رواية المطلق والعذراء الفصل الرابع بقلم صابرينا
رواية المطلق والعذراء الفصل الرابع
انا حاانتظم ف الكتابه بس كانت امتحانات وخلصت
حاتنزل احد
ثلاثاء وخميس
ان شاء الله
الفصل 1111 كلمه
وبعد كدا بااذن الله حااطوله
Sabreena 💔
فتحت السيده نبيله الباب فوجدت شخص
نبيله :مين حضرتك
المحضر
نبيله:محضر لايه
انا محضر من محكمه الاسره
ف اخطار انذار لبيت الطاعه جاي للمدام وعد
هي فين عشان تستلمه
مدام
اي
المحضر:هي فين المدام عشان تمضي وصل الاستلام
نبيله :انت بتقول اي وعد لسه انسه
المحضر:مش دا بيت 8
وانا معايا صوره من القسيمه ومكتوب فيها وعد عزت كيلاني
نبيله:انت بتقول اي اكيد ف غلط
المحضر :ناديهالي عشان امشي ولا ابلغ المحكمه انها رفضت الاستلام وتتسجن
اخذت نبيله المحضر الي غرفه الصالون
نوجه:انت مين
المحضر:مش خاانخلص بقي انا محضر من محكمه الاسره وجايب انذار ببيت الطاعه للمدام وعد
وعد:اي الي انت بتقوله دا
نوجه:اكيد ف غلط
نبيله:الواضح ان الغلط من البدايه اني وافقت اجوزك لابني
نبيله:بقي تجيبنا تتجوز عذراء قصدي مدام
لا وايه مطلوبه ف بيت الطاعه
وعد:محصلش
والله ماحصل
وعد:خالد خالد صدقني محصلش والله محصل
خالد:والقسيمه
وامضتك
وعد:كدب
والله كدب
تزوير محصلش والله محصلش
واخذت وعد تشهق ف البكاء
المحضر:خلصينا يامدام امضي
ولا تتسجني
نبيله :امضي يامدام ياكدابه يامنافقه ربنا عرفنا حقيقتك انت اي جبله معندكيش دم ولا كرامه
وعد:والله ماحصل انا متجوزتش
والله مااعرف اي حاجه عن القسيمه دي صدقيني
لم تتحمل نبيله وصفعت وعد علي وجهها
نبيله:كدابه واحده رخيصه
الله اعلم بيعتي نفسك لمين قبل ماتتجوزي
لا ومفهمه ابني انك عذراء وانسه
انسه قااال
وعد:خالد صدقني والله مااتجوزتش ولا اي حاجه
صدقني
انا بحببك 💔
كانت تناجي حبيبها بااعين باكيه قائله اعترافها بحبها وكاانه قسم مطهر ليصدقها
خالد:مش مصدقك ياوعد
وعد:💔
المحضر:امضي
وعد:نوجه صدقيني اناا
لم تتحمل وعد الكلام فكرامتها جرحت
فصفعت من قبل والده حبيبها وخذلت من حبيبها
وجدتها تجد بعيونها نظره الشفقه علي حالها والذي وصلت اليه
اخذت وعد محضر الاستلام ووقعت عليه باكيه
نظرت نبيله بااشمئزاز قائله لخالد:دي مجايبك السودا
مطلوبه ف بيت الطاعه
خالد:امي ارجوكي كفايه
ذهبت اسره خالد وجلست وعد حزينه باكيه بصمت
نوجه: وعد
نظرت وعد بااعين باكيه لجدتها
والله مااتجوزتش
نوجه:مصدقاكي بس مين دا الي عمل كدا
وليه بيعمل كدا
................ ف قصر الشررريف ................
كان بجناحه الخاص والابتسامه علي شفتيه لاتفارقه.
