رواية طفلة غيرت كياني الفصل الرابع بقلم أسماء كمال
رواية طفلة غيرت كياني الفصل الرابع
تعجب محمد من سؤالها كثيرا ولم يجب
فكررت رنا سؤالها مرة اخري
رنا :-
لسه بتحبها يامحمد
محمد بنفي :-
لا طبعا يارنا ده كان زمان انا مبحبهاش
رنا :-
طالما مش بتحبها بتفكر فيها ليه ومش قادر تنسي
محمد :-
انا فعلا مش قادر انسي الوجع اللي هي سببتهولي وانها خلتني اتعلق بيها ومشيت بمنتهي البساطه وتقولي انا اكتشفت اني مش بحبك
انا مش بحبها يارنا بس مش سهل اني انسي الموضوع لكن مفيش في قلبي اي حاجة ناحيتها
رنا بابتسامة :-
يبقي خلاص ياسيدي سيبك من الموضوع ده خالص لانه اصلا مكانش فيه امل من الاول حتي لو كملتوا
محمد :-
مش يمكن لو كملنا كان الوضع اتغير
رنا :-
ليه كنتوا ناويين تعملوا ذئاب الجبل الجزء التاني
محمد :-
ازاي مش فاهم
رنا بعقلانية :-
بص يامحمد يمكن كلامي هيدايقك بس لازم تسمعه العلاقه دي كانت نهايتها باينة من الاول بس انتوا الاتنين كنتوا بتحاولوا تغموا عينيكوا عن الحقيقة وكمان الغلط الاكبر عليها لانها سمحت لنفسها انها تحبك وانت تحبها وتتعلق بيها
محمد :-
ليه هي كانت هتمنع قلبها يدق الحب دي حاجه لا إرادية غصب عننا كده
رنا :-
بس كانت تقدر تسيطر علي الامور بانها تبعد مثلا قبل ماتقولك بحبك او انت تقولها
بص يامحمد اللي زي دي محرم عليها تعيش حياة طبيعية زي باقي الناس وممنوع انها تحب اي حد
لانها مجبرة تلتزم بقواعد وقوانين اقوي منها ومش هتقدر تكسرها حتي لو كانت القوانين دي غلط
وانت كمان يامحمد غلطت
محمد باستفهام :-
في اي بقي
رنا :-
غلطت لما فكرت انك هتقدر تكسر عادات وتقاليد من الاف السنين غلطت لما كملت وقولت انا هعمل اي حاجه وانت بنفسك بتقول كان هيبقي فيها دم
واهي هي بنفسها خافت وانسحبت
محمد :-
فعلا يارنا انتي عندك حق
رنا :-
يبقي من دلوقتي تشوف حياتك وتفتح قلبك وبلاش تشاؤم بس المره دي اختار صح
وركز في شغلك ده الاهم
محمد :-
رنا انتي متأكدة انك 19 سنة انا حاسس انك اكبر مني تفكيرك سابق سنك بكتير
رنا بغرور مصطنع :-
لاااا ده انا اعجبك اوي
محمد :-
ربنا يخليكي ليا ياروني
رنا بابتسامة :-
المهم انا لازم امشي دلوقتي ونسيت اقولك دي اخر مره تشوفني
محمد :-
لييه كده
رنا :-
امتحاناتي فاضلها اسبوع ولازم اذاكر وبعدها هرجع اسكندرية نبقي نتكلم فيس
محمد :-
ربنا يوفقك يا روني شدي حيلك بس لازم اشوفك قبل ما تسافري
رنا :-
ان شاء الله يلا باي
محمد :-
باي
ذهبت رنا وانشغلت بدراستها ولم تقابله لفتره كان يهاتفها ليطمئن عليها فقط
اجتازت رنا اخر اختبار لها واحست بسعادة فسوف تأخذ الاجازة وتستريح من الدراسة لأشهر ولكنها تشعر بالضيق لانها ستعود للاسكندرية
بعدما انهت اخر اختبار لها هاتفها محمد كعادته ليطمئن عليها
