رواية عشقت ملتزمة الفصل الخامس بقلم ندى أنور
رواية عشقت ملتزمة الفصل الخامس
فى فيلا أدهم
كان أدهم يرى ذالك الكابوس ولكن هناك شئ مختلف به ،عندما طلب من حور أن تساعده وجد فى يدها كتاب ثم قام بالتدقيق حتى يعرف ماهو هذا الكتاب فوجده كتاب الله
أدهم برجاء.حور ساعدينى ياحور
حور بأسف. انا اسفه ياادهم مش عارفه بس إللى خلقك هو إللى قادر يساعدك قرب منه ياادهم
أدهم. طب هاتى ايدك آخر مره
حور . اسفه ياادهم أيدى مشغوله
فنظر أدهم ليدها وجده كتاب الله ووجدها ترحل
أدهم بصراخ. حور ماتسبنيش حور ماتسبنييييييش
وهنا استيقظ أدهم وهو يصرخ وظل يااخذ أنفاسه بسرعه شديده ثم سمع أذان الفجر وتذكر حور عندما قالت له أن يقترب من الله فلا منجى إلا هو ......
قام أدهم ودلف إلى المرحاض وبعد قليل خرج منه ثم وضع سجاده الصلاه على الأرض وقال دعاء استفتاح الصلاه (اللهم باعد بينى وبين خطاياى كما بعدت بين المشرق والمغرب اللهم نقنى من خطاياى كما تنقى الثوب الأبيض من الدنس اللهم اغسلنى من خطاياى بالماء والثلج والبرد )ثم قام بالتكبير "الله أكبر " شعر بها واحسها فالله أكبر من كل شئ وأى شئ الله أكبر من همومك واحزانك،الله أكبر من أحلامك ونجاحك ،الله أكبر من مشاكلك،الله أكبر من اى شىء يشغل تفكيرك،فعلا الله أكبر مش مجرد جمله بتتقال عشان نبدأ بيها الصلاه لازم نفهم معنى كل كلمه بنقولها وإحنا بنصلى عشان نستمتع بالصلاه ونخشع فيها ؛.......
ثم بدأ بقرأه سوره الفاتحة وشعر براحه لأنه يعرف تفسير كل كلمه بها ثم قرأ من سوره البقره بالتجويد الصحيح وبعدها قام بالركوع "سبحان ربى العظيم سبحان ربى العظيم سبحان ربى العظيم"وظل يرددها كثيرا وقال سمع الله لمن حمده حقا إن الله يسمع لمن يحمده على نعمه ويحمده على ابتلاءه إن الله يسمع لمن يحمده على أى شئ؛ وردد بعدها ربنا لك الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فى ؛وقام بالتكبير ثم سجد سبحان ربى الأعلى سبحان ربى الأعلى سبحان ربى الأعلى ثم دعا الله كثيرا أن يسامحه على ذنوبه التى ارتكبها والمعاصى ثم كبر وجلس فقال
"اللهم ارحمنى واغفرلى وارضنى وارزقنى واسترنى"
ثم كبر مره أخرى وقام بالسجود وبعد فتره أنهى صلاه السنه وظل يردد قول أستغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم وأتوب إليه ظل يردده ثلاث مرات ثم قرأ آية الكرسى وانتظر عشر دقائق وقام بتأديه فرضه وبعد أن انتهى قام بالاستغفار ثلاث مرات وردد آيه الكرسى ؛ثم وجد مصحف اعطته أمه إياه لعل يهدى الله قلبه ويقرأ فى قليلا ...قام أدهم بإمساك المصحف وقام بفتحه ثم قرأ سوره يس
***********
فى منزل حور
كانت تجلس على فراشها ممسكه بكتاب الله تردد بعض آيات الله ثم لاحظت آيه "فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا"فإرتحات كثيرا عندما لاحظت هذه الآيه وعلمت أنها رساله من الله لها بأن مع كل عسر يتبعه يسر ولكن أصبر على ابتلائك يعوضك الله ........ثم سمعت طرقات على باب الغرفه
حور . اتفضل ........دلف الحاج إبراهيم وقام بالجلوس بجانبها وضمها
الحاج إبراهيم بحنان. عامله ايه ياقلب ابوكى
حور برضا. الحمد لله فى الضراء قبل السراء
الحاج إبراهيم بحب. يدوم حمدك يابنت قلبى .....الحمد لله إن الظابط ده لحقنا
حور . الحمد لله .....ثم أكملت بتساؤل. بس ماما فين
الحاج إبراهيم . بعد أما انتى نمتى هى جت قعدت جنبك وبعدها اتحايلت عليها تدخل ترتاح
حور . ماشى ياحبيبى
الحاج إبراهيم بندم. سامحينى يابنتى انا السبب انا اللى*****
قطعت حور حديثه وقالت . بابا ايه اللى حضرتك بتقوله ده حضرتك مالكش ذنب
الحاج إبراهيم . لا ليا لأن انا مسألتش عليه كويس
حور . خلاص يابابا إللى حصل حصل وبعدين ده نصيب
الحاج إبراهيم بحنان. ربنا يباركلى فيك يا بنت قلبى
*******
فى منزل مريم وريم