اكانت ابتسامه فرحه ام خبث لا يعلم
ولكن الشئ القيم هنا
انها اخيرا اصبحت ملكه وقد تزوجها
Flash
ف غرفه ريهام كانت تتحدث بالهاتف
خلاص ياوعد ياحبيبتي الورق معايا
وبعدين مش انتي بتمضي دايما علي محاضراتك ان شاء الله مش حايتلغبطوا مع الورق بتاعي
حاضر ياوعد
حااجيبهوملك بكرا ومش حاابهدلهم
اي اوامر تاني
تماام
Back
كان عاصم يبتسم بمكر علي ماحدث
وانه سيستولي علي عذرائه قريبا
.................. ف منزل وعد...........
نوجه:مين الي ليه سبب يعمل كدا
وعد:مش عارفه مين دا
مش عارفه
نوجه :متعرفيش مين الراجل دااا
مكتوب ف القسيمه عاصم احمد الشريف
Flash
ف جامعه القاهره
كانت المحاضره الاولي لها وكالعاده لايوجد اماكن ف المدرج
كانت وعد تقف بعيدا منعزله
تحاول علي قدر الامكان الاستعاب
بس بس
وعد:انا
ريهام:ايوا هو في غيرك ياجميل
وعد:تسلمي
ريهام:تعالي اقعدي جمبي ف مكان
وعد:شكرا
ريهام:اسمك اي
وعد:وعد عزت كيلاني
ريهام!: وانا ريهام احمد الشريف
Back
وعد:مستحيل
لالا اكيد غلط.
مستحيل دا يحصل
نوجه:ف اي
وعد:حااتاكد واقولك ياانوجه
ارتدت وعد فستان اسود بدون اكمام طويل الي حد ما لبعد الركبه
واطلقت العنان لشعرها الاسود الطويل
.............ف منزل ريهام..........
رن رن
ريهام:اي ياام العيون السودا
احكيلي عملتي اي ف الخطوبه
وعد:عنوانك اي
ريهام:حاتجيلي ❤❤❤ خد ياسيتي العنوان هو.......
بعد ساعه
دخلت وعد ذلك القصر والذي لم تتوقع ان تدخل مثل هذا القصر
وكانها حكاطه من حكايات قديمه سندريلا والامير
ولكن بالحكايه القديمه
كانت سندريلا تريد ترك عالمها المظلم المكون من ظلم زوجه ابيها وبناتها
اما هنا
فهذا الظالم يريد سرقه فرحتها او لنقل باانه سرقها بالفعل وامتلاكها وادخالها لقصره المظلم
الملئ بالكره
الخدامه:تفضلي سيدتي آنستي تنتظرك ف الحديقه
اخذت الخادمه وعد الي ريهام
ذهبت ريهام الي وعد وكانت فاتحه ذراعيها تريد ضمها
ريهام :حبيبتي.
وعد:✋✋ عندك
انتي عندك اخ
ريهام:اي في اي مالك ياوعد
وعد:سؤالي واضح ياريهام.
انتي عندك اخ
عندك اخ سبب تعاستي وجرحي
واحد طعني ف شرفي
وطلعني واحده رخيصه قدام جدتي والشخص الي حبيته
عندك اخ زود عليها كسره قلبي وعذابي ف الدنيا وكمل عليه اضعاف مضاعفه
عندك اخ بسلطته ونفوذه اذاني وطعني ف شرفي
ريهام:انا مش فاهمه حاجه
انتي بتقولي اي
عاصم مستحيل يعمل فيكي كدا
وعد انت
وعد:✋✋ بس
ولا كلمه
انا ا قولك اي الي حصل ياصاحبتي
انا اقولك
ان انتوا اغنياء وكل حاجه تشتروها بالفلوس حتي شرف الناس وكرامته
تقدروا تشتروها بالفلوس
بس انا اذيتك ف اي عشان تاذيني انتي واخوكي
جرحتك ف اي
قوليلي
يمكن اعرف غلطتي
اي الذنب الي عملته فيكي عشان تنتقمي مني انتي واخوكي وتطعنوني ف شرفي
داانتي اكتر واحده عارفه انا بعمل اي عشان علاج جدتي
