشان ينتقموا منى قتلو"هم يعني سيف و مها ما"تووا قدام عيوني باب"شع طريقه عارفه احساس ان ابنك يمو"ت بسببك وقتها انها"رت و اد"مرت وحلفت اني ادمرهم كلهم و منهم اللوا حمدي لانهم كانوا ف امانته بس لما رجعت قالى ان مها كانت خا"ينه كانت متفقه مع العصا"به و من وقتها وانا تايه وسبت شغلى بس حقيقي و بلد وسافرت بعدت عن كل النااس لحد ما انتقمت كل فرد كان السبب ف مو"ت سيف و رجعت لما شوفتك كده
ياسمين حزنت عليه رغم انها لسه شايفه متمسك و قوي
ياسمين اخذت نفس عميق: كانت بتحبك
عصف:حبينا بعض حب لو كان واحد فينا طلب انه يضحي بحيا"ته مقابل التاني يبقي سعيد هيوافق بدون تردد هيا كنت اول حب ف حياتي
ياسمين:يبقي عمرها مخا"نتك ولا فكرت تعمل كده
عصف:اي اللي خلاكي واثقه كده
ياسمين:لان البنت مننا لما بتحب مستحيل تعرف تخو"ن
او تفكر ف كده ف حاجه غامضه انت مش فاهمه
عصف: قلبي بيقولى كده بس عقلي رافض
ياسمين: يبقي هيا بريئه كنت متاكد انها بريئه بس كنت عايز حد يسمعك انها فعلا بريئه وبصراحه شكلها بريئه جدااا يعني مستحيل تخو"ن او تأذي حد بتحبو
عصف: عندك حق هيا كانت ملاك كانت طفله و جايبه طفل تعرفي كانت بتخاف ع سيف من نفسها كانت حنينه اووي وقلبها كان أبيض
ياسمين: يبختها
عصف: اي
ياسمين: اللي تخلي راجل يحبها الحب دا حتى بعد مما" تها يبقي يبختها الله يرحمها
عصف: شكرا
ياسمين: ع اي
عصف: علشان ساعدتني اخرج الي جوايا وكمان اكديلي انها بريئه
ياسمين: ممكن اسالك سؤال تاني
عصف: انهارده بس هجاوبك بكل صراحه بعد كده لا
ياسمين:اتفقنا مين مامتك
عصف اتعصب:ينفع متجبيش سيرتها
ياسمين:ممكن تهدي طلع كل اللي،جواك يمكن ترتاح شويه
عصف سكت شويه وبعد كده بدا يتكلم :جدي الله يرحمه زمان اخد.كل ميراثه و ضيعه ف كلام فاضي و ابويا كان وحيد اشتغل مع عمهو اللي هو جد مهران
ياسمين:يعني جدي مهران و جدك اخوات صح
عصف:ايوه طبعا محدش يعرف ان ابويا معندهوش حاجه ملك غير البيت بتاعه و قطعه ارض مش كبيرة لان جدي مهران مكنش بيتكلم ف الحاجات دى والكل كان فاكر ان كل الأملاك دى شرك بينا رجال بس
ياسمين:اللهم هما بابا و عمو بلال و باباك
عصف:بظبط و بعدين ابويا اتعرف ع امي و بعد فتره اتجوزوا وحصل مشاكل مع ابويا وابوكي امي طلبت من ابويا انه يسحب كل فلوس منهم و يسيبوا البلد و يروح اي مكان تاني ابويا قالها لا مش هسيب بلدي انا عندي حته ارض نعيش منها طبعا حصل خلا"فات بينهم كتيرا
و بعد كده امي سابت البيت و طلبت الطلا"ق منه
علشان مش عاوزه تعيش،فقيره و سابتني علشان مش عايز اطفال منه ف بعد فترة ابويا حب بنت عمهو واتجوزها و جاب منها نور و احمد
ياسمين:انت ازاي لسه متامسك وقوي كده
عصف:مكنش عندي وقت اضعف ربنا دايما بعوضني باحلى و الاغلى
ياسمين:عندك حق عوض ربنا بيكون احلى بكتير
عصف: الحمدلله على كل حال
ياسمين:طيب انا جوعت عايزة اكل
عصف:طيب خلاص هاكلك هتعيطي
ياسمين:هيهيهي عايزة اكال جعانه يا ناااس
عصف:يلا ي مجنونه متجوز مجنونه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخل الليل عند. مريم ورعد
رعد بيتفرج علي T. V
مريم: اتفضل القهوة بتاعتك
رعد: تسلم ايدك ي حبيبتي
مريم: تاكل فشار
رعد: هاتي اي حاجه منك بتبقي احلى
مريم باحراج: خلاص بقي مش عارفه اقعد
رعد:بس انا جوزك ولا انتي نسيتي لو نسيتى افكرك حصل ايه امبارح
مريم وشها بقي طماطة:رعد عيب الله
رعد:طيب تعالى اقولك حاجه
مريم:رعد علشان خاطري خلاص
رعد:لا حاسك لسه بتتكسفي و شالها اخدها ع الغرفه
مريم:بتضربهو برجلها رعد نزلني هصوت والم النااس علينا والله🥺
رعد:محدش هيسمعك
مريم:طيبانا عايزة اكال فشار دلوقتي😢
رعد:بس كده اقولك الكلمه و اعملك فشار مخصوص
مريم:بارد
رعد:عيونه
مريم:مين
رعد:بحبك ❤
مريم:هاااا
رعد:حطها ع السرير و همس ف اذنها بحبحبك سأختلـِس رآئـِحتك وَ أخبئهآ فـِي رِئتيّ لأتنفسـَك كـُلما رآودنـِي الشـَوق اليك …!
و اخدها عالم صنعه لها رعد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما اميره وبرق
اميره: واقفه قدام المرايا بتسرح شعرها
برق حضنها من ورا وحاوطها بذراعه و بيشم رائحتها الى عشقها. شكرا ي اميرتي
اميره بكل حب:شكرا ع ايه
برق:ع كل حاجه عملتيها معايا وبتعمليها
اميره لفتلهو و حاوطت رقبته وقربت منه اكتر:بس انا معملتش حاجه
برق:بسببك قدرت اتخطى اللي امي عملتهو بسببك انتي و مساعدتك قدرت اشتري شقه ليها و اسامحها و انها تبدا حياه جديدة كلها حب و الخير.صدق بس
و كمان عديتو بسبب وجودك جنبي و دعمك ليا متنسيش ان كل ده من افكارك كل يوم بحمدربنا ع وجودك جمبي
اميرة:اولا دا واجبي ثانيا وجود الام ف حياتنا نعمة نشكر ربنا عليها ثالثا طنط الهام عرفت غلطها و ندمت عليه يبقي خلاص
برق:طيب و رفضتك ل شهر العسل اننا نفضل هنا علشان ابقي جمب امي ف ظروف دي
اميره:دا واجبك انت بقي اتجاها
برق:تعرفي بقيت احس ان كلمه بحبك مش قد حبي ليكي قيليله ع حبي ليكي
اميره:يا حبيبي ربنا يخليك ليا ولا يحرمنى منك ابدا♥
برق:شدها عليه و بدا يقبلها بحنيه و رقه مابتظهرش غير للعشاق فقط و يوزع قبلات متفرقه ع وجهها كله
و تسكت شهر زاد عن الكلام......
يتبع الفصل الاربعون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية رغم احزاني" اضغط على اسم الرواية