مريم . بابا بستأذن من حضرتك إن انا ومريم نروح لحور نشوفها ونقعد معاها
الحاج أحمد. طبعا ياحبايبى
ريم وقامت بتقبيل يده. شكرا يابابا
الحاج أحمد بحب. الشكر لله يااميرتى .....قامت مريم بتقبيل رأسه فضحك على فعلتها لأنه يعلم أنها تريد أن يقول لها أميرتي
الحاج أحمد بضحك وحب فى وقت واحد. هههه فهمتك ياقروبه انتى بقى مش أميرتي انتى حوريه قلبى
قامت مريم وريم باحتضانه ولكن سمعوا صوت أتى من خلفهم
سعاد بتمثيل الصدمه. هار اسوح ياحاج بتحضن بناتك من غير ماتحضنى
قام الحاج أحمد من مقعده وذهب إليها وقال .أنتِ حبيبتى وروحى ماتزعليش
سعاد. لا زعلانه عشان ماحضنتنيش
الحاج أحمد بضحك وهو يحتضنها. هههههه طب أدى حضن أهو عشان ماتزعليش
مريم وريم . إحم إحم نحن هنا ههههه
سعاد بغيظ. اه يافصيله انتى وهى
ثم ضحك الحاج أحمد على عائلته الصغيره التى لا تنتهى أبدا المشاكسات بينهم
**********
فى منزل مالك وأسر
مالك . تعرف يا أسر انا كنت مبسوط إن روحت هناك
أسر بتوتر. ليه
مالك بابتسامه حب. عشان شوفتها
أسر بتوتر. طيب
مالك باستغراب. فى ايه يااسر انا من ساعه ما كلمتك فى الموضوع وأنت دايما سرحان ومتغير فى ايه احكيلى
أسر بدموع. انا اسف يا مالك بجد انا خونتك
مالك بصدمه واستغراب . ايه خونتنى ازاى مش فاهم
أسر بدموع. انا للاسف فى حاجه اتشدت من ناحيتى للبنت إللى انت بتحبها
مالك بصدمه. أيه
أسر ببكاء. انا اسف بجد
مالك . طب ممكن يكون فى حاجه غلط وقصدك على واحده تانيه لأن انا شوفت بنتين تؤام بس اللى انا بحبها لون عيونها أزرق
أسر باستغراب. بس اللى شدتنى اوووى إللى كان لون عيونها بنى فاتح
مالك . ياشيخ خضتنى كتك نيله بس تصدق فكره حلوه اتنين اخوات يتحوزوا اتنين اخوات
أسر بفرحه. معاك حق بقولك ايه انا عايز أتقدم ليها
مالك . طب والله فكره بس مش دلوقتى شويه بس أما الظروف عندهم تهدا ونروح ليهم
أسر . تمام ....
**********
فى فيلا أدهم
استيقظ الجميع ما عدا جنه وجلسوا على الطاوله
أدهم بابتسامه. اومال فين جنه
سميه. مش عارفه أطلع شوفها ياادهم
أدهم بطاعه . حاضر ....ثم صعد إلى غرفه جنه وظل يطرق الباب كثيرا ولكن لا رد قلق أدهم وقام بكسر الباب ولكنه صدم وووووو
استوووب كده بقى وعايزه اعرف اى رايكم فى أحداث الفصل وتقيمونى بكام من عشره
"الفصل السادس"
فى فيلا أدهم
عندما كسر أدهم باب غرفه جنه صدم عندما وجد جنه ملقاه على الأرض
أدهم بخضه. جنه جنه ......ثم حملها ووضعها على الفراش ونادى على مازن
أدهم بصوت مرتفع . مازن يامااااازن .......صعد مازن إلى الأعلى ومعه سميه
أدهم بخضه. مازن جنه اغمى عليها معرفش ليه ومش بتفوق
مازن بخضه. طب استنى اشوف مالها ......ثم يقوم مازن بالكشف عليها
مازن براحه. الحمد لله كل إللى حصل هبوط بسبب قله الأكل ،انا هعلق ليها محلول وإن شاء الله تكون كويسه
سميه وأدهم براحه. طب الحمد لله ......ثم يقوم مازن بوضع محلول لها وبعد أن يطمئن عليها يقوم بالخروج هو وأدهم من الغرفه تاركين سميه بجانبها
أدهم . أنت بتحب جنه يامازن؟
مازن بتوتر. أكيد بحبها مش بنت خالتى وفى مقام أختى
أدهم بابتسامه. عيونك فضحاك ياصاحبى بلاش تنسى إن انا ظابط وبفهم إللى قدامى من نظره
مازن بحزن. اه ياادهم بحبها بس خايف ماتكونش بتحبنى ويكون فى حد تانى فى حياتها
أدهم بابتسامه. شوف يامازن جنه مفيش حد فى حياتها غيرك أنت وده أنا ملاحظه من زمان
مازن بصدمه. ايه ......بجد ياادهم أنت متأكد
أدهم بنبره هادئه. عيب عليك لما أنت سافرت جنه فضلت تعيط كتير جدا وكنت بسمعها تدعى ربنا إن يحفظك ويحميك
مازن بسعاده. بجد انا مش عارف اقولك ايه شكرا ياابن خالتى أنت اجدع صاحب فى الدنيا
أدهم بابتسامه. أنا معملتش حاجه انا نورت بصيرتك عشان تعرف تمشى فى الطريق الصح
مازن بحب. أكيد همشى فى الطريق الصح
*********
فى منزل حور
سمعت سعاد صوت طرقات على الباب
سعاد . مين ؟!