محمد :-
ها ياروني طمنيني عملتي اي
رنا :-
الحمدلله اخيرا اول سنة خلصت عقبال الباقي
محمد :-
بالتوفيق ان شاء الله ياروني ها هتعملي اي دلوقتي
رنا :-
هروح السكن بابا هيجي ياخدني كمان ساعتين كده
محمد :-
بقولك اي ماتجي نتقابل قبل ماتسافري
رنا :-
خليها لما اجي سنة تانية بقى
محمد :-
لسه 4 شهور كمان اخلصي بقي يابت
رنا :-
بت في عينك هروح اغير الأول واجيلك باي
ذهبت رنا الي سكن الطالبات اولا قامت بتبديل ملابسها وذهبت اليه
محمد :-
هفتقدك اوي في ال3 شهور دول ياروني
رنا :-
ما احنا هنبقى نتكلم ديما
محمد :-
ان شاء الله
كانت رنا صامتة ويبدو ان بالها مشغولا
محمد :-
مالك ياروني
رنا :-
مفيش بس مش عايزه ارجع اسكندرية
محمد :-
ده واقع ولازم تواجهيه المهم تاخدي بالك من نفسك وتكلميني علي طول
رنا :-
وانت كمان خد بالك من نفسك وشغلك
محمد :-
باذن الله اهو الواحد مجبر عليه الشغل ده
رنا :-
مش انت خريج تجاره ليه مش بتشتغل بشهادتك
محمد :-
ياستي بلا شهادة بلا زفت محدش بيشتغل بشهادته انا زعلان اصلا علي الفلوس اللي اتدفعت في الكلية دي
قاطع حديثهما رنين هاتف رنا
رنا :-
ده بابا... الو ايوة يابابي انت وصلت الكافيه اللي بعتلك عنوانه في مسدج.... خلاص يابابي هطلع اهو
اغلقت رنا الخط ووضعت هاتفها في حقيبتها
رنا :-
كلامنا في موضوع الشغل لسه مخلصش هنتكلم فيه تاني ودلوقتي اشوف وشك بخير يلا بااي
تركته رنا وذهبت ولحق هو بها
رأها تذهب الي رجل يقف امام سيارة حديثة جدا
ويبدو عليه الوسامة كان يبتسم لها فعانقته رنا
فتح لها باب السيارة فركبت وركب هو كذلك وانطلق بها
كان محمد يتابعهم حتي رحلوا
عادت رنا الي الإسكندرية مرة أخرى
وكانت لاتفعل شئ بيومها غير القراءة وتتحدث مع محمد عبر الايميل او الهاتف
وفي مرة كانت تجلس في غرفتها تتحدث مع محمد
رنا :-
بس بردو ده مش كلام مقنع يامحمد انت لو دورت علي شغل بشهادتك هتشتغل في مكان احسن من كده بكتير
محمد :-
معتقدش ياروني فكك بقي وانسي الموضوع انا اتعودت علي كده
رنا بغيظ :-
هقفل في وشك انت مستفز اوي
محمد :-
متقدريش
كادت رنا ان تجيبه ولكن سمعت طرقات علي باب غرفتها
رنا :-
استنى يابني خليك معايا
اتفضل
دلفت فريال الي الغرفه بوقار وشموخ نظرت لها رنا باستغراب فليس عادتها الدخول لغرفتها
رنا :-
اهلا مامي خير
فريال :-
انزلي ادهم تحت وعايز يسلم عليكي
"كان الهاتف مفتوحا ومحمد يستمع لحديثهما"
رنا بضيق :-
وعايز اي سي ادهم بسلامته انا مش نازلة
فريال بحزم :-
قولت انزلي يلااا
تركتها فريال وذهبت زفرت رنا بضيق
رنا :-
اوووف بقي اي القرف ده... يالهوي محمد
امسكت هاتفها لتراه مازال ينتظر
رنا :-
الو ايوة يامحمد
محمد :-
دي مامتك؟
رنا :-
