رواية صعوبة الحب الفصل الثالث والاخير3 بقلم سلوي عاصم
رواية صعوبة الحب الفصل الثالث والاخير
وقفنا المره للي فاتت ان السنه بتعدي بسرعه
كريم :مريمم حابب اتكلم معاكي شويه
مريم :ايوهه اتفضل يا كريم
كريم :بردوا لسه مش بتحبيني، بقالنا سنه بحالها ومش عارفه تحبيني، هو احسن مني في اييي
مريم:ناا قولتك من الاول وانت اصريت، يا كريم والله مش احسن منك في حاجه، بس مش عارفه احبوو غيرو،بقالي سنه معرفش عنو حاجه بس عندي امل ان احنا نبقي لبعض، انت كويس جدا جدا والله بس مش قارده بجد احبكك
كريم :ربنا يفرحك يارب، هكلم عمي اقولوا ينهي الموضوع دهه
مريم :ان شاء الله ربنا يعوضك، شكراا جدا وقفت جمبي كتير
كريم :دهه واجبي، عمي حازم ممكن تجي شويه
حازم :خير يا ابني
كريم :بصراحه مش قادر اكمل اكتر من كداا، كل شي وقسمه ونصيب
حازم بصوت عالي :اكيد انتي للي قولتيوو حاجه زعلتووو، ناا مش عارف بتحبي أسر دهه علي اييي
نجلاء وساره :دخلوو
ساره :في ايي بابا
حازم :شوفي بنتك يا نجلاء
نجلاء :فييي اييي يا مريم
كريم :يا جماعه اهدوو، ناا ومريم مش مناسبين لبعض
حازم :اكيد انت بتقول كداا غصب عنك، كتب الكتاب بكره
مريم قامت واقفت وزعقت:كفايهه بقااا، انت اييي، حرام عليك، نااا مبحبش حد غير اسررر ومستحيل أبقي لحد غيروو، انتي ليي مش عايز تشوفني فرحانه، حرام عليك، ليي مصر تعذبني، نااا عملتك ايييي، كفايهه بقاااا، وقعدت في الأرض وبتعيطط عياط هستيري
ساره :جرت علي مريم
ساره :اهدي يا مريم بالله عليكي
نجلاء :كفايه بقا يا حازم حرام عليك انت بتعذبهااا كداا لييي، مريم مش عايزه الخطوبه ديي ولا كريم، ناا ساكته بقالي سنه وبقول بابهاا وعارف مصلحتها، لكن كفايهه بقا، مريم اتغيرت جدا من تصرفاتك، ساكته طول الوقت و بتعيط وانت ولا حاسس، انت اييي يا اخي مبتحسش، دي بنتك
حازم :خارج وسابهم(راح يعيد تصرفاتوو مع نفسوو)
نجلاء خدت مريم في حضنهاا:ان شاء الله كل حاجه هتتحل وهترجع زيي الأول
كريم :هستاذن ناا يا جماعه، ولما استاذ حازم يجي ياريت حد يبلغني
نجلاء :في رعايه الله
ساره ونجلاء :دخلوااا مريم اوضتهااا
نجلاء :حاولي تنامي شويه يا مريم
ساره :اخرجي يا ماما وسيبناا نتكلم شويهه
ساره:هتتفضلي كداا كتير يا مريم، بتحبيه ومتعرفيش عنو ايي حاجه، بقالك سنه علي الوضع دهه، وافرضيي معتش بيحبك
مريم :لا مستحيل، أسر بيحبني ويحبني جدا كمان وهيرجع وهنبقي مع بعض ان شاء الله
ساره :ان شاء الله، انتي عارفه ان النهارده اخر يوم ليه في الجيش، واكيد بكرا هيبقي هنااا، هتواجيهه ازييي
مريم :هحكيلوو الحقيقه وانتي عارفه كويس جدا ان ناا واقفت علي الخطوبه دييي واصريت في الاتفاق بتاعي ناا وكريم تبقي. مدهه الخطوبه سنه عشان احاول علي قد ما اقدر ان بابا ميتسجعلش علي موضوع كتب الكتاب دهه وعشان استني اسرر يخلص الجيش بتاعو، وكنت دايما عايزه اسأل مازن عليه بس مش هينفع
