رواية المغرور والدلوعة الفصل الرابع والاربعون بقلم ميرو محمد
رواية المغرور والدلوعة الفصل الرابع والاربعون
حازم : اقف عندك .
فتحي بخوف : في ايه انتو مين .
حسام : عاوزينك في مصلحه .
فتحي بارتياح : ياشيخ خوفتني . وانتو مين بقا ومصلحة ايه .
حازم طلع فلوس كتير من جيبه : هتقولنا كام معلومه كده وتاخد ٣٠٠٠ جنيه دول .
فتحي شاف الفلوس وتنح : اومرك يابيه امرني عاوز تعرف ايه .
حسام : مي الكان واقف معاك من شويه .
فتحي بستغراب انهم بيسالو عن محروس : دا محروس صحابي ياباشا .
حازم : ايوه تعرفو كويس .
فتحي : ايوه يابيه دا حتي ليسه واخد مفتاح المخزن بتاعي مأجرو مني .
حسام وحازم بصدمه : مخزن .
فتحي : ايوه
حازم : ومقالكش المخزن دا هيعمل ايه بيه .
فتحي : ايوه قال مع شوية اجهزه هيخزنها فيه.
حسام : المخزن دا فين .
فتحي : في .....
حازم : تعالي معانا ودينا ليه .
فتحي : في ايه يابيه هو الواد محروس عمل حاجه هو سرق منكم حاجه .
حسام : اركب بس وانت تعرف وكله بحسابه .
فتحي : اذا كان كده ماشي .
وركب فتحي وحازم وحسام واتجه الي المخزن .......
#بقلمي_ميرو_محمد
في الشركه .....
بسنت : سمعتو انا متاكده ان البت دي هي الخطفت حياه .
سما : ايوه شوفتوها كانت قلقانه ازي وهي بتكلم .
ميار : لاء ولا لما صحابتها سالتها تعرف منين ان صقر مجاش وقالت ان هو بيدو ومكملتش كلام وكانت قلقانه ومرتبكه .
بسنت : فعلا . احنا لازم نراقبها كويس .
سما : تعالو طيب نشوف بتعمل ايه .
ذهبو البنات عند هاجر في الكافيه .
كانت هاجر تجلب الشاي لنفسها .
وجلست بسنت وسما وميار علي ترابيزه وهم ينظرون اليها .
اشترت هاجر الشاي ونظرت خلفها ورائت سما وبسنت وميار يجلسون ولاكن دون قلق ولا اي شي . فستغربت ونظرت كتير اليهم ثم قرارت الذهاب اليهم وتحاول ان تعرف شيء.
هاجر : احم صباح الخير .
نظرو البنات لبعضهم .
بسنت بخب.ث : صباح النور في حاجه.
هاجر : لاء اصل انتو عارفين اني بقيت السكرتيره بتاعت استاذ صقر وهو مجاش لحد دلوقتي . فقولت اسال هو اتاخر ليه هو هو في حاجه .
سما بمكر : ايوه اصله اتخانق مع حياه امبارح وحياه سفرت الصعيد اصبح من غير متقول لصقر وصقر زعل وهو هيسافر ليها واحنا هنا مكان صقر .
هاجر بارتياح انهم مفكرين ان حياه سفرت : اه خير ان شاء الله يتصالحو .
ميار : ان شاء الله في حاجه تاني .
هاجر : لاء ليه .
بسنت : عشان تروحي تشوفي شغلك واحنا نفطر ولا تقعدي معانا .
هاجر : لاء لاء بلهنا انا هروح المجموعه بقا طلاما استاذ صقر مش موجود .
بسنت : لاء روحي المكتب وانا قولتلك احنا مكان صقر هنا .
سما : لنكون مش عجبينك ولا حاجه .
هاجر : لاء طبعا طيب انا هروح اخد حاجتي واطلع المكتب .
ميار : ايوه شاطره اتفضلي .
نظرت لهم هاجر وذهبت بفرحه ان مفيش حد اكتشف حاجه .
بسنت : اقطع درا.عي ان البت دي ورا كل حاجه .
سما : طب بسرعه قومو قومو نروح وراها .
ميار : يلا بينا . وذهبو خلف هاجر ........
#بقلمي_ميرو_محمد
في شقة هاجر .......
وصل محروس الشقه ودخل مسرعا الي حياه ولاكن كانت الصدمه .
محروس بخوف وقلق : حياه حياه قومي الدوا اهو .
حياه : .....
محروس بزعر: حياه فوقي قومي . ولاكن دون فايده حياه فقدت الوعي خلاص .
محروس : يادي المصيبه اعمل ايه ياناس . انا لازم اتصل علي الزفته هاجر ..........
#بقلمي_ميرو_محمد
في الشركه ......
وصل صقر هو ووليد الي الشركه .......