اه انت سمعت
محمد :-
اه... مين ادهم ده بقي
رنا :-
ده عيل غتت كده هبقي احكيلك عنه بعدين يلا باي
محمد :-
باي
اغلقت رنا الهاتف وتركت غرفتها لتري ماذا يريد ذلك الادهم
كانت تنزل من الدرج عندما رأته لتبتسم ابتسامة صفراء وتذهب لتجلس بعيدة عنه
ادهم :-
ازيك يابرنسيس عاش من شافك
رنا :-
اهلا ادهم وبعدين اسمي رنا
ادهم :-
ماتيجي نخرج نتفسح انا وانتي
رنا :-
واخرج معاك ليه وانا اصلا مبحبش الخروج
ادهم بحنق :-
تخرجي معايا ليه؟ مش قد المقام حضرتك انا
رنا :-
لاطبعا قدها ونص بس انا مبحبش الخروج عن اذنك انا تعبانه وعايزه انام
تركته رنا وذهبت لغرفتها
بعد دقائق ذهبت اليها والدتها وهي غاضبة
فريال بغضب :-
اي اللي انتي عملتيه ده
رنا :-
عملت اي
فريال :-
انتي مش هتطبلي التعامل بقله زوق مع ادهم
رنا :-
والله هو اللي بيجيب لنفسه قله الزوق
فريال :-
وبعديين معاكي يارنا
رنا :-
مامي لو سمحتي اقفلي الحوار ده ولو عايزاني متعاملش بقلة زوق ياريت متخليهوش يجي جمبي تاني تصبحي علي خير
استلقت رنا على تختها وشدت لحافها
لتترك والدتها تنفجر غضبا وذهبت خارج الغرفة بعد ان اغلقت الباب بقوة
اعتدلت رنا في جلستها
رنا :-
هو انا كنت ناقصه ادهم ده كمان
تمر الايام والاسابيع ولا شئ يتغير
في يوم ما كانت رنا تتصفح الانترنت فرأت شيئا ما جعلها تفكر كثيرا ثم أمسكت هاتفها وقامت بالاتصال به
كان في عمله ولم يستطع الرد عليها ولكنها مازالت تتصل به فترك كل شئ في يده وقام بالرد عليها
رنا :-
ايوة يازفت ساعة عشان ترد
محمد :-
انا في الشغل يابنتي
رنا :-
طب خلص شغلك وكلمني ضروري
محمد :-
قلقتيني يارنا
رنا :-
لا متقلقش دي حاجه كويسه بس خلص وكلمني ضروري باي
اغلقت رنا الخط وسمعت اصوات شجار خارج غرفتها فتركت هاتفها وخرجت لتري ماذا يحدث
وجدت هيام ويبدو عليها الغضب الشديد
هيام بتذمر :-
ايوة يامامي انا مش عايزااه
فريال بغضب:-
انتي اتهبلتي ولا اي
رنا باستفهام :-
خير ياماما في اي مالك يا هيام
فريال :-
هياام حامل يارنا
شعرت رنا بالفرحه فشقيقتها متزوجه منذ سنوات ولم يرزقها بطفل وهي تعلم ان كل فتاة تحلم بأن تصبح أما
رنا :-
بجد يامامي الف مبروك يا هيام
ولكنها صُدمت من ردة فعل اختها
هيام بغضب :-
بلا مبروك بلا زفت مبروك علي اي انا هنزله اصلا
رنا بصدمة :-
ايييه
فريال :-
بلاش هبل انتي عايزه تتطلقي
هيام :-
يامامي جسمي هيبوظ ومش هاخد راحتي وو
كانت رنا تشعر بالصدمة
احقا ما تقول ما هذه التفاهه اتضحي باحساس الامومه من اجل تلك التفاهات
فريال :-
انتي اكيد اتجنتتي في طرق كتير تحافظي بيها علي رشاقتك غير انك تنزلي الطفل
فضلت رنا الذهااب لغرفتها وترك هذا النقاش التافه بالنسبة لها فكيف تفكر شقيقتها بمثل هذا الشئ
