رواية اهتديت بحبه الفصل الرابع بقلم ميادة خاطر
رواية اهتديت بحبه الفصل الرابع
سليم سمع صوت مالك وهو بيكلم مع حد
مالك بزعيق:انت يا حيو*ان تسمع اللي بقولك عليه
مجهول:يا بيه أنا مش لاقيها
مالك بعصبيه:مليش دعوه بالحوار ده تخطفها وتجيبها المستودع مفهوم وقفل
سليم بصدمه طلع جري ومسك مالك اللي مكنش واخد باله من قفاه وضربه بالكوميه لدرجه ان مناخير مالك جابت دم
مالك بعصبيه؛اي يا مجنون اللي عملته ده
سليم بزعيق وهو بيضرب*ه بالاقلام علي وشه:بقا انت يا كل*ب تخطف بنات علي اخر الزمن هتوس*خ سمعه عيلتنا اه يا وس*خ
مالك زق سليم ووبعد وزعق:انت اهبل ازاي تجرؤ تضربني انت فاكر نفسك مين وبعدين انت مالك يا اخي انت مش فاهم حاجه اصلا فأبعد عني ايه الارف ده
سليم بصله بغضب:هتخطف مين
مالك ببردو وبيمسح الدم اللي علي مناخيره؛ميخصكش
سليم اتنرفز اكتر وشده ودخله الفيلا ورماه عالارض ادام ام وأبو سليم وهما اعدين فالصاله
ام سليم بخضه:مالك حبيبي اي اللي عمل فيك كده وجريت عليه
ابو سليم بزعيق:سليم انت ازاي ترمي اخوك كده انت اتهبلت
سليم بصوت هز البيت كله:شوفوا ابنكم المحترم سمعته بيكلم واحد عشان يخطف بنت علي اخر الزمن هيوس*خ سمعه عيلتنا
ابو سليم بص لمالك وبشك:مالك الكلام ده حقيقي
مالك بتوتر: ب ب ب
ابو سليم بزعيق:مالك رد
مالك لانه بيخاف من أبوه ومش بيكدب عليه لأنه عارف اي اللي هيحصل لو كدب بص فالارض وقال ايوه
سليم ت*ف عليه وطلع فوق
ابو سليم بحده:مالك ورايا عالمكتب ودخل اوضه فالفيلا اسمها المكتب ومالك قام يعرج ودخل وراه وام سليم أعده متنحه مش مستوعبه ازاي ابنها الكبير بقا يجرأ ويضرب اخواته وولادهاا نفسهم اي اللي جرالهم وقامت واعدت تضرب كف علي كف وتقول لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم وتكررها ودخلت المطبخ تشرب عصير تهدي أعصابها
سليم طلع فوق وهو علي آخره واعد علي طرف السرير وحط رأسه بين أيديه
سما حست بحد اعد جنبها وعي نايمه فصحيت وبصت وشافته متنرفز فقالت باستغراب:مالك عامل زي اللي فاضله شويه ويهجم علي فريسته كده لي
سليم بصلها وضحك علي كلامها وسط خنقته:متقلقيش أنا بخير
سما بشك:بعيدا عن كل اللي بنا بس أنا مستمعه جيده
سليم ضحك واتعدل واعد ادامها :طب بما انك مستمعه جيده هتسمعيني
سما هزت دماغها بمعني اه
سليم:طب لازم احط دماغي علي رجلك واحكيلك هرتاح والله
سما فكرت شويه وربعت رجليها وبصتله وهو فرح وحط دماغه علي رجليها وربع ايده وحط رجل علي رجل وهو راقد وهي مسكت دماغه واعدت تدعكها وهو بدأ يكلم(بصي يا سمكه من يوم ما اتولدت وانا بحب ربنا جداااا واول ما تميت ٧ سبع سنين بدأت اصلي لاني بحب الدين جدااا وكنت اتعلمت الصلاه فكتاب الدين بتاع أولي ابتدائي فالبتالي فسنه تانيه كنت عارفه اصلي ازاي وفعلا بدأت اصلي وكنت يصوم مكدبش كنت بصوم يوم اه ويوم لاء بس اهو بصوم وكنت بحب اسمع اي حاجه عن الدين وربنا والصلاه وكده يعني منكرش اني كنت بصلي بسرعه رهيبه واصلا صلاتي كانت غلط