وصعدو مسرعين الي اعلي علي المكتب وكانت هاجر تجلس علي مكتب السكرتيره بارتياح ان لم يكتشف امرها . ويدخل صقر عليها وتقوم من علي الكرسي بخوف .
صقر : صباح الخير.
هاجر بقلق : احم صباح النور يااستاذ صقر هو انت مسافرتش .
صقر بستغراب : اسافر ليه .
هاجر : عشان تشوف استاذه حياه . استاذه بسنت قالت انكم اتخنقتو وان استاذه حياه سفرت وانت روحت تجبها .
نظر صقر الي وليد وفهم ان البنات قالو كده .
صقر : ايوه ايوه بس انا مش هروح واليزعل يراضي نفسه يلا يلا سيبك من الموضيع التافها دي خلينا نشوف شغلنا انا هدخل وانتي هاتي القهوه بتاعتي علي مكتبي .
هاجر بابتسامه وفرحه من كلام صقر وان مش مهتم باختفاء حياه : حاضر يافندم دقايق وتكون عندك .
ابتسم صقر لهاجر ودخل مكتبه .
هاجر لنفسها : نجحت نجحت وفجاءه تلفونها رن وكان محروس .
هاجر : يوووه عاوز ايه الزفت . انا هكنسل عليه لجد مجيب القهوه بتاعت صقر عشان متاخرش عليه من أولها . وفعلا اغلقت الهاتف من الرنه بتاعت محروس وراحت تعمل الاقهوه .
دخل صقر ووليد الي المكتب وكانت بسنت وميار وسما يجلسون بقلق .
بسنت : ابيه عملتو ايه .
صقر : مفيش جديد يابسنت ليسه معرفناش حاجه .
وليد : دلوقتي اسلام يعرفلنا العربيه بتاعت مين ونعرف مكان حياه .
سما : بس انا متاكده ان العقربه البرا دي هي ورا الموضوع .
صقر بستغراب : وانتي متاكده اوي كده ليه .
ميار : اصل احنا انهارده ........ وبداءت تحكي الحصل لصقر ووليد .
صقر : يابنتل اكيد هي .
وليد : استنو نرن علي حازم وحسام نعرف منهم الدنيا .
صقر : ماشي هرن استنو. وفعلا رن صقر علي حازم .
حازم : ايوه ياصقر .
صقر : ها عرفتو حاجه .
حازم : احتا دلوقت ريحين مخزن الواد محروس اخو هاجر أجرو من واحد . والراجل معانا هيعرفنا المكان .
صقر : يبقا هما انا هرن علي اسلام واجيب بنت الكل.ب العندي دي .
حازم : ماشي وخلي بالك منها دي مش ساهله وخد منها التلفون لترن علي اخوها .
صقر : ماشي اقفل اقفل . وقفل صقر التلفون وطلع يجري علي برا وورا وليد والبنات .
محروس : ردي بقا يازفته .
هاجر : الو في ايه رن رن رن متصبر يااخي .
محروس : تعالي شوفي المصيبه الاحنا فيها .
هاجر بخوف : مصيبة ايه انطق .
محروس : البت مجبتش منطق ياختي الحقيني .
هاجر : يخربيتك ودي هتصرف فيها ازي اتخلص منها يامحروس .
وفجاءه التلفون اتشد منها . واتقفل .
هاجر بصدمه : استاذ صقر ........
#بقلمي_ميرو_محمد
محروس : مالها دي قفلت ليه يمكن حد دخل ولا حاجه . طب هعمل ايه في المصيبه الجوه دي احسن حل اني اخدها في السجاده واطلب تاكسي ويخدني اروح بيها المخزن .
وفعلا جاب حياه ولفها في السجاده . وكانت حياه يعيني لا حول بيها ولا قوه تصعب علي اي حد .
المهم اخذها محروس ونزل بيها وحطها في التاكسي وطلع علي المخزن .......
وصل حازم وحسام وفتحي الي المخزن .....
حازم : هو دا المخزن .
فتحي ايوه هو يابيه .
حسام : بس مفيش حد جوه .
فتحي : ماهو يابيه شكله ليسه موصلش .
حازم : انا هرن علي صقر ابلغو بلحصل .
حسام : تمام واعرفلنا عمل ايه مع الزفته هاجر هي كمان .
فتحي : هي هاجر عاملت حاجه ولا ايه .
حازم : خليك في حالك ياجدع انت ومتسالش .
حسام : حازم بص كده ...
فتحي : دا محروس جيه اهو .
حازم : استخبو بسرعه . وجريو واستخبو بسرعه حتي لا يراهم محروس .
حسام : هو ايه الشيلو دا .
فتحي : ماهو قال انه هيشيل بضاعه في المخزن .
حازم : استنو ايه دا
حسام بصدمه : حازم دي ..............
يتبع الفصل الخامس والاربعون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية المغرور والدلوعة " اضغط على اسم الرواية