ذهبت الي غرفتها تقرأ بعض الكتب
قطع انتباهها رنين هاتفها
رنا :-
ايوة يامحمد
محمد :-
خير يابنتي في اي
رنا :-
بقولك اي انا النهارده بقلب في الفيس صدفه لقيت شركة طالبة موظفين خريجي تجارة ومش شرط الخبرة خالص لانهم هياخدوا كام شهر تدريب الاول قبل ما يبدأو الشغل
محمد :-
رنا قولتلك شيلي الموضوع ده من دماغك انا بقالي سنين متخرج
رنا :-
يابني هو انت تكره الراحه وانك تكون في وظيفه ثابته بدل ما كل شوية تتخانق مع صاحب المطعم
محمد :-
لا طبعا مكرهش بس مش هنفع
رنا :-
ولاا بس رغي كتير وافتح ايميلك هتلاقيني بعتالك رابط افتحه وانت هتعرف كل حاجه اشطا
محمد :-
ماشي ياروني نجرب ليه لأ
رنا :-
ايوه كده شاطر.. صحيح عايزه اقولك قبل ما اقفل
محمد :-
خير ان شاء الله
رنا :-
انا احتمال ابقي خالتوا
محمد :-
احتمال ازاي؟
رنا :-
يعني ممكن اه او لا
محمد :-
مهو يا اختك حامل او مش حامل مفيش وسط
رنا :-
لا هي حامل بس عايزه تنزله
محمد :-
ليه هي عندها كام غيره
رنا :-
ولا واحد بس اصلها خايفه جسمها واناقتها ومظهرها يبوظوا
محمد :-
بتهزري صح
رنا :-
والله بجد
محمد :-
هبلة اختك دي ولا اي... طب انا هقفل ياروني دلوقتي واكلمك تاني باي
رنا :-
اوك باي
هيام لاتريد الطفل فهي لاتريد تحمل المسئولية وزوجها يريده بشدة حاولت والدتها وكذلك والدها
اقناعها بعدم اجهاض الطفل الي ان وافقت بمضض
مرت الايام والشهور وجاء موعد رحيل رنا
كانت هيام بالقصر لانها تشعر ببعض التعب
اعدت رنا حقائبها واستعدت للرحيل لبدأ العام الدراسي الجديد
كان والدها ينتظرها بالسيارة وهي تقف تودع شقيقتها
رنا :-
خدي بالك من نفسك يا هيام وحاولي تهتمي بالبيبي شوية
هيام :-
بلا بيبي بلا بتاع بقي امتي اخلص منه واعيش حياتي
نظرت لها رنا وفضلت الصمت
رنا :-
طيب مع السلامة
هيام :-
بااي
تركتها رنا وذهبت وعادت الي دراستها وجامعتها مرة اخري والاهم الي صديقها الوحيد
كانت سعيدة جدا لرؤية مرة أخرى وكان الوضع افضل بكثير فهو الأن يتدرب في احدي الشركات وقريبا سينضم للعمل بالشركة
محمد :-
حقيقي يارنا انا من ساعة ما عرفتك وانتي غيرتيلي حياتي ولسه انا متأكد ان لسه حياتي هتبقي افضل طول مانتي جمبي
رنا بابتسامة :-
صاحبي بقي واخويا ولازم اقف جمبك
وبعدين يامحمد انت اللي كانت حابس نفسك جوا دايرة ورافض تطلع منها حتي قلبك وعينيك كنت مغميهم ومخليهم يشوفوا الجانب الوحش من الحياة بس صحيح الحياة صعبة
لكن زي مافي حزن فيه فرحه
وزي مافي تعب في راحه
والعسر ورا بدل اليسر اتنين
مش كده ولا اي ياباشمحاسب
محمد بابتسامة :-
ياريتني عرفتك من زمان يارنا صدقيني في حاجات كتير كانت هتتغير في حياتي
رنا :-
كل حاجه ليها وقت حتي لقاؤنا ده كان وقته محدد ومحسوب
محمد :-
عارفه آيات نفسها تشوفك وبتسلم عليكي كتير
رنا :-
انت ديما بتحكيلي عنها انا كمان نفسي اشوفها
محمد :-
هي في جامعة القاهرة علي فكرة
رنا :-
بجد ماتوريني صورتها يمكن اعرفها
محمد :-
مش معايا لما اروح هبعتهملك عالفيس اخواتي كلهم
رنا :-
اوك
محمد :-
ماتوريني انتي صور اخواتك
اخرجت رنا هاتفها وبدأ تريه بعض الصور
رنا :-
دي هيام ياسيدي متجوزة... وده مازن متجوز وعنده اريج.... اما دي بقي اريج.... ودي بابي
محمد :-
اه شوفته قبل كده انتي شبهه جدا علي فكره
رنا :-
للدرجه دي انا حلوة... ودي بقي ماما فريال هانم
محمد :-
ربنا يخليكوا لبعض
رنا :-
تسلم
قاطع حديثهم رنين هاتفه
محمد بضيق :-
الله يحرقك ويحرق معرفتك
رنا :-
ماترد
محمد :-
لا ده واحد مش عايز افتكره ولا افتكر ايامنا
الشرب والفساد وحاجه قرف
رنا :-
شرب اي. ؟
محمد :-
احم مخدرات
رنا بصدمة :-
ينهااارك اسود يعني انت مش بتشرب سجاير بس كمان مخدرات
محمد بدفاع :-
اقسم بالله لأ ده كان زمان وبطلت بقالي كتيير
رنا بصدمة :-
انت اكيد اتجننت هي وصلت لكده
محمد :-
افهمي بس يارنا
سرد لها محمد الموضوع وكيف ان رفاق السوء أخذته لهذا الطريق وهو لم يستطع التوقف فهو ليس بالسهل الاقلاع عن تلك السموم بين ليلة وضحاها سرد لها معاناته وخسارته الكثير
من مال الي صحه الي ثقه والده وشعوره بالخزي تجاه نفسه
سرد لها معاناته عندما قرر التوقف عنها وكيف انه يحاول التوبة منذ سنوات علي فعلته
محمد :-
انا خسرت كتير يارنا وسببت لابويا مشاكل كتير بسبب الهباب ده واديني بقالي 4 سنين مبطل وبحاول اني اكون انسان كويس
رنا :-
واي اللي خلاك تسمعلهم
محمد بضيق :-
بسبب اني كنت متدمر عشان موضوع منار
"منار هي تلك الفتاة التي احبها"
رنا :-
اه
محمد :-
نزلت من نظرك صح
رنا :-
احنا ولاد النهارده يامحمد... توعدني انك مترجعش للسكة دي مهما حصل
محمد :-
صدقيني يارنا انا..
رنا :-
توعدني ولالا يامحمد
محمد :-
اوعدك
رنا :-
وانا عارفه انك قد الوعد ياريت متكسرش ثقتي
محمد بابتسامة :-
عمري ياروني ماهكسرها
رنا :-
وانا اوعدك اني وراك حتي السجاير هخليك تبطلها
محمد :-
انتي ليه بتعملي معايا كده
رنا :-
عشان انت صاحبي واخويا وانا اتمنالك كل خير
بالإسكندرية كانت فريال تجلس مع صديقتها المقربة "والده ادهم" وادهم أيضا
ماجدة :-
صحيح اي اخبار هيام
فريال :-
بخير الحمد لله
ماجدة :-
ربنا يهديها وتعقل شوية
فريال :-
ان شاء الله... عامل اي يا ادهم في شغلك
ادهم :-
الحمدلله ياتنت
فريال :-
ربنا يوفقك ياحبيبي
ادهم :-
تنت انا كان ليا عند حضرتك طلب
فريال بترحاب :-
طبعا ياحبيبي اؤمر
ادهم :-
انا طالب ايد رنا
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية طفلة غيرت كياني" اضغط على اسم الرواية