ده اللي عرفته فسن ١٥ ايوا ١٥ لما كنت فتالته اعدادي لما قررت اني اروح كتاب واتابع مع شيخ كده بالجامع وبقا يحفظني قران ويعلمني اني لازم اصلي بتأني واقرا الايات براحه واحاول افهم معني اللي بقوله عشان اخشع فصلاتي وعملني اني لما ابدا اصلي افتكر أني واقف ادام ربنا عز وجل يبقي لازم ابقا واقف منضبط ولما أسجد عالارض لازم صوابع أيدي تبقي مضمومه واما اقوم عشان اقول التشهد صوابع أيدي تكون مفتوحه وحجات كتير كنت بعملها غلط واتعلمت صح وقالي اني يكون ليا ورد يومي مالقران حتي لو صفحه بس مسبوش خالص وقالي أن لما اقوم اصلي الفجر حاضر مش بقوم بمزاجي ده ربنا سبحانه وتعالى اصطفاني من بين النيام عشان اصلي وادعي واهم حاجه قالي أحافظ علي قيام الليل حتي لو ركعتين بتفرق جداااا ومن ساعتها وانا بقيت بحب ربنا والدين جدااا وغيور اوي مش بحب حد مش يصلي حد بيعمل حجات غلط بس بابا كان دائما معاه اخويا وبابا مش بيصلي ولا بيهتم ومالك وراه وماما كذلك فخدت خديجه وبقيت اعملها عشان صغيره وهي شويه تسمع كلامي وتتهدي وشويه ترجع زي الاول وكبرت علي كده حتي لما رحت امريكا كنت مواظب برضو وبحب اخواتي جدااا بس مش بمسك نفسي لما يعملوا حجات تغضب ربنا وحكالها علي خديجه وانه مستغرب افعالها وعلي مالك وانه خايف لأخوه يودي نفسه فداهيه واعد يحكي لحد مانام علي رجليها كل ده وسما بتسمعه ومركزه وبتتعلم منه واكتشفت اد ايه أنه شخص لطيف جدااا وطيب جدااا وفهمت سبب عصبيته وزي ما نقول كده حبته سيكا😁
في المكتب
ابو سليم بحده:مالك
مالك بخوف:ن ن نعم
ابو سليم:عاوز تخطف مين
مالك بارتباك؛ا اي اي
ابو سليم بزعيق وخبط عالمكتب:أنجز
مالك ارتعش وقال:بنت ضربتني بالقلم
أبو سليم :وضح
مالك بدأ يحكي
Flash back
ايه يا حلوه
البنت مشيت بسرعه
مالك جري وقف ادامهاا وبكل بجاحه:اموت فالاحترام
البنت أعدت تروح يمين هو يروح يمين تروح شمال هو يروح شمال
البنت بزعيق:عديني لو سمحت
مالك بخبث:قطه وبتخربش يسلام
البنت طلعت تمشي بسرعه مالك مسك ايديها البنت لفت وبرقت وضربته بالقلم وطلعت تجري
مالك حط ايده علي وشه وبرق:يا بنت******والله لوريكي ورن علي مجهول
مجهول:الو يا بيه
مالك:هبعتلك صوره بنت تجيبها المستودع بليل مفهوم
مجهول:حاضر يا بوص
Back
مالك وهو باصص فالارض وبيدمع وندمان لانه كده صورته بقت زباله ادام أبوه وكمل:وهو كان بيكلمني من شويه وببقول أنه مش لاقيها فكنت بزعقله عشان بجيبها
ابو سليم راحله واداله قلم وقعه فالارض وبكل غضب:مش عشان أنا مش بقولك رايح فين أو جاي منين أو خدت فلوس كام أو عملت بيها ايه وسايبك علي راحتك تبلطج علي بنات الناس وتعاكسهم ولما يضربوك بالقلم تخطفهم انت ايه أنا علمتك كده كله الا كده متنساش انك عندك اخت يعني اللي هتعمله فبنات الناس هيتعمل فبنات بيتك يا حيو*ان انت راجل انت أنا استاهل اني مخلتش سليم يتابعك كنت نفعت هما كلمتين ترن عالراجل ده دلوقتي وتقوله يسيب البنت فحالها وتجهز شنطتك عشان هوديك كليه عسكريه