واني راضيه بقليله
ليه تعملي كدا فيا
عملتلك اي
ريهام:اخذت ريهام تبكي علي خاله رفيقتها المنكسره
والله ماعملت حاجه ومعرفش انتي تعرفي عاصم منين
ومعرفش اي الي حصل
وعد:تفتكري كنت صدقتك
بي لو محستش بالظلم دا ووقت ماقولت الحقيقه محدش صدقني والنتيجه كان قلم اخدته علي وشي
قلم ظهر دموعي وضعفي
قلم سمعني كلمه عمري ماحانساها ف حياتها
انا واحده رخيصه
ريهام:مين الي قالك كدا ياوعد
فهميني
وعد:افهمك
حاضر
افهمك اني يتيمه ومن صغري وجدتي اهتمت بيا وتعليمي
وجالها الكانسر
فااشتغلت من صغري عشان اساعدها لعلاجها
وكنت راضيه طالما حاارتاح ف اخر الليل ف حضنها
افهمك اني استحملت الشغل وتعبه وقله ادب الزباين عليا بس عشان اساهم ف علاج جدتي
احكيلك ان الشخص الي حبيته واتمنيته وقت ماجالي عشان يخطبني
جالي محضر يقولي
اني مدام ومطلوبه ف بيت الطاعه
واخوكي طالبني
ريهام:اي
انتي بتقولي اي
مستحيل
وعد: تصدقي تمثيلك حلو
خلاص مثلي بعدين
لاني معنديش القدره اني اسمعك فين اخوكي
ريهام:وعد والله مااعرف حاجه
وعد:اخوكي فين
ريهام:ف الشركه العنوان..... حااجي معاكي
وعد:اي مكفكيش فضيحتي
ذهبت وعد لتخرج من القصر
فاااتمسكت ريهام بذراعها
وعد ارجوكي اسمعيني
وعد:ابعدي عني
ذهبت وعد الي الشركه الخاصه ب عاصم الشريف
.....................
كان بغرفته وحيدا منعزلا
نبيله:شوف اخره اختياراتك بيت طاعه ياخالد
ازاي شوفت الاشكال دي
ازاي
دق دق
نبيله:ادخل
الخادمه:الست اميره برااا يافندم
نبيله:تمام روحي انتي
نبيله:مالها اميره دكتوره وجميله وعارفين اهلها محترمين
سيبتها وروحت تختار الزباله دي
خالد:ارجوكي مش عايز اقابل حد
نبيله:بردو ياابني
ف الصالون
نبيله :شوفتي يابنتي اي الي جراله
ياعيني منها لله حسبنا الله ونعم الوكيل فيها
علي كيره قلب ابني دي
اميره:هي البنت دي مش مظبوطه
انا دايما كنت بحذره منها بس هي كانت بتضحك عليه
نبيله:ومقولتليش ليه
اميره:مكنتش عايزه اكسر قلبه
نبيله:ياحبيبتي قد اي انتي بتحبيه
اسمعي حااوعدك انك الي حاتكوني لابني
انتي وبس
اميره:بس
نبيله:من غير بس انا قررت دا مش بمزاجه اسيبه يدمر مستقبله
...............ف شركه عاصم الشريف...........
كان يجلس بمكتبه مبتسما بعد محادثه ريهام له
عاصم:هند
هند:نعم يافندم
عاصم:متدخليش حد عليا دلوقتي الي يسال عليا قوليلو مشغول وبعد ساعه ابقي دخليه
هند:حاضر يافندم
كانت غاضبه ذات قلب مكسور
من احبته رائها كاذبه خائنه وانها فتاه رخيصه للبيع
اتت الي الشركه
وعد:لو سمحتي عايزه ادخل لصاحب الزفته دي.
هند:اي ياست انتي احترمي الفاظك انتي مين عشان تتكلمي كدا
وعد:😒 انا المدام ياختي
هند:اي
تجاهلتها وعد غاضبه متجهه للداخل
اانت ؟؟
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية المطلق والعذراء" اضغط على اسم الرواية