ساره :عارفه وان شاء الله تشوفيه وكل حاجه تتتحل وبابه يوافق
مريم :ان شاء الله، سيبني انام بقا لانيي تعبانه جدا
ساره :ماشي يا قلبي تصبحي على خير، وخرجت من عندها
نجلاء وساره قعدين برااا
حازم رجع من برااا دخل أوضتوو علطول
نجلاء دخلت وراه :كنت فين، قرتت ايي بخصوص موضوع مريم
حازم :بكرهه هتعرفواا قراري، وسيبني الوقتي عايزه انام
نجلاء :تصبح على خير
في يوم جديد
مازن :حمد الله على السلامة يا صحبي
اسرر :الله يسلمك يا مازن، وحشتني اوييي يا مازن
مازن :وانت اكتر والله
أسرر:اخبار مريم ايي
مازن ساكت ومش بيرد
اسرر بلهفه :مريم كويسه صح
مازن :ايوهه كويسه
أسر : في ايي بقا، خضيتني يا شيخ، ناا عارف انك مخبي حاجه عليا
مازن :مريم اتخطبت يا اسرر
اسرر بصدمه :بتقول ايي، يعنيي اتخطبت، مستحيل مريم بتحبيني، من امتي
مازن اهدء بس :اتخطبت بقالها سنه اهوو
اسرر :يعنى بعد ما نا مشيت، لا لا اكيد في حاجه غلط، مريم مش من النوع دهه، هو فعلا ناا قولتها ليكي حريه الاختيار، بس مستحيل مريم تتخلي عني بسهوله اويي كداا،، لازم اكلمها
مازن :هتكلمهاا ليي هي خلاص اتخطبت
اسرر :لازم افهم، وطلع فونه بيرن عليهاا
مريم كانت نايمه وصحيت علي صوت الفون
مريم :ألوو
اسرر مش قادر يتكلم
مريم حاست انوو اسرر وقالت :اسرر صح
اسرر :لسه فكراني يا مريم
مريم فرحت جدآ انها سمعت صوته بعد المده ديي :طبعاا يا اسرر ناا عمري ما انساك
أسر :لو سمحتي يا مريم عايز اقابلك في الكافيه.... دهه
مريم :ربع ساعه وهاجي
أسر :ماشي سلام
ساره دخلت الاوضه
ساره :بتصوتي ليي يا هبلهه
مريم :اسرر اخيرا كلمنيي
ساره :بجد وبعدين احكيلي
مريم :مش وقتوو، المهم البسي هتجي معاياا راحه اقابلوو في الكافيه
ساره:اشطا هلبس اهو، وبعد شويه لبسواا ونازلين
نجلاء :علي فين
مريم :راحه اقابل اسرر
نجلاء :بابكي لو عرف مش هيحصل كويس
مريم :عشان خاطري يا ماما واقفي، بقالي سنه مشوفتش
نجلاء :بسرعه ممتاخروش
مريم :باست امهاا من خدها شكرا ليكي يا احلي ام في الدنياا
بعد شويه ساره ومريم وصلوا الكافيه
مريم :شافت اسرر وراحت عندو هي وساره
ساره :اهلا ازيك يا اسر
أسر :الحمد لله يا ساره، انتي عامله ايي، اعرفكوا مازن صحبي الوحيد
ساره :ناا تمام، تشرفناا
مازن :تعالي يا انسه سارهه نعقد علي اي تريبزه لما مريم وأسر يتكلمواا شويه
ساره بصت لمريم
مريم:روحي شويه بس يا ساره معلش
ساره :اشطا يلا، روحوا قعدوا علي تريبزه
مريم قعدت :ازيك يا اسررر
اسرر بدون ايي مقدمات :اتخطبتيي لي يا مريم، للدرجه ديي كنت رخيص اويي كداا
مريم مقدرتش تمسك نفسها وعيطت
اسرر وصعبت عليه:بتعيطي لي الوقتي
مريم :عشان عمري ما نسيتك يا اسرر، كل دهه كان غصب عني، اتهانت واضربت عشانك، عشان مش عايز غيرككك، ناا عمري ما حبيت غيرك ابدا
اسرر :طب ممككن تفهمني ايي حصل بالظبط