مالك بصدمه:بابا انت بتقول ايه أنا
ابو سليم بزعيق اكبر:سمعت أنا قلت ايه أنا هربيك يابن*** في ايه أنا عمري ما توقعت انك هتبقي كده بتكلم بنات وبتسهر ومسخره وقله ادب ومش بكلم وبقول هيعقل طيش لسه فأول حياته لكن تخطف بنات لاء والف لاء ربنا يسامحني اني سبتك تهبب كل ده الكليه العسكريه هتأدبك وربنا يتوب عليا يلا
مالك قام وجري علي غرفته وفعلا رن عالراجل وقاله خلاص وجهز شنطته وكل حجاته بس مش عشان يروح الكليه العسكريه لاء هرب مالبيت ونط مالشباك ومشي بالعربيه
ابو سليم اعد عالمكتب وحط دماغه علي ايده وبص فالارض ودخلت ام سليم
ام سليم بقلق:مالك يا حبيبي
ابو سليم بحزن:هو احنا قصرنا مع عيالنا للدرجه دي
ام سليم:لي بتقول كده
ابو سليم اتعصب وقام :عشان محدش نفع غير سليم اللي عرف طريق ربنا من صغره ومن غير ما نقوله علطول شغلي لاهيني وانتي المطبخ واختك لا علمناهم الصلاه ولا الدين ولا اي حاجه ودلعناهم وبقوا كده ربنا مش هيسيبنا لان ده واجبنا أننا نعلمهم الدين ونخليهم يصلوا ويقرؤا قرأن ونعرفهم الحلال مالحرام ربنا يسامحنا بجد انا مفوقتش الا دلوقتي والحمد لله اني فقت قبل ما ابنك المصون كان خطف البنت وهبب فيها حاجه انا لازم اروح اشوف الشيخ محمود وأشوف حل أنا مستحيل اضيع وقت اكتر من كده لازم أكفر عن ذنبي ومشي وام سليم أعدت تعيط علي كل اللي بيحصل
في جانب آخر
علا(اول دور يا اخت علا😈)ملوكي انت فين
مالك بعصبيه:قلتلك متقوليش الاسم الزف*ت ده
علا بخوف:خلاص خلاص انت فين
مالك:انتي اللي فين
علا بدلع:في البار
مالك بخبث:جاااي
علا بمرقعه:مستنياك يا بيبي
سما رجليها وجعتها ومبقتش عارفه تعمل ايه فحاولت تسحبها براحه بس سليم حس وصحي واتعدل وراح نام عالسرير وشد سما وخدها فحضنه ونام تاني من غير ما يحس وهي كانت مصدومه بس هي حست بأمان فنامت فحضنه واول مره من فتره تنام كده
فون خديجه رن
خديجه بنوم:الو
سمرر بشرر؛ليكي نفس تنامي
خديجه امت مفزوعه:سمرر
سمر بتريقه:ايوا ياختي سمرر عملتي ايه
خديجه بتوتر:اي اي
سمرر:اه معملتيش حاجه خلاص متزعليش يا قطه لماا
خديجه قاطعتها:لا استني فكرت ففكره وهي اللي هتحقق مطلبك بس اهدي عليا
سمرر بتفكير:ماشي يا خديجه هما يومين فهمه وقفلت الفون
خديجه رمت الفون واعدت تعيط تاني (موراهاش غير العياط)
مالك وصل البار وشاف علا وهي جريت عليه وحضنته وبدلع:اتأخرت لي يا بيبي
مالك:حوار كده ماتيجي نشرب حاجه
علا ضحكه ضحكه خليعه وقالت بمياصه:موضبه كل حاجه تعالي ورايا
مالك زي الكل*ب اللي بيلهث مشي وراها وراحوا شربوا واعدوا يرقصوا للصبح
تاني يوم سليم صحي وحس بتقل علي صدره وبص شاف سما نايمه فحضنه زي الملائكه مرضيش يصحيها وفضل يبص عليها لحد ما صحيت
سما اول ما صحيت وشافت الوضع انحرجت جداا وقامت بسرعه ودخلت الحمام جري
سليم اعد يضحك وفتح الفون لقا رساله من رقم غريب فتحها وانصدم مالصوره لما لقا....
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية اهتديت بحبه" اضغط على اسم الرواية