مريم وريم. إحنا ياطنط!........قامت سعاد بفتح الباب ورحبت بهم
سعاد بحب. نورتوا يابنات عاملين ايه؟!
ردت الفتايات. الحمد لله فى زحام من النعم .....وحور عامله ايه دلوقتى
سعاد برضا. الحمد لله أحسن دلوقتى
مريم . طب إحنا هندخل ليها نطمن عليها
سعاد بترحيب. اتفضلوا ياحبايبى ده بيتكم
دلفت كلا من الفتايات إلى الداخل
ريم بمزاح. حد كاشف رأسه
حور بابتسامه. وحشتونى اوووى .....قامت الفتيات بالجلوس بجوارها وتحدثت ريم
ريم بابتسامه. وانتى كمان والله المهم طمنينا عنك
حور برضا . الحمد لله بقيت كويسه
مريم بحب. يارب دايما ياحبيبه قلبى كويسه
حور بابتسامه. انتوا وانا يارب......ثم تذكرت شئ
حور بتساؤل. صح مين إللى اتصل باادهم
قامت مريم بقص كل ماحدث على حور
حور بإمتنان. بجد شكرا ليكم مش عارفه من غيركم كنت هعمل ايه
ريم .بطلى هبل إحنا اخوات مفيش بينا الكلام ده
مريم بمشاكسه. لا ياريم ده شكل الخضه أثرت على نفوخها
ريم بضحك. تصدقى معاكى حق هههههه
حور بمرح. بقى كده يااوزعه انتى وهى هههههه
مريم بمزاح. لما إحنا اوزعه انتى ايه قزمه هههههههه
قامت حور بحدف مريم بوساده صغيره ظلت الفتيايات يضحكون كثيرا
****
بالخارج
سعاد بفرحه. سامع ياحاج صوت حور وهى بتضحك
الحاج إبراهيم بسعاده. سامع يارب يفرحك دايما يابنتى. ....صح أما أدخل أسلم على البنات لأن لسه جاى من بره
ثم ذهب إلى غرفه حور وطرق على باب الحجره
حور وهى تجاهد حتى يخرج صوتها من كثره الضحك. اتفضل
دلف الحاج إبراهيم بابتسامه . عاملين ايه يابنات
مريم وريم. الحمد لله ياعمى وحضرتك عامل ايه
الحاج إبراهيم. بخير طول ماحبيبه أبوها بخير
ريم بمشاكسه. أيوه ياعم يلى محدش قدك عمى عمال يدلعك أهو هههههه
مريم بمزاح. يامدلع أنت يامدلع ههههه
حور بضحك. كفايه قر ياناس ياشر ......