مريم :حكت للي حصل في السنه ديي لاسرر
اسرر :ياهه شوفتي كل دهه عشاني، ناا حقيقي اسف، بس نا لسه عارف حالا انك اتخطبتيي، بحبكك جدا والله يا مريم
مريم :ولا يهمكك، مريم وشها احمر
اسرر :يا خلاثي علي للي بيكسف
مريم :بس يا اسر
أسر:يا روح أسر، وعقل أسر(محن اويي يس من حقوو شوفوا كتير )
مريم وشهاا احمر جدااا
اسرر:هيموت علي نفسو من الضحك من منظرهااا، خلاص مش هقول حاجه تاني بس يلا بينا
مريم :هنروح علي فين
اسر:البيت عندكوا
مريم :خايفه
اسرر:خلاص مفيش خوف بقا طول ما نا جمبك
عند ساره ومازن
مازن :ناا فعلا ظلمت مريم، شافت كتير، ربنا يعوضهم يارب
أسر :مش يلا بقااا ولو القاعده عجبتكوااا
مازن :أخرس ياض
اسرر طب يلا هنروح علي بيت مريم وسارهه
مازن :يلا
مريم اتصلت علي مامتها وقالتها انهم جاين ومعها أسر ومازن
روحوا البيت وحازم فاتح الباب
حازم :هو دهه اسررر بقاا، ومين التانى دهه، اتفضلوا اول
اسر:ايوهه ناا، مريم حكيتلي علي للي حصل
حازم :امممم، هتاخد بالك كويس منهاا ولا
اسرر :اكيد طبعا يا عمي في عيني بس حضرتك وافق بس
حازم بص لمريم وقالها :ناا اسف اويي، نا فعلا ظلمتك بس كنت رافض فكره اني غلط، ياريت تسامحني يا بنتي، حقك عليا وناا كلمت كريم وكل شي قسمه ونصيب وهو شاب كويس جدا
مريم جرت في حضنه بابها :مسامحك يا بابا والله
أسر:حيث كداا بقا كتب الكتاب علطول بقا لاني جابت اخريي والمصحف
الكل ضحك
مازن :عمي ناا طلب ايد الانسه ساره،طبعاا الكل هيتفاجاا بس حب من اول نظره بقا، هنعمل خطوبه مع كتب كتاب أسر ومريم
ساره :هاا (هي أعجبت جدا بشخصيه مازن)
حازم :ونا موافق علي خيره الله
نجلاء ٠:الف مبروك يا ولاد
اسر ومازن :الله يبارك فيكي
أسر :كتب الكتاب بكره
حازم :ان شاء الله
في اليوم الموعد واخيرا
مريم كنت قمر قمر جدا بس المره دي فرحانه جدا
ساره :كنت عسوله جدا
أسر :قمر جدآ
مازن:عسل جدآ
الماذون :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
اسرر :قام حضن مريم، وقالها :اخيرا بقيتي لياا، نااا بشكركك جدااا انك متخلتيش عني وبحبكك جدا جدا
مريم :وناا بحبكك جداا، مش مصدقه نفسي، فرحانه جدااا، ربنا يخليك ليا
مازن:مبروك يا قلبي
ساره :الله يبارك فيك
الكل كان فرحان
(كريم حب بنت جميلة جداا وهي حبتووو واتخطبواا)
تمت بحمد الله
سميتها:صعوبه الحب
(احيانا الظروف بتبقي اقوي منناا، مش دايماا بناخد كل حاجه بنتمناها، مش دايما النصيب بيقي معانا، في صعوبات دايما، الحب فيه صعوبات جداا، النصيب يبقي فعلا صعب بس ربنا بيقدم لينا كل خيرر، لازم نصبر عشان ناخد الشخص للي بنحبوو ونحارب عشانوو، عوض ربنا جميل جدا، اسفه لو طولت عليكوااا، اتمنى تعجبكم وياريت الكل يقول رايوو)
تمت الرواية عبر مدونة دليل الروايات
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية اضغط علي اسم الرواية :"رواية صعوبة الحب "