ضحك الجميع على حديث حور بعد أن شاركتهم سعاد هذا الحديث الذى لم يخلوا من الضحك والمزاح
**********
فى منزل مالك وأسر
كان أسر يتحدث مع مالك فى أى وقت سيذهبوا لكى يقوموا بخطبه البنات
أسر. بس تعرف لما أنت قولت ليا إن فى بنت شدتك وأنت معجب بيها أنا زعلت لأن حسيت إن بخونك وقتها دخلت المطبخ وفضلت أفكر كتير
فلاش باااااك
عندما دلف أسر إلى المطبخ ظل يحدث نفسه
أسر بداخله. ازاى اتعلق بالبنت إللى اخويا بيحبها ازاى ياربى بجد مش عارف أعمل ايه
ثم دلف إلى غرفه والدته وأخرج صوره لها. ماما انا بجد مش عارف أتصرف وأعمل ايه بجد خايف أول مره أحس إن انا خايف كده ؛البنت إللى انا حبتها اخويا بيحبها أعمل ايه
ظل يتحدث وهو ممسك بصوره والدته
بااااك
أسر. ومن يوم ماانت قولت ليا وأنا بحاول ماابصش فى عنيك عشان بحس بالذنب
مالك . ياااااه يا أسر كنت ممكن تتخلى عن البنت إللى قلبك حبها عشان أخوك
أسر بحب. وأعمل أى حاجه عشانك
قام مالك باحتضانه وقال. ربنا مايحرمنى منك أبدا
أسر بحب. ولا يحرمنى منك
ثم قطع حديثهم صوت يصدح من هاتف مالك
مالك بابتسامه. الفهد بنفسه بيتصل بيا ياحلاوه ياولاد ههههه
أدهم بضحك. آه يااخويا الفهد بيتصل بيك هههه
مالك بصدمه. أدهم أنت بتضحك
أدهم بابتسامه. آه بضحك مااضحكش ليه ؟
مالك بسعاده. أخيرا ياصاحبى أخيرا رجعت أدهم بتاع زمان
أدهم بسعاده. الحمد لله وده بفضل شخص غالى عندى اوووى
مالك بسعاده . لا دا إحنا لينا قعده
أدهم. إن شاء لله ياصاحبى كنت متصل بيك عشان اللواء عز طلبنا نروح لى بكرا
مالك . تمام
أدهم. مع السلامه
مالك . مع السلامه
أسر بتساؤل. مالك فى ايه
قص مالك له كل ماحدث وكيف تغير أدهم
أسر بفرحه.الحمد لله بجد فرحت جدا
********
فى فيلا أدهم
بعد أن أغلق أدهم مع مالك قام بالصعود إلى غرفه شقيقته وطرق الباب
سميه. اتفضل .......دلف أدهم وعلى وجه ابتسامه رضا وجلس بجوار جنه
أدهم بابتسامه . عامله ايه يا حبيبه اخوكى
جنه برضا. الحمد لله بخير وأحسن عن الأول
أدهم بعتاب. ينفع إللى بتعمليه فى نفسك كده هتتعبى أكتر
جنه بأسف. انا أسفه ماتزعلش
أدهم . طب اوعدينى تخافظى على اكلك وتهتمى بنفسك
جنه بابتسامه. وعد ....ثم احتضنها أدهم بعد عده دقائق سمعوا صوت طرق على باب الحجره
أدهم. اتفضل. ...دخل مازن
مازن بحب . عامله ايه ياجنه
جنه بسعاده اخفتها . الحمد لله
مازن بحب.يدوم حمدك يارب ......ثم صمت قليلا وقال. أدهم انا ********
جنه بصدمه . ايه؟
**********
فى منزل حور
أتى الحاج أحمد وزوجته إلى منزل الحاج إبراهيم وجلسوا على المنضده كى يتناولوا الفطور ،خرجت حور مع الفتيايات
الحاج أحمد قام باحتضانها. عامله ايه ياقلب عمك
حور برضا .الحمد لله بخير وحضرتك عامل ايه
الحاج أحمد بحب. طول ماانتى والبنات بخير أنا بخير
ثم قامت سميره باحتضانها قائله. الحمد لله إنك بخير ياحبيبتى ربنا يحفظك
ردد الجميع. اللهم آمين ......ذهبت الفتيايات لكى يساعدوا سعاد فى إعداد الفطور وقامت سميره بتحضير منضدة الطعام وجلسوا يتناولون الفطار معا وكان جو ملئ بالضحك والمزاح ثم انتهوا
الحاج إبراهيم بسعاده. محدش منكم يقوم يلم حاجه
الحاج أحمد . انا واخويا هنلم الأطباق ونعملكم الشاى
جاءت أن تعترض حور ولكن بعد إصرار من الحاج إبراهيم وأحمد لم يفعل أحد من الجالسين شئ
*******
فى المطبخ
الحاج أحمد. انا هغسل المواعين وأنت ياحاج حضر الكوبيات إللى هنعمل فيها الشاى
الحاج إبراهيم بابتسامه . حاضر
فقام كلا منهم بعمل مهمته وخرجوا إلى الخارج
********
فى مكان ما
كان يجلس أحد الأشخاص على كرسى يتحدث فى هاتفه والغضب يسيطر عليه
الشخص المجهول. أنت متخلف ليه مخلصتش عليه
الشخص الآخر. والله يا باشا مالحقت وهما خدوه وخفوه ومش عارف اوصله
الشخص المجهول. انا مشغل شويه اغبيه. ....ثم قام بإغلاق الهاتف
الشخص المجهول. إن ماندمتك ياادهم مكنش انا عادل كامل
يتبع الفصل السادس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقت ملتزمة" اضغط على